Extranet
Extranet |
---|
Polecane artykuły |
Extranet to sieć łącząca komputerowe sieci firm i działające w nich aplikacje w bezpieczny sposób. Są w niej używane m.in. technologie pozwalające na bezpieczne połączenia przez Internet, takie jak szyfrowanie kluczem publicznym czy protokół SSL dla stron dostępnych. Sieci takie są stosowane między firmami konsultingowymi a ich klientami, między biurami maklerskimi a dużymi inwestorami, producentami a ich siecią sprzedaży. W Extranetach dostępne stają się systemy poczty elektronicznej, bazy danych, aplikacje sprzedawców i dostawców.
Transakcje przeprowadzane w systemie ekstranet na rynkach systemów B2B są dużo tańsze od tych przeprowadzanych w systemie EDI (elektroniczna wymiana danych). Teoretycznie, żeby porównać jedno do drugiego, to można powiedzieć, że czasami koszt jednej transakcji w systemie ekstranet jest nawet sto razy niższy od innej transakcji wykonanej ręcznie (bez wsparcia systemowego). Naocznym przykładem jest zautomatyzowanie transakcji rozliczania faktur. [1]
Zazwyczaj do systemu B2B dostajemy się za pomocą Internetu. Zdarza się jednak, że przedsiębiorstwa pozwalają na wejście w swoje systemy w sieci ekstranet intranetu, ale nie zawsze robią to w całości w stosunku do innych firm i klientów. Ekstranet polega na udostępnianiu zasobów własnej organizacji innym klientom. Trzeba jednak pamiętać, że ten dostęp nie jest oczywiście publiczny. W ekstranecie komunikują się głównie dostawcy i klienci. Wszystkie dane przesyłane za pomocą tego systemu są szyfrowane a dostęp do nich wymaga podania loginu i hasła.. [2]
Korzyści, jakie płyną z wykorzystania ekstranetu w firmie
- Zachowanie bliskich relacji między firmą a jej klientami
- Skrócenie czasu obsługi klienta
- Łatwe koordynowanie napływających zamówień
- Komunikacja w firmie na wyższym poziomie
- Możliwa szybka wymiana danych
- Możliwa szybka orientacja w sytuacji przedsiębiorstwa
- Możliwość zautomatyzowania niektórych procesów, np. składania zamówień
- Zmniejszenie kosztów ponoszonych przez firmę
- Wygodna kontrola przepływu finansów
- Szybkość dokonywania płatności poprzez płatności elektroniczne
- Możliwy ciągły kontakt z klientem podczas realizacji jego zamówienia
- Eliminacja łańcucha wielu pośredników
- Marka staje się na rynku bardziej konkurencyjna
- Zwiększa się atrakcyjność przedsiębiorstwa
- Firma staje się bardziej unowocześniona
- Zapewnia wygodny dostęp do poczty
- Informacje o firmie i jej klientach znajdują się w jednym miejscu
- Możliwość przyspieszenia wielu działań administracyjnych i biurowych
- Przyczynia się do powiększenia dochodów przedsiębiorstwa. [3]
Najwięcej korzyści uzyskują przedsiębiorstwa, które charakteryzują się rozbudowaną strukturą organizacyjną, dużą liczbą pracowników, wieloma współpracującymi dostawcami oraz dużą ilością zamawianych różnych dóbr i usług. [4]
Wady, jakie pojawiają się podczas korzystania z ekstranetu
Podstawową wadą są oczywiście koszty. Po pierwsze jest to drogi system a po drugie jego ciągłe usprawnianie również wymaga nakładów finansowych [5]
Ekstranet wpływa na kilka aspektów swojej działalności
- Wizerunkowy – firma może pokazywać swoje dobre strony, prezentować swoje osiągnięcia
- Transakcyjny – przedsiębiorstwa w wygodny sposób, mogą nadzorować przepływy towarów, usług oraz pieniędzy
- Sprzedażowy – podmiot gospodarczy z łatwością uaktualnia oferty
- Informacyjny – firma może z łatwością informować swoich dostawców i klientów o bieżących poczynaniach, zmianach itp.
Warto pamiętać, że ekstranet jest bardzo elastycznym systemem, w związku z czym, sposób jego wykorzystania może być różny i zależy od specyfiki organizacji.
Ryzyko
W związku z tym, że korzystanie z ekstranetu to nic innego jak udostępnianie wielu danych o naszej organizacji w sieci, jesteśmy narażeni na różne ataki spowodowane chęcią zaszkodzenia naszej firmie lub wykradzenia poufnych informacji.
Ekstranet w połączeniu z B2B
Skrótem B2B określa się ogólnie metody i narzędzia służące wymianie informacji, towarów oraz usług. Wymiany te zachodzą między różnymi podmiotami gospodarczymi. A do tej wymiany zachodzi dzięki skorzystaniu z kanałów elektronicznych w systemie ekstranet. Tworząc ten model ludzie chcieli zwiększyć wydajność swojej pracy między innymi dzięki wymianie dokumentacji drogą elektroniczną.. [6] Ze względu na sposób organizacji wymiany handlowej najczęściej mówi się o dwóch modelach tego rynku
- aukcyjno –przetargowy
Model ten polega na zorganizowaniu aukcji i wybraniu najkorzystniejszej oraz najtańszej oferty. Rodzajów aukcji jest bardzo wiele i są zaprogramowane na różne sposoby a system B2B pozwala dopasować model elektronicznych negocjacji do konkretnie sprzedawanej rzeczy czy usługi. Uwzględniane są tutaj: cena, gwarancja, warunki dotyczące dostawy oraz zapłaty itp. Najczęściej stosuje się dwa rodzaje aukcji – standardowe (kup teraz, z ceną wywoławczą, z ceną minimalną) oraz odwrotne (tutaj kupujący ustala maksymalną cenę a sprzedawcy oferują jak najniższe oferty). Uczestnikami aukcji są generalnie wszystkie przedsiębiorstwa. Zarówno małe, średnie jak i duże a nawet koncerny. Największą zaletą jest to, że kontrahenci są w jednym miejscu natomiast zainteresowani mogą znajdować się na całym globie.. [7]
- katalogowy
Inaczej mówiąc jest to system, który pomaga w obsłudze zakupów i zaopatrzenia (e-procurement). Przypomina trochę sklep internetowy a żeby przedsiębiorstwo miało dostęp do tego systemu, to podpisuje umowę z operatorem. Najczęściej e-zaopatrzenie stosuję się w sprzedaży aut lub wyposażenia biurowego. Ekstranetowe serwisy katalogowe pozwalają reprezentantom firm logować się jako klienci i zamawiać w ten sposób towary i usługi. Działania te są koordynowane w sposób scentralizowany co pozwala też na prawidłowe funkcjonowanie procesów zaopatrzeniowych.. [8]
Bibliografia
- Bajdak A.(red.),(2003) Internet w marketingu, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
- Błoński G. (2007), Bezpieczny ekstranet –strefy DMZ, Hakin nr 11
- Dejnaka A. (2002) CRM. Zarządzanie kontaktami z klientami InfoBiz
- Nowakowski T. (red.) (2010) Systemy logistyczne, Difin, Warszawa, s
- Truś T., Januła E. (2010) Gospodarka elektroniczna, Difin, Warszawa,
- Wallis A. (2015), E-zarządzanie współczesnym przedsiębiorstwem, Acta Universitatis Nicolai Copernici
- Żurak-Owczarek C.(2012), E-biznes szansą na rozwój , Logistyka Uni
Przypisy
Autor: Małgorzata Pituch