Zasady planowania finansowego: Różnice pomiędzy wersjami
Z Encyklopedia Zarządzania
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
mNie podano opisu zmian |
||
Linia 44: | Linia 44: | ||
{{a|Justyna Tyras}} | {{a|Justyna Tyras}} | ||
[[Kategoria:Zarządzanie finansami]] | [[Kategoria:Zarządzanie finansami]] | ||
[[en:Principles of financial planning]] | [[en:Principles of financial planning]] | ||
{{#metamaster:description|Zasady planowania finansowego - analiza danych finansowych, cele, rachunkowość, ostrożność. Przygotuj się do efektywnego zarządzania finansami Twojej firmy.}} | {{#metamaster:description|Zasady planowania finansowego - analiza danych finansowych, cele, rachunkowość, ostrożność. Przygotuj się do efektywnego zarządzania finansami Twojej firmy.}} |
Wersja z 18:52, 8 lis 2023
Zasady planowania finansowego |
---|
Polecane artykuły |
Zasady planowania finansowego opierają się na analizie danych finansowych przedsiębiorstwa, a następnie ustaleniu celów, jakie mogą być zrealizowane przy danych możliwościach finansowych. Należy pamiętać o prawidłowej rachunkowości, ciągłości prowadzenia finansów firmy oraz dużej koncentracji i ostrożności podczas analizowania danych.
Najważniejsze zasady
Główne zasady planowania finansowego to:
- maksymalizacja wartości przedsiębiorstwa, która polega na ustaleniu jak najwyższej ceny, za którą możemy sprzedać dany produkt,
- utrzymanie stabilności finansowej, czyli kondycji finansowej, która gwarantowałaby pewność i całkowitą kontrolę nad finansami; w tym celu najlepiej dokonać analizy wskaźnikowej, która bazuje na sprawozdaniach finansowych,
- poprawa wyników finansowych, która zależy od systematycznego monitorowania wyników działalności w krótkim czasie, z uwzględnieniem pewnych wytycznych, które są celem nadrzędnym,
- zachowanie płynności finansowej, które polega na wywiązywaniu się firmy z bieżących zobowiązań; jest to czynnik długookresowy, a więc płynność finansowa musi być kontrolowana w długim okresie,
- odpowiednia strategia finansowa dopasowana do wewnętrznych potrzeb przedsiębiorstwa; strategia ta polega na wyznaczeniu przez przedsiębiorstwo pewnego kierunku rozwoju w dziedzinie finansów, który pomógłby w osiągnięciu wytyczonych celów,
- kontrolowanie finansów przedsiębiorstwa, które odnosi się, do stworzenia sytuacji, gdzie możliwe jest pełne sterowanie działaniami dotyczącymi finansów; jest to tworzenia długookresowych planów i konsekwentne ich realizowanie,
- optymalizacja kosztów, czyli sytuacja gdy przedsiębiorstwo powinno znaleźć taki poziom kosztów, który pozwoliłby uniknąć problemów w obszarze finansów; należy szukać nowych rozwiązań w dziedzinie grupowania i kalkulacji kosztów, a nie ograniczać się jedynie do redukcji kosztów,
- optymalna struktura organizacyjna, która zapewnia najszybszy i najdokładniejszy przepływ informacji oraz rozdysponowuje działania między poszczególne komórki; struktura powinna być również dopasowana do danego przedsiębiorstwa (jego wielkości, liczby zatrudnionych osób, zasięg rynkowy),
- właściwa polityka inwestycyjna, która sprowadza się do kwestii stworzenia takich planów inwestycyjnych, na które pozwalają możliwości finansowe firmy.
Elementy planu finansowego
Przykładowe planowanie dla przepływu strumieni pieniądza powinno uwzględniać:
- planowanie globalnej wielkości przychodów przedsiębiorstw i przewidywanie ich wzrostu,
- planowanie kosztów, które jest pochodną wzrostu produkcji, jak również stosowanej technologii i kosztów eksploatacji środków pracy, metod wyceny zużycia środków produkcji, zasad ustalania wszystkich form wynagrodzeń, formy własności i kosztów, które powstają wskutek jej użytkowania oraz dostępność do obcych źródeł finansowania i kosztów związanych z obsługą,
- planowanie wielkości podatków oraz pozyskania ulg podatkowych,
- planowanie wydatków, które mogą lub wpłyną na wielkość zysku; są to koszty pojawiające się warunkowo, a wynikają z udzielonych gwarancji dla przedsiębiorstw i osób fizycznych oraz mogą to być planowane wspólne inwestycje.
Bibliografia
- Nowak E. (red.) (2011), Controlling w działalności przedsiębiorstwa, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
- Tyrała P., Stęplewski B., Controlling nowoczesną metodą zarządzania strategicznego. Poradnik dla studentów, nauczycieli i menedżerów, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2003, s. 138
Autor: Justyna Tyras