Kenetha Arrowa teoria przedsiębiorstwa: Różnice pomiędzy wersjami
Z Encyklopedia Zarządzania
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
m (Infobox5 upgrade) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Teoria przedsiębiorstwa K. Arrowa''' opiera się na zawodności rynku. Z punktu widzenia tej teorii celem jest minimalizacja [[koszt]]ów redukcji zawodności rynku przez [[przedsiębiorstwo]], państwo i [[konsument]]ów. Współtwórcą teorii jest K.Arrow wraz z G.Debreu. | '''Teoria przedsiębiorstwa K. Arrowa''' opiera się na zawodności rynku. Z punktu widzenia tej teorii celem jest minimalizacja [[koszt]]ów redukcji zawodności rynku przez [[przedsiębiorstwo]], państwo i [[konsument]]ów. Współtwórcą teorii jest K.Arrow wraz z G.Debreu. | ||
* Zgodnie z teorią przedsiębiorstwo jest to autorytarna [[organizacja]], która w pewnych granicach potrafi doprowadzić do zbieżności oczekiwań interesariuszy i wtedy efektywniej niż rybek potrafi opanować [[niepewność]], niepodzielność, [[oportunizm]] i brak zaufania, efekty zewnętrzne, specyfikę [[kapitał]]u, nierówność społeczną oraz przepływ informacji. Przedsiębiorstwo pełni role regulatora gospodarki (obok państwa), eliminując zawodność rynku. | * Zgodnie z teorią przedsiębiorstwo jest to autorytarna [[organizacja]], która w pewnych granicach potrafi doprowadzić do zbieżności oczekiwań interesariuszy i wtedy efektywniej niż rybek potrafi opanować [[niepewność]], niepodzielność, [[oportunizm]] i brak zaufania, efekty zewnętrzne, specyfikę [[kapitał]]u, nierówność społeczną oraz przepływ informacji. Przedsiębiorstwo pełni role regulatora gospodarki (obok państwa), eliminując zawodność rynku. | ||
Linia 44: | Linia 29: | ||
'''Zobacz także inne:''' [[Teorie przedsiębiorstwa]] | '''Zobacz także inne:''' [[Teorie przedsiębiorstwa]] | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Menedżerska teoria przedsiębiorstwa]]}} — {{i5link|a=[[Behawioralna teoria przedsiębiorstwa]]}} — {{i5link|a=[[Interwencjonizm]]}} — {{i5link|a=[[Fordowsko-Marksowska teoria przedsiębiorstwa]]}} — {{i5link|a=[[Etatyzm]]}} — {{i5link|a=[[Monopol naturalny]]}} — {{i5link|a=[[Podatek Pigou]]}} — {{i5link|a=[[Teoria internalizacji]]}} — {{i5link|a=[[Teoria praw własności]]}} }} | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== |
Wersja z 18:49, 17 lis 2023
Teoria przedsiębiorstwa K. Arrowa opiera się na zawodności rynku. Z punktu widzenia tej teorii celem jest minimalizacja kosztów redukcji zawodności rynku przez przedsiębiorstwo, państwo i konsumentów. Współtwórcą teorii jest K.Arrow wraz z G.Debreu.
- Zgodnie z teorią przedsiębiorstwo jest to autorytarna organizacja, która w pewnych granicach potrafi doprowadzić do zbieżności oczekiwań interesariuszy i wtedy efektywniej niż rybek potrafi opanować niepewność, niepodzielność, oportunizm i brak zaufania, efekty zewnętrzne, specyfikę kapitału, nierówność społeczną oraz przepływ informacji. Przedsiębiorstwo pełni role regulatora gospodarki (obok państwa), eliminując zawodność rynku.
- Przedsiębiorstwo w konkurencji oraz organizacji gospodarki, wprawdzie nie funkcjonuje w warunkach konkurencji doskonałej, która jest niezbędna do osiągnięcia optimum równowagi ogólnej Arowa - Debreu, ale A. Arrow wykorzystując postępy w teorii organizacji gałęzi gospodarczej, wskazuje, że poza ewidentnymi ekstremalnymi przypadkami stopień koncentracji na rynku nie jest groźny dla gospodarki.
- Korzyści przedsiębiorstw w stosunku do korzyści ogólnogospodarczych tzw. teorematy dobrobytu. Autor pokazuje, że rozwiązanie tego zagadnienia, które dotyczy supersztucznej, wymyślonej na potrzeby matematyki gospodarki. W gospodarce realnej organizacje przedsiębiorstw i państwa są w stanie zapewnić w pewnych częściach gospodarki (optymalnych rozmiarach autorytarnej gospodarki) lepsze rozwiązania dobrobytu ogólnego niż system cen (rynek).
- Współtwórca teorii mocno podkreśla rolę właściciela i menadżera, prezentując ich relacje w matematycznym ujęciu (w teorii ryzyka i teorii informacji) problemu mocodawca - pełnomocnik. Włącza do swojej teorii przedsiębiorcę i klienta (konsumenta). Tworzy twarde instrumentarium dla teoretycznego i praktycznego wprowadzenia ich do przedsiębiorstwa jako kreatora uczenia się przez działanie oraz kreowanie zaufania.
- Zanim przedsiębiorstwo dojdzie do korzyści z przewago organizacji autorytarnej nad rynkiem (system cen), głównym motywem założenia przedsiębiorstwa jest wyróżnienie się odmiennością na rynku, zwiększenie heterogeniczności gospodarki oraz powiększenie heterogeniczności oczekiwań.
- Zarządzanie przedsiębiorstwem. Sprawą priorytetową przedsiębiorstwa jest zmniejszenie pokusy do nadużycia w działaniu oraz selekcji negatywnej informacji (wiedzy) szczebli niższych organizacji autorytarnej. K Arrow sceptycznie opisuje skuteczne kierowanie organizacją przez koszty monitoringu niższych szczebli oraz rozpiętości kierowania zarządzających wyższych szczebli. Skuteczne zarządzanie widzi w matematycznym ujęciu.
- Związki przedsiębiorstwa z makroekonomicznymi zmianami i polityka makroekonomiczną. Autor uważa, że nie ma czegoś dodatkowego w postaci makro. Są sumy działań heterogenicznych przedsiębiorstw, są działania państwa zastępujące niemożliwe do wyregulowania przez system cen zjawiska w gospodarce (efekty zewnętrze, dobra publiczne).
- Twórca teorii wykazuje silny wpływ przedsiębiorstwa na wzrost i rozwój gospodarczy przez zjawisko uczenia się przez działanie. Wiedza rozprzestrzenia się (spillover) między przedsiębiorstwami i jest ucieleśniona w kapitale wszystkich firm. Pomimo występujących malejących przychodów względem skali w poszczególnych przedsiębiorstwach, występuje zjawisko spillover - rosnące przychody w skali całej gospodarki.
Główni przedstawiciele teorii
- Arrow (1962, 1969,1971,1985a,1985b,1985c,1987,1991)
- Romer (1986,1990)
- Arrow, Debreu (1954)
- Argyris, Schon (1978)
- Collins (1994)
- Argyris (1996)
- Argyris, Liebeskind (1999)
- Orgote (1999)
Przykłady przedsiębiorstw najlepiej wyjaśnione przez teorie
- Quicken
- Loans
- Swiss Reinsurance
- Warta
- Elektrownia Bełchatów
- PKE
Zobacz także inne: Teorie przedsiębiorstwa
Kenetha Arrowa teoria przedsiębiorstwa — artykuły polecane |
Menedżerska teoria przedsiębiorstwa — Behawioralna teoria przedsiębiorstwa — Interwencjonizm — Fordowsko-Marksowska teoria przedsiębiorstwa — Etatyzm — Monopol naturalny — Podatek Pigou — Teoria internalizacji — Teoria praw własności |
Bibliografia
- Gruszecki T. (2002), Współczesne teorie przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
- Noga A. (2009), Teorie przedsiębiorstw, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
Autor: Piotr Włodarski