Usługa pocztowa: Różnice pomiędzy wersjami
m (Dodanie MetaData Description) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
Linia 13: | Linia 13: | ||
</ul> | </ul> | ||
}} | }} | ||
'''[[Usługi]] pocztowe'''- są najbardziej ekonomiczną i dostępną formą [[komunikacja społeczna|komunikacji społecznej]] w każdym miejscu w kraju. W wielu miastach pomijając '''tradycyjne usługi poczta''' dysponuje m.in. podstawowymi '''[[usługa bankowa|usługami bankowymi]]'''. W dobie nowoczesności poczta, która udziela usługi użyteczności publicznej stoi przed poważnym zagrożeniem, ale także możliwościami jakie daje [[rozwój]] technologii elektronicznej. Usługi pocztowe są także elementem '''społecznej spójności''' a także mają duże znaczenie dla gospodarki. Usługi te związane są sektorem '''komunikacji elektronicznej''', '''[[reklama|reklamy]]''', '''transportu''' oraz '''logistyki'''. <ref> Stolarczyk A. (2006) '' Wpływ rozwoju technik komunikacji elektronicznej na [[rynek]] usług pocztowych w dobie tworzenia społeczeństwa informacyjnego]'', Czasopismo: Telekomunikacja i Techniki Informacyjne, Redakcja: Instytut Łączności 3-4/2006, Warszawa s. 61,64 </ref> | '''[[Usługi]] pocztowe'''- są najbardziej ekonomiczną i dostępną formą [[komunikacja społeczna|komunikacji społecznej]] w każdym miejscu w kraju. W wielu miastach pomijając '''tradycyjne usługi poczta''' dysponuje m.in. podstawowymi '''[[usługa bankowa|usługami bankowymi]]'''. W dobie nowoczesności poczta, która udziela usługi użyteczności publicznej stoi przed poważnym zagrożeniem, ale także możliwościami jakie daje [[rozwój]] technologii elektronicznej. Usługi pocztowe są także elementem '''społecznej spójności''' a także mają duże znaczenie dla gospodarki. Usługi te związane są sektorem '''komunikacji elektronicznej''', '''[[reklama|reklamy]]''', '''transportu''' oraz '''logistyki'''. <ref> Stolarczyk A. (2006) '' Wpływ rozwoju technik komunikacji elektronicznej na [[rynek]] usług pocztowych w dobie tworzenia społeczeństwa informacyjnego]'', Czasopismo: Telekomunikacja i Techniki Informacyjne, Redakcja: Instytut Łączności 3-4/2006, Warszawa s. 61,64 </ref> | ||
Linia 28: | Linia 27: | ||
Czynniki te charakteryzują się dużą współzależnością, chociaż w różnym stopniu wpływają na funkcjonowanie [[sektor|sektora]] <ref> Stolarczyk A. (2006)'' Wpływ rozwoju technik komunikacji elektronicznej na rynek usług pocztowych w dobie tworzenia społeczeństwa informacyjnego]'', Czasopismo: Telekomunikacja i Techniki Informacyjne 3-4/2006, Redakcja: Instytut Łączności, Warszawa s. 61,62 </ref> | Czynniki te charakteryzują się dużą współzależnością, chociaż w różnym stopniu wpływają na funkcjonowanie [[sektor|sektora]] <ref> Stolarczyk A. (2006)'' Wpływ rozwoju technik komunikacji elektronicznej na rynek usług pocztowych w dobie tworzenia społeczeństwa informacyjnego]'', Czasopismo: Telekomunikacja i Techniki Informacyjne 3-4/2006, Redakcja: Instytut Łączności, Warszawa s. 61,62 </ref> | ||
==Usługi pocztowe w Prawie Pocztowym== | ==Usługi pocztowe w Prawie Pocztowym== | ||
Usługi pocztowe stanowią wykonane w '''transakcji krajowej''' lub '''zagranicznej''' zarobkowe: <ref> [http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20120001529/U/D20121529Lj.pdf Ustawa z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe] Dz. U. 2012 poz. 1529 </ref> | Usługi pocztowe stanowią wykonane w '''transakcji krajowej''' lub '''zagranicznej''' zarobkowe: <ref> [http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20120001529/U/D20121529Lj.pdf Ustawa z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe] Dz. U. 2012 poz. 1529 </ref> | ||
# "realizowane łącznie lub rozdzielnie '''przyjmowanie''', '''sortowanie''', doręczanie '''przesyłek pocztowych''' oraz druków bezadresowych’’ <ref> [http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20120001529/U/D20121529Lj.pdf Ustawa z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe] Dz. U. 2012 poz. 1529 </ref> | # "realizowane łącznie lub rozdzielnie '''przyjmowanie''', '''sortowanie''', doręczanie '''przesyłek pocztowych''' oraz druków bezadresowych’’ <ref> [http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20120001529/U/D20121529Lj.pdf Ustawa z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe] Dz. U. 2012 poz. 1529 </ref> | ||
Linia 50: | Linia 49: | ||
:* '''przesyłka pocztowa'''- rzecz oznaczona danymi adresata i adresem przedstawiona do przyjęcia lub odebrana przez operatora pocztowego celem dostarczenia do adresata | :* '''przesyłka pocztowa'''- rzecz oznaczona danymi adresata i adresem przedstawiona do przyjęcia lub odebrana przez operatora pocztowego celem dostarczenia do adresata | ||
:* '''przesyłka polecona'''-rejestrowana '''przesyłka pocztowa''' przemieszczana w sposób '''chroniący przed jej utratą''' lub '''utratą zawartości''' | :* '''przesyłka polecona'''-rejestrowana '''przesyłka pocztowa''' przemieszczana w sposób '''chroniący przed jej utratą''' lub '''utratą zawartości''' | ||
:* '''przesyłka rejestrowana'''- '''przesyłka pocztowa''', której przyjęcie i dostarczenie następuje przez '''pokwitowanie''' | :* '''przesyłka rejestrowana'''- '''przesyłka pocztowa''', której przyjęcie i dostarczenie następuje przez '''pokwitowanie''' | ||
:* '''przesyłka pocztowa''', która nie jest rejestrowana i zawiera tylko '''[[reklama|materiał reklamowy]]''','''[[definicja marketingu|marketingowy]]''' lub '''[[promocja|promocyjny]]'''; wysyłana jest jednorazowo przynajmniej do 50 adresatów z tą samą zawartością i treścią; różni się jedynie danymi adresata, adresem lub innymi danymi, które nie zmieniają treści przekazywanej informacji | :* '''przesyłka pocztowa''', która nie jest rejestrowana i zawiera tylko '''[[reklama|materiał reklamowy]]''','''[[definicja marketingu|marketingowy]]''' lub '''[[promocja|promocyjny]]'''; wysyłana jest jednorazowo przynajmniej do 50 adresatów z tą samą zawartością i treścią; różni się jedynie danymi adresata, adresem lub innymi danymi, które nie zmieniają treści przekazywanej informacji | ||
:* '''przesyłka z zadeklarowaną wartością'''- '''rejestrowana przesyłka''', w której '''operator pocztowy''' ponosi konsekwencje jej '''utraty''' czy '''ubytku zawartości''' <ref> [http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20120001529/U/D20121529Lj.pdf ''Ustawa z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe''] Dz. U. 2012 poz. 1529 </ref> | :* '''przesyłka z zadeklarowaną wartością'''- '''rejestrowana przesyłka''', w której '''operator pocztowy''' ponosi konsekwencje jej '''utraty''' czy '''ubytku zawartości''' <ref> [http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20120001529/U/D20121529Lj.pdf ''Ustawa z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe''] Dz. U. 2012 poz. 1529 </ref> | ||
==Przypisy== | ==Przypisy== | ||
<references/> | <references /> | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Frąś J., Siwkowski M., Matulewski M. (2015) '' | <noautolinks> | ||
* ''Ustawa z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe'' Dz. U. 2012 poz. 1529 | |||
* Frąś J., Siwkowski M., Matulewski M. (2015) ''Zarządzanie dystrubucją usług na rynku pocztowym'', Zeszyty naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 855, ''Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia'' nr 74, t. 2, Wydawnictwo:Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, s. 295-302 | |||
* Stolarczyk A. (2004) ''Rynek usług pocztowych-zarys problemów '', Czasopismo: Telekomunikacja i Techniki Informacyjne 3-4/2004, Redakcja: Instytut Łączności, Warszawa | |||
* Stolarczyk A. (2006) '' Wpływ rozwoju technik komunikacji elektronicznej na rynek usług pocztowych w dobie tworzenia społeczeństwa informacyjnego'', Czasopismo: Telekomunikacja i Techniki Informacyjne 3-4/2006, Redakcja: Instytut Łączności, Warszawa | * Stolarczyk A. (2006) '' Wpływ rozwoju technik komunikacji elektronicznej na rynek usług pocztowych w dobie tworzenia społeczeństwa informacyjnego'', Czasopismo: Telekomunikacja i Techniki Informacyjne 3-4/2006, Redakcja: Instytut Łączności, Warszawa | ||
* Toszewska W. (2012) ''Ocena procesu usługowego przez klientów Poczty Polskie SA '', Ekonomiczne Problemy Usług nr 96, 533-543 | |||
* Toszewska W. (2012) '' | </noautolinks> | ||
{{a|Estera Skiba}} | {{a|Estera Skiba}} |
Wersja z 19:27, 24 paź 2023
Usługa pocztowa |
---|
Polecane artykuły |
Usługi pocztowe- są najbardziej ekonomiczną i dostępną formą komunikacji społecznej w każdym miejscu w kraju. W wielu miastach pomijając tradycyjne usługi poczta dysponuje m.in. podstawowymi usługami bankowymi. W dobie nowoczesności poczta, która udziela usługi użyteczności publicznej stoi przed poważnym zagrożeniem, ale także możliwościami jakie daje rozwój technologii elektronicznej. Usługi pocztowe są także elementem społecznej spójności a także mają duże znaczenie dla gospodarki. Usługi te związane są sektorem komunikacji elektronicznej, reklamy, transportu oraz logistyki. [1]
TL;DR
Artykuł omawia znaczenie i zmiany w usługach pocztowych. Wskazuje, że systemy pocztowe ulegają zmianom z powodu regulacji prawnych, rozwoju technologii i konkurencji. Podaje definicje i określenia dotyczące poczty zgodnie z Prawem Pocztowym.
Systemy pocztowe w zmianie otoczenia
Zmiany, które wpłynęły w znacznym stopniu na systemy pocztowe dotarły zarówno do krajów rozwiniętych jak i do rozwijających się krajów. Tym samym zmienił się charakter rynku pocztowego z monopolistycznego w konkurencyjny . Zmiana ta powoduje opracowanie nowych rozwiązań, które pozwolą operatorom pocztowym przygotować się do nadchodzących zmian oraz wykorzystać pojawiające się możliwości. Zwiększeniu ulegnie zatem autonomia czy wydajność operatorów. Nastąpi zatem poprawa jakości usług poprzez dostosowanie się poczty do pojawiających się potrzeb rynku łączności'. W otoczeniu sektora pocztowego wyłaniają się trzy rodzaje zmian:
- regulacje prawne
- rozwój techniki
- rynek i konkurencja
Czynniki te charakteryzują się dużą współzależnością, chociaż w różnym stopniu wpływają na funkcjonowanie sektora [2]
Usługi pocztowe w Prawie Pocztowym
Usługi pocztowe stanowią wykonane w transakcji krajowej lub zagranicznej zarobkowe: [3]
- "realizowane łącznie lub rozdzielnie przyjmowanie, sortowanie, doręczanie przesyłek pocztowych oraz druków bezadresowych’’ [4]
- przemieszczanie druków bezadresowych lub przesyłek pocztowych, jeżeli mowa o którejkolwiek z czynności z punkty 1
- przesyłanie przesyłek pocztowych przy użyciu połączenia elektronicznego, jeśli przy przyjmowaniu, czy dostarczaniu przyjmują formę przesyłki listowej
- prowadzenie punktów wymiany, które umożliwiają przyjęcie i wymianę korespondencji między podmiotami użytkującymi te usługi
- wykonywanie przekazów pocztowych
Usługi pocztowej nie stanowi m. in.:
Określenia dotyczące poczty w Prawie Pocztowym
- adres-oznaczone miejsce dostarczenia przesyłki pocztowej lub sumy pieniężnej wskazanej w przekazie pocztowym podanego przez nadawcę lub wskazanie miejsca zwrotu do nadawcy
- adresat -podmiot określony przez nadawcę jako odbiorca przesyłki pocztowej
- doręczenia- dostarczenie przesyłki pocztowej lub wydanie kwoty pieniężnej z przekazu pocztowego adresatowi a w szczególnych przypadkach określonych w prawie innej osobie lub przekazanie druku bezadresowego według umowy świadczenia sług pocztowych
- paczka pocztowa- przesyłka rejestrowana, która nie jest przesyłką pocztową, o masie nieprzekraczającej 20 000 g i wymiarach:gdzie żaden z nich nie może przekroczyć 2000 mm lub które nie mogą przewyższyć 3000 mm sumy długości i największego obwodu, które jest mierzony w inną stronę niż długość
- przesyłka listowa- przesyłka pocztowa z listem lub druk, z wyjątkiem przesyłek reklamowych
- przesyłka pocztowa- rzecz oznaczona danymi adresata i adresem przedstawiona do przyjęcia lub odebrana przez operatora pocztowego celem dostarczenia do adresata
- przesyłka polecona-rejestrowana przesyłka pocztowa przemieszczana w sposób chroniący przed jej utratą lub utratą zawartości
- przesyłka rejestrowana- przesyłka pocztowa, której przyjęcie i dostarczenie następuje przez pokwitowanie
- przesyłka pocztowa, która nie jest rejestrowana i zawiera tylko materiał reklamowy,marketingowy lub promocyjny; wysyłana jest jednorazowo przynajmniej do 50 adresatów z tą samą zawartością i treścią; różni się jedynie danymi adresata, adresem lub innymi danymi, które nie zmieniają treści przekazywanej informacji
- przesyłka z zadeklarowaną wartością- rejestrowana przesyłka, w której operator pocztowy ponosi konsekwencje jej utraty czy ubytku zawartości [5]
Przypisy
- ↑ Stolarczyk A. (2006) Wpływ rozwoju technik komunikacji elektronicznej na rynek usług pocztowych w dobie tworzenia społeczeństwa informacyjnego], Czasopismo: Telekomunikacja i Techniki Informacyjne, Redakcja: Instytut Łączności 3-4/2006, Warszawa s. 61,64
- ↑ Stolarczyk A. (2006) Wpływ rozwoju technik komunikacji elektronicznej na rynek usług pocztowych w dobie tworzenia społeczeństwa informacyjnego], Czasopismo: Telekomunikacja i Techniki Informacyjne 3-4/2006, Redakcja: Instytut Łączności, Warszawa s. 61,62
- ↑ Ustawa z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe Dz. U. 2012 poz. 1529
- ↑ Ustawa z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe Dz. U. 2012 poz. 1529
- ↑ Ustawa z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe Dz. U. 2012 poz. 1529
Bibliografia
- Ustawa z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe Dz. U. 2012 poz. 1529
- Frąś J., Siwkowski M., Matulewski M. (2015) Zarządzanie dystrubucją usług na rynku pocztowym, Zeszyty naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 855, Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia nr 74, t. 2, Wydawnictwo:Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, s. 295-302
- Stolarczyk A. (2004) Rynek usług pocztowych-zarys problemów , Czasopismo: Telekomunikacja i Techniki Informacyjne 3-4/2004, Redakcja: Instytut Łączności, Warszawa
- Stolarczyk A. (2006) Wpływ rozwoju technik komunikacji elektronicznej na rynek usług pocztowych w dobie tworzenia społeczeństwa informacyjnego, Czasopismo: Telekomunikacja i Techniki Informacyjne 3-4/2006, Redakcja: Instytut Łączności, Warszawa
- Toszewska W. (2012) Ocena procesu usługowego przez klientów Poczty Polskie SA , Ekonomiczne Problemy Usług nr 96, 533-543
Autor: Estera Skiba
Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych. Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu. |