Front Office

Z Encyklopedia Zarządzania
Wersja z dnia 12:44, 11 lis 2023 autorstwa Zybex (dyskusja | edycje) (cleanup bibliografii i rotten links)
Front Office
Polecane artykuły

Front-office składa się ze sprzedawców i pracowników w firmie usług finansowych. Sektor ten generuję większość przychodów dla firmy oraz otrzymuje informacje o klientach, a następnie przekazuje je do odpowiedniego działu w firmie.

TL;DR

Front-office w firmach usług finansowych to sektor generujący większość przychodów, który ma bezpośredni kontakt z klientami. Middle-office wspiera Front-office, dbając o wypłacalność i zgodność finansową, a Back-office zajmuje się administracją i obsługą techniczną. Pracownicy Front-office zajmują się zarządzaniem finansami, sprzedażą i inwestycjami. Pracownicy Middle-office dbają o analizę i raportowanie, a Back-office zajmuje się zarządzaniem zgodnością i wsparciem IT. Praca w Front-office wymaga wysokiej presji i długich godzin pracy, ale też oferuje wysokie wynagrodzenie.

Zakres i obowiązki

Pracownicy Front-office mają najbardziej bezpośredni kontakt z klientami spośród wszystkich pracowników firmy usług finansowych lub banku inwestycyjnego. Oznacza to, że generatorzy przychodów zatrudniają ekspertów w zakresie zarządzania finansami, sprzedaży, handlu oraz inwestycji.

Jedynym wyjątkiem od tej reguły jest dział badań kapitałowych. Nie generuje bezpośrednio przychodów, ale odgrywa tak ważną rolę w procesie podejmowania decyzji, że pracownicy ci muszą ściśle współpracować z osobami inwestującymi pieniądze klientów. Badacze piszą raporty o perspektywach zarobków i firmach, które mogłyby skorzystać z inwestycji (W. Wereda 2009, s.73-75).

Sieć wsparcia

Middle-office wspiera działalność Front-office. W tak zwanym środkowym biurze znajdują się pracownicy, którzy zapewniają, że firma inwestycyjna pozostaje wypłacalna i nie angażuje się w złe praktyki inwestycyjne. Te działy obejmują strategię kooperacyjną, analizę I zgodność finansową. Ściśle współpracuje z Front-office, aby pomóc w płynnym prowadzeniu dochodowego aspektu banku inwestycyjnego.

Back-office obejmuje personel pomocniczy, taki jak asystenci administracyjni, dział HR oraz księgowość. W zapleczu znajdują się również działy technologiczne takie jak pracownicy IT i wsparcie techniczne. Ze względu na większą rolę technologiczną jaką komputery, oprogramowanie i algorytmy odgrywają w codziennych inwestycjach, zaplecze stało się bardziej widoczne w codziennych funkcjach firm świadczących usługi finansowe. Bez sieci wsparcia Middle-office i Front-office, sektor ten nie miałby fundamentów do działania (W. Błaszczyk 2013, s. 113-119)

Front-office ->
  • strategiczny rozwój
  • przechwytywanie transakcji
  • budowanie relacji z klientem
  • zarządzanie lejkiem sprzedaży
  • prowadzenie negocjacji
  • składanie ofert
  • customer engagement
Middle-office ->
  • zarządzanie łańcuchem dostaw
  • potwierdzenie transakcji
  • rozwiązywanie problemów biznesowych
  • realizowanie zamówień
  • wprowadzanie produktu
  • analiza i raportowanie
  • usprawnienie obiegu informacji w przedsiębiorstwie
Back office
  • zarzadzanie zgodnością
  • wsparcie IT
  • procesy finansowo-księgowe
  • zarządzanie danymi
  • zarządzanie podatkami
  • dokonywanie zakupów przy zleceniach
  • przeprowadzanie dokumentacji

Zatrudnienie

Ludzie, którzy chcą pracować w sektorze Front-office, powinni skłaniać się do kariery zawodowej jako maklerzy giełdowi, doradcy finansowi lub analitycy finansowy. Ci ludzie wiedzą, jak przenieść duże sumy pieniędzy, aby uzyskać zoptymalizowany zwrot z inwestycji klientów. Analitycy finansowi doradzają spółkom w zakresie fuzji, przejęć i pozyskiwania kapitału inwestycyjnego na różnych rynkach. Maklerzy kupują i sprzedają produkty inwestycyjne, takie jak akcje, obligacje i towary, w imieniu klientów (EYGM 2017, s.10-12).

Charakterystyka miejsca pracy w Front-office:

  • wysoka presja
  • krótki czas na podejmowane ważnych decyzji, które mogą spowodować zysk lub stratę ogromnych sum pieniędzy.
  • długie godziny pracy
  • wysokie wynagrodzenie

Bibliografia

  • Błaszczyk W. (2013), Metody organizacji i zarządzania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
  • Dilio I. (2013). The Front Office-Back Office Model: Supporting Data Archiving and Networked Services, Vol. 9, s. 41-45
  • EYGM Limited (2017). Front-office control functions
  • Wereda W. (2009). Zarządzanie relacjami z klientem a postępowanie nabywców na rynku usług, Wydawnictwo Difin, Warszawa
  • Żyminkowska K. (2012), Customer Engagement jako innowacja w sferze marketingu, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, nr 251


Autor: Krzysztof Dwornik