Usługa kurierska: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (cleanup bibliografii i rotten links)
m (Clean up, replaced: , → , (3), → (32), : → : (2), ,us → , us (2), ) → ), replaced: # → #)
Linia 14: Linia 14:
}}
}}


'''[[Usługa]] kurierska''' polega na odebraniu przesyłki od zleceniodawcy i dostarczeniu jej pod wskazany adres w wyznaczonym terminie. [[Usługi]] kurierskie są istotnym elementem struktur logistycznych. Lata 90 XX wieku uważane są za początek rozwoju sektora usług KEP - Rynku usług kurierskich, ekspresowych i paczkowych, który dynamicznie ewoluuje. (A. Marczuk i in., 2015, s. 3075)
'''[[Usługa]] kurierska''' polega na odebraniu przesyłki od zleceniodawcy i dostarczeniu jej pod wskazany adres w wyznaczonym terminie. [[Usługi]] kurierskie są istotnym elementem struktur logistycznych. Lata 90 XX wieku uważane są za początek rozwoju sektora usług KEP - Rynku usług kurierskich, ekspresowych i paczkowych, który dynamicznie ewoluuje. (A. Marczuk i in., 2015, s. 3075)


Termin określający usługę kurierską ,,usługi nie mającej charakteru powszechnego, polegającej na zarobkowym, przyspieszonym przewozie i doręczaniu w gwarantowanym terminie przesyłek" widniał jedynie w Ustawie z 23 listopada 1990 r. o łączności, która została zastąpiona Ustawą z dnia 12 czerwca 2003 r. [[Prawo]] pocztowe. W ustawie tej nie zastosowano definicji usługi kurierskiej, dlatego firmy kurierskie odnoszą się po części do przepisów pocztowych i do przepisów przewozowych.
Termin określający usługę kurierską, , usługi nie mającej charakteru powszechnego, polegającej na zarobkowym, przyspieszonym przewozie i doręczaniu w gwarantowanym terminie przesyłek" widniał jedynie w Ustawie z 23 listopada 1990 r. o łączności, która została zastąpiona Ustawą z dnia 12 czerwca 2003 r. [[Prawo]] pocztowe. W ustawie tej nie zastosowano definicji usługi kurierskiej, dlatego firmy kurierskie odnoszą się po części do przepisów pocztowych i do przepisów przewozowych.


==TL;DR==
==TL;DR==
Linia 23: Linia 23:
==KEP – rodzaje firm świadczących usługi w Polsce==
==KEP – rodzaje firm świadczących usługi w Polsce==
<google>t</google>
<google>t</google>
 
# Firmy działające na arenie międzynarodowej (tzw. Intregatorzy) posiadające dużą ilość oddziałów, do których zaliczają się m. in.: UPS, TNT FedEx, DHL.
# Firmy działające na arenie międzynarodowej (tzw. Intregatorzy) posiadające dużą ilość oddziałów, do których zaliczają się m. in.: UPS, TNT FedEx, DHL.
# Przedsiębiorstwa świadczące swoje usługi przede wszystkim w Europie np. GLS, DPD.
# Przedsiębiorstwa świadczące swoje usługi przede wszystkim w Europie np. GLS, DPD.
# Firmy prowadzące działalność wyłącznie w kraju, które prosperują dzięki rozwiniętej sieci placówek krajowych. Należą do nich m. in.: Opek i Siódemka.
# Firmy prowadzące działalność wyłącznie w kraju, które prosperują dzięki rozwiniętej sieci placówek krajowych. Należą do nich m. in.: Opek i Siódemka.
Linia 33: Linia 32:


Stale rozwijający się [[sektor]] [[Usługa logistyczna|usług logistycznych]] charakteryzuje się:
Stale rozwijający się [[sektor]] [[Usługa logistyczna|usług logistycznych]] charakteryzuje się:
* bezzwłocznym doręczeniem przesyłek,
* bezzwłocznym doręczeniem przesyłek,
* ujednoliceniem usług,
* ujednoliceniem usług,
* dostosowanie usług do indywidualnych potrzeb klientów,
* dostosowanie usług do indywidualnych potrzeb klientów,
* dostarczanie przesyłek ustalonych terminach – na czas,
* dostarczanie przesyłek ustalonych terminach – na czas,
* wysoki poziom świadczenia usług. (D. Rucińska, 2016, s. 168)
* wysoki poziom świadczenia usług. (D. Rucińska, 2016, s. 168)


Klienci firm świadczących usługi kurierskie najczęściej zwracają uwagę na :
Klienci firm świadczących usługi kurierskie najczęściej zwracają uwagę na:
* opcję monitorowania nadanych przesyłek przez platformy internetowe,
* opcję monitorowania nadanych przesyłek przez platformy internetowe,
* ewentualność zmiany , w dowolnym momencie, adresu dostawy paczki,
* ewentualność zmiany, w dowolnym momencie, adresu dostawy paczki,
* sposób płatności – głównie za pobraniem, bowiem jest to rodzaj zabezpieczenia adresata w przypadku gdy nie ma on zaufania do odbiorcy
* sposób płatności – głównie za pobraniem, bowiem jest to rodzaj zabezpieczenia adresata w przypadku gdy nie ma on zaufania do odbiorcy
* szybki i efektywny kontakt z [[klient|klientem]]
* szybki i efektywny kontakt z [[klient|klientem]]
* klarowną instrukcje opisującą warunki (ceny, gabaryty paczki, [[ubezpieczenie]],termin odbioru od zleceniodawcy oraz termin dostawy do adresata ) i sposoby zamówienia usługi kurierskiej. (A. Marczuk i in., 2015, s. 3082)
* klarowną instrukcje opisującą warunki (ceny, gabaryty paczki, [[ubezpieczenie]], termin odbioru od zleceniodawcy oraz termin dostawy do adresata) i sposoby zamówienia usługi kurierskiej. (A. Marczuk i in., 2015, s. 3082)


Polskie firmy kurierskie oferują m.in. :
Polskie firmy kurierskie oferują m.in.:
# dostarczenie paczki w dniu jej nadania,
# dostarczenie paczki w dniu jej nadania,
# doręczenie dzień po nadaniu przesyłki,
# doręczenie dzień po nadaniu przesyłki,
# doręczenie paczki w ciągu dwóch dni,
# doręczenie paczki w ciągu dwóch dni,
# odbiór paczki od zleceniodawcy wieczorem i dostarczenie jej odbiorcy porankiem dnia następnego,
# odbiór paczki od zleceniodawcy wieczorem i dostarczenie jej odbiorcy porankiem dnia następnego,
# dostarczenie przesyłki w nocy - dotyczy najczęściej zleceń pilnych. (Z. Łukasik i in., 2017, s.159)
# dostarczenie przesyłki w nocy - dotyczy najczęściej zleceń pilnych. (Z. Łukasik i in., 2017, s.159)


Firmy kurierskie ujednolicają gabaryty paczek pod względem wagi i wymiarów, aby [[koszt]] transportu małej przesyłki nie był taki sam jak koszt przesyłki ważącej tyle samo, ale większej pod względem rozmiaru. (A. Marcysiak, K. Pieniak-Lendzion, M. Lendzion, 2013, s. 31)
Firmy kurierskie ujednolicają gabaryty paczek pod względem wagi i wymiarów, aby [[koszt]] transportu małej przesyłki nie był taki sam jak koszt przesyłki ważącej tyle samo, ale większej pod względem rozmiaru. (A. Marcysiak, K. Pieniak-Lendzion, M. Lendzion, 2013, s. 31)
Linia 57: Linia 56:
==Kierunki rozwoju firm kurierskich w Polsce==
==Kierunki rozwoju firm kurierskich w Polsce==


[[Rynek]] usług kurierskich, ekspresowych i paczkowych permanentnie rozpowszechnia się, a jego [[sprawność]] i [[wydajność]] będą eksploatowane przez długi czas. Ilość świadczonych usług kurierskich z roku na rok jest coraz większa. W Polsce w latach 2012-2017 odnotowano 53% wzrost wartości branży, co stanowi około 3% [[udział]] w rynku europejskim. Warto podkreślić, że wzrost wartościowy był mniejszy od wzrostu ilościowego równego 62%, bowiem średnie ceny usług kurierskich w Polsce są prawie połowę niższe od cen obowiązujących na rynku europejskim. Głównym czynnikiem determinującym ten fakt są niższe [[koszty]] zatrudnienia [[pracownik|pracowników]] w Polsce.
[[Rynek]] usług kurierskich, ekspresowych i paczkowych permanentnie rozpowszechnia się, a jego [[sprawność]] i [[wydajność]] będą eksploatowane przez długi czas. Ilość świadczonych usług kurierskich z roku na rok jest coraz większa. W Polsce w latach 2012-2017 odnotowano 53% wzrost wartości branży, co stanowi około 3% [[udział]] w rynku europejskim. Warto podkreślić, że wzrost wartościowy był mniejszy od wzrostu ilościowego równego 62%, bowiem średnie ceny usług kurierskich w Polsce są prawie połowę niższe od cen obowiązujących na rynku europejskim. Głównym czynnikiem determinującym ten fakt są niższe [[koszty]] zatrudnienia [[pracownik|pracowników]] w Polsce.


E-[[handel]] jako prekursor branży KEP łączy ze sobą trzy kierunki rozwoju:
E-[[handel]] jako prekursor branży KEP łączy ze sobą trzy kierunki rozwoju:
# handel transgraniczny – Polacy coraz częściej dokonują zakupów zagranicznych za pomocą internetu. Ceny przesyłek zagranicznych oferowane przez firmy z branży KEP są niestety często [[zbyt]] wysokie, dlatego konsumenci nadal korzystają z usług pocztowych. Firmy kurierskie trudnią się obniżeniem różnic pomiędzy kosztami usług krajowych i zagranicznych.
# handel transgraniczny – Polacy coraz częściej dokonują zakupów zagranicznych za pomocą internetu. Ceny przesyłek zagranicznych oferowane przez firmy z branży KEP są niestety często [[zbyt]] wysokie, dlatego konsumenci nadal korzystają z usług pocztowych. Firmy kurierskie trudnią się obniżeniem różnic pomiędzy kosztami usług krajowych i zagranicznych.
# dostawy tego samego dnia - usługa ta w dalszym ciągu nie jest usługą najtańszą, ponieważ wiąże się z dostarczeniem przesyłki z punktu A do punktu B w krótkim czasie i bez korzystania z lokalizacji pośrednich.
# dostawy tego samego dnia - usługa ta w dalszym ciągu nie jest usługą najtańszą, ponieważ wiąże się z dostarczeniem przesyłki z punktu A do punktu B w krótkim czasie i bez korzystania z lokalizacji pośrednich.
# zwroty zakupów – [[Klient]], który dokonał zakupu przez [[internet]] ma prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni. Polacy coraz częściej korzystają z możliwości zwrotu zakupionych produktów, ponieważ wzrasta ich świadomość dotycząca przełożenia jakości do ceny oraz sam zwrot jest bezpłatny (koszt ponosi [[sprzedawca]]). W tym wypadku firmy kurierskie współtworzą, umożliwiają korzystanie lub użytkują [[zasoby]] poprzez wykorzystanie społeczności. Usługi te często świadczą firmy: Instacart i UberRUSH. (I. Fachner, G. Szyszka , 2018, s. 38 - 41)
# zwroty zakupów – [[Klient]], który dokonał zakupu przez [[internet]] ma prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni. Polacy coraz częściej korzystają z możliwości zwrotu zakupionych produktów, ponieważ wzrasta ich świadomość dotycząca przełożenia jakości do ceny oraz sam zwrot jest bezpłatny (koszt ponosi [[sprzedawca]]). W tym wypadku firmy kurierskie współtworzą, umożliwiają korzystanie lub użytkują [[zasoby]] poprzez wykorzystanie społeczności. Usługi te często świadczą firmy: Instacart i UberRUSH. (I. Fachner, G. Szyszka, 2018, s. 38 - 41)


==Bibliografia==
==Bibliografia==

Wersja z 07:38, 2 lis 2023

Usługa kurierska
Polecane artykuły

Usługa kurierska polega na odebraniu przesyłki od zleceniodawcy i dostarczeniu jej pod wskazany adres w wyznaczonym terminie. Usługi kurierskie są istotnym elementem struktur logistycznych. Lata 90 XX wieku uważane są za początek rozwoju sektora usług KEP - Rynku usług kurierskich, ekspresowych i paczkowych, który dynamicznie ewoluuje. (A. Marczuk i in., 2015, s. 3075)

Termin określający usługę kurierską, , usługi nie mającej charakteru powszechnego, polegającej na zarobkowym, przyspieszonym przewozie i doręczaniu w gwarantowanym terminie przesyłek" widniał jedynie w Ustawie z 23 listopada 1990 r. o łączności, która została zastąpiona Ustawą z dnia 12 czerwca 2003 r. Prawo pocztowe. W ustawie tej nie zastosowano definicji usługi kurierskiej, dlatego firmy kurierskie odnoszą się po części do przepisów pocztowych i do przepisów przewozowych.

TL;DR

Artykuł opisuje rozwój i rodzaje firm kurierskich w Polsce oraz determinanty jakości usług kurierskich. Wskazuje również na kierunki rozwoju branży, takie jak handel transgraniczny, dostawy tego samego dnia i zwroty zakupów. Rynek usług kurierskich w Polsce rośnie, jednak średnie ceny są niższe niż na rynku europejskim z powodu niższych kosztów zatrudnienia w Polsce.

KEP – rodzaje firm świadczących usługi w Polsce

  1. Firmy działające na arenie międzynarodowej (tzw. Intregatorzy) posiadające dużą ilość oddziałów, do których zaliczają się m. in.: UPS, TNT FedEx, DHL.
  2. Przedsiębiorstwa świadczące swoje usługi przede wszystkim w Europie np. GLS, DPD.
  3. Firmy prowadzące działalność wyłącznie w kraju, które prosperują dzięki rozwiniętej sieci placówek krajowych. Należą do nich m. in.: Opek i Siódemka.
  4. Podmioty świadczące usługi na rynku lokalnym, często współpracujące z firmami wymienionymi powyżej np. Sprinter. (Grupa ta jest najliczniejsza.)
  5. Przedsiębiorstwa wyspecjalizowane – nakierowane na konkretne grono konsumentów. (A. Marcysiak, K. Pieniak-Lendzion, M. Lendzion, 2013, s. 32)

Determinanty jakości usług kurierskich

Stale rozwijający się sektor usług logistycznych charakteryzuje się:

  • bezzwłocznym doręczeniem przesyłek,
  • ujednoliceniem usług,
  • dostosowanie usług do indywidualnych potrzeb klientów,
  • dostarczanie przesyłek ustalonych terminach – na czas,
  • wysoki poziom świadczenia usług. (D. Rucińska, 2016, s. 168)

Klienci firm świadczących usługi kurierskie najczęściej zwracają uwagę na:

  • opcję monitorowania nadanych przesyłek przez platformy internetowe,
  • ewentualność zmiany, w dowolnym momencie, adresu dostawy paczki,
  • sposób płatności – głównie za pobraniem, bowiem jest to rodzaj zabezpieczenia adresata w przypadku gdy nie ma on zaufania do odbiorcy
  • szybki i efektywny kontakt z klientem
  • klarowną instrukcje opisującą warunki (ceny, gabaryty paczki, ubezpieczenie, termin odbioru od zleceniodawcy oraz termin dostawy do adresata) i sposoby zamówienia usługi kurierskiej. (A. Marczuk i in., 2015, s. 3082)

Polskie firmy kurierskie oferują m.in.:

  1. dostarczenie paczki w dniu jej nadania,
  2. doręczenie dzień po nadaniu przesyłki,
  3. doręczenie paczki w ciągu dwóch dni,
  4. odbiór paczki od zleceniodawcy wieczorem i dostarczenie jej odbiorcy porankiem dnia następnego,
  5. dostarczenie przesyłki w nocy - dotyczy najczęściej zleceń pilnych. (Z. Łukasik i in., 2017, s.159)

Firmy kurierskie ujednolicają gabaryty paczek pod względem wagi i wymiarów, aby koszt transportu małej przesyłki nie był taki sam jak koszt przesyłki ważącej tyle samo, ale większej pod względem rozmiaru. (A. Marcysiak, K. Pieniak-Lendzion, M. Lendzion, 2013, s. 31)

Kierunki rozwoju firm kurierskich w Polsce

Rynek usług kurierskich, ekspresowych i paczkowych permanentnie rozpowszechnia się, a jego sprawność i wydajność będą eksploatowane przez długi czas. Ilość świadczonych usług kurierskich z roku na rok jest coraz większa. W Polsce w latach 2012-2017 odnotowano 53% wzrost wartości branży, co stanowi około 3% udział w rynku europejskim. Warto podkreślić, że wzrost wartościowy był mniejszy od wzrostu ilościowego równego 62%, bowiem średnie ceny usług kurierskich w Polsce są prawie połowę niższe od cen obowiązujących na rynku europejskim. Głównym czynnikiem determinującym ten fakt są niższe koszty zatrudnienia pracowników w Polsce.

E-handel jako prekursor branży KEP łączy ze sobą trzy kierunki rozwoju:

  1. handel transgraniczny – Polacy coraz częściej dokonują zakupów zagranicznych za pomocą internetu. Ceny przesyłek zagranicznych oferowane przez firmy z branży KEP są niestety często zbyt wysokie, dlatego konsumenci nadal korzystają z usług pocztowych. Firmy kurierskie trudnią się obniżeniem różnic pomiędzy kosztami usług krajowych i zagranicznych.
  2. dostawy tego samego dnia - usługa ta w dalszym ciągu nie jest usługą najtańszą, ponieważ wiąże się z dostarczeniem przesyłki z punktu A do punktu B w krótkim czasie i bez korzystania z lokalizacji pośrednich.
  3. zwroty zakupów – Klient, który dokonał zakupu przez internet ma prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni. Polacy coraz częściej korzystają z możliwości zwrotu zakupionych produktów, ponieważ wzrasta ich świadomość dotycząca przełożenia jakości do ceny oraz sam zwrot jest bezpłatny (koszt ponosi sprzedawca). W tym wypadku firmy kurierskie współtworzą, umożliwiają korzystanie lub użytkują zasoby poprzez wykorzystanie społeczności. Usługi te często świadczą firmy: Instacart i UberRUSH. (I. Fachner, G. Szyszka, 2018, s. 38 - 41)

Bibliografia


Autor: Anita Terech

Uwaga.png

Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych.

Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu.