Zadania publiczne gminy: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox5 upgrade) |
m (Pozycjonowanie) |
||
Linia 6: | Linia 6: | ||
==Środki na realizację zadań jednostki samorządu terytorialnego== | ==Środki na realizację zadań jednostki samorządu terytorialnego== | ||
Zadania, które ma realizować samorząd lokalny, wymagają poniesienia [[nakład]]ów finansowych, i dlatego też samorządy terytorialne (gminy, powiaty, województwa), otrzymują [[dochody]] z różnych źródeł. Według Konstytucji (art. 167), adekwatnie do posiadanych zadań, samorząd powinien mieć zapewniony, od państwa, dostęp do środków finansowych. Niekiedy wysuwane są propozycje oparcia [[System finansów publicznych|systemu finansowego]] samorządów o własne dochody, co w praktyce jest często niemożliwe do uzyskania. Problem natomiast tkwi w rozdysponowaniu zewnętrznego zasilania [[Budżet|budżetu]], a mianowicie w regułach podziału środków pochodzących z [[Budżet państwa|budżetu państwa]]. Realizacji zadań publicznych służy również, pozostające w dyspozycji samorządu, mienie komunalne. W celu wykonywania zadań, samorząd może również zlecić swoje [[zadanie]] innemu samorządowi, tworzyć określone prawem jednostki organizacyjne lub przystępować do organizacji istniejących, a także zawierać umowy z innymi podmiotami (W. Skoczylas, 2011) | Zadania, które ma realizować samorząd lokalny, wymagają poniesienia [[nakład]]ów finansowych, i dlatego też samorządy terytorialne (gminy, powiaty, województwa), otrzymują [[dochody]] z różnych źródeł. Według Konstytucji (art. 167), adekwatnie do posiadanych zadań, samorząd powinien mieć zapewniony, od państwa, dostęp do środków finansowych. Niekiedy wysuwane są propozycje oparcia [[System finansów publicznych|systemu finansowego]] samorządów o własne dochody, co w praktyce jest często niemożliwe do uzyskania. Problem natomiast tkwi w rozdysponowaniu zewnętrznego zasilania [[Budżet|budżetu]], a mianowicie w regułach podziału środków pochodzących z [[Budżet państwa|budżetu państwa]]. Realizacji zadań publicznych służy również, pozostające w dyspozycji samorządu, mienie komunalne. W celu wykonywania zadań, samorząd może również zlecić swoje [[zadanie]] innemu samorządowi, tworzyć określone prawem jednostki organizacyjne lub przystępować do organizacji istniejących, a także zawierać umowy z innymi podmiotami (W. Skoczylas, 2011) | ||
<google> | |||
<google>n</google> | |||
==Rodzaje zadań jednostki samorządu terytorialnego== | ==Rodzaje zadań jednostki samorządu terytorialnego== |
Wersja z 18:51, 18 lis 2023
Zgodnie z art. 16 ust. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, samorządowi terytorialnemu przysługuje istotna część zadań publicznych. Publiczny charakter tych zadań oznacza zarówno to, że mają one swoje umocowanie w prawie (samorządowi nie wolno podejmować się spraw, które nie leżą w zakresie jego zadań ustawowych), jak i to, że samorząd, wykonując swoje zadania, działa w interesie publicznym (jest przez to składnikiem systemu władzy publicznej). Sfery zadań publicznych, dla jednostek samorządu terytorialnego, określa odpowiednio ustawa o samorządzie gminnym, samorządzie powiatowym i samorządzie województwa. Przepisy te, co do zasady, nie wyrażają bezpośrednio samych zadań, ale odsyłają do szczegółowych ustaw prawa administracyjnego, w których określono konkretne rezultaty i standardy do realizacji przez samorząd w określonych dziedzinach życia społecznego (np. oświata, drogownictwo, zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków).
TL;DR
Samorządy terytorialne mają przypisane zadania publiczne, które są finansowane z różnych źródeł. Przepisy określają trzy rodzaje zadań samorządu: własne, zlecone z zakresu administracji rządowej i zlecone przez państwo w zakresie organizacji wyborów i referendów. Zadania własne obejmują m.in. gospodarkę nieruchomościami, ochronę środowiska, drogi, wodociągi, transport zbiorowy, ochronę zdrowia, pomoc społeczną, edukację i kulturę. Zadania zlecone są określone w ustawach i mogą być realizowane na podstawie porozumień z organami administracji rządowej. Finansowanie zadań rządowych odbywa się za pomocą dotacji celowych z budżetu państwa.
Środki na realizację zadań jednostki samorządu terytorialnego
Zadania, które ma realizować samorząd lokalny, wymagają poniesienia nakładów finansowych, i dlatego też samorządy terytorialne (gminy, powiaty, województwa), otrzymują dochody z różnych źródeł. Według Konstytucji (art. 167), adekwatnie do posiadanych zadań, samorząd powinien mieć zapewniony, od państwa, dostęp do środków finansowych. Niekiedy wysuwane są propozycje oparcia systemu finansowego samorządów o własne dochody, co w praktyce jest często niemożliwe do uzyskania. Problem natomiast tkwi w rozdysponowaniu zewnętrznego zasilania budżetu, a mianowicie w regułach podziału środków pochodzących z budżetu państwa. Realizacji zadań publicznych służy również, pozostające w dyspozycji samorządu, mienie komunalne. W celu wykonywania zadań, samorząd może również zlecić swoje zadanie innemu samorządowi, tworzyć określone prawem jednostki organizacyjne lub przystępować do organizacji istniejących, a także zawierać umowy z innymi podmiotami (W. Skoczylas, 2011)
Rodzaje zadań jednostki samorządu terytorialnego
Przepisy obowiązującego prawa, określają trzy rodzaje zadań samorządu terytorialnego:
- zadania własne
- zadanie zlecone z zakresu administracji rządowej
- zadania zlecone przez państwo w zakresie organizacji wyborów i referendów
Zadania własne finansowane są ze środków własnych samorządu. O sposobach ich realizacji, w granicach prawa, decydują władze samorządu. Szczególnym rodzajem zadań własnych są zadania własne obowiązkowe. Zaniechanie realizacji zadania własnego obowiązkowego lub jego realizacja niezgodnie z obowiązującymi standardami prawnymi, stanowią przesłankę zastosowanie środków nadzoru, wobec organów danego samorządu, w tym ich rozwiązania i ustanowienia zarządu komisarycznego.
Zadania własne
Ład przestrzenny, gospodarka nieruchomościami, ochrona środowiska oraz gospodarka wodna:
- kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na poziomie gminy,
- uchwalenie i realizacja uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy,
- uchwalanie i wykonanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłączonej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych,
- ewidencjonowanie nieruchomości i ich wycena oraz zagospodarowanie, czyli np. dokonywanie
- sprzedaży, zamiany i zrzeczenia się, oddania w użytkowanie wieczyste, w najem lub dzierżawę, użyczenia, oddania w trwały zarząd,
- wydawanie informacji o położeniu działek zgodnie z miejscowym planem przestrzennym,
- sporządzanie programu ochrony środowiska w celu realizacji polityki ekologicznej państwa,
- przestrzeganie ustaw: Prawo o ochronie środowiska, o odpadach i utrzymaniu porządku i czystości,
- opracowanie gminnego programu gospodarki odpadami,
- rozmieszczenie środków produkcji w sposób najmniej szkodliwy dla środowiska
- budowa i utrzymanie nieruchomości służących, czyli np. Ochotniczej Straży Pożarnej
- dbanie o walory krajobrazowe środowiska,
- utrzymanie zieleni gminnej i zadrzewień, targowisk, cmentarzy gminnych,
- kontrola gospodarowania wodami, ochrona ich zasobów,
- ochrona przed powodzią i suszą.
Gminne drogi, ulice, mosty place i organizacja ruchu drogowego:
- ustalanie przebiegu dróg gminnych, ustanawianie strefy śródmiejskiej, ustanawianie zarządcy dróg, zajmującego się sprawami z zakresu planowania, budowy i modernizacji, utrzymania i ochrony dróg, oraz określenie źródeł finansowania tych planów,
- budowa, utrzymanie i ochrona dróg gminnych oraz obiektów oraz obiektów mostowych - pełnienie funkcji inwestora,
- prowadzenie ewidencji dróg i obiektów mostowych,
- prowadzenie okresów kontroli stanu dróg i mostów,
- opracowanie projektów planów rozwoju sieci drogowej,
- utrzymanie nawierzchni chodników, obiektów inżynierskich, urządzeń zabezpieczających ruch i innych urządzeń związanych z drogami,
- utrzymanie zieleni w pasie drogowym,
- realizacji zadań w zakresie inżynierii ruchu,
- przygotowanie infrastruktury drogowej na potrzeby obronne oraz wykonywanie innych zadań na rzecz obronności kraju.
Wodociągi i zaopatrzenie w wodę, kanalizację, usuwanie i oczyszczanie ścieków komunalnych, utrzymanie czystości i porządku, unieszkodliwianie odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i ciepła oraz gaz:
- tworzenie warunków do wykonania prac związanych z utrzymaniem czystości i porządku na terenie gminy lub zapewnienie wykonania tych prac przez powołanie odpowiednich jednostek organizacyjnych,
- zapewnienie budowy, utrzymania i eksploatacji własnych lub wspólnych z innymi gminami składowisk odpadów komunalnych i obiektów wykorzystania lub utylizacji tych odpadów, stacji ziewnych, instalacji do zbierania, transportu, utylizacji zwłok zwierzęcych lub ich części,
- określenie lokalizacji wysypiska śmieci na swoim terenie,
- budowa i utrzymanie toalet publicznych,
- ustanawianie koszy na odpady w rejonach intensywnego ruchu pieszego,
- planowanie i organizacja zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe na obszarze gminy,
- oświetlenie miejsc publicznych i dróg znajdujących się na terenie gminy.
Lokalny transport zbiorowy: organizacja transportu zbiorowego i specjalnego poprzez np. wydanie pozwoleń na przewozy regularne, prawo koordynacji rozkładów jazdy przewoźników zajmujących się zarobkowo przewozem osób pojazdami samochodowymi w regularnym transporcie zbiorowym,
Ochrona zdrowia:
- prowadzenie, tworzenie, przekształcanie i likwidacja zakładów usług zdrowotnych i publicznych zakładów opieki zdrowotnej o charakterze ambulatoryjnym,
- udzielanie świadczeń zdrowotnych mieszkańcom gminy i promocja zdrowia,
- monitorowanie stanu zdrowotności i świadczonych usług zdrwotnych.
Pomoc społeczna:
- prowadzenie domów pomocy społecznej,
- tworzenie i wspomaganie punktów informacyjno-konsultacyjnych, schronisk dla ofiar przemocy domowej i telefonów zaufania,
- przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych i specjalnych,
- przyznawanie pomocy rzeczowej i innej pomocy na ekonomiczne usamodzielnienie, przyznawanie i wypłacanie zasiłków oraz pożyczek w tym celu,
- świadczenie usług opiekuńczych, praca socjalna (P. Błędowski, P. Kubicki, 2009)
Edukacja publiczna:
- zakładanie, prowadzenie i utrzymanie przedszkoli, szkół podstawowych i ponadpodstawowych oraz zapewnienie im lokalowych i materialnych warunków do realizacji programów dydaktyczno-wychowawczych i innych zadań statutowych oraz likwidacja tych jednostek,
- prowadzenie polityki kadrowej wobec dyrektorów,
- finansowanie wyposażenia szkół w środki dydaktyczne,
- przygotowanie projektu budżetu i nadzór nad jego realizacją,
- wykonywanie zadań kuratora oświaty.
Kultura:
- tworzenie i prowadzenie instytucji i placówek kulturalnych w tym, muzeów i bibliotek oraz jednostek odpowiedzialnych za promocję gminy
Współpraca z organami pozarządowymi:
- nawiązywanie kontaktów i współpraca,
- ulepszanie metod pracy władz lokalnych i regionalnych,
- podejmowanie współpracy przygranicznej,
- popieranie działań i organizacji i zrzeszeń, których cele pokrywają się z zadaniami gminy.
Zadania zlecone
Źródłem obowiązku realizacji zadań zleconych, z zakresu administracji rządowej, są przepisy ustawy szczególnej, w której dla określonych zadań i kompetencji stwierdzono, że są to zadania i kompetencje zlecone. Poza zadaniami rządowymi zleconymi ustawowo, samorząd może dodatkowo realizować zadania rządowe drogą zawieranych, w tym przedmiocie, porozumień administracyjnych z organami administracji rządowej (np. przejęcie zarządzania drogami publicznymi krajowymi w granicach miasta będącego siedzibą władz gminy). Z zasady obowiązujące prawo, jako źródło finansowania zadań rządowych samorządu (ustawowych i przejętych w drodze porozumień), przewiduje dotacje celowe wypłacane z budżetu państwa. Samorząd niezadowolony z wysokości dotacji może wystąpić do budżetu państwa z roszczeniem, które rozpatrywane jest przez sąd powszechny.
Zadania publiczne gminy — artykuły polecane |
Zadanie publiczne — Samorząd terytorialny — Formy organizacyjne jednostek samorządowych — Urząd gminy — Starostwo powiatowe — Administracja samorządowa — Pomoc społeczna — Służba zdrowia — Centrum zarządzania kryzysowego |
Bibliografia
- Błędowski P., Kubicki P., (2009), [1], Pomoc społeczna - główna instytucja socjalna na szczeblu lokalnym, Polityka Społeczna nr 11-12
- Brzeziński B., Matuszewski W., Morawski W., Olesińska A., Zalasiński A. (2006), Prawo finansów publicznych, Dom Organizatora, Toruń
- Harańczyk A. (2010), Samorząd terytorialny Organizacja i gospodarka. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie Kraków
- Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483
- Malinowska-Misiąg E., Misiąg W, (2006), Finanse publiczne w Polsce, Lexis Nexis, Warszawa, s. 555-559
- Skoczylas W., (2011), Mierniki monitorowania celów i zadań jednostki samorządu terytorialnego, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Sczecińskiego, ""FINANSE, RYNKI FINANSOWE, UBEZPIECZENIA, nr 42
Autor: Agata Migdał, Aleksnadra Noga
Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych. Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu. |