Transport samochodowy: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (cleanup bibliografii i rotten links)
m (Czyszczenie tekstu)
Linia 15: Linia 15:


'''[[Transport]] samochodowy''' - to element należący do gałęzi transportu lądowego. Zadaniem transportu samochodowego jest świadczenie [[Usługa transportowa| usług transportowych]] polegających na przemieszczaniu ludzi bądź ładunków. Transport samochodowy ma największy [[udział]] w tej gałęzi gospodarki tuż obok transportu kolejowego.
'''[[Transport]] samochodowy''' - to element należący do gałęzi transportu lądowego. Zadaniem transportu samochodowego jest świadczenie [[Usługa transportowa| usług transportowych]] polegających na przemieszczaniu ludzi bądź ładunków. Transport samochodowy ma największy [[udział]] w tej gałęzi gospodarki tuż obok transportu kolejowego.
==TL;DR==
==TL;DR==
Transport samochodowy to usługa polegająca na przemieszczaniu ludzi i towarów. Ma wiele zalet, takich jak krótki czas przewozu i elastyczność podróży, ale także wiele wad, takich jak wysokie koszty, ograniczone możliwości przewozowe i negatywny wpływ na środowisko. Istnieją liczne przepisy regulujące transport samochodowy, zarówno na poziomie krajowym, jak i międzynarodowym. Rozwój transportu samochodowego ma negatywny wpływ na środowisko naturalne, przyczyniając się do wzrostu emisji zanieczyszczeń i wypadków komunikacyjnych. Transport drogowy jest odpowiedzialny za większość emisji zanieczyszczeń atmosferycznych.
Transport samochodowy to usługa polegająca na przemieszczaniu ludzi i towarów. Ma wiele zalet, takich jak krótki czas przewozu i elastyczność podróży, ale także wiele wad, takich jak wysokie koszty, ograniczone możliwości przewozowe i negatywny wpływ na środowisko. Istnieją liczne przepisy regulujące transport samochodowy, zarówno na poziomie krajowym, jak i międzynarodowym. Rozwój transportu samochodowego ma negatywny wpływ na środowisko naturalne, przyczyniając się do wzrostu emisji zanieczyszczeń i wypadków komunikacyjnych. Transport drogowy jest odpowiedzialny za większość emisji zanieczyszczeń atmosferycznych.
Linia 31: Linia 32:
* wysoki poziom energochłonności
* wysoki poziom energochłonności
* negatywne skutki w środowisku naturalnym
* negatywne skutki w środowisku naturalnym
* komfort i bezpieczeństwo podróży niższe w porównaniu do pozostałych gałęzi transportu (D. Leończuk, 2011, s. 99, 100)
* komfort i bezpieczeństwo podróży niższe w porównaniu do pozostałych gałęzi transportu (D. Leończuk, 2011, s. 99, 100)


==Transport samochodowy w świetle prawa==
==Transport samochodowy w świetle prawa==
W transporcie samochodowym mamy do czynienia z szeregiem uwarunkowań prawnych, zarówno obowiązujących tylko w Polsce jak również o wymiarze międzynarodowym. <br/ >
W transporcie samochodowym mamy do czynienia z szeregiem uwarunkowań prawnych, zarówno obowiązujących tylko w Polsce jak również o wymiarze międzynarodowym. <br/ >
==== Regulacje krajowe ====
 
* '''[[Kodeks cywilny]]'''- zawiera przepisy ogólne o przewozie osób i rzeczy i stanowi podstawę do pozostałych ustaw, które w sposób bardziej szczegółowy odnoszą się do poszczególnych kwestii związanych z transportem (''[[Ustawa]] [[Kodeks]] cywilny'', art. 774- 793)
====Regulacje krajowe====
* '''Ustawa o transporcie drogowym'''- informuje o zasadach w krajowym i międzynarodowym transporcie drogowym i zasadach niezarobkowego przewozu drogowego. Określa też [[zakres]] działań Inspekcji Transportu Drogowego, obowiązki wynikające z naruszenia warunków przewozu oraz zasady ochrony praw pasażerów. (''Ustawa o transporcie drogowym'', art. 1)
* '''[[Kodeks cywilny]]''' - zawiera przepisy ogólne o przewozie osób i rzeczy i stanowi podstawę do pozostałych ustaw, które w sposób bardziej szczegółowy odnoszą się do poszczególnych kwestii związanych z transportem (''[[Ustawa]] [[Kodeks]] cywilny'', art. 774-793)
* '''Ustawa o czasie pracy kierowców'''- określa [[czas pracy]] osób zajmujących się przewozem, zarówno zatrudnionych na podstawie umów, jak też osób niezatrudnionych i przedsiębiorców wykonujących przewozy osobiście. Istotnym elementem są też obowiązki pracodawców z tytułu wykonywania przewozów drogowych. (''Ustawa o czasie pracy kierowców'', art. 1, pkt. 1-2)
* '''Ustawa o transporcie drogowym''' - informuje o zasadach w krajowym i międzynarodowym transporcie drogowym i zasadach niezarobkowego przewozu drogowego. Określa też [[zakres]] działań Inspekcji Transportu Drogowego, obowiązki wynikające z naruszenia warunków przewozu oraz zasady ochrony praw pasażerów (''Ustawa o transporcie drogowym'', art. 1)
* '''[[Prawo]] przewozowe'''- w tym dokumencie znajduje się regulacja zasad przewozu osób i towarów, które wykonywane są odpłatnie i nieodpłatnie w ramach umowy. Stroną wykonującą [[dane]] świadczenia są przewoźnicy posiadający odpowiednie [[uprawnienia]]. Ważną kwestią są też [[dokumenty przewozowe]] i zasady postępowania w razie wykrycia ich nieprawidłowości. Przepisy ustawy stosuje się także do przewozów o charakterze międzynarodowym, o ile umowy międzynarodowe na to pozwalają. (''Ustawa Prawo przewozowe'', art. 1) <br/ >
* '''Ustawa o czasie pracy kierowców''' - określa [[czas pracy]] osób zajmujących się przewozem, zarówno zatrudnionych na podstawie umów, jak też osób niezatrudnionych i przedsiębiorców wykonujących przewozy osobiście. Istotnym elementem są też obowiązki pracodawców z tytułu wykonywania przewozów drogowych (''Ustawa o czasie pracy kierowców'', art. 1, pkt. 1-2)
* '''[[Prawo]] przewozowe''' - w tym dokumencie znajduje się regulacja zasad przewozu osób i towarów, które wykonywane są odpłatnie i nieodpłatnie w ramach umowy. Stroną wykonującą [[dane]] świadczenia są przewoźnicy posiadający odpowiednie [[uprawnienia]]. Ważną kwestią są też [[dokumenty przewozowe]] i zasady postępowania w razie wykrycia ich nieprawidłowości. Przepisy ustawy stosuje się także do przewozów o charakterze międzynarodowym, o ile umowy międzynarodowe na to pozwalają. (''Ustawa Prawo przewozowe'', art. 1) <br/ >
Elementem dopełniającym jest też Kodeks drogowy regulujący zasady poruszania się pojazdów oraz porządku i bezpieczeństwa ruchu na drogach.
Elementem dopełniającym jest też Kodeks drogowy regulujący zasady poruszania się pojazdów oraz porządku i bezpieczeństwa ruchu na drogach.
====Regulacje międzynarodowe====
====Regulacje międzynarodowe====
W przypadku praw o zasięgu międzynarodowym zdecydowaną większość stanowią konwencje. Najistotniejsza wydaje się Konwencja o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów ('''[[Konwencja CMR|CMR]]'''). Zgodnie z Konwencją w liście przewozowym powinna znajdować się klauzula, że przewóz podlega przepisom Umowy CMR. Inne konwencje to m. in.: europejska [[umowa]] w sprawie międzynarodowego przewozu drogowego materiałów niebezpiecznych ('''ADR'''), umowa dotycząca międzynarodowego przewozu towarów samochodami ciężarowymi ('''TIR'''), porozumienie dotyczące międzynarodowego przewozu pasażerów autokarami i autobusami ('''INTERBUS''') (B. Klepacki i in., 2012, s. 503-505)
W przypadku praw o zasięgu międzynarodowym zdecydowaną większość stanowią konwencje. Najistotniejsza wydaje się Konwencja o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów ('''[[Konwencja CMR|CMR]]'''). Zgodnie z Konwencją w liście przewozowym powinna znajdować się klauzula, że przewóz podlega przepisom Umowy CMR. Inne konwencje to m. in.: europejska [[umowa]] w sprawie międzynarodowego przewozu drogowego materiałów niebezpiecznych ('''ADR'''), umowa dotycząca międzynarodowego przewozu towarów samochodami ciężarowymi ('''TIR'''), porozumienie dotyczące międzynarodowego przewozu pasażerów autokarami i autobusami ('''INTERBUS''') (B. Klepacki i in., 2012, s. 503-505)
==Zagrożenia środowiskowe==
==Zagrożenia środowiskowe==
Rozwój transportu w ostatnich latach stał się istotnym czynnikiem [[Rozwój gospodarczy| rozwoju gospodarczego]]. Tym samym stał się początkiem intensywnych zmian w środowisku naturalnym. Badania pokazują, że działania transportu samochodowego mają dużo większy udział w negatywnym oddziaływaniu na zdrowie ludzi oraz środowisko naturalne od pozostałych gałęzi transportu. Transportem drogowym jest realizowane blisko 85% lądowego transportu ludzi oraz prawie 80% lądowego transportu towarowego. Tak wielki udział pojazdów samochodowych w tym sektorze przekłada się na wielokrotnie wyższą liczbę wypadków komunikacyjnych niż w jakimkolwiek innym dziale transportu. Niezwykle istotny jest fakt, że [[transport drogowy]] zajmuje pierwsze miejsce pod względem emisji zanieczyszczeń do atmosfery. W wyniku spalania paliw w silnikach pojazdów do powietrza trafiają: tlenek węgla,
Rozwój transportu w ostatnich latach stał się istotnym czynnikiem [[Rozwój gospodarczy| rozwoju gospodarczego]]. Tym samym stał się początkiem intensywnych zmian w środowisku naturalnym. Badania pokazują, że działania transportu samochodowego mają dużo większy udział w negatywnym oddziaływaniu na zdrowie ludzi oraz środowisko naturalne od pozostałych gałęzi transportu. Transportem drogowym jest realizowane blisko 85% lądowego transportu ludzi oraz prawie 80% lądowego transportu towarowego. Tak wielki udział pojazdów samochodowych w tym sektorze przekłada się na wielokrotnie wyższą liczbę wypadków komunikacyjnych niż w jakimkolwiek innym dziale transportu. Niezwykle istotny jest fakt, że [[transport drogowy]] zajmuje pierwsze miejsce pod względem emisji zanieczyszczeń do atmosfery. W wyniku spalania paliw w silnikach pojazdów do powietrza trafiają: tlenek węgla,
Linia 64: Linia 68:


{{a|Izabela Stypuła}}
{{a|Izabela Stypuła}}
[[Kategoria:Logistyka]]
[[Kategoria:Logistyka]]
[[Kategoria:Transport]]
[[Kategoria:Transport]]

Wersja z 13:31, 2 lis 2023

Transport samochodowy
Polecane artykuły

Transport samochodowy - to element należący do gałęzi transportu lądowego. Zadaniem transportu samochodowego jest świadczenie usług transportowych polegających na przemieszczaniu ludzi bądź ładunków. Transport samochodowy ma największy udział w tej gałęzi gospodarki tuż obok transportu kolejowego.

TL;DR

Transport samochodowy to usługa polegająca na przemieszczaniu ludzi i towarów. Ma wiele zalet, takich jak krótki czas przewozu i elastyczność podróży, ale także wiele wad, takich jak wysokie koszty, ograniczone możliwości przewozowe i negatywny wpływ na środowisko. Istnieją liczne przepisy regulujące transport samochodowy, zarówno na poziomie krajowym, jak i międzynarodowym. Rozwój transportu samochodowego ma negatywny wpływ na środowisko naturalne, przyczyniając się do wzrostu emisji zanieczyszczeń i wypadków komunikacyjnych. Transport drogowy jest odpowiedzialny za większość emisji zanieczyszczeń atmosferycznych.

Czynniki charakteryzujące transport samochodowy

Aspekty pozytywne:

  • krótki czas potrzebny do przewozu oraz elastyczność podróży
  • możliwość transportu "łączonego"- dowóz towarów do innych gałęzi transportu
  • korzystne dostosowanie sieci dróg do miejsca występowania rynków zaopatrzenia i zbytu (występowanie przewozów „od drzwi do drzwi”)
  • sukcesywny rozwój infrastruktury drogowej, która często jest traktowana jako priorytet przy inwestycjach dotyczących transportu

Aspekty negatywne:

  • wysokie koszty jednostkowe wytwarzania usług
  • niewielkie możliwości przewozowe (np. w porównaniu do transportu kolejowego)
  • ograniczona zdolność wykonywania przewozów o charakterze masowym
  • wysoki poziom energochłonności
  • negatywne skutki w środowisku naturalnym
  • komfort i bezpieczeństwo podróży niższe w porównaniu do pozostałych gałęzi transportu (D. Leończuk, 2011, s. 99, 100)

Transport samochodowy w świetle prawa

W transporcie samochodowym mamy do czynienia z szeregiem uwarunkowań prawnych, zarówno obowiązujących tylko w Polsce jak również o wymiarze międzynarodowym.

Regulacje krajowe

  • Kodeks cywilny - zawiera przepisy ogólne o przewozie osób i rzeczy i stanowi podstawę do pozostałych ustaw, które w sposób bardziej szczegółowy odnoszą się do poszczególnych kwestii związanych z transportem (Ustawa Kodeks cywilny, art. 774-793)
  • Ustawa o transporcie drogowym - informuje o zasadach w krajowym i międzynarodowym transporcie drogowym i zasadach niezarobkowego przewozu drogowego. Określa też zakres działań Inspekcji Transportu Drogowego, obowiązki wynikające z naruszenia warunków przewozu oraz zasady ochrony praw pasażerów (Ustawa o transporcie drogowym, art. 1)
  • Ustawa o czasie pracy kierowców - określa czas pracy osób zajmujących się przewozem, zarówno zatrudnionych na podstawie umów, jak też osób niezatrudnionych i przedsiębiorców wykonujących przewozy osobiście. Istotnym elementem są też obowiązki pracodawców z tytułu wykonywania przewozów drogowych (Ustawa o czasie pracy kierowców, art. 1, pkt. 1-2)
  • Prawo przewozowe - w tym dokumencie znajduje się regulacja zasad przewozu osób i towarów, które wykonywane są odpłatnie i nieodpłatnie w ramach umowy. Stroną wykonującą dane świadczenia są przewoźnicy posiadający odpowiednie uprawnienia. Ważną kwestią są też dokumenty przewozowe i zasady postępowania w razie wykrycia ich nieprawidłowości. Przepisy ustawy stosuje się także do przewozów o charakterze międzynarodowym, o ile umowy międzynarodowe na to pozwalają. (Ustawa Prawo przewozowe, art. 1)

Elementem dopełniającym jest też Kodeks drogowy regulujący zasady poruszania się pojazdów oraz porządku i bezpieczeństwa ruchu na drogach.

Regulacje międzynarodowe

W przypadku praw o zasięgu międzynarodowym zdecydowaną większość stanowią konwencje. Najistotniejsza wydaje się Konwencja o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR). Zgodnie z Konwencją w liście przewozowym powinna znajdować się klauzula, że przewóz podlega przepisom Umowy CMR. Inne konwencje to m. in.: europejska umowa w sprawie międzynarodowego przewozu drogowego materiałów niebezpiecznych (ADR), umowa dotycząca międzynarodowego przewozu towarów samochodami ciężarowymi (TIR), porozumienie dotyczące międzynarodowego przewozu pasażerów autokarami i autobusami (INTERBUS) (B. Klepacki i in., 2012, s. 503-505)

Zagrożenia środowiskowe

Rozwój transportu w ostatnich latach stał się istotnym czynnikiem rozwoju gospodarczego. Tym samym stał się początkiem intensywnych zmian w środowisku naturalnym. Badania pokazują, że działania transportu samochodowego mają dużo większy udział w negatywnym oddziaływaniu na zdrowie ludzi oraz środowisko naturalne od pozostałych gałęzi transportu. Transportem drogowym jest realizowane blisko 85% lądowego transportu ludzi oraz prawie 80% lądowego transportu towarowego. Tak wielki udział pojazdów samochodowych w tym sektorze przekłada się na wielokrotnie wyższą liczbę wypadków komunikacyjnych niż w jakimkolwiek innym dziale transportu. Niezwykle istotny jest fakt, że transport drogowy zajmuje pierwsze miejsce pod względem emisji zanieczyszczeń do atmosfery. W wyniku spalania paliw w silnikach pojazdów do powietrza trafiają: tlenek węgla, tlenki azotu, węglowodory oraz metale ciężkie. W skali państwa sektor ten odpowiedzialny jest za ok. 30% całkowitej emisji tlenków azotu oraz ok. 20% zanieczyszczeń pyłowych. W dużych miastach udział transportu drogowego w całkowitej emisji tych zanieczyszczeń jest dużo większy, znane są przypadki gdy w dzielnicach centralnych sięgał on 90%. Ponadto do stwarzanych zagrożeń zaliczyć należy:

  • problemy zdrowotne, szczególnie zwiększenie ryzyka występowania schorzeń układu oddechowego i układu krążenia
  • występowanie epizodów smogowych
  • stałe podwyższanie poziomu zakwaszenia środowiska
  • degradacja gleb i roślin znajdujących się w pobliżu infrastruktury drogowej (według badań: w odległości ok 500 m)
  • przecinanie szlaków migracyjnych i fragmentów siedlisk zwierząt (A. J. Badyda, 2010, s. 116-119)

Bibliografia


Autor: Izabela Stypuła

Uwaga.png

Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych.

Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu.