Oferta handlowa: Różnice pomiędzy wersjami
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
m (Czyszczenie tekstu) |
||
Linia 19: | Linia 19: | ||
Ważnym elementem oferty handlowej jest prawidłowo używany język. Nie wolno zapominać o poprawnej budowie zdań, interpunkcji, właściwej pisowni. [[Komunikacja]] pisemna powinna być utrzymana w określonym stylu, bazującym na zwięzłości, rzeczowości, unikaniu zbędnych słów. | Ważnym elementem oferty handlowej jest prawidłowo używany język. Nie wolno zapominać o poprawnej budowie zdań, interpunkcji, właściwej pisowni. [[Komunikacja]] pisemna powinna być utrzymana w określonym stylu, bazującym na zwięzłości, rzeczowości, unikaniu zbędnych słów. | ||
<google>ban728t</google> | <google>ban728t</google> | ||
Linia 37: | Linia 36: | ||
==Oferta handlowa a konsument== | ==Oferta handlowa a konsument== | ||
[[Konsument]] podczas negocjacji stawia wysokie wymagania. Dlatego dla sprzedawców trudnym zadaniem jest zaproponować warunki odpowiadające potencjalnemu nabywcy. Podczas układania oferty handlowej należy pamiętać o tym, aby nie rozpoczynać składania jej od razu na wstępnej rozmowie. Ważne, aby handlowiec najpierw odpowiednie zapoznał się z potrzebami i zainteresowaniami klienta. [[Zbyt]] pochopne postawienie warunków może okazać się błędną interpretacją potrzeb zainteresowanego. Sposobem na nawiązanie dobrych relacji z klientem jest okazanie zainteresowania przez sprzedawcę. Zwrócenie uwagi na samopoczucie pozwala zwiększyć [[zaufanie]]. Co w późniejszych rozmowach może przyczynić się do akceptacji zaproponowanej oferty. | [[Konsument]] podczas negocjacji stawia wysokie wymagania. Dlatego dla sprzedawców trudnym zadaniem jest zaproponować warunki odpowiadające potencjalnemu nabywcy. Podczas układania oferty handlowej należy pamiętać o tym, aby nie rozpoczynać składania jej od razu na wstępnej rozmowie. Ważne, aby handlowiec najpierw odpowiednie zapoznał się z potrzebami i zainteresowaniami klienta. [[Zbyt]] pochopne postawienie warunków może okazać się błędną interpretacją potrzeb zainteresowanego. Sposobem na nawiązanie dobrych relacji z klientem jest okazanie zainteresowania przez sprzedawcę. Zwrócenie uwagi na samopoczucie pozwala zwiększyć [[zaufanie]]. Co w późniejszych rozmowach może przyczynić się do akceptacji zaproponowanej oferty. | ||
Strona druga powinna zawierać [[dane]] typowe dla każdej korespondencji, czyli datę, miejscowość, nazwę i adres oferenta, nazwę i adres adresata, imię i nazwisko osoby, do której pismo jest kierowane, a także funkcję jaką pełni, lub tytuł naukowy. (Bednarski A., 2011, s. 199 - 202) | Strona druga powinna zawierać [[dane]] typowe dla każdej korespondencji, czyli datę, miejscowość, nazwę i adres oferenta, nazwę i adres adresata, imię i nazwisko osoby, do której pismo jest kierowane, a także funkcję jaką pełni, lub tytuł naukowy. (Bednarski A., 2011, s. 199-202) | ||
==Oferta handlowa a prawo== | ==Oferta handlowa a prawo== | ||
Linia 43: | Linia 42: | ||
W kodeksie prawa cywilnego rozróżnia się: | W kodeksie prawa cywilnego rozróżnia się: | ||
* Ofertę złożoną elektronicznie | * Ofertę złożoną elektronicznie - to oferta złożona drogą mailową. Obowiązuje kiedy strona zainteresowana zakupem w szybkim czasie potwierdzi otrzymanie, w kodeksie opisane zostały kwestie niezbędne dla sprzedającego jak i dla kupującego. | ||
* [[Odwołanie]] oferty | * [[Odwołanie]] oferty - może nastąpić tylko w momencie, gdy wcześniej nie zostało wysłane do sprzedającego potwierdzenie i zaakceptowanie oferty, a także warunki umowy sprzedażowej. Oferty nie można anulować, w przypadku kiedy została taka [[informacja]] zawarta w przygotowanym dokumencie, | ||
* Opóźnienie odpowiedzi | * Opóźnienie odpowiedzi - w przypadku kiedy odpowiedź opóźniła się, ale z otrzymanych informacji jasno wynika, że zostały przekazane w wyznaczonym terminie oferta nadal obowiązuje. [[Sprzedawca]] może uznać odpowiedź za nieważną tylko w sytuacji, gdy poinformuje w wstępnych rozmowach kupującego o takich warunkach, | ||
* Zastrzeżenie zmiany lub uzupełnienia oferty | * Zastrzeżenie zmiany lub uzupełnienia oferty - w okoliczności zmiany ofert lub uzupełnieniu o nowe warunki oferta uznawana jest za nową, | ||
* Odpowiedź na ofertę | * Odpowiedź na ofertę - jeśli oferta jest składana na linii przedsiębiorstw uznaje się niewielkie zmiany w ofercie i jest ona nadal aktualna. Oferta nie może być zmieniona i uznawana za pierwotną tylko wtedy, gdy zostało to przedstawione przy wstępnych rozmowach | ||
* Wykonanie oferty | * Wykonanie oferty - [[umowa]] zawarta na podstawie przedstawionej oferty musi zostać wykonana natychmiast w określonym terminie. W innych okolicznościach ofertę uznaje się za nieważną. ([[Kodeks]] cywilny 2016) | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Bednarski A. (2011), Mistrz sprzedaży, Onepress, s. 199 | * Bednarski A. (2011), Mistrz sprzedaży, Onepress, s. 199-202 | ||
* Białecki K. (1984), Dorosz A., Januszkiewicz W., ''Słownik handlu zagranicznego'', Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa | * Białecki K. (1984), Dorosz A., Januszkiewicz W., ''Słownik handlu zagranicznego'', Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa | ||
* Ciosk P.(2001), ''Jak napisać dobrą ofertę handlową'', Marketing w Praktyce 9/2001, Wyd. Marketing w Praktyce, Warszawa | * Ciosk P.(2001), ''Jak napisać dobrą ofertę handlową'', Marketing w Praktyce 9/2001, Wyd. Marketing w Praktyce, Warszawa | ||
* Dyhdalewicz A. (2011), ''Wybór metod ustalania cen w przedsiębiorstwach handlowych'', Zeszyty naukowe uniwersytetu Szczecińskiego, nr 625, str. 127-139 | * Dyhdalewicz A. (2011), ''Wybór metod ustalania cen w przedsiębiorstwach handlowych'', Zeszyty naukowe uniwersytetu Szczecińskiego, nr 625, str. 127-139 | ||
* Infor PL SA (2016), ''Kodeks cywilny'', INFOR | * Infor PL SA (2016), ''Kodeks cywilny'', INFOR | ||
* Lelonkiewicz A.(2006),''[https://bazekon.icm.edu.pl/bazekon/element/bwmeta1.element.ekon-element-000095069278 Doskonała prezentacja oferty]'', Marketing w praktyce, nr 4, s. 27 - 29 | * Lelonkiewicz A.(2006),''[https://bazekon.icm.edu.pl/bazekon/element/bwmeta1.element.ekon-element-000095069278 Doskonała prezentacja oferty]'', Marketing w praktyce, nr 4, s. 27-29 | ||
* Urban S., Michałowska M.(2013), ''Czynniki wpływające na zachowania konsumentów w zakresie wyboru targowisk jako miejsca zakupu produktów konsumpcyjnych na przykładzie województwa lubuskiego'', Roczniki Ekonomii Rolnictwa i Rozwoju obszarów wiejskich, T. 100, z. 2, s. 108 - 118 | * Urban S., Michałowska M.(2013), ''Czynniki wpływające na zachowania konsumentów w zakresie wyboru targowisk jako miejsca zakupu produktów konsumpcyjnych na przykładzie województwa lubuskiego'', Roczniki Ekonomii Rolnictwa i Rozwoju obszarów wiejskich, T. 100, z. 2, s. 108-118 | ||
</noautolinks> | </noautolinks> | ||
[[Kategoria:Zarządzanie sprzedażą]] | [[Kategoria:Zarządzanie sprzedażą]] | ||
{{a|Tomasz Szymczyk, Paulina Dąbrowa}} | {{a|Tomasz Szymczyk, Paulina Dąbrowa}} | ||
{{#metamaster:description|Oferta handlowa - propozycja sprzedaży lub kupna. Ważne referencje i opinie. Skuteczna oferta to zrozumienie celu i potrzeb klienta. Prawidłowy język i estetyczny wygląd.}} | {{#metamaster:description|Oferta handlowa - propozycja sprzedaży lub kupna. Ważne referencje i opinie. Skuteczna oferta to zrozumienie celu i potrzeb klienta. Prawidłowy język i estetyczny wygląd.}} |
Wersja z 10:00, 2 lis 2023
Oferta handlowa |
---|
Polecane artykuły |
Oferta handlowa - "propozycja sprzedaży lub kupna towarów, albo usług, określająca istotne warunki przyszłej umowy kupna-sprzedaży (K. Białecki, A. Dorosz, W. Januszkiewicz 1984, s. 182). Dla potencjalnego klienta ważne mogą być referencje. Opinia z zewnątrz o naszej firmie, lub o naszym, produkcie może być poważnym argumentem "'za, który może skuteczniej przemawiać, niż pisanie o samym sobie. Aby stworzyć skuteczną ofertę handlową, należy precyzyjnie zrozumieć cel, jaki chcemy osiągnąć. Gdy tworzymy ofertę, sami musimy być przekonani o rzeczywistych walorach proponowanego produktu lub usługi. Zanim rozpoczniemy pisanie oferty, musimy poznać preferencje, potrzeby, oraz pozycję klienta na rynku. Dopiero po tym możemy dopasować odpowiednią ofertę do jego rzeczywistych potrzeb.
Ważnym elementem oferty handlowej jest prawidłowo używany język. Nie wolno zapominać o poprawnej budowie zdań, interpunkcji, właściwej pisowni. Komunikacja pisemna powinna być utrzymana w określonym stylu, bazującym na zwięzłości, rzeczowości, unikaniu zbędnych słów.
Tworząc ofertę zbyt mała wagę przywiązuje się do jej wyglądu. Poszukując odpowiedniego systemu opraw, należy zwrócić uwagę, aby nasza oferta była: estetyczna, przyciągała uwagę, zgodna w wyglądzie z ogólnie kreowanym wizerunkiem firmy.
TL;DR
Artykuł omawia ważne elementy tworzenia skutecznej oferty handlowej, takie jak zrozumienie celu, preferencji klienta i używanie poprawnego języka. Podkreśla również znaczenie estetycznego wyglądu oferty. Opisuje również relacje między ofertą a konsumentem oraz aspekty prawne związane z ofertą handlową.
Elementy oferty
Każda pisemna oferta handlowa powinna być krótka zwięzła, zawierać najbardziej potrzebne informacje. Musi być również przejrzysta i poprawna pod względem językowym. Strona tytułowa oferty powinna zawierać:
- logo firmy oferenta,
- nazwę oferowanego produktu lub usługi, oraz kilka słów mówiących o jego funkcji,
- tytuł,
- nazwę firmy, do której kierowane jest pismo,
- logo adresata.(P. Ciosk 2001, s. 34)
Oferta handlowa a konsument
Konsument podczas negocjacji stawia wysokie wymagania. Dlatego dla sprzedawców trudnym zadaniem jest zaproponować warunki odpowiadające potencjalnemu nabywcy. Podczas układania oferty handlowej należy pamiętać o tym, aby nie rozpoczynać składania jej od razu na wstępnej rozmowie. Ważne, aby handlowiec najpierw odpowiednie zapoznał się z potrzebami i zainteresowaniami klienta. Zbyt pochopne postawienie warunków może okazać się błędną interpretacją potrzeb zainteresowanego. Sposobem na nawiązanie dobrych relacji z klientem jest okazanie zainteresowania przez sprzedawcę. Zwrócenie uwagi na samopoczucie pozwala zwiększyć zaufanie. Co w późniejszych rozmowach może przyczynić się do akceptacji zaproponowanej oferty. Strona druga powinna zawierać dane typowe dla każdej korespondencji, czyli datę, miejscowość, nazwę i adres oferenta, nazwę i adres adresata, imię i nazwisko osoby, do której pismo jest kierowane, a także funkcję jaką pełni, lub tytuł naukowy. (Bednarski A., 2011, s. 199-202)
Oferta handlowa a prawo
Zgodnie z przepisami prawa, oferta jest oświadczeniem, w którym jedna ze stron przygotowuje określone warunki umowy. W momencie, gdy oferta jest złożona klientowi i nie ma w niej określonego terminu, powinien on niezwłocznie ją przyjąć. Po zakończeniu spotkanie powinna ona już nie obowiązywać.
W kodeksie prawa cywilnego rozróżnia się:
- Ofertę złożoną elektronicznie - to oferta złożona drogą mailową. Obowiązuje kiedy strona zainteresowana zakupem w szybkim czasie potwierdzi otrzymanie, w kodeksie opisane zostały kwestie niezbędne dla sprzedającego jak i dla kupującego.
- Odwołanie oferty - może nastąpić tylko w momencie, gdy wcześniej nie zostało wysłane do sprzedającego potwierdzenie i zaakceptowanie oferty, a także warunki umowy sprzedażowej. Oferty nie można anulować, w przypadku kiedy została taka informacja zawarta w przygotowanym dokumencie,
- Opóźnienie odpowiedzi - w przypadku kiedy odpowiedź opóźniła się, ale z otrzymanych informacji jasno wynika, że zostały przekazane w wyznaczonym terminie oferta nadal obowiązuje. Sprzedawca może uznać odpowiedź za nieważną tylko w sytuacji, gdy poinformuje w wstępnych rozmowach kupującego o takich warunkach,
- Zastrzeżenie zmiany lub uzupełnienia oferty - w okoliczności zmiany ofert lub uzupełnieniu o nowe warunki oferta uznawana jest za nową,
- Odpowiedź na ofertę - jeśli oferta jest składana na linii przedsiębiorstw uznaje się niewielkie zmiany w ofercie i jest ona nadal aktualna. Oferta nie może być zmieniona i uznawana za pierwotną tylko wtedy, gdy zostało to przedstawione przy wstępnych rozmowach
- Wykonanie oferty - umowa zawarta na podstawie przedstawionej oferty musi zostać wykonana natychmiast w określonym terminie. W innych okolicznościach ofertę uznaje się za nieważną. (Kodeks cywilny 2016)
Bibliografia
- Bednarski A. (2011), Mistrz sprzedaży, Onepress, s. 199-202
- Białecki K. (1984), Dorosz A., Januszkiewicz W., Słownik handlu zagranicznego, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
- Ciosk P.(2001), Jak napisać dobrą ofertę handlową, Marketing w Praktyce 9/2001, Wyd. Marketing w Praktyce, Warszawa
- Dyhdalewicz A. (2011), Wybór metod ustalania cen w przedsiębiorstwach handlowych, Zeszyty naukowe uniwersytetu Szczecińskiego, nr 625, str. 127-139
- Infor PL SA (2016), Kodeks cywilny, INFOR
- Lelonkiewicz A.(2006),Doskonała prezentacja oferty, Marketing w praktyce, nr 4, s. 27-29
- Urban S., Michałowska M.(2013), Czynniki wpływające na zachowania konsumentów w zakresie wyboru targowisk jako miejsca zakupu produktów konsumpcyjnych na przykładzie województwa lubuskiego, Roczniki Ekonomii Rolnictwa i Rozwoju obszarów wiejskich, T. 100, z. 2, s. 108-118
Autor: Tomasz Szymczyk, Paulina Dąbrowa