Refundacja: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
Linia 17: | Linia 17: | ||
* kosztów doposażenia miejsc pracy lub też ich wyposażenia, | * kosztów doposażenia miejsc pracy lub też ich wyposażenia, | ||
* kosztów zakwaterowania pracownika czy też jego dojazdu do pracy, | * kosztów zakwaterowania pracownika czy też jego dojazdu do pracy, | ||
* kosztów opieki nad nieletnim do lat 7 lub osobą zależną, | * kosztów opieki nad nieletnim do lat 7 lub osobą zależną, | ||
* kosztów składek na [[ubezpieczenia społeczne]], | * kosztów składek na [[ubezpieczenia społeczne]], | ||
* refundacji wynagrodzenia za [[zatrudnienie]] osoby zarejestrowanej w Urzędzie Pracy jako bezrobotnej, | * refundacji wynagrodzenia za [[zatrudnienie]] osoby zarejestrowanej w Urzędzie Pracy jako bezrobotnej, | ||
Linia 27: | Linia 27: | ||
* budżetu państwa | * budżetu państwa | ||
* budżetów innych jednostek samorządu terytorialnego | * budżetów innych jednostek samorządu terytorialnego | ||
* funduszów celowych | * funduszów celowych | ||
* źródeł leżących poza granicami państwa | * źródeł leżących poza granicami państwa | ||
Udzielana jest "jednostce organizacyjnej sektora finansów publicznych, osobie prawnej pozostającej poza sektorem finansów publicznych lub jednostce samorządu terytorialnego w celu popierania określonej działalności polegającej na zaspokajaniu potrzeb publicznych." | Udzielana jest "jednostce organizacyjnej sektora finansów publicznych, osobie prawnej pozostającej poza sektorem finansów publicznych lub jednostce samorządu terytorialnego w celu popierania określonej działalności polegającej na zaspokajaniu potrzeb publicznych." | ||
[[Dotacje]] przekazywane na rzecz samorządu terytorialnego są wydatkiem budżetu państwa, który jest sfinansowaniem lub dofinansowaniem jakiegoś [[zadanie]] realizowanego przez te jednostki<ref>P. Czerski, 2008, s. 241</ref>. | [[Dotacje]] przekazywane na rzecz samorządu terytorialnego są wydatkiem budżetu państwa, który jest sfinansowaniem lub dofinansowaniem jakiegoś [[zadanie]] realizowanego przez te jednostki<ref>P. Czerski, 2008, s. 241</ref>. | ||
Linia 49: | Linia 49: | ||
# dojdzie do przekroczenia wydatków w danej grupie limitowej, | # dojdzie do przekroczenia wydatków w danej grupie limitowej, | ||
# określony [[produkt]] ma [[udział]] w przekroczeniu danej grupie limitowej, | # określony [[produkt]] ma [[udział]] w przekroczeniu danej grupie limitowej, | ||
# dla takiego produktu nie został ustalony instrument dzielenia ryzyka" | # dla takiego produktu nie został ustalony instrument dzielenia ryzyka" | ||
W momencie, w którym dochodzi do przekroczenia całkowitego budżetu, który jest przeznaczony na refundację dla danej grupy limitowej wyznaczana jest kwota tegoż przekroczenia. Osoba, która uzyskała administracyjną decyzję o objęciu refundacją do Narodowego Funduszu Zdrowia zwraca "kwotę proporcjonalną do udziału kosztów refundacji leku, środka spożywczego specjalnego przeznaczenia żywieniowego, wyrobu medycznego objętego tą decyzją, w tym przekroczeniu w danej grupie limitowej." <ref>B. Michalski, 2013, s. 197</ref> | W momencie, w którym dochodzi do przekroczenia całkowitego budżetu, który jest przeznaczony na refundację dla danej grupy limitowej wyznaczana jest kwota tegoż przekroczenia. Osoba, która uzyskała administracyjną decyzję o objęciu refundacją do Narodowego Funduszu Zdrowia zwraca "kwotę proporcjonalną do udziału kosztów refundacji leku, środka spożywczego specjalnego przeznaczenia żywieniowego, wyrobu medycznego objętego tą decyzją, w tym przekroczeniu w danej grupie limitowej." <ref>B. Michalski, 2013, s. 197</ref> | ||
Linia 72: | Linia 72: | ||
* '''[[Monitorowanie]] i [[kontrola]]'''. Wprowadzenie skutecznych mechanizmów monitorowania i kontroli jest kluczowe w celu zapewnienia efektywności i uczciwości systemu refundacji. Instytucje odpowiedzialne za refundację powinny regularnie monitorować przepływ środków, weryfikować wnioski i kontrolować [[jakość]] świadczonych usług. Dodatkowo, konieczne jest prowadzenie badań i ocen skuteczności systemu, aby identyfikować ewentualne błędy i obszary do poprawy. | * '''[[Monitorowanie]] i [[kontrola]]'''. Wprowadzenie skutecznych mechanizmów monitorowania i kontroli jest kluczowe w celu zapewnienia efektywności i uczciwości systemu refundacji. Instytucje odpowiedzialne za refundację powinny regularnie monitorować przepływ środków, weryfikować wnioski i kontrolować [[jakość]] świadczonych usług. Dodatkowo, konieczne jest prowadzenie badań i ocen skuteczności systemu, aby identyfikować ewentualne błędy i obszary do poprawy. | ||
== Bibliografia == | ==Przypisy== | ||
* Czerski P. (2008) " | <references /> | ||
==Bibliografia== | |||
<noautolinks> | |||
* Czerski P. (2008) "Dochody budżetu jednostek samorządu terytorialnego", Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska, Warszawa | |||
* Kochański M. (2014) [http://proakademia.eu/gfx/proakademia/files/acta-innovations/wydania/nr_10.pdf#page=65 Finansowanie instrumentów poprawy efektywności energetycznej w Polsce w latach 2014-2020] "Acta Innovations", nr 10, s. 65-86 | * Kochański M. (2014) [http://proakademia.eu/gfx/proakademia/files/acta-innovations/wydania/nr_10.pdf#page=65 Finansowanie instrumentów poprawy efektywności energetycznej w Polsce w latach 2014-2020] "Acta Innovations", nr 10, s. 65-86 | ||
* Lach D.E. (2014) [http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_rpeis_2014_76_1_10/c/1729-1696.pdf Refundacja leków a równy dostęp do świadczeń opieki zdrowotnej] "Ruch prawniczy, ekonomiczny i socjologiczny", Vol 76, nr 1 | * Lach D.E. (2014) [http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_rpeis_2014_76_1_10/c/1729-1696.pdf Refundacja leków a równy dostęp do świadczeń opieki zdrowotnej] "Ruch prawniczy, ekonomiczny i socjologiczny", Vol 76, nr 1 | ||
* Małecki P. (2014) "CIT Podatki i | * Małecki P. (2014) "CIT Podatki i rachunkowość, wydanie 4", Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska, Warszawa | ||
* Michalski B. (2013) " | * Michalski B. (2013) "Prawo farmaceutyczne i refundacja leków", Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska, Warszawa | ||
* [ | * ''Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20040991001 Dz.U. 2004 nr 99 poz. 1001] | ||
* Wasilewski M. (2010) [http://sj.wne.sggw.pl/pdf/EIOGZ_2010_n81_s201.pdf Dotacja budżetowa jako podstawowe źródło finansowania działalności uczelni publicznych w Polsce] "Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie. | * Wasilewski M. (2010) [http://sj.wne.sggw.pl/pdf/EIOGZ_2010_n81_s201.pdf Dotacja budżetowa jako podstawowe źródło finansowania działalności uczelni publicznych w Polsce] "Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie. Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej", nr 81, s. 201-214 | ||
* Zimna T. (2007) "Zawieranie umów o świadczenie opieki zdrowotnej", Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska, Warszawa | * Zimna T. (2007) "Zawieranie umów o świadczenie opieki zdrowotnej", Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska, Warszawa | ||
</noautolinks> | |||
< | |||
{{a|Aleksandra Brózda}} | {{a|Aleksandra Brózda}} |
Wersja z 17:44, 28 paź 2023
Refundacja |
---|
Polecane artykuły |
Refundacja to zwrot całości lub części poniesionych kosztów. Inaczej nazywana kompensatą. W większości najczęściej kojarzy się z refundacją leków i sektorem medycznym jednak dotyczy ona także m.in. [1]:
- kosztów doposażenia miejsc pracy lub też ich wyposażenia,
- kosztów zakwaterowania pracownika czy też jego dojazdu do pracy,
- kosztów opieki nad nieletnim do lat 7 lub osobą zależną,
- kosztów składek na ubezpieczenia społeczne,
- refundacji wynagrodzenia za zatrudnienie osoby zarejestrowanej w Urzędzie Pracy jako bezrobotnej,
- refundacji za przygotowanie osoby młodocianej do pracy w wykształcanym zawodzie.
Refundacja a dotacja
Jak podaje P. Czerski dotacja to forma pomocy finansowej, która jest bezzwrotna i nieodpłatna. Jest to jeden z elementów dochodów gmin, powiatów i województw samorządowych. Może ona pochodzić z różnych źródeł np. [2]:
- budżetu państwa
- budżetów innych jednostek samorządu terytorialnego
- funduszów celowych
- źródeł leżących poza granicami państwa
Udzielana jest "jednostce organizacyjnej sektora finansów publicznych, osobie prawnej pozostającej poza sektorem finansów publicznych lub jednostce samorządu terytorialnego w celu popierania określonej działalności polegającej na zaspokajaniu potrzeb publicznych." Dotacje przekazywane na rzecz samorządu terytorialnego są wydatkiem budżetu państwa, który jest sfinansowaniem lub dofinansowaniem jakiegoś zadanie realizowanego przez te jednostki[3].
Refundacja także jest formą wsparcia finansowego ale możliwą do uzyskania dopiero po okazaniu odpowiednich dokumentów potwierdzających poniesienie kosztów, co oznacza, że "koszt został definitywnie poniesiony i będzie on stanowił koszt uzyskania przychodu, a sama refundacja wygeneruje przychód podatkowy" natomiast w przypadku, gdy "podatnik w ogóle nie poniesie kosztu, ponieważ za otrzymaną fakturę z góry płaci refundator, nie pojawi się też koszt podatkowy (wydatek nie został definitywnie poniesiony z majątku podatnika." O sytuacji, kiedy koszt podatkowy nie powstanie mówimy także w momencie, kiedy koszt jest zafakturowany, natomiast dana osoba nie jest zobligowana do dokonania płatności za fakturę[4].
Rodzaje refundacji
- Refundacja kosztów leczenia medycznego. Refundacja kosztów leczenia medycznego to procedura, która umożliwia zwrot kosztów związanych z leczeniem. W zależności od rodzaju leczenia oraz ustalonych warunków, pacjenci mogą ubiegać się o zwrot części lub całości poniesionych kosztów. Istnieje wiele różnych rodzajów refundacji medycznej, takich jak refundacja leków, refundacja zabiegów chirurgicznych czy refundacja badań diagnostycznych. Każdy rodzaj refundacji ma swoje specyficzne procedury i warunki uzyskania zwrotu kosztów.
- Refundacja kosztów rehabilitacji i terapii. Osoby potrzebujące rehabilitacji lub terapii mają możliwość skorzystania z różnych form refundacji. Mogą one uzyskać zwrot kosztów związanych z fizjoterapią, logopedią, terapią zajęciową i innymi formami terapii. Refundacja może obejmować zarówno terapie wykonywane w placówkach medycznych, jak i te prowadzone w domu pacjenta. W zależności od rodzaju rehabilitacji i terapii, procedury i warunki refundacji mogą się różnić.
- Refundacja kosztów opieki nad osobami starszymi lub niepełnosprawnymi. Osoby opiekujące się osobami starszymi lub niepełnosprawnymi mogą skorzystać z różnych mechanizmów wsparcia finansowego. Refundacja kosztów opieki może obejmować m.in. zwrot kosztów opieki domowej, pobytu w placówce rehabilitacyjnej, zakupu niezbędnego sprzętu medycznego czy zatrudnienia opiekuna. Procedury i warunki refundacji zależą od rodzaju opieki oraz wymagań określonych przez instytucje udzielające wsparcia finansowego.
- Refundacja kosztów edukacji. Refundacja kosztów edukacji pozwala osobom ubiegającym się o nią na zwrot części lub całości kosztów związanych z nauką i edukacją. Dotyczy to zarówno kosztów szkolnictwa wyższego, jak i szkoleń zawodowych czy kursów językowych. Procedury i warunki refundacji mogą się różnić w zależności od rodzaju edukacji oraz instytucji udzielającej zwrotu kosztów.
- Refundacja kosztów zakupu sprzętu medycznego. Osoby potrzebujące sprzętu medycznego, takiego jak aparaty słuchowe, wózki inwalidzkie czy protezy, mogą ubiegać się o refundację kosztów zakupu. Procedury i warunki refundacji zależą od rodzaju sprzętu oraz wymagań określonych przez instytucje refundujące koszty. W niektórych przypadkach, osoby korzystające z refundacji mogą otrzymać sprzęt bezpośrednio od dostawcy, a w innych przypadkach muszą najpierw zakupić sprzęt na własny koszt, a następnie złożyć wniosek o zwrot kosztów.
Refundacja opieki zdrowotnej
Jak pisze T. Zimna o refundacje kosztów leczenia z ubezpieczenia mogą ubiegać się osoby, których leczenie było prowadzone przez lekarzy lub placówki służby zdrowia, z którymi Fundusz zawarł odpowiednią umowę. Wyjątkiem są finansowania świadczeń zaistniałych w przypadkach nagłych. W ten sposób państwo spełnia jeden z obowiązków jakim jest zapewnienie ochrony zdrowia obywatelom[5].
Obowiązek zwrotu refundacji na przykładzie sektora farmaceutycznego
B. Michalski w swojej książce za podstawowe cztery przesłanki do zwrotu refundacji podaje sytuacje, w których [6]:
- "dojdzie do przekroczenia całkowitego budżetu NFZ na refundacje,
- dojdzie do przekroczenia wydatków w danej grupie limitowej,
- określony produkt ma udział w przekroczeniu danej grupie limitowej,
- dla takiego produktu nie został ustalony instrument dzielenia ryzyka"
W momencie, w którym dochodzi do przekroczenia całkowitego budżetu, który jest przeznaczony na refundację dla danej grupy limitowej wyznaczana jest kwota tegoż przekroczenia. Osoba, która uzyskała administracyjną decyzję o objęciu refundacją do Narodowego Funduszu Zdrowia zwraca "kwotę proporcjonalną do udziału kosztów refundacji leku, środka spożywczego specjalnego przeznaczenia żywieniowego, wyrobu medycznego objętego tą decyzją, w tym przekroczeniu w danej grupie limitowej." [7] Kwotę tą można obliczyć według wzoru [8]:
KP= Wr'- Wr, gdzie:
- KP- kwota przekroczenia
- Wr'- kwota refundacji w roku rozliczeniowym w danej grupie limitowej
- Wr- planowana kwota refundacji w danej grupie limitowej wyliczona jako iloczyn planowanej kwoty refundacji w tej grupie w roku poprzedzającym i współczynnika wzrostu stanowiącego iloraz całkowitego budżetu na refundację w roku rozliczeniowym pomniejszonego o rezerwę oraz budżetu na refundację w roku poprzedzającym." [9]
Istotne parametry refundacji
- Wymagane dokumenty. Aby ubiegać się o refundację, konieczne jest złożenie odpowiednich dokumentów. Lista wymaganych dokumentów może różnić się w zależności od rodzaju refundacji, ale najczęściej obejmuje ona m.in. skompletowane formularze wniosku, zaświadczenia lekarskie, faktury i dowody zakupu, a także inne dokumenty potwierdzające koszty i potrzebę refundacji.
- Procedury ubiegania się. Proces ubiegania się o refundację składa się z kilku kroków, które należy ścisłe przestrzegać. W pierwszej kolejności należy złożyć wniosek o refundację w odpowiedniej instytucji. Następnie dokumenty są poddawane weryfikacji, a wnioskodawcy mogą być poproszeni o dostarczenie dodatkowych informacji lub dokumentów. Po pozytywnej weryfikacji wniosku, instytucja podejmuje decyzję o refundacji i informuje o niej wnioskodawcę.
- Czas oczekiwania. Czas oczekiwania na decyzję w sprawie refundacji może być różny i zależy od wielu czynników, takich jak rodzaj refundacji, obciążenie instytucji obsługującej wnioski czy stopień skomplikowania procedur. W niektórych przypadkach decyzja może być podjęta w ciągu kilku dni, a w innych może to zająć nawet kilka miesięcy. Ważne jest, aby być cierpliwym i śledzić status wniosku w celu uniknięcia niepotrzebnych opóźnień.
- Ograniczenia i wymogi. W celu otrzymania refundacji mogą być ustalone pewne ograniczenia i wymogi. Przykładowo, niektóre formy refundacji mogą być dostępne tylko dla określonych grup społecznych lub pacjentów z określonymi schorzeniami. Ponadto, istnieć mogą limity finansowe, które determinują maksymalną kwotę, jaką można otrzymać w ramach refundacji. Konieczne jest dokładne zapoznanie się z wymogami i ograniczeniami, aby mieć pewność, że spełnia się warunki do otrzymania refundacji.
- Wyzwania i trudności. Proces ubiegania się o refundację może wiązać się z pewnymi trudnościami i wyzwaniami. Skomplikowane procedury, konieczność dostarczenia wielu dokumentów czy długie oczekiwanie na decyzję to tylko niektóre z potencjalnych trudności, z jakimi mogą się spotkać osoby ubiegające się o refundację. Ważne jest, aby być dobrze przygotowanym, zrozumieć wymagania i procedury, oraz być cierpliwym i wytrwałym w dążeniu do uzyskania refundacji.
Korzyści i wady refundacji
- Korzyści dla osób i organizacji. Refundacja niesie za sobą wiele korzyści zarówno dla osób korzystających z niej, jak i dla organizacji udzielających zwrotu kosztów. Dla osób refundacja oznacza zmniejszenie obciążenia finansowego związanego z leczeniem, rehabilitacją, opieką czy edukacją. Daje to możliwość skorzystania z niezbędnych usług i środków, które mogłyby być dla nich zbyt kosztowne. Ponadto, refundacja może stanowić zachętę do inwestowania w określone dziedziny, co przyczynia się do rozwoju sektora medycznego, opieki społecznej czy edukacji.
- Korzyści dla społeczeństwa. Refundacja ma również pozytywny wpływ na społeczeństwo jako całość. Poprawa dostępności do usług medycznych, rehabilitacji, opieki czy edukacji przyczynia się do wzrostu zdrowotności i jakości życia społeczeństwa. Osoby, które korzystają z refundacji, mogą skuteczniej radzić sobie z chorobami, niepełnosprawnością czy innymi problemami zdrowotnymi, co przekłada się na lepszą kondycję społeczną i ekonomiczną kraju.
- Wady i wyzwania. Mimo licznych korzyści, system refundacji może napotykać również na pewne wady i wyzwania. Skomplikowane procedury ubiegania się o refundację mogą być uciążliwe i czasochłonne dla wnioskodawców. Ponadto, istnieje ryzyko nadużycia systemu, zarówno ze strony osób ubiegających się o refundację, jak i ze strony nieuczciwych dostawców usług medycznych czy sprzętu. Konieczne jest wprowadzenie odpowiednich mechanizmów monitorowania i kontroli, aby zapewnić sprawiedliwość i uczciwość systemu refundacji.
- Monitorowanie i kontrola. Wprowadzenie skutecznych mechanizmów monitorowania i kontroli jest kluczowe w celu zapewnienia efektywności i uczciwości systemu refundacji. Instytucje odpowiedzialne za refundację powinny regularnie monitorować przepływ środków, weryfikować wnioski i kontrolować jakość świadczonych usług. Dodatkowo, konieczne jest prowadzenie badań i ocen skuteczności systemu, aby identyfikować ewentualne błędy i obszary do poprawy.
Przypisy
Bibliografia
- Czerski P. (2008) "Dochody budżetu jednostek samorządu terytorialnego", Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska, Warszawa
- Kochański M. (2014) Finansowanie instrumentów poprawy efektywności energetycznej w Polsce w latach 2014-2020 "Acta Innovations", nr 10, s. 65-86
- Lach D.E. (2014) Refundacja leków a równy dostęp do świadczeń opieki zdrowotnej "Ruch prawniczy, ekonomiczny i socjologiczny", Vol 76, nr 1
- Małecki P. (2014) "CIT Podatki i rachunkowość, wydanie 4", Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska, Warszawa
- Michalski B. (2013) "Prawo farmaceutyczne i refundacja leków", Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska, Warszawa
- Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy Dz.U. 2004 nr 99 poz. 1001
- Wasilewski M. (2010) Dotacja budżetowa jako podstawowe źródło finansowania działalności uczelni publicznych w Polsce "Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie. Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej", nr 81, s. 201-214
- Zimna T. (2007) "Zawieranie umów o świadczenie opieki zdrowotnej", Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska, Warszawa
Autor: Aleksandra Brózda