Agencja interaktywna: Różnice pomiędzy wersjami
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
Linia 63: | Linia 63: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Dejnaka A. | * Dejnaka A. (2006), ''Strategia reklamy marki, produktów i usług'', Onepress, Gliwice | ||
* Grzybczyk K. 2012, [https://books.google.pl/books?hl=pl&lr=&id=8KNSAwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA7&dq=agencja+reklamowa&ots=ib4VnnNOtj&sig=NibKcqTknUqvdQIj46HBpeEPiJQ&redir_esc=y#v=onepage&q=agencja%20reklamowa&f=false ''Prawo reklamy''], Wolters Kluwer Polska | * Grzybczyk K. 2012, [https://books.google.pl/books?hl=pl&lr=&id=8KNSAwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA7&dq=agencja+reklamowa&ots=ib4VnnNOtj&sig=NibKcqTknUqvdQIj46HBpeEPiJQ&redir_esc=y#v=onepage&q=agencja%20reklamowa&f=false ''Prawo reklamy''], Wolters Kluwer Polska | ||
* Kaznowski D. 2008, ''Nowy marketing'', VFP Communications | * Kaznowski D. 2008, ''Nowy marketing'', VFP Communications |
Wersja z 22:07, 13 lis 2023
Agencja interaktywna |
---|
Polecane artykuły |
Agencja interaktywna jest to przedsiębiorstwo niekiedy nazywane też agencją reklamową lub kreatywną. Popularność zaczęła zdobywać w dobie rosnącej popularności Internetu oraz szansy na rozwój dla firm dzięki nowym technologiom reklamowym. W pierwszym założeniu agencje interaktywne miały działać jako rozwinięcie agencji reklamowych, a ich zakres działalności miało odbywać się wyłącznie w Internecie. Obecnie jednak, wbrew wcześniejszym przewidywaniom, zajmują się przede wszystkim kreowaniem marki, promowaniem oraz późniejszym wspomaganiem działań.
TL;DR
Agencje interaktywne, niekiedy nazywane agencjami reklamowymi, rozwijają się wraz z rosnącą popularnością internetu i nowych technologii reklamowych. Zajmują się one głównie kreowaniem marki, promowaniem i późniejszym wspomaganiem działań. Ich główne działania to projektowanie stron WWW, kreowanie firmy w social media, tworzenie sklepów internetowych, internetowe kampanie reklamowe, hosting, badania Internetu, pozycjonowanie i promowanie firm w Internecie. Większość firm obecnie jest obecna w Internecie, a dobrze zaprojektowana strona internetowa jest kluczem do zdobycia klientów. Agencje interaktywne zajmują się również kampaniami reklamowymi w Internecie, głównie za pomocą Google Adwords.
Zakres działań
Podstawowymi działaniami, które prowadzą agencje interaktywne są:
- projektowanie stron WWW
- kreowanie firmy w social media
- tworzenie sklepów internetowych oraz platform aukcyjnych
- przygotowywanie, tworzenie oraz rozpowszechnianie internetowych kampanii reklamowych
- hosting
- badania Internetu
- pozycjonowanie
- promowanie firm w Internecie m.in. działania AdWords
Tworzenie stron WWW
Większość przedsiębiorstw jest w tym momencie obecnych w Internecie. Aby zdobyć klientów tym kanałem komunikacji niezbędna jest dobrze przygotowana strona internetowa. Podstawowymi funkcjami, które oferuje są możliwości przekazywania informacji o firmie, prowadzenie sprzedaży internetowej oraz reklamowanie oferowanych produktów.
W związku z coraz większą popularnością UX, czyli User Experience, ważnymi wyznacznikami sukcesu jest stworzenie witryny optymalnej z punktu widzenia użytkownika.
Agencja Interaktywna zajmuje się tworzeniem, projektowaniem oraz optymalizowaniem stron WWW. Polega to na przygotowaniu portalu, który będzie przystosowany do potrzeb przedsiębiorstwa. Początkową fazą projektu jest zbadanie szans i możliwości przez analityków i strategów, którzy dobierają odpowiedni profil witryny. Następnie jest ona projektowana pod kątem wizualnym oraz tworzona jest graficzna wizualizacja w taki sposób, aby strona WWW była intuicyjna dla użytkownika oraz funkcjonalna. Programiści zajmują się wdrożeniem projektu w przestrzeni wirtualnej. Poza kompleksowym przygotowaniem witryny Agencja często zajmuje się również dostosowywaniem materiałów oraz treści do oczekiwań klienta.
Pozycjonowanie
Pozycjonowanie stron WWW polega na promowaniu witryny przez podnoszenie jej pozycji w wynikach wyszukiwania. Jest to ściśle związane z odpowiednim doborem słów kluczowych, po których wpisaniu będzie wyświetlana reklama. Aby osiągnąć odpowiednie wyniki niezbędne jest dobranie ich tak żeby link pojawiał się w wyszukiwaniach związanych z firmą, jej działaniami oraz oferowanymi produktami. Często wykorzystywane są także lokalizacje firmy. Co ważne, nie tylko dobór słów kluczowych ma wpływ na pozycję strony w wyszukiwarkach. Podczas analizy wykorzystywane jest wiele czynników takich jak wygląd strony docelowej i podstron, jakość wykonania strony, nawigacja, funkcjonalność. Bierze się także pod uwagę liczbę linków przychodzących i ich jakość, a także CTR, który jest współczynnikiem klikalności, czyli stosunku liczby kliknięć do liczby wyświetleń strony.
Kampania reklamowa w Internecie
Podstawowym i najbardziej popularnym obecnie narzędziem do przeprowadzania kampanii reklamowych jest Google Adwords. Pozwala na wyświetlanie zaplanowanych reklam w wyszukiwarce i/lub sieci reklamowej, która jest bardzo rozległa. Kompleksowe działania agencji interaktywnej pozwalają na stworzenie promocji dostosowanej do profilu działalności przedsiębiorstwa oraz daje możliwość określenia przybliżonych rezultatów oraz wykorzystanego budżetu w celu zwiększenia ruchu na witrynie. Ideą tych działań jest zwiększenie efektywności i rentowności obecności firmy w sieci internetowej oraz poprawienie wizerunku marki. Google Adwords pozwala także na analizowanie w czasie rzeczywistym wyników kampanii oraz optymalizowanie działań.
Do oferowanych przez Google Adwords możliwości reklamy zalicza się:
- Linki sponsorowane, które są reklamami tekstowymi pojawiającymi się w wynikach wyszukiwania jako odpowiedź na zapytania potencjalnych klientów
- Remarketing, czyli spersonalizowaną reklamę przesyłaną do użytkowników, którzy wcześniej odwiedzili witrynę
- Reklamy produktowe na, których wyświetlane są zdjęcia produktów, ich cena i nazwa
- Reklama w sieci reklamowej. Jej forma może być tekstowa lub graficzna i jest wyświetlana na witrynach, które należą do sieci reklamowej Google
- Reklama na poczcie internetowej Gmail, która jest kierowana do użytkowników korzystających z tej strony
- Reklama na YouTube polegająca na wyświetlaniu reklam w formie graficznej, filmów wideo lub tekstu
Kampanie reklamowe są kreowane również na potrzeby wyświetlania w Social Media. Daje to możliwość dotarcia do młodszych użytkowników. Facebook oraz Instagram jako najpopularniejsze obecnie kanały komunikacji społecznościowej dają szeroki wachlarz możliwości reklamowania firm. Są nimi m.in. tworzenie postów sponsorowanych, linkowanie strony przedsiębiorstwa przez reklamowanie produktów oraz komunikowanie się z użytkownikami za pomocą funpage'a.
Agencja interaktywna, a agencja reklamowa
Działania agencji interaktywnej skupiają się na promowaniu przedsiębiorstwa w sieci internetowej. Polega to na kompleksowej obsłudze w zakresie tworzenia serwisów WWW, witryn aukcyjnych i sprzedażowych, remarketingu internetowego, e-mail marketingu i wszelkiego rodzaju innych form reklamy w Internecie. Oferują również usług analityczne, które mają na celu badanie skuteczności przeprowadzonych działań.
Agencja reklamowa natomiast reklamuje przedsiębiorstwo w innych kanałach komunikacji, także tych tradycyjnych. Przede wszystkim tworzy kampanie wizerunkowe i sprzedażowe, które pojawiają się w telewizji, prasie, radio, jako reklamy wielkoformatowe oraz outdoor.
Obecnie jednak, wraz z rozwojem usług reklamowych oraz świadomości klientów, często oba rodzaje agencji przenikają się wzajemnie, a pojęcia są mylone lub rozumiane w taki sam sposób.
Bibliografia
- Dejnaka A. (2006), Strategia reklamy marki, produktów i usług, Onepress, Gliwice
- Grzybczyk K. 2012, Prawo reklamy, Wolters Kluwer Polska
- Kaznowski D. 2008, Nowy marketing, VFP Communications
- Kozłowska A. (2011), Reklama. Techniki perswazyjne, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa
- Poznański P. Karolak T. 2003, Kryteria wyboru agencji interaktywnej, "Marketing w praktyce", nr 2
- Rogalski M. 2016, Analiza procesów projektowania reklam internetowych na przykładach wybranych firm, "Projektowanie multimedialne"
Autor: Justyna Sarlińska