Bezpieczeństwo energetyczne: Różnice pomiędzy wersjami
m (→Bibliografia) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
Linia 67: | Linia 67: | ||
* Szczerbowski R. (2013).[https://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.baztech-9b876566-b5c8-4b72-b8a4-e326ccb69220 ''Bezpieczeństwo energetyczne Polski - mix energetyczny i efektywność energetyczna''], "Polityka energetyczna" tom 16, zeszyt 4, s. 36 | * Szczerbowski R. (2013).[https://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.baztech-9b876566-b5c8-4b72-b8a4-e326ccb69220 ''Bezpieczeństwo energetyczne Polski - mix energetyczny i efektywność energetyczna''], "Polityka energetyczna" tom 16, zeszyt 4, s. 36 | ||
* ''Ustawa Prawo energetyczne'' (1997), Dz. U nr 54 poz. 348 | * ''Ustawa Prawo energetyczne'' (1997), Dz. U nr 54 poz. 348 | ||
* Ziembicki P., Nowak T.(2016) | * Ziembicki P., Nowak T. (2016), ''[https://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.baztech-f6b3d7e9-aba9-4771-be4d-8a7c75f3e32b/c/znis_2016_44_ziembicki_nowak_bezpieczenstwo.pdf Bezpieczeństwo energetyczne Polski]'', Zeszyty Naukowe. Inżynieria Środowiska / Uniwersytet Zielonogórski nr 44, s. 29-32 | ||
</noautolinks> | </noautolinks> | ||
Wersja z 22:55, 6 lis 2023
Bezpieczeństwo energetyczne |
---|
Polecane artykuły |
Bezpieczeństwo energetyczne - "stan gospodarki umożliwiający pokrycie perspektywicznego zapotrzebowania odbiorców na paliwa i energię, w sposób technicznie i ekonomicznie uzasadniony, przy zachowaniu wymagań ochrony środowiska"(Ustawa Prawo energetyczne 1997, s. 10).
TL;DR
Bezpieczeństwo energetyczne to zapewnienie odpowiedniej podaży energii dla odbiorców w sposób ekonomicznie uzasadniony i zgodny z ochroną środowiska. Trzy główne aspekty to zrównoważenie podaży i zapotrzebowania, konkurencyjność sektora energetycznego i ochrona środowiska. Odnawialne źródła energii, takie jak energia słoneczna, wiatrowa, geotermalna i biomasa, są coraz bardziej popularne. Istnieją jednak barier, takie jak wysokie koszty, długi okres zwrotu z inwestycji i brak wsparcia organizacyjnego. Polska podejmuje działania w celu zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego, takie jak poszukiwanie nowych źródeł energii, modernizacja infrastruktury i dywersyfikacja dostaw.
Trzy najważniejsze aspekty bezpieczeństwa energetycznego
1. Aspekt energetyczny - należy zadbać o zachowanie bilansu energetycznego kraju poprzez zrównoważenie podaży do prognoz dotyczących zapotrzebowania na energię, a także paliwa, jednocześnie nie ograniczając zaspokojenia potrzeb użytkowników na energię użyteczną. Istotne jest utrzymanie infrastruktury technicznej w odpowiednim stanie. Natomiast zróżnicowanie używanych źródeł oraz kierunków importu i eksportu energii ogranicza możliwość pojawienia się problemów energetycznych kraju w związku z możliwymi zakłóceniami w dostępności jednego ze składników bazy paliwowo - energetycznej.
2. Aspekt ekonomiczny - należy pokryć zapotrzebowanie energetyczne odbiorców końcowych, po akceptowalnych społecznie cenach, które zawarte są w jawnych umowach. Czynnikiem, który wpływa na ceny energii jest również koszt zabezpieczenia dostaw, w związku z tym obecnie istotne jest dążenie do internacjonalizacji tych kosztów. Znaczące jest także osiągnięcie konkurencyjności krajowego sektora energetycznego na rynkach międzynarodowych.
3. Aspekt ekologiczny - należy dostosować działania do obowiązujących zasad ochrony środowiska naturalnego. Produkcja energii nie może przyczyniać się do degradacji środowiska naturalnego oraz wprowadzać w nim nieodwracalnych zmian, włącznie z wyczerpaniem zasobów energetycznych (A. Borgosz - Koczwara, K. Herlender 2008, s. 2)
Alternatywne źródła energii w kontekście bezpieczeństwa energetycznego
Dzięki zastosowaniu odnawialnych źródeł energii oszczędzane są zasoby surowców, ograniczona jest emisja szkodliwych substancji do atmosfery i wód, następuje również minimalizacja wytwarzania odpadów. W związku z korzyściami płynącymi z zastosowania alternatywnych źródeł, coraz to częściej można zauważyć wspieranie tego przedsięwzięcia.
Do najczęściej wykorzystywanych źródeł energii odnawialnej zaliczana jest (A. Borgosz - Koczwara, K. Herlender 2008, s. 3):
- energia słoneczna (kolektory słoneczne, ogniwa fotowoltaiczne),
- energia wiatru (energetyka wiatrowa),
- energie geotermalna (pompa ciepła),
- biomasa.
Kraje członkowskie Unii Europejskiej mają obowiązek dostosowania się do postanowień dyrektywy 77/2001/WE, która to wyraźnie zaznacza konieczność wykorzystywania energii elektrycznej czerpanej ze źródeł odnawialnych. Lata dziewięćdziesiąte były przełomowe, jeśli chodzi o wzrost zastosowania źródeł odnawialnych. Oszacowano, że wykorzystanie energii słonecznej zwiększyło się dwukrotnie, a energii wiatrowej aż czterokrotnie. Prognozy wskazują na dalszy rozwój odnawialnych źródeł energii. Prawdopodobnie głównymi odbiorcami mogą być sektory rolnictwa, mieszkalnictwa i komunikacji.
Bariery rozwoju energetyki odnawialnej
Mimo, że OZE odznacza się dużym potencjałem, wciąż istnieje wiele przeszkód rozbudowy systemu zastosowania energii odnawialnej w całkowitym zużyciu energii elektrycznej. Głównymi barierami mogą być(A. Pach-Gurgul 2012, s. 229-234):
- duże nakłady finansowe,
- długotrwały okres zwrotu z inwestycji,
- niedostateczna organizacja wsparcia,
- nieczytelne przepisy skarbowe,
- niedostosowanie pomieszczeń do zamontowania tego typu źródeł.
Bezpieczeństwo energetyczne Polski
Polska polityka energetyczna jest zobowiązana do podejmowania szeregu działań przeciwdziałających pogorszeniu się sytuacji odbiorców energii na terenie kraju. Sytuacja energetyczna w Polsce uzależniona jest w dużej mierze od zewnętrznych dostaw ropy naftowej i gazu ziemnego. Stan infrastruktury transportowej i wydobywczej, a także ograniczenia z zakresu ochrony środowiska to kolejne aspekty, które wymagają podejmowania działań ze strony władz i są wyznaczane przez szereg dokumentów przykładowo tj. Prawo energetyczne, czy Polityka energetyczna Polski do roku 2030.
Podstawowe działania mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego w Polsce(P. Ziembicki, T. Nowak 2016, s. 29-32):
- poszukiwania oraz eksploatacja nowych źródeł energii - gazu (w tym łupkowego), ropy naftowej, a także węgla brunatnego,
- modernizacja sieci przesyłowych oraz budowa nowych mocy wytwórczych,
- dywersyfikacja dostaw ropy naftowej (95% dostaw pochodzi z Rosji) do czego przyczyniło się otwarcie gazoportu w Świnoujściu w 2015 roku,
- powolne zmniejszanie udziału węgla brunatnego w gospodarce energetycznej ze względu na jego ograniczone zasoby oraz ograniczenia wynikające z dyrektyw Unii Europejskiej,
- wdrażanie czystych technologii energetycznych,
- wspieranie inicjatyw w zakresie oszczędności energii (np. dotacje termomodernizacji budynków),
- podnoszenie efektywności energetycznej budownictwa,
- racjonalne planowanie systemów energetyki komunalnej w ujęciu lokalnym.
Bibliografia
- Bojarski W. (2004). Bezpieczeństwo energetyczne, "Wokół Energetyki" - czerwiec 2004, s. 2
- Borgosz - Koczwara M., Herlender K. (2008). Bezpieczeństwo energetyczne, a rozwój odnawialnych źródeł energii, "Energetyka" - marzec, s. 2-3
- Pach-Gurgul A. (2012). Jednolity rynek energii elektrycznej w Unii Europejskiej w kontekście bezpieczeństwa energetycznego w Polsce, Difin, Warszawa, s. 229-234
- Szczerbowski R. (2013).Bezpieczeństwo energetyczne Polski - mix energetyczny i efektywność energetyczna, "Polityka energetyczna" tom 16, zeszyt 4, s. 36
- Ustawa Prawo energetyczne (1997), Dz. U nr 54 poz. 348
- Ziembicki P., Nowak T. (2016), Bezpieczeństwo energetyczne Polski, Zeszyty Naukowe. Inżynieria Środowiska / Uniwersytet Zielonogórski nr 44, s. 29-32
Autor: Paula Iskańska