FOB: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
(LinkTitles.) |
||
Linia 16: | Linia 16: | ||
<b>FOB - Free on Board</b> (oznaczony port załadunku) [[incoterms]] grupy F. Grupa ta klasyfikuję się tym, iż sprzedający wypełnia obowiązki związane z dostarczeniem towaru przewoźnikowi. Nie ponosi on żadnych dodatkowych kosztów. Warunki te są najczęściej wybierane podczas transportu morskiego. W formule tej sprzedający wobec kupującego ani kupujący wobec sprzedającego nie muszą zawierać umowy ubezpieczenia towaru. | <b>FOB - Free on Board</b> (oznaczony port załadunku) [[incoterms]] grupy F. [[Grupa]] ta klasyfikuję się tym, iż sprzedający wypełnia obowiązki związane z dostarczeniem towaru przewoźnikowi. Nie ponosi on żadnych dodatkowych kosztów. Warunki te są najczęściej wybierane podczas transportu morskiego. W formule tej sprzedający wobec kupującego ani kupujący wobec sprzedającego nie muszą zawierać umowy ubezpieczenia towaru. | ||
Określone w formule obowiązki mają na celu regulację przepływu informacji oraz spisania wszelkich umów w celu nieprzewidzianych okoliczności. Powoływanie się na warunki takie jak FOB nie reguluje wszystkich spraw związanych z transportem. Nie mówią nam one nic o przekazywaniu praw własności lub też innych praw majątkowych. Nie ma też w nich określonych kar związanych z niewypełnieniem danych obowiązków kupującego i sprzedającego. | Określone w formule obowiązki mają na celu regulację przepływu informacji oraz spisania wszelkich umów w celu nieprzewidzianych okoliczności. Powoływanie się na warunki takie jak FOB nie reguluje wszystkich spraw związanych z transportem. Nie mówią nam one nic o przekazywaniu praw własności lub też innych praw majątkowych. Nie ma też w nich określonych kar związanych z niewypełnieniem danych obowiązków kupującego i sprzedającego. | ||
Linia 29: | Linia 29: | ||
# Jednym z obowiązków sprzedającego jest dostarczenie towaru na statek, który stoi w wyznaczonym przez kupującego porcie. | # Jednym z obowiązków sprzedającego jest dostarczenie towaru na statek, który stoi w wyznaczonym przez kupującego porcie. | ||
# Uzyskuje zgodę na [[eksport]] towaru. | # Uzyskuje zgodę na [[eksport]] towaru. | ||
# Sprzedający ponosi odpowiedzialność związaną z uszkodzeniem towaru dopóki nie zostanie on załadowany na statek. | # Sprzedający ponosi [[odpowiedzialność]] związaną z uszkodzeniem towaru dopóki nie zostanie on załadowany na statek. | ||
# Ważne jest aby sprzedający poinformował kupującego o załadowaniu towaru oraz wszelkich nieplanowanych zdarzeniach np. o nieprzyjęciu towaru przez załogę statku w określonym w umowie terminie. | # Ważne jest aby sprzedający poinformował kupującego o załadowaniu towaru oraz wszelkich nieplanowanych zdarzeniach np. o nieprzyjęciu towaru przez załogę statku w określonym w umowie terminie. | ||
# Odpowiada on też za dostarczenie dokumentu dostawy. | # Odpowiada on też za dostarczenie dokumentu dostawy. | ||
Linia 37: | Linia 37: | ||
==Obowiązki kupującego== | ==Obowiązki kupującego== | ||
# Kupujący ponosi ryzyko uszkodzenia towaru oraz kradzieży po załadowaniu towaru na statek. | # Kupujący ponosi [[ryzyko]] uszkodzenia towaru oraz kradzieży po załadowaniu towaru na statek. | ||
# Ma on za zadanie ponieść koszty związane z zawarciem umowy przewozowej, importowej. | # Ma on za [[zadanie]] ponieść [[koszty]] związane z zawarciem umowy przewozowej, importowej. | ||
# Odpowiada za poinformowanie sprzedającego o porcie, nazwie statku oraz określonym terminie dostawy. | # Odpowiada za poinformowanie sprzedającego o porcie, nazwie statku oraz określonym terminie dostawy. | ||
# Organizuje odprawę importową. | # Organizuje odprawę importową. | ||
Linia 44: | Linia 44: | ||
==Formy transportu== | ==Formy transportu== | ||
Ta formuła może być stosowana jedynie w odniesieniu do transportu towarów drogą wodną. | Ta formuła może być stosowana jedynie w odniesieniu do transportu [[towarów]] drogą wodną. | ||
Jeśli chodzi o dokument dostawy, który sprzedający musi dostarczyć kupującemu, to określony jest on w sposób ogólny. Może to być: | Jeśli chodzi o [[dokument]] dostawy, który sprzedający musi dostarczyć kupującemu, to określony jest on w sposób ogólny. Może to być: | ||
* Kwit sternika | * [[KWIT|Kwit]] sternika | ||
* [[List przewozowy]] | * [[List przewozowy]] | ||
* Zaświadczenie spedytorskie o przyjęciu towarów | * Zaświadczenie spedytorskie o przyjęciu towarów | ||
Linia 53: | Linia 53: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Wood D.F., Murphy jr P.R. (2011). ''Nowoczesna logistyka'', wydanie X, Wydawnictwo Helion, Gliwice | * Wood D.F., Murphy jr P.R. (2011). ''Nowoczesna [[logistyka]]'', wydanie X, Wydawnictwo Helion, Gliwice | ||
* [[Główny Urząd Statystyczny]] (2015). ''[http://stat.gov.pl/download/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5515/1/16/1/mrs.pdf Mały Rocznik Statystyczny Polski 2015]'', Warszawa | * [[Główny Urząd Statystyczny]] (2015). ''[http://stat.gov.pl/download/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5515/1/16/1/mrs.pdf Mały Rocznik Statystyczny Polski 2015]'', Warszawa | ||
* Hermanowski J. (2004). ''Handel Zagraniczny: poradnik'', [[Przedsiębiorstwo]] Konsultingowo-Gospodarcze Univers, Warszawa - Zielona Góra | * Hermanowski J. (2004). ''[[Handel]] Zagraniczny: poradnik'', [[Przedsiębiorstwo]] Konsultingowo-Gospodarcze Univers, Warszawa - Zielona Góra | ||
* Kaczmarek T.T., Zarzycki M. (2005). ''Poradnik Eksportera'', Branta, Bydgoszcz - Warszawa | * Kaczmarek T.T., Zarzycki M. (2005). ''Poradnik Eksportera'', Branta, Bydgoszcz - Warszawa | ||
* Marciniak-Neider D., Neider J. (2011). ''Poradnik spedytora'' Wydanie piąte, Polska Izba Spedycji i Logistyki, Gdynia | * Marciniak-Neider D., Neider J. (2011). ''Poradnik spedytora'' Wydanie piąte, Polska Izba Spedycji i Logistyki, Gdynia |
Wersja z 19:54, 19 maj 2020
FOB |
---|
Polecane artykuły |
FOB - Free on Board (oznaczony port załadunku) incoterms grupy F. Grupa ta klasyfikuję się tym, iż sprzedający wypełnia obowiązki związane z dostarczeniem towaru przewoźnikowi. Nie ponosi on żadnych dodatkowych kosztów. Warunki te są najczęściej wybierane podczas transportu morskiego. W formule tej sprzedający wobec kupującego ani kupujący wobec sprzedającego nie muszą zawierać umowy ubezpieczenia towaru.
Określone w formule obowiązki mają na celu regulację przepływu informacji oraz spisania wszelkich umów w celu nieprzewidzianych okoliczności. Powoływanie się na warunki takie jak FOB nie reguluje wszystkich spraw związanych z transportem. Nie mówią nam one nic o przekazywaniu praw własności lub też innych praw majątkowych. Nie ma też w nich określonych kar związanych z niewypełnieniem danych obowiązków kupującego i sprzedającego.
W przypadkach kiedy określenie przekroczenia poręczy statku przez towar nie ma większego sensu (np. w przypadku kontenerów), zaleca się stosowanie incoterms FCA.
Moment dostarczenia towaru
Za moment zakończenia dostawy przez sprzedającego uważa się chwilę, w której towar zostaje załadowany na pokład wyznaczonego przez kupującego statku, w określonym dniu i w formie wymaganej przez zarząd portu.
Obowiązki sprzedającego
- Jednym z obowiązków sprzedającego jest dostarczenie towaru na statek, który stoi w wyznaczonym przez kupującego porcie.
- Uzyskuje zgodę na eksport towaru.
- Sprzedający ponosi odpowiedzialność związaną z uszkodzeniem towaru dopóki nie zostanie on załadowany na statek.
- Ważne jest aby sprzedający poinformował kupującego o załadowaniu towaru oraz wszelkich nieplanowanych zdarzeniach np. o nieprzyjęciu towaru przez załogę statku w określonym w umowie terminie.
- Odpowiada on też za dostarczenie dokumentu dostawy.
- Do jego zadań należy też dokonanie odprawy eksportowej.
Obowiązki kupującego
- Kupujący ponosi ryzyko uszkodzenia towaru oraz kradzieży po załadowaniu towaru na statek.
- Ma on za zadanie ponieść koszty związane z zawarciem umowy przewozowej, importowej.
- Odpowiada za poinformowanie sprzedającego o porcie, nazwie statku oraz określonym terminie dostawy.
- Organizuje odprawę importową.
Formy transportu
Ta formuła może być stosowana jedynie w odniesieniu do transportu towarów drogą wodną.
Jeśli chodzi o dokument dostawy, który sprzedający musi dostarczyć kupującemu, to określony jest on w sposób ogólny. Może to być:
- Kwit sternika
- List przewozowy
- Zaświadczenie spedytorskie o przyjęciu towarów
W transportach morskich wykonywanych między Europą a Stanami Zjednoczonymi przeważają morskie listy przewozowe, które najczęściej przekazywane są drogą elektroniczną. Dlatego też nie trzeba ich pokazywać aby odebrać towar od przewoźnika.
Bibliografia
- Wood D.F., Murphy jr P.R. (2011). Nowoczesna logistyka, wydanie X, Wydawnictwo Helion, Gliwice
- Główny Urząd Statystyczny (2015). Mały Rocznik Statystyczny Polski 2015, Warszawa
- Hermanowski J. (2004). Handel Zagraniczny: poradnik, Przedsiębiorstwo Konsultingowo-Gospodarcze Univers, Warszawa - Zielona Góra
- Kaczmarek T.T., Zarzycki M. (2005). Poradnik Eksportera, Branta, Bydgoszcz - Warszawa
- Marciniak-Neider D., Neider J. (2011). Poradnik spedytora Wydanie piąte, Polska Izba Spedycji i Logistyki, Gdynia
- Ramberg J. (2011) ICC Guide to Incoterms 2010, "ICC Services Publications", nr 720E
- Salomon A. (2011). Formuły Incoterms2010 w pracy spedytora międzynarodowego, Wydawnictwo AM, Gdynia
- Wincewicz-Bosy M. (2015). Logistyka Międzynardowa, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach", nr 249
Autor: Jarosław Wojnarowski
Autor: Sabina Wiśniowska