Transport samochodowy: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Dodanie MetaData Description)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
Linia 13: Linia 13:
</ul>
</ul>
}}
}}


'''[[Transport]] samochodowy''' - to element należący do gałęzi transportu lądowego. Zadaniem transportu samochodowego jest świadczenie [[Usługa transportowa| usług transportowych]] polegających na przemieszczaniu ludzi bądź ładunków. Transport samochodowy ma największy [[udział]] w tej gałęzi gospodarki tuż obok transportu kolejowego.
'''[[Transport]] samochodowy''' - to element należący do gałęzi transportu lądowego. Zadaniem transportu samochodowego jest świadczenie [[Usługa transportowa| usług transportowych]] polegających na przemieszczaniu ludzi bądź ładunków. Transport samochodowy ma największy [[udział]] w tej gałęzi gospodarki tuż obok transportu kolejowego.
Linia 29: Linia 28:
* wysokie [[koszty]] jednostkowe wytwarzania usług
* wysokie [[koszty]] jednostkowe wytwarzania usług
* niewielkie możliwości przewozowe (np. w porównaniu do [[Transport kolejowy| transportu kolejowego]])
* niewielkie możliwości przewozowe (np. w porównaniu do [[Transport kolejowy| transportu kolejowego]])
* ograniczona [[zdolność]] wykonywania przewozów o charakterze masowym  
* ograniczona [[zdolność]] wykonywania przewozów o charakterze masowym
* wysoki poziom energochłonności
* wysoki poziom energochłonności
* negatywne skutki w środowisku naturalnym
* negatywne skutki w środowisku naturalnym
Linia 36: Linia 35:
==Transport samochodowy w świetle prawa==
==Transport samochodowy w świetle prawa==
W transporcie samochodowym mamy do czynienia z szeregiem uwarunkowań prawnych, zarówno obowiązujących tylko w Polsce jak również o wymiarze międzynarodowym. <br/ >
W transporcie samochodowym mamy do czynienia z szeregiem uwarunkowań prawnych, zarówno obowiązujących tylko w Polsce jak również o wymiarze międzynarodowym. <br/ >
==== Regulacje krajowe ====  
==== Regulacje krajowe ====
* '''[[Kodeks cywilny]]'''- zawiera przepisy ogólne o przewozie osób i rzeczy i stanowi podstawę do pozostałych ustaw, które w sposób bardziej szczegółowy odnoszą się do poszczególnych kwestii związanych z transportem (''[[Ustawa]] [[Kodeks]] cywilny'', art. 774- 793)
* '''[[Kodeks cywilny]]'''- zawiera przepisy ogólne o przewozie osób i rzeczy i stanowi podstawę do pozostałych ustaw, które w sposób bardziej szczegółowy odnoszą się do poszczególnych kwestii związanych z transportem (''[[Ustawa]] [[Kodeks]] cywilny'', art. 774- 793)
* '''Ustawa o transporcie drogowym'''- informuje o zasadach w krajowym i międzynarodowym transporcie drogowym i zasadach niezarobkowego przewozu drogowego. Określa też [[zakres]] działań Inspekcji Transportu Drogowego, obowiązki wynikające z naruszenia warunków przewozu oraz zasady ochrony praw pasażerów. (''Ustawa o transporcie drogowym'', art. 1)
* '''Ustawa o transporcie drogowym'''- informuje o zasadach w krajowym i międzynarodowym transporcie drogowym i zasadach niezarobkowego przewozu drogowego. Określa też [[zakres]] działań Inspekcji Transportu Drogowego, obowiązki wynikające z naruszenia warunków przewozu oraz zasady ochrony praw pasażerów. (''Ustawa o transporcie drogowym'', art. 1)
Linia 46: Linia 45:
==Zagrożenia środowiskowe==
==Zagrożenia środowiskowe==
Rozwój transportu w ostatnich latach stał się istotnym czynnikiem [[Rozwój gospodarczy| rozwoju gospodarczego]]. Tym samym stał się początkiem intensywnych zmian w środowisku naturalnym. Badania pokazują, że działania transportu samochodowego mają dużo większy udział w negatywnym oddziaływaniu na zdrowie ludzi oraz środowisko naturalne od pozostałych gałęzi transportu. Transportem drogowym jest realizowane blisko 85% lądowego transportu ludzi oraz prawie 80% lądowego transportu towarowego. Tak wielki udział pojazdów samochodowych w tym sektorze przekłada się na wielokrotnie wyższą liczbę wypadków komunikacyjnych niż w jakimkolwiek innym dziale transportu. Niezwykle istotny jest fakt, że [[transport drogowy]] zajmuje pierwsze miejsce pod względem emisji zanieczyszczeń do atmosfery. W wyniku spalania paliw w silnikach pojazdów do powietrza trafiają: tlenek węgla,
Rozwój transportu w ostatnich latach stał się istotnym czynnikiem [[Rozwój gospodarczy| rozwoju gospodarczego]]. Tym samym stał się początkiem intensywnych zmian w środowisku naturalnym. Badania pokazują, że działania transportu samochodowego mają dużo większy udział w negatywnym oddziaływaniu na zdrowie ludzi oraz środowisko naturalne od pozostałych gałęzi transportu. Transportem drogowym jest realizowane blisko 85% lądowego transportu ludzi oraz prawie 80% lądowego transportu towarowego. Tak wielki udział pojazdów samochodowych w tym sektorze przekłada się na wielokrotnie wyższą liczbę wypadków komunikacyjnych niż w jakimkolwiek innym dziale transportu. Niezwykle istotny jest fakt, że [[transport drogowy]] zajmuje pierwsze miejsce pod względem emisji zanieczyszczeń do atmosfery. W wyniku spalania paliw w silnikach pojazdów do powietrza trafiają: tlenek węgla,
tlenki azotu, węglowodory oraz metale ciężkie. W skali państwa [[sektor]] ten odpowiedzialny jest za ok. 30% całkowitej emisji tlenków azotu oraz ok. 20% zanieczyszczeń pyłowych. W dużych miastach udział transportu drogowego w całkowitej emisji tych zanieczyszczeń jest dużo większy, znane są przypadki gdy w dzielnicach centralnych sięgał on 90%. Ponadto do stwarzanych zagrożeń zaliczyć należy:  
tlenki azotu, węglowodory oraz metale ciężkie. W skali państwa [[sektor]] ten odpowiedzialny jest za ok. 30% całkowitej emisji tlenków azotu oraz ok. 20% zanieczyszczeń pyłowych. W dużych miastach udział transportu drogowego w całkowitej emisji tych zanieczyszczeń jest dużo większy, znane są przypadki gdy w dzielnicach centralnych sięgał on 90%. Ponadto do stwarzanych zagrożeń zaliczyć należy:
* problemy zdrowotne, szczególnie zwiększenie ryzyka występowania schorzeń układu oddechowego i układu krążenia
* problemy zdrowotne, szczególnie zwiększenie ryzyka występowania schorzeń układu oddechowego i układu krążenia
* występowanie epizodów smogowych
* występowanie epizodów smogowych
Linia 54: Linia 53:


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Badyda A. J. (2010). [http://www.pan.poznan.pl/nauki/N_410_15_Badyda.pdf ''Zagrożenia środowiskowe ze strony transportu''], "Nauka", nr. 4
<noautolinks>
* Klepacki B. (red.) (2012). [https://www.logistyka.net.pl/bank-wiedzy/transport-i-spedycja/item/download/78930_bc6614b2e50f796513d90aadb8947967 ''Krajowe i międzynarodowe źródła prawa transportowego w transporcie drogowym''], "[[Logistyka]]", nr. 6
* Badyda A. J. (2010). ''Zagrożenia środowiskowe ze strony transportu'', "Nauka", nr. 4
* Leończuk D. (2011). [https://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-article-BPBB-0007-0008/c/httpwww_zneiz_pb_edu_plkwartalnik420112_6leonczuk.pdf ''Transport drogowy towarów w Polsce''], "[[Ekonomia]] i [[Zarządzanie]]", nr.4
* Klepacki B. (red.) (2012). [https://www.logistyka.net.pl/bank-wiedzy/transport-i-spedycja/item/download/78930_bc6614b2e50f796513d90aadb8947967 ''Krajowe i międzynarodowe źródła prawa transportowego w transporcie drogowym''], "Logistyka", nr. 6
* [http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19640160093/U/D19640093Lj.pdf ''Ustawa Kodeks cywilny''], Dz.U. 1964 Nr 16 poz. 93
* Leończuk D. (2011). [https://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-article-BPBB-0007-0008/c/httpwww_zneiz_pb_edu_plkwartalnik420112_6leonczuk.pdf ''Transport drogowy towarów w Polsce''], "Ekonomia i Zarządzanie", nr.4
* [http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20040920879/U/D20040879Lj.pdf ''Ustawa o czasie pracy kierowców''], Dz.U. 2004 Nr 92 poz. 879
* ''Ustawa Prawo przewozowe'', Dz.U. 1984 Nr 53 poz. 272
* [http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20011251371/U/D20011371Lj.pdf ''Ustawa o transporcie drogowym''], Dz.U. 2001 Nr 125 poz. 1371
* ''Ustawa o czasie pracy kierowców'', Dz.U. 2004 Nr 92 poz. 879
* [http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19840530272/U/D19840272Lj.pdf ''Ustawa Prawo przewozowe''], Dz.U. 1984 Nr 53 poz. 272
* ''Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu19640160093 Dz.U. 1964 nr 16 poz. 93]
 
* ''Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym.'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20011251371 Dz.U. 2001 nr 125 poz. 1371]
</noautolinks>


{{a|Izabela Stypuła}}
{{a|Izabela Stypuła}}

Wersja z 17:44, 25 paź 2023

Transport samochodowy
Polecane artykuły

Transport samochodowy - to element należący do gałęzi transportu lądowego. Zadaniem transportu samochodowego jest świadczenie usług transportowych polegających na przemieszczaniu ludzi bądź ładunków. Transport samochodowy ma największy udział w tej gałęzi gospodarki tuż obok transportu kolejowego.

TL;DR

Transport samochodowy to usługa polegająca na przemieszczaniu ludzi i towarów. Ma wiele zalet, takich jak krótki czas przewozu i elastyczność podróży, ale także wiele wad, takich jak wysokie koszty, ograniczone możliwości przewozowe i negatywny wpływ na środowisko. Istnieją liczne przepisy regulujące transport samochodowy, zarówno na poziomie krajowym, jak i międzynarodowym. Rozwój transportu samochodowego ma negatywny wpływ na środowisko naturalne, przyczyniając się do wzrostu emisji zanieczyszczeń i wypadków komunikacyjnych. Transport drogowy jest odpowiedzialny za większość emisji zanieczyszczeń atmosferycznych.

Czynniki charakteryzujące transport samochodowy

Aspekty pozytywne:

  • krótki czas potrzebny do przewozu oraz elastyczność podróży
  • możliwość transportu "łączonego"- dowóz towarów do innych gałęzi transportu
  • korzystne dostosowanie sieci dróg do miejsca występowania rynków zaopatrzenia i zbytu (występowanie przewozów „od drzwi do drzwi”)
  • sukcesywny rozwój infrastruktury drogowej, która często jest traktowana jako priorytet przy inwestycjach dotyczących transportu

Aspekty negatywne:

  • wysokie koszty jednostkowe wytwarzania usług
  • niewielkie możliwości przewozowe (np. w porównaniu do transportu kolejowego)
  • ograniczona zdolność wykonywania przewozów o charakterze masowym
  • wysoki poziom energochłonności
  • negatywne skutki w środowisku naturalnym
  • komfort i bezpieczeństwo podróży niższe w porównaniu do pozostałych gałęzi transportu (D. Leończuk, 2011, s. 99, 100)

Transport samochodowy w świetle prawa

W transporcie samochodowym mamy do czynienia z szeregiem uwarunkowań prawnych, zarówno obowiązujących tylko w Polsce jak również o wymiarze międzynarodowym.

Regulacje krajowe

  • Kodeks cywilny- zawiera przepisy ogólne o przewozie osób i rzeczy i stanowi podstawę do pozostałych ustaw, które w sposób bardziej szczegółowy odnoszą się do poszczególnych kwestii związanych z transportem (Ustawa Kodeks cywilny, art. 774- 793)
  • Ustawa o transporcie drogowym- informuje o zasadach w krajowym i międzynarodowym transporcie drogowym i zasadach niezarobkowego przewozu drogowego. Określa też zakres działań Inspekcji Transportu Drogowego, obowiązki wynikające z naruszenia warunków przewozu oraz zasady ochrony praw pasażerów. (Ustawa o transporcie drogowym, art. 1)
  • Ustawa o czasie pracy kierowców- określa czas pracy osób zajmujących się przewozem, zarówno zatrudnionych na podstawie umów, jak też osób niezatrudnionych i przedsiębiorców wykonujących przewozy osobiście. Istotnym elementem są też obowiązki pracodawców z tytułu wykonywania przewozów drogowych. (Ustawa o czasie pracy kierowców, art. 1, pkt. 1-2)
  • Prawo przewozowe- w tym dokumencie znajduje się regulacja zasad przewozu osób i towarów, które wykonywane są odpłatnie i nieodpłatnie w ramach umowy. Stroną wykonującą dane świadczenia są przewoźnicy posiadający odpowiednie uprawnienia. Ważną kwestią są też dokumenty przewozowe i zasady postępowania w razie wykrycia ich nieprawidłowości. Przepisy ustawy stosuje się także do przewozów o charakterze międzynarodowym, o ile umowy międzynarodowe na to pozwalają. (Ustawa Prawo przewozowe, art. 1)

Elementem dopełniającym jest też Kodeks drogowy regulujący zasady poruszania się pojazdów oraz porządku i bezpieczeństwa ruchu na drogach.

Regulacje międzynarodowe

W przypadku praw o zasięgu międzynarodowym zdecydowaną większość stanowią konwencje. Najistotniejsza wydaje się Konwencja o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR). Zgodnie z Konwencją w liście przewozowym powinna znajdować się klauzula, że przewóz podlega przepisom Umowy CMR. Inne konwencje to m. in.: europejska umowa w sprawie międzynarodowego przewozu drogowego materiałów niebezpiecznych (ADR), umowa dotycząca międzynarodowego przewozu towarów samochodami ciężarowymi (TIR), porozumienie dotyczące międzynarodowego przewozu pasażerów autokarami i autobusami (INTERBUS) (B. Klepacki i in., 2012, s. 503-505)

Zagrożenia środowiskowe

Rozwój transportu w ostatnich latach stał się istotnym czynnikiem rozwoju gospodarczego. Tym samym stał się początkiem intensywnych zmian w środowisku naturalnym. Badania pokazują, że działania transportu samochodowego mają dużo większy udział w negatywnym oddziaływaniu na zdrowie ludzi oraz środowisko naturalne od pozostałych gałęzi transportu. Transportem drogowym jest realizowane blisko 85% lądowego transportu ludzi oraz prawie 80% lądowego transportu towarowego. Tak wielki udział pojazdów samochodowych w tym sektorze przekłada się na wielokrotnie wyższą liczbę wypadków komunikacyjnych niż w jakimkolwiek innym dziale transportu. Niezwykle istotny jest fakt, że transport drogowy zajmuje pierwsze miejsce pod względem emisji zanieczyszczeń do atmosfery. W wyniku spalania paliw w silnikach pojazdów do powietrza trafiają: tlenek węgla, tlenki azotu, węglowodory oraz metale ciężkie. W skali państwa sektor ten odpowiedzialny jest za ok. 30% całkowitej emisji tlenków azotu oraz ok. 20% zanieczyszczeń pyłowych. W dużych miastach udział transportu drogowego w całkowitej emisji tych zanieczyszczeń jest dużo większy, znane są przypadki gdy w dzielnicach centralnych sięgał on 90%. Ponadto do stwarzanych zagrożeń zaliczyć należy:

  • problemy zdrowotne, szczególnie zwiększenie ryzyka występowania schorzeń układu oddechowego i układu krążenia
  • występowanie epizodów smogowych
  • stałe podwyższanie poziomu zakwaszenia środowiska
  • degradacja gleb i roślin znajdujących się w pobliżu infrastruktury drogowej (według badań: w odległości ok 500 m)
  • przecinanie szlaków migracyjnych i fragmentów siedlisk zwierząt (A. J. Badyda, 2010, s. 116-119)

Bibliografia


Autor: Izabela Stypuła

Uwaga.png

Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych.

Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu.