Macierz McKinsey: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (cleanup bibliografii i rotten links)
m (Czyszczenie tekstu)
Linia 24: Linia 24:
==Geneza macierzy McKinsey'a==
==Geneza macierzy McKinsey'a==
Początkiem lat 70 XX w. została utworzona koncepcja tej macierzy. Była opracowana przez firmę konsultingową McKinsey współpracującą z General Electric. Uznaje się ją jako rozbudowaną [[metoda|metodę]] BCG (Boston [[Consulting]] Group). Podczas analizy macierzy McKinsey'a podjęto próbę likwidacji słabych stron, które występowały w macierzy BCG (przede wszystkim dotyczyło to używanych w niej uproszczeń). Stosowane w [[macierz BCG|macierzy BCG]] zmienne jednowymiarowe zamieniono zmiennymi, które opisują czynniki rynkowego sukcesu przedsiębiorstwa: atrakcyjność przemysłu (rynku), a także pozycję konkurencyjną wewnątrz danego przemysłu. Umożliwiło to obszerniejszą analizę portfela produkcji przedsiębiorstwa w stosunku do określonego przemysłu lub sektora. Zauważono też ograniczoną [[przydatność]] metody BCG w przypadku analizy portfela firm zdywersyfikowanych. Jeśli [[przedsiębiorstwo]] jednocześnie funkcjonowało w wielu przemysłach i oferowało kilkaset, a nawet kilka tysięcy produktów, niemożliwe było korzystanie z metod, za pomocą których każdy [[wyrób]] był osobno poddawany analizie i pozycjonowaniu. Pomocne okazały się [[strategiczna jednostka gospodarcza|strategiczne jednostki organizacyjne - SBU]]. (G. Gierszewska, M. Romanowska, 2017, s. 173-174)
Początkiem lat 70 XX w. została utworzona koncepcja tej macierzy. Była opracowana przez firmę konsultingową McKinsey współpracującą z General Electric. Uznaje się ją jako rozbudowaną [[metoda|metodę]] BCG (Boston [[Consulting]] Group). Podczas analizy macierzy McKinsey'a podjęto próbę likwidacji słabych stron, które występowały w macierzy BCG (przede wszystkim dotyczyło to używanych w niej uproszczeń). Stosowane w [[macierz BCG|macierzy BCG]] zmienne jednowymiarowe zamieniono zmiennymi, które opisują czynniki rynkowego sukcesu przedsiębiorstwa: atrakcyjność przemysłu (rynku), a także pozycję konkurencyjną wewnątrz danego przemysłu. Umożliwiło to obszerniejszą analizę portfela produkcji przedsiębiorstwa w stosunku do określonego przemysłu lub sektora. Zauważono też ograniczoną [[przydatność]] metody BCG w przypadku analizy portfela firm zdywersyfikowanych. Jeśli [[przedsiębiorstwo]] jednocześnie funkcjonowało w wielu przemysłach i oferowało kilkaset, a nawet kilka tysięcy produktów, niemożliwe było korzystanie z metod, za pomocą których każdy [[wyrób]] był osobno poddawany analizie i pozycjonowaniu. Pomocne okazały się [[strategiczna jednostka gospodarcza|strategiczne jednostki organizacyjne - SBU]]. (G. Gierszewska, M. Romanowska, 2017, s. 173-174)
<google>ban728t</google>
<google>ban728t</google>


===Strategiczne jednostki organizacyjne -SBU (inaczej strategiczne jednostki biznesu - SJB)===
===Strategiczne jednostki organizacyjne - SBU (inaczej strategiczne jednostki biznesu - SJB)===
Są to wydzielone części organizacji, które mają zidentyfikowanych zarówno dostawców jak i konkurentów, działają na wyodrębnionych rynkach i posiadają swoje strategie konkurencji. Dzięki SBU mamy możliwość w jednej strukturze połączyć tak wiele różnych form działalności, ile potrzebujemy w celu osiągnięcia przewagi konkurencyjnej.
Są to wydzielone części organizacji, które mają zidentyfikowanych zarówno dostawców jak i konkurentów, działają na wyodrębnionych rynkach i posiadają swoje strategie konkurencji. Dzięki SBU mamy możliwość w jednej strukturze połączyć tak wiele różnych form działalności, ile potrzebujemy w celu osiągnięcia przewagi konkurencyjnej.


Strategiczne jednostki biznesu charakteryzuje:
Strategiczne jednostki biznesu charakteryzuje:
* [[Przedmiot działalności]] ma być jednoznacznie określony "według triady produkt [[technologia]] - segmenty odbiorców (swoistość zadań rynkowych)” (E. Urbanowska–Sojkin, P. Banaszyk, H. Witczak, 2007, s. 189)
* [[Przedmiot działalności]] ma być jednoznacznie określony "według triady produkt - [[technologia]] - segmenty odbiorców (swoistość zadań rynkowych)” (E. Urbanowska-Sojkin, P. Banaszyk, H. Witczak, 2007, s. 189)
* Względna samodzielność podczas decyzji w sprawie rozwoju i działań rynkowych.
* Względna samodzielność podczas decyzji w sprawie rozwoju i działań rynkowych.


Linia 51: Linia 50:
# Ustalenie czynników sukcesu dla badanego przedsiębiorstwa.
# Ustalenie czynników sukcesu dla badanego przedsiębiorstwa.
# Przypisanie wag danym czynnikom sukcesu.
# Przypisanie wag danym czynnikom sukcesu.
# Ustalenie stopnia [[konkurencyjność|konkurencyjności]] (skala: 1-5, 1 słaba [[pozycja]] konkurencyjna, 5-mocna).
# Ustalenie stopnia [[konkurencyjność|konkurencyjności]] (skala: 1-5, 1 - słaba [[pozycja]] konkurencyjna, 5-mocna).
# Suma ocen ważonych.
# Suma ocen ważonych.


Linia 82: Linia 81:
'''Rys. 1 Etapy przygotowywania oceny'''
'''Rys. 1 Etapy przygotowywania oceny'''


Jeśli posiadamy powyższe [[informacje]], możemy rozpocząć konstrukcję macierzy McKinsey'a. Na osi rzędnych (określającej poziom atrakcyjności sektora) umieszczamy wyniki z pomiaru atrakcyjności każdego przemysłu, czyli SBU (SJB). Natomiast na osi odciętych, opierając się na badaniu czynników sukcesu dla poszczególnych przemysłów, ustalamy pozycję strategiczną, którą zajmuje w nim [[firma]]. W miejscu skrzyżowania tych dwóch wymiarów występuje punkt to środek koła ilustrujący dany [[sektor]] działalności, analizowanego przez nas przedsiębiorstwa. Wielkość koła powinna mówić o rozmiarze tego sektora, a zakreślone wycinki kół świadczą o wielkości udziału produkcji badanej firmy w całym sektorze.
Jeśli posiadamy powyższe [[informacje]], możemy rozpocząć konstrukcję macierzy McKinsey'a. Na osi rzędnych (określającej poziom atrakcyjności sektora) umieszczamy wyniki z pomiaru atrakcyjności każdego przemysłu, czyli SBU (SJB). Natomiast na osi odciętych, opierając się na badaniu czynników sukcesu dla poszczególnych przemysłów, ustalamy pozycję strategiczną, którą zajmuje w nim [[firma]]. W miejscu skrzyżowania tych dwóch wymiarów występuje punkt - to środek koła ilustrujący dany [[sektor]] działalności, analizowanego przez nas przedsiębiorstwa. Wielkość koła powinna mówić o rozmiarze tego sektora, a zakreślone wycinki kół świadczą o wielkości udziału produkcji badanej firmy w całym sektorze.


Najwyżej oceniamy sektory atrakcyjne, gdzie przedsiębiorstwo równocześnie posiada mocną pozycję konkurencyjną, natomiast najniżej nieatrakcyjne sektory o słabej pozycji konkurencyjnej.
Najwyżej oceniamy sektory atrakcyjne, gdzie przedsiębiorstwo równocześnie posiada mocną pozycję konkurencyjną, natomiast najniżej nieatrakcyjne sektory o słabej pozycji konkurencyjnej.
Linia 105: Linia 104:


Wyodrębniamy trzy obszary:
Wyodrębniamy trzy obszary:
* A [[strategia]] ekspansji oraz wzrostu, intensywnych inwestycji
* A - [[strategia]] ekspansji oraz wzrostu, intensywnych inwestycji
* B strategia selektywnego rozwoju - podtrzymywania
* B - strategia selektywnego rozwoju - podtrzymywania
* C strategia eksploatacji pozycji rynkowej, wycofania się
* C - strategia eksploatacji pozycji rynkowej, wycofania się


==Skuteczność macierzy McKinsey'a==
==Skuteczność macierzy McKinsey'a==
===Mocne strony===
===Mocne strony===
* oba kryteria tej macierzy (atrakcyjność sektora i [[pozycja konkurencyjna]] w sektorze) są wieloczynnikowe kompleksowość metody,
* oba kryteria tej macierzy (atrakcyjność sektora i [[pozycja konkurencyjna]] w sektorze) są wieloczynnikowe - kompleksowość metody,
* dzięki zastosowaniu tej macierzy zwiększamy możliwość zróżnicowania portfela produkcji przedsiębiorstwa, a także inwestowania w jednostki biznesu posiadające największe [[prawdopodobieństwo]] opłacalności,
* dzięki zastosowaniu tej macierzy zwiększamy możliwość zróżnicowania portfela produkcji przedsiębiorstwa, a także inwestowania w jednostki biznesu posiadające największe [[prawdopodobieństwo]] opłacalności,
===Słabe strony===
===Słabe strony===
* subiektywne [[kryteria oceny]],
* subiektywne [[kryteria oceny]],
Linia 123: Linia 123:
* Starczewski J. (2013), [https://www.ziwgib.ahe.lodz.pl/sites/default/files/ZIwGiBnr1-16-2013.pdf#page=108.pdf ''Satysfakcja klienta a pozycja konkurencyjna firmy''] Zarządzanie innowacyjne w Gospodarce i Biznesie, nr.1/(16)
* Starczewski J. (2013), [https://www.ziwgib.ahe.lodz.pl/sites/default/files/ZIwGiBnr1-16-2013.pdf#page=108.pdf ''Satysfakcja klienta a pozycja konkurencyjna firmy''] Zarządzanie innowacyjne w Gospodarce i Biznesie, nr.1/(16)
* Strużycki M. (red.) (2004), ''Zarządzanie przedsiębiorstwem'', Difin, Warszawa
* Strużycki M. (red.) (2004), ''Zarządzanie przedsiębiorstwem'', Difin, Warszawa
* Urbanowska–Sojkin E., Banaszyk P., Witczak H. (2007), ''Zarządzanie strategiczne przedsiębiorstwem'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Urbanowska-Sojkin E., Banaszyk P., Witczak H. (2007), ''Zarządzanie strategiczne przedsiębiorstwem'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Żabiński R. (2013 nr.1), ''Wykorzystanie macierzy McKinsey'a do budowy strategii grupy medialnej'' Gospodarka. Rynek. Edukacja, Wyższa Szkoła Zarządzania "Edukacja", Wrocław
* Żabiński R. (2013 nr.1), ''Wykorzystanie macierzy McKinsey'a do budowy strategii grupy medialnej'' Gospodarka. Rynek. Edukacja, Wyższa Szkoła Zarządzania "Edukacja", Wrocław
</noautolinks>
</noautolinks>


{{a|Katarzyna Kułach, Małgorzata Myjak}}
{{a|Katarzyna Kułach, Małgorzata Myjak}}
[[Kategoria:Metody zarządzania strategicznego]]
[[Kategoria:Metody zarządzania strategicznego]]
[[en:McKinsey matrix]]
[[en:McKinsey matrix]]


{{#metamaster:description|Macierz McKinsey - narzędzie strategiczne do oceny atrakcyjności produktów i sektorów, oraz określania strategii rozwoju firmy.}}
{{#metamaster:description|Macierz McKinsey - narzędzie strategiczne do oceny atrakcyjności produktów i sektorów, oraz określania strategii rozwoju firmy.}}

Wersja z 09:20, 2 lis 2023

Macierz McKinsey
Polecane artykuły

Macierz McKinsey - inaczej jest określana jako macierz atrakcyjności produktu lub atrakcyjności sektora, a także macierz GE. Konstrukcja tej macierzy bazuje na dwóch założeniach:

  1. Należy działać w sektorach, które cechują się największą atrakcyjnością, z mniej atrakcyjnych sektorów produkty usuwamy.
  2. Powinniśmy inwestować w produkty posiadające mocną pozycję konkurencyjną, jednocześnie wycofując się z tych produktów, u których jest ona słaba.

Użycie macierzy atrakcyjności sektora umożliwia nam określenie kierunku rozwoju firmy prowadzącej zdywersyfikowaną działalność. Oznacza to, że dzięki rozkładowi produktów w macierzy potrafimy określić, w stosunku do których produktów zastosować strategie wzrostowe, do których strategie podtrzymywania wraz z dofinansowaniem, a które wyeliminować korzystając z strategii schodzenia z rynku.

TL;DR

Macierz McKinsey, zwana także macierzą atrakcyjności produktu lub sektora, jest narzędziem do analizy portfela produktów firmy. Opiera się na ocenie atrakcyjności sektora i pozycji konkurencyjnej firmy w tym sektorze. Umożliwia określenie strategii wzrostu, podtrzymywania i wycofania się z produktów. Macierz McKinsey jest bardziej rozbudowaną metodą od macierzy BCG. Opiera się na strategicznych jednostkach biznesu (SBU), które są wydzielonymi częściami organizacji. Macierz McKinsey składa się z dziewięciu pól i jest konstruowana na podstawie oceny atrakcyjności sektora i pozycji konkurencyjnej firmy. Może być wykorzystana do identyfikacji silnych stron portfela produktów i planowania strategii rozwoju firmy. Macierz ma swoje mocne strony, jak kompleksowość metody, ale także słabe strony, jak subiektywne kryteria oceny i ograniczenia w analizie produktów na różnych etapach ich cyklu życia.

Geneza macierzy McKinsey'a

Początkiem lat 70 XX w. została utworzona koncepcja tej macierzy. Była opracowana przez firmę konsultingową McKinsey współpracującą z General Electric. Uznaje się ją jako rozbudowaną metodę BCG (Boston Consulting Group). Podczas analizy macierzy McKinsey'a podjęto próbę likwidacji słabych stron, które występowały w macierzy BCG (przede wszystkim dotyczyło to używanych w niej uproszczeń). Stosowane w macierzy BCG zmienne jednowymiarowe zamieniono zmiennymi, które opisują czynniki rynkowego sukcesu przedsiębiorstwa: atrakcyjność przemysłu (rynku), a także pozycję konkurencyjną wewnątrz danego przemysłu. Umożliwiło to obszerniejszą analizę portfela produkcji przedsiębiorstwa w stosunku do określonego przemysłu lub sektora. Zauważono też ograniczoną przydatność metody BCG w przypadku analizy portfela firm zdywersyfikowanych. Jeśli przedsiębiorstwo jednocześnie funkcjonowało w wielu przemysłach i oferowało kilkaset, a nawet kilka tysięcy produktów, niemożliwe było korzystanie z metod, za pomocą których każdy wyrób był osobno poddawany analizie i pozycjonowaniu. Pomocne okazały się strategiczne jednostki organizacyjne - SBU. (G. Gierszewska, M. Romanowska, 2017, s. 173-174)

Strategiczne jednostki organizacyjne - SBU (inaczej strategiczne jednostki biznesu - SJB)

Są to wydzielone części organizacji, które mają zidentyfikowanych zarówno dostawców jak i konkurentów, działają na wyodrębnionych rynkach i posiadają swoje strategie konkurencji. Dzięki SBU mamy możliwość w jednej strukturze połączyć tak wiele różnych form działalności, ile potrzebujemy w celu osiągnięcia przewagi konkurencyjnej.

Strategiczne jednostki biznesu charakteryzuje:

  • Przedmiot działalności ma być jednoznacznie określony "według triady produkt - technologia - segmenty odbiorców (swoistość zadań rynkowych)” (E. Urbanowska-Sojkin, P. Banaszyk, H. Witczak, 2007, s. 189)
  • Względna samodzielność podczas decyzji w sprawie rozwoju i działań rynkowych.

Struktura macierzy McKinsey'a

Jest to dziewięciopolowa macierz zbudowana w oparciu o dwie zmienne: atrakcyjność sektora - tego, w którym funkcjonuje ta jednostka strategiczna (atrakcyjność sektora możemy określić na trzech różnych poziomach: wysoka, przeciętna oraz niska) i pozycję konkurencyjną tej jednostki w sektorze (oceniamy jako mocną, przeciętną i słabą).

Konstrukcja macierzy McKinsey'a

Do skonstruowania macierzy McKinsey'a konieczne jest ustalenie zestawu kryteriów do:

  • oceny atrakcyjności sektora,
  • oceny pozycji konkurencyjnej danej jednostki.

Etapy oceny atrakcyjności przemysłu

  1. Identyfikacja kryteriów, które determinują atrakcyjność przemysłu.
  2. Ważenie ocen (suma wag ocenionych kryteriów=1).
  3. Ocena atrakcyjności każdego z przemysłów z perspektywy danych kryteriów (skala ocen: 1-5, 1 - nieatrakcyjny, 5 - bardzo atrakcyjny).
  4. Ustalenie wyniku wartościowania kryteriów (zsumowanie ocen ważonych).

Etapy umożliwiające ocenę pozycji konkurencyjnej firmy są zbliżone. Polegają na:

  1. Ustalenie czynników sukcesu dla badanego przedsiębiorstwa.
  2. Przypisanie wag danym czynnikom sukcesu.
  3. Ustalenie stopnia konkurencyjności (skala: 1-5, 1 - słaba pozycja konkurencyjna, 5-mocna).
  4. Suma ocen ważonych.
Kryterium oceny Waga [0-1] Ocena [1-5] Wartość [waga x ocena]
_ _ _
_ _ _
_ _ _
RAZEM 1,00 XXX _ _ _

Rys. 1 Etapy przygotowywania oceny

Jeśli posiadamy powyższe informacje, możemy rozpocząć konstrukcję macierzy McKinsey'a. Na osi rzędnych (określającej poziom atrakcyjności sektora) umieszczamy wyniki z pomiaru atrakcyjności każdego przemysłu, czyli SBU (SJB). Natomiast na osi odciętych, opierając się na badaniu czynników sukcesu dla poszczególnych przemysłów, ustalamy pozycję strategiczną, którą zajmuje w nim firma. W miejscu skrzyżowania tych dwóch wymiarów występuje punkt - to środek koła ilustrujący dany sektor działalności, analizowanego przez nas przedsiębiorstwa. Wielkość koła powinna mówić o rozmiarze tego sektora, a zakreślone wycinki kół świadczą o wielkości udziału produkcji badanej firmy w całym sektorze.

Najwyżej oceniamy sektory atrakcyjne, gdzie przedsiębiorstwo równocześnie posiada mocną pozycję konkurencyjną, natomiast najniżej nieatrakcyjne sektory o słabej pozycji konkurencyjnej.

Stosując macierz McKinsey'a możemy wyróżnić silne strony portfela produktów. Także jest wytyczną, która pomaga w planowaniu strategii rozwojowej firmy.

Rys. 2 Interpretacja pozycji przedsiębiorstwa w macierzy

A A B
A B C
B C C

Wyodrębniamy trzy obszary:

  • A - strategia ekspansji oraz wzrostu, intensywnych inwestycji
  • B - strategia selektywnego rozwoju - podtrzymywania
  • C - strategia eksploatacji pozycji rynkowej, wycofania się

Skuteczność macierzy McKinsey'a

Mocne strony

  • oba kryteria tej macierzy (atrakcyjność sektora i pozycja konkurencyjna w sektorze) są wieloczynnikowe - kompleksowość metody,
  • dzięki zastosowaniu tej macierzy zwiększamy możliwość zróżnicowania portfela produkcji przedsiębiorstwa, a także inwestowania w jednostki biznesu posiadające największe prawdopodobieństwo opłacalności,

Słabe strony

  • subiektywne kryteria oceny,
  • mało przydatna w przypadku, gdy w ofercie posiadamy produkty na etapach: wprowadzenia, wczesnego wzrostu i schyłku.

Bibliografia

  • Ehrlich A. (tłumaczenie) (2010), Podstawy strategii, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
  • Gierszewska G., Romanowska M. (2017), Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
  • Starczewski J. (2013), Satysfakcja klienta a pozycja konkurencyjna firmy Zarządzanie innowacyjne w Gospodarce i Biznesie, nr.1/(16)
  • Strużycki M. (red.) (2004), Zarządzanie przedsiębiorstwem, Difin, Warszawa
  • Urbanowska-Sojkin E., Banaszyk P., Witczak H. (2007), Zarządzanie strategiczne przedsiębiorstwem, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
  • Żabiński R. (2013 nr.1), Wykorzystanie macierzy McKinsey'a do budowy strategii grupy medialnej Gospodarka. Rynek. Edukacja, Wyższa Szkoła Zarządzania "Edukacja", Wrocław


Autor: Katarzyna Kułach, Małgorzata Myjak