Negocjacje zbiorowe: Różnice pomiędzy wersjami
Z Encyklopedia Zarządzania
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
m (Czyszczenie tekstu) |
||
Linia 96: | Linia 96: | ||
{{a|[[Andrzej Kozina]], Małgorzata Tyrańska}} | {{a|[[Andrzej Kozina]], Małgorzata Tyrańska}} | ||
[[Kategoria:Negocjacje]] | [[Kategoria:Negocjacje]] | ||
{{#metamaster:description|Negocjacje zbiorowe to proces, w którym pracodawca i związek zawodowy dążą do porozumienia w sprawie warunków pracy. Poznaj znaczenie tego procesu dla pracowników i pracodawców.}} | {{#metamaster:description|Negocjacje zbiorowe to proces, w którym pracodawca i związek zawodowy dążą do porozumienia w sprawie warunków pracy. Poznaj znaczenie tego procesu dla pracowników i pracodawców.}} |
Wersja z 09:52, 2 lis 2023
Negocjacje zbiorowe |
---|
Polecane artykuły |
Charakterystyka negocjacji zbiorowych
Elementy opisu | Opis |
Interpretacja | Zgodnie z Konwencją MOP nr 154 z 1981 r. termin ten stosuje się do wszystkich negocjacji, które mają miejsce między pracodawca, grupą pracodawców, albo co najmniej jedną organizacją pracodawców z jednej strony i co najmniej jedną organizacją pracowników z drugiej. Stanowią proces:
|
Cele | Głównym ich zadaniem jest zatem kształtowanie zbiorowych stosunków pracy (negocjacyjnej regulacji stosunków pracy). Cele szczegółowe to:
Cele te są nieodłącznie związane ze względu na fakt, że strony są skazane na siebie i osiągnięcie porozumienia jest w zasadzie obustronną koniecznością. |
Cechy |
U podstaw negocjacji zbiorowych leży osiągnięcie kompromisu oraz budowa klimatu współpracy i wzajemnego zaufania. |
Wymiary |
Skuteczna realizacja funkcji negocjacji wymaga zachowania równowagi pomiędzy tymi wymiarami. |
Funkcje |
a także "kartelu" - eliminowanie konkurencji płacowej pomiędzy firmami;
Rosnąca współodpowiedzialność ich stron spowodowała wzrost znaczenia funkcji integracyjnej, negocjacje te stały się metodą unikania sporów zbiorowych. |
Zalety |
|
Wady |
|
Źródło: opracowanie własne na podstawie [S. Borkowska 1997], [R. Jurkowski 2000].
Bibliografia
- Armstrong M., Zarządzanie zasobami ludzkimi, Dom Wydawniczy ABC, Kraków 2000
- Dąbrowski P.J., Praktyczna teoria negocjacji, Sorbog, Warszawa 1991
- Fisher R., Ury W., Patton B., Dochodząc do TAK. Negocjowanie bez poddawania się, PWE, Warszawa 2000
- Jurkowski R., Negocjacje zbiorowe. Kiedy, o czym i jak rozmawia pracodawca z przedstawicielstwem pracowników, Difin, Warszawa 2000
- Kozina, A. (2007). Teoria przedsiębiorstwa jako płaszczyzna charakterystyki negocjacji. Zeszyty Naukowe/Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, (753), 63-80
- Listwan T., Zarządzanie kadrami, C.H. Beck, Warszawa 2002
- Nęcki Z., Negocjacje w biznesie, Antykwa, Kraków 2003
- Pocztowski A. (1998), Zarządzanie zasobami ludzkimi. Zarys problematyki i metod., Oficyna Wydawnicza ANTYKWA, Kraków
- Stabryła A., Podstawy zarządzanie firmą. Modele, metody, praktyka, Antykwa, Kraków - Kluczbork, 1997
- Stoner J.A.F., Wankel Ch., Kierowanie, PWE, Warszawa 1992
- Winch A., Winch S., Techniki sprzedaży i negocjacji, Diffin, Warszawa 1998
- Zbiegień-Maciąg L., Marketing personalny. Czyli jak zarządzać pracownikami w firmie, Business Press, Warszawa 1996
Autor: Andrzej Kozina, Małgorzata Tyrańska