Zintegrowany system zarządzania firmą
Zintegrowany system zarządzania firmą |
---|
Polecane artykuły |
Pojęcie zintegrowanych systemów zarządzania firmą (tzw. systemy transakcyjne), jest szeroko stosowane przez producentów systemów informatycznych znajdujących zastosowanie przy wspomaganiu różnorodnych procesów zachodzących w przedsiębiorstwach. Dzięki takim systemom jest możliwe sprawne rejestrowanie i przetwarzanie bieżących zdarzeń w przedsiębiorstwie oraz dostęp do informacji w czasie rzeczywistym.
Możemy wyróżnić trzy podstawowe elementy składowe zintegrowanych systemów zarządzania:
- Integracja
- Dane
- Procesy
Systemy takie najczęściej wywodzą się z systemów finansowo-księgowych, które były następnie rozbudowane o moduły wspomagające procesy sprzedaży, produkcji, logistyki, zarządzanie personelem i in.
Obszary integracji
Współcześnie głównymi modułami informatycznych systemów wspomagających zarządzanie przedsiębiorstwem są:
- księgowość i finanse,
- rozliczenia,
- magazyn i sprzedaż,
- produkcja,
- zarządzanie personelem,
- logistyka.
Często producenci rozszerzają funkcjonalność oferowanych systemów o moduły:
- zaawansowanych raportów i statystyk,
- obiegu pracy (Workflow),
- obiegu dokumentów (Document Management),
- zarządzania kontaktami z klientem (CRM),
- projektowania, procesów biznesowych i in.
Przykładowe aplikacje wspomagające zarządzanie firmą
Rozwiązania komercyjne:
- SAP R/3
- IFS
- Baan
- Oracle Applications
Rozwiązania Open Source:
Główne cechy zintegrowanych systemów zarządzania
Charakterystyczne aspekty wyróżniające zintegrowane systemy zarządzania to między innymi:
- wspomniana wcześniej wielomodułowość,
- jednolity interfejs użytkownika,
- dostęp do systemu z wielu miejsc,
- skalowalność,
- otwartość,
- brak kosztów administracji,
- jednorazowe wprowadzanie danych - następnie jedynie ich aktualizacja,
- bezpieczeństwo systemu,
- brak kosztów zakupu sprzętu i jego modernizacji.
Trudności związane z systemami zarządzania
Obok licznych usprawnień jakie niosą ze sobą systemy transakcyjne nie można przejść obojętnie obok trudności jakie generują. Zasadniczym problemem jest nierzadko duża liczba zbiorów i przechowywanych w nich danych. W efekcie sprawia to, że mało kto w firmie naprawdę orientuje się w ich zawartości. Ponadto, często mało czytelna struktura baz okazuje się zrozumiałą tylko dla jej twórców. Kolejnym słabym punktem systemów zarządzania jest postać i sposób przetwarzania danych. Jest ona dogodna dla prowadzenia ewidencji, lecz nie dla analiz.
Bibliografia
- Lech, P., (2003), Zintegrowane systemy zarządzania ERP/ERP II. Wykorzystanie w biznesie, wdrażanie. Difin, Warszawa.
- Nesterak, J. (2015), Controlling zarządczy - projektowanie i wdrażanie, Wolters Kluwer, Warszawa
- Nesterak, J. (2003), Controlling, system oceny centrów odpowiedzialności, ANVIX, Kraków
Autor: Krzysztof Woźniak, Bartłomiej Szewczyk