Transport samochodowy: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
(LinkTitles.) |
||
Linia 15: | Linia 15: | ||
'''Transport samochodowy''' - to element należący do gałęzi transportu lądowego. Zadaniem transportu samochodowego jest świadczenie [[Usługa transportowa| usług transportowych]] polegających na przemieszczaniu ludzi bądź ładunków. Transport samochodowy ma największy udział w tej gałęzi gospodarki tuż obok transportu kolejowego. | '''[[Transport]] samochodowy''' - to element należący do gałęzi transportu lądowego. Zadaniem transportu samochodowego jest świadczenie [[Usługa transportowa| usług transportowych]] polegających na przemieszczaniu ludzi bądź ładunków. Transport samochodowy ma największy [[udział]] w tej gałęzi gospodarki tuż obok transportu kolejowego. | ||
==Czynniki charakteryzujące transport samochodowy== | ==Czynniki charakteryzujące transport samochodowy== | ||
'''Aspekty pozytywne''': | '''Aspekty pozytywne''': | ||
* krótki czas potrzebny do przewozu oraz elastyczność podróży | * krótki czas potrzebny do przewozu oraz [[elastyczność]] podróży | ||
* możliwość transportu "łączonego"- dowóz towarów do innych gałęzi transportu | * możliwość transportu "łączonego"- dowóz [[towarów]] do innych gałęzi transportu | ||
* korzystne dostosowanie sieci dróg do miejsca występowania rynków zaopatrzenia i zbytu (występowanie przewozów „od drzwi do drzwi”) | * korzystne dostosowanie sieci dróg do miejsca występowania rynków zaopatrzenia i zbytu (występowanie przewozów „od drzwi do drzwi”) | ||
* sukcesywny rozwój infrastruktury drogowej, która często jest traktowana jako priorytet przy inwestycjach dotyczących transportu | * sukcesywny [[rozwój]] infrastruktury drogowej, która często jest traktowana jako [[priorytet]] przy inwestycjach dotyczących transportu | ||
<google>t</google> | <google>t</google> | ||
'''Aspekty negatywne''': | '''Aspekty negatywne''': | ||
* wysokie koszty jednostkowe wytwarzania usług | * wysokie [[koszty]] jednostkowe wytwarzania usług | ||
* niewielkie możliwości przewozowe (np. w porównaniu do [[Transport kolejowy| transportu kolejowego]]) | * niewielkie możliwości przewozowe (np. w porównaniu do [[Transport kolejowy| transportu kolejowego]]) | ||
* ograniczona zdolność wykonywania przewozów o charakterze masowym | * ograniczona [[zdolność]] wykonywania przewozów o charakterze masowym | ||
* wysoki poziom energochłonności | * wysoki poziom energochłonności | ||
* negatywne skutki w środowisku naturalnym | * negatywne skutki w środowisku naturalnym | ||
Linia 34: | Linia 34: | ||
W transporcie samochodowym mamy do czynienia z szeregiem uwarunkowań prawnych, zarówno obowiązujących tylko w Polsce jak również o wymiarze międzynarodowym. <br/ > | W transporcie samochodowym mamy do czynienia z szeregiem uwarunkowań prawnych, zarówno obowiązujących tylko w Polsce jak również o wymiarze międzynarodowym. <br/ > | ||
==== Regulacje krajowe ==== | ==== Regulacje krajowe ==== | ||
* '''[[Kodeks cywilny]]'''- zawiera przepisy ogólne o przewozie osób i rzeczy i stanowi podstawę do pozostałych ustaw, które w sposób bardziej szczegółowy odnoszą się do poszczególnych kwestii związanych z transportem (''Ustawa Kodeks cywilny'', art. 774- 793) | * '''[[Kodeks cywilny]]'''- zawiera przepisy ogólne o przewozie osób i rzeczy i stanowi podstawę do pozostałych ustaw, które w sposób bardziej szczegółowy odnoszą się do poszczególnych kwestii związanych z transportem (''[[Ustawa]] [[Kodeks]] cywilny'', art. 774- 793) | ||
* '''Ustawa o transporcie drogowym'''- informuje o zasadach w krajowym i międzynarodowym transporcie drogowym i zasadach niezarobkowego przewozu drogowego. Określa też zakres działań Inspekcji Transportu Drogowego, obowiązki wynikające z naruszenia warunków przewozu oraz zasady ochrony praw pasażerów. (''Ustawa o transporcie drogowym'', art. 1) | * '''Ustawa o transporcie drogowym'''- informuje o zasadach w krajowym i międzynarodowym transporcie drogowym i zasadach niezarobkowego przewozu drogowego. Określa też [[zakres]] działań Inspekcji Transportu Drogowego, obowiązki wynikające z naruszenia warunków przewozu oraz zasady ochrony praw pasażerów. (''Ustawa o transporcie drogowym'', art. 1) | ||
* '''Ustawa o czasie pracy kierowców'''- określa czas pracy osób zajmujących się przewozem, zarówno zatrudnionych na podstawie umów, jak też osób niezatrudnionych i przedsiębiorców wykonujących przewozy osobiście. Istotnym elementem są też obowiązki pracodawców z tytułu wykonywania przewozów drogowych. (''Ustawa o czasie pracy kierowców'', art. 1, pkt. 1-2) | * '''Ustawa o czasie pracy kierowców'''- określa [[czas pracy]] osób zajmujących się przewozem, zarówno zatrudnionych na podstawie umów, jak też osób niezatrudnionych i przedsiębiorców wykonujących przewozy osobiście. Istotnym elementem są też obowiązki pracodawców z tytułu wykonywania przewozów drogowych. (''Ustawa o czasie pracy kierowców'', art. 1, pkt. 1-2) | ||
* '''Prawo przewozowe'''- w tym dokumencie znajduje się regulacja zasad przewozu osób i towarów, które wykonywane są odpłatnie i nieodpłatnie w ramach umowy. Stroną wykonującą dane świadczenia są przewoźnicy posiadający odpowiednie uprawnienia. Ważną kwestią są też dokumenty przewozowe i zasady postępowania w razie wykrycia ich nieprawidłowości. Przepisy ustawy stosuje się także do przewozów o charakterze międzynarodowym, o ile umowy międzynarodowe na to pozwalają. (''Ustawa Prawo przewozowe'', art. 1) <br/ > | * '''[[Prawo]] przewozowe'''- w tym dokumencie znajduje się regulacja zasad przewozu osób i towarów, które wykonywane są odpłatnie i nieodpłatnie w ramach umowy. Stroną wykonującą [[dane]] świadczenia są przewoźnicy posiadający odpowiednie [[uprawnienia]]. Ważną kwestią są też [[dokumenty przewozowe]] i zasady postępowania w razie wykrycia ich nieprawidłowości. Przepisy ustawy stosuje się także do przewozów o charakterze międzynarodowym, o ile umowy międzynarodowe na to pozwalają. (''Ustawa Prawo przewozowe'', art. 1) <br/ > | ||
Elementem dopełniającym jest też Kodeks drogowy regulujący zasady poruszania się pojazdów oraz porządku i bezpieczeństwa ruchu na drogach. | Elementem dopełniającym jest też Kodeks drogowy regulujący zasady poruszania się pojazdów oraz porządku i bezpieczeństwa ruchu na drogach. | ||
====Regulacje międzynarodowe==== | ====Regulacje międzynarodowe==== | ||
W przypadku praw o zasięgu międzynarodowym zdecydowaną większość stanowią konwencje. Najistotniejsza wydaje się Konwencja o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów ('''[[Konwencja CMR|CMR]]'''). Zgodnie z Konwencją w liście przewozowym powinna znajdować się klauzula, że przewóz podlega przepisom Umowy CMR. Inne konwencje to m. in.: europejska umowa w sprawie międzynarodowego przewozu drogowego materiałów niebezpiecznych ('''ADR'''), umowa dotycząca międzynarodowego przewozu towarów samochodami ciężarowymi ('''TIR'''), porozumienie dotyczące międzynarodowego przewozu pasażerów autokarami i autobusami ('''INTERBUS''') (B. Klepacki i in., 2012, s. 503-505) | W przypadku praw o zasięgu międzynarodowym zdecydowaną większość stanowią konwencje. Najistotniejsza wydaje się Konwencja o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów ('''[[Konwencja CMR|CMR]]'''). Zgodnie z Konwencją w liście przewozowym powinna znajdować się klauzula, że przewóz podlega przepisom Umowy CMR. Inne konwencje to m. in.: europejska [[umowa]] w sprawie międzynarodowego przewozu drogowego materiałów niebezpiecznych ('''ADR'''), umowa dotycząca międzynarodowego przewozu towarów samochodami ciężarowymi ('''TIR'''), porozumienie dotyczące międzynarodowego przewozu pasażerów autokarami i autobusami ('''INTERBUS''') (B. Klepacki i in., 2012, s. 503-505) | ||
==Zagrożenia środowiskowe== | ==Zagrożenia środowiskowe== | ||
Rozwój transportu w ostatnich latach stał się istotnym czynnikiem [[Rozwój gospodarczy| rozwoju gospodarczego]]. Tym samym stał się początkiem intensywnych zmian w środowisku naturalnym. Badania pokazują, że działania transportu samochodowego mają dużo większy udział w negatywnym oddziaływaniu na zdrowie ludzi oraz środowisko naturalne od pozostałych gałęzi transportu. Transportem drogowym jest realizowane blisko 85% lądowego transportu ludzi oraz prawie 80% lądowego transportu towarowego. Tak wielki udział pojazdów samochodowych w tym sektorze przekłada się na wielokrotnie wyższą liczbę wypadków komunikacyjnych niż w jakimkolwiek innym dziale transportu. Niezwykle istotny jest fakt, że transport drogowy zajmuje pierwsze miejsce pod względem emisji zanieczyszczeń do atmosfery. W wyniku spalania paliw w silnikach pojazdów do powietrza trafiają: tlenek węgla, | Rozwój transportu w ostatnich latach stał się istotnym czynnikiem [[Rozwój gospodarczy| rozwoju gospodarczego]]. Tym samym stał się początkiem intensywnych zmian w środowisku naturalnym. Badania pokazują, że działania transportu samochodowego mają dużo większy udział w negatywnym oddziaływaniu na zdrowie ludzi oraz środowisko naturalne od pozostałych gałęzi transportu. Transportem drogowym jest realizowane blisko 85% lądowego transportu ludzi oraz prawie 80% lądowego transportu towarowego. Tak wielki udział pojazdów samochodowych w tym sektorze przekłada się na wielokrotnie wyższą liczbę wypadków komunikacyjnych niż w jakimkolwiek innym dziale transportu. Niezwykle istotny jest fakt, że [[transport drogowy]] zajmuje pierwsze miejsce pod względem emisji zanieczyszczeń do atmosfery. W wyniku spalania paliw w silnikach pojazdów do powietrza trafiają: tlenek węgla, | ||
tlenki azotu, węglowodory oraz metale ciężkie. W skali państwa sektor ten odpowiedzialny jest za ok. 30% całkowitej emisji tlenków azotu oraz ok. 20% zanieczyszczeń pyłowych. W dużych miastach udział transportu drogowego w całkowitej emisji tych zanieczyszczeń jest dużo większy, znane są przypadki gdy w dzielnicach centralnych sięgał on 90%. Ponadto do stwarzanych zagrożeń zaliczyć należy: | tlenki azotu, węglowodory oraz metale ciężkie. W skali państwa [[sektor]] ten odpowiedzialny jest za ok. 30% całkowitej emisji tlenków azotu oraz ok. 20% zanieczyszczeń pyłowych. W dużych miastach udział transportu drogowego w całkowitej emisji tych zanieczyszczeń jest dużo większy, znane są przypadki gdy w dzielnicach centralnych sięgał on 90%. Ponadto do stwarzanych zagrożeń zaliczyć należy: | ||
* problemy zdrowotne, szczególnie zwiększenie ryzyka występowania schorzeń układu oddechowego i układu krążenia | * problemy zdrowotne, szczególnie zwiększenie ryzyka występowania schorzeń układu oddechowego i układu krążenia | ||
* występowanie epizodów smogowych | * występowanie epizodów smogowych | ||
* stałe podwyższanie poziomu zakwaszenia środowiska | * stałe podwyższanie poziomu zakwaszenia środowiska | ||
* degradacja gleb i roślin znajdujących się w pobliżu infrastruktury drogowej (według badań: w odległości ok 500 m) | * [[degradacja]] gleb i roślin znajdujących się w pobliżu infrastruktury drogowej (według badań: w odległości ok 500 m) | ||
* przecinanie szlaków migracyjnych i fragmentów siedlisk zwierząt (A. J. Badyda, 2010, s. 116-119) | * przecinanie szlaków migracyjnych i fragmentów siedlisk zwierząt (A. J. Badyda, 2010, s. 116-119) | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Badyda A. J. (2010). [http://www.pan.poznan.pl/nauki/N_410_15_Badyda.pdf ''Zagrożenia środowiskowe ze strony transportu''], "Nauka", nr. 4 | * Badyda A. J. (2010). [http://www.pan.poznan.pl/nauki/N_410_15_Badyda.pdf ''Zagrożenia środowiskowe ze strony transportu''], "Nauka", nr. 4 | ||
* Klepacki B. (red.) (2012). [https://www.logistyka.net.pl/bank-wiedzy/transport-i-spedycja/item/download/78930_bc6614b2e50f796513d90aadb8947967 ''Krajowe i międzynarodowe źródła prawa transportowego w transporcie drogowym''], "Logistyka", nr. 6 | * Klepacki B. (red.) (2012). [https://www.logistyka.net.pl/bank-wiedzy/transport-i-spedycja/item/download/78930_bc6614b2e50f796513d90aadb8947967 ''Krajowe i międzynarodowe źródła prawa transportowego w transporcie drogowym''], "[[Logistyka]]", nr. 6 | ||
* Leończuk D. (2011). [https://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-article-BPBB-0007-0008/c/httpwww_zneiz_pb_edu_plkwartalnik420112_6leonczuk.pdf ''Transport drogowy towarów w Polsce''], "Ekonomia i Zarządzanie", nr.4 | * Leończuk D. (2011). [https://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-article-BPBB-0007-0008/c/httpwww_zneiz_pb_edu_plkwartalnik420112_6leonczuk.pdf ''Transport drogowy towarów w Polsce''], "[[Ekonomia]] i [[Zarządzanie]]", nr.4 | ||
* [http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19640160093/U/D19640093Lj.pdf ''Ustawa Kodeks cywilny''], Dz.U. 1964 Nr 16 poz. 93 | * [http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19640160093/U/D19640093Lj.pdf ''Ustawa Kodeks cywilny''], Dz.U. 1964 Nr 16 poz. 93 | ||
* [http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20040920879/U/D20040879Lj.pdf ''Ustawa o czasie pracy kierowców''], Dz.U. 2004 Nr 92 poz. 879 | * [http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20040920879/U/D20040879Lj.pdf ''Ustawa o czasie pracy kierowców''], Dz.U. 2004 Nr 92 poz. 879 |
Wersja z 05:24, 22 maj 2020
Transport samochodowy |
---|
Polecane artykuły |
Transport samochodowy - to element należący do gałęzi transportu lądowego. Zadaniem transportu samochodowego jest świadczenie usług transportowych polegających na przemieszczaniu ludzi bądź ładunków. Transport samochodowy ma największy udział w tej gałęzi gospodarki tuż obok transportu kolejowego.
Czynniki charakteryzujące transport samochodowy
Aspekty pozytywne:
- krótki czas potrzebny do przewozu oraz elastyczność podróży
- możliwość transportu "łączonego"- dowóz towarów do innych gałęzi transportu
- korzystne dostosowanie sieci dróg do miejsca występowania rynków zaopatrzenia i zbytu (występowanie przewozów „od drzwi do drzwi”)
- sukcesywny rozwój infrastruktury drogowej, która często jest traktowana jako priorytet przy inwestycjach dotyczących transportu
Aspekty negatywne:
- wysokie koszty jednostkowe wytwarzania usług
- niewielkie możliwości przewozowe (np. w porównaniu do transportu kolejowego)
- ograniczona zdolność wykonywania przewozów o charakterze masowym
- wysoki poziom energochłonności
- negatywne skutki w środowisku naturalnym
- komfort i bezpieczeństwo podróży niższe w porównaniu do pozostałych gałęzi transportu (D. Leończuk, 2011, s. 99, 100)
Transport samochodowy w świetle prawa
W transporcie samochodowym mamy do czynienia z szeregiem uwarunkowań prawnych, zarówno obowiązujących tylko w Polsce jak również o wymiarze międzynarodowym.
Regulacje krajowe
- Kodeks cywilny- zawiera przepisy ogólne o przewozie osób i rzeczy i stanowi podstawę do pozostałych ustaw, które w sposób bardziej szczegółowy odnoszą się do poszczególnych kwestii związanych z transportem (Ustawa Kodeks cywilny, art. 774- 793)
- Ustawa o transporcie drogowym- informuje o zasadach w krajowym i międzynarodowym transporcie drogowym i zasadach niezarobkowego przewozu drogowego. Określa też zakres działań Inspekcji Transportu Drogowego, obowiązki wynikające z naruszenia warunków przewozu oraz zasady ochrony praw pasażerów. (Ustawa o transporcie drogowym, art. 1)
- Ustawa o czasie pracy kierowców- określa czas pracy osób zajmujących się przewozem, zarówno zatrudnionych na podstawie umów, jak też osób niezatrudnionych i przedsiębiorców wykonujących przewozy osobiście. Istotnym elementem są też obowiązki pracodawców z tytułu wykonywania przewozów drogowych. (Ustawa o czasie pracy kierowców, art. 1, pkt. 1-2)
- Prawo przewozowe- w tym dokumencie znajduje się regulacja zasad przewozu osób i towarów, które wykonywane są odpłatnie i nieodpłatnie w ramach umowy. Stroną wykonującą dane świadczenia są przewoźnicy posiadający odpowiednie uprawnienia. Ważną kwestią są też dokumenty przewozowe i zasady postępowania w razie wykrycia ich nieprawidłowości. Przepisy ustawy stosuje się także do przewozów o charakterze międzynarodowym, o ile umowy międzynarodowe na to pozwalają. (Ustawa Prawo przewozowe, art. 1)
Elementem dopełniającym jest też Kodeks drogowy regulujący zasady poruszania się pojazdów oraz porządku i bezpieczeństwa ruchu na drogach.
Regulacje międzynarodowe
W przypadku praw o zasięgu międzynarodowym zdecydowaną większość stanowią konwencje. Najistotniejsza wydaje się Konwencja o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR). Zgodnie z Konwencją w liście przewozowym powinna znajdować się klauzula, że przewóz podlega przepisom Umowy CMR. Inne konwencje to m. in.: europejska umowa w sprawie międzynarodowego przewozu drogowego materiałów niebezpiecznych (ADR), umowa dotycząca międzynarodowego przewozu towarów samochodami ciężarowymi (TIR), porozumienie dotyczące międzynarodowego przewozu pasażerów autokarami i autobusami (INTERBUS) (B. Klepacki i in., 2012, s. 503-505)
Zagrożenia środowiskowe
Rozwój transportu w ostatnich latach stał się istotnym czynnikiem rozwoju gospodarczego. Tym samym stał się początkiem intensywnych zmian w środowisku naturalnym. Badania pokazują, że działania transportu samochodowego mają dużo większy udział w negatywnym oddziaływaniu na zdrowie ludzi oraz środowisko naturalne od pozostałych gałęzi transportu. Transportem drogowym jest realizowane blisko 85% lądowego transportu ludzi oraz prawie 80% lądowego transportu towarowego. Tak wielki udział pojazdów samochodowych w tym sektorze przekłada się na wielokrotnie wyższą liczbę wypadków komunikacyjnych niż w jakimkolwiek innym dziale transportu. Niezwykle istotny jest fakt, że transport drogowy zajmuje pierwsze miejsce pod względem emisji zanieczyszczeń do atmosfery. W wyniku spalania paliw w silnikach pojazdów do powietrza trafiają: tlenek węgla, tlenki azotu, węglowodory oraz metale ciężkie. W skali państwa sektor ten odpowiedzialny jest za ok. 30% całkowitej emisji tlenków azotu oraz ok. 20% zanieczyszczeń pyłowych. W dużych miastach udział transportu drogowego w całkowitej emisji tych zanieczyszczeń jest dużo większy, znane są przypadki gdy w dzielnicach centralnych sięgał on 90%. Ponadto do stwarzanych zagrożeń zaliczyć należy:
- problemy zdrowotne, szczególnie zwiększenie ryzyka występowania schorzeń układu oddechowego i układu krążenia
- występowanie epizodów smogowych
- stałe podwyższanie poziomu zakwaszenia środowiska
- degradacja gleb i roślin znajdujących się w pobliżu infrastruktury drogowej (według badań: w odległości ok 500 m)
- przecinanie szlaków migracyjnych i fragmentów siedlisk zwierząt (A. J. Badyda, 2010, s. 116-119)
Bibliografia
- Badyda A. J. (2010). Zagrożenia środowiskowe ze strony transportu, "Nauka", nr. 4
- Klepacki B. (red.) (2012). Krajowe i międzynarodowe źródła prawa transportowego w transporcie drogowym, "Logistyka", nr. 6
- Leończuk D. (2011). Transport drogowy towarów w Polsce, "Ekonomia i Zarządzanie", nr.4
- Ustawa Kodeks cywilny, Dz.U. 1964 Nr 16 poz. 93
- Ustawa o czasie pracy kierowców, Dz.U. 2004 Nr 92 poz. 879
- Ustawa o transporcie drogowym, Dz.U. 2001 Nr 125 poz. 1371
- Ustawa Prawo przewozowe, Dz.U. 1984 Nr 53 poz. 272
Autor: Izabela Stypuła
Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych. Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu. |