Cash-and-carry: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Dodanie MetaData Description)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
Linia 14: Linia 14:
}}
}}


 
'''Cash-and-carry''' (ang. płać i bierz) według Urzędu Statystycznego Unii Europejskiej jest to forma handlu, w której [[towary]] są sprzedawane z magazynu hurtowego w formie samoobsługowej lub "według wzorów" albo połączenia obu. Klienci samodzielnie wybierają towary z wydrukowanej listy lub ich spisu w formie elektronicznej, mając do dyspozycji wzory, lecz nie przynoszą [[towarów]] sami z magazynów. Klientami są z reguły: detaliści, rzemieślnicy, drobni producenci, właściciele zakładów gastronomicznych i usługowych, instytucje publiczne. Płacą na miejscu i odbierają samodzielnie zakupiony [[towar]].
 
'''Cash-and-carry''' (ang. płać i bierz) według Urzędu Statystycznego Unii Europejskiej jest to forma handlu, w której [[towary]] są sprzedawane z magazynu hurtowego w formie samoobsługowej lub "według wzorów" albo połączenia obu. Klienci samodzielnie wybierają towary z wydrukowanej listy lub ich spisu w formie elektronicznej, mając do dyspozycji wzory, lecz nie przynoszą [[towarów]] sami z magazynów. Klientami są z reguły: detaliści, rzemieślnicy, drobni producenci, właściciele zakładów gastronomicznych i usługowych, instytucje publiczne. Płacą na miejscu i odbierają samodzielnie zakupiony [[towar]].  


Według P. Kotlera można wyróżnić '''półhurtownie''' typu cash-and-carry; "są to duże, skromnie urządzone sklepy, sprzedające szeroki [[asortyment]] towarów i wyróżniające się znacznymi rabatami przy sprzedaży dużych ilości towaru..." "'''Hurtownie''' prowadzą ograniczoną linię chodliwych towarów takich jak artykuły spożywcze, zabawki, artykuły gospodarstwa domowego, odzież, urządzenia elektryczne, [[materiały]] biurowe i budowlane. Sprzedają małym detalistą i firmom przemysłowym za gotówkę i zazwyczaj nie zapewniają dostawy."<ref> Kotler P. (2002) ''[[Marketing]]. Podręcznik europejski'', PWE, Warszawa, s. 996, 1001 </ref>
Według P. Kotlera można wyróżnić '''półhurtownie''' typu cash-and-carry; "są to duże, skromnie urządzone sklepy, sprzedające szeroki [[asortyment]] towarów i wyróżniające się znacznymi rabatami przy sprzedaży dużych ilości towaru..." "'''Hurtownie''' prowadzą ograniczoną linię chodliwych towarów takich jak artykuły spożywcze, zabawki, artykuły gospodarstwa domowego, odzież, urządzenia elektryczne, [[materiały]] biurowe i budowlane. Sprzedają małym detalistą i firmom przemysłowym za gotówkę i zazwyczaj nie zapewniają dostawy."<ref> Kotler P. (2002) ''[[Marketing]]. Podręcznik europejski'', PWE, Warszawa, s. 996, 1001 </ref>
<google>t</google>
<google>t</google>


Opierając się na licznych definicjach i komentarzach można przyjąć, że cash and carry jest współczesną formą wielkopowierzchniowego handlu hurtowego opartego na samoobsłudze oferującego artykuły żywnościowe i nieżywnościowe codziennego i okresowego użytku dla ściśle określonego i zarejestrowanego kręgu klientów. Zakupu dokonuje bezpośrednio [[klient]] lub jego upoważniony przedstawiciel po uprzednim potwierdzeniu tożsamości i rejestracji formalnej. Warto podkreślić, że dzięki takiej formie handlu, towary są sprzedawane w relatywnie korzystnych cenach. Hurtownie oferują z reguły ok. 15 tys. artykułów żywnościowych i ok. 20 tys. nieżywnościowych, w tym także artykuły biurowo - papiernicze. Typowa mała [[hurtownia]] zajmuje ok. 3 tys. m2, natomiast jedne z największych mają nawet ponad 10 tys. m2.<ref> Szromnik A. (2008) ''[https://bazybg.uek.krakow.pl/bazekon/zeszyty/150655807 Hurt typu "cash and carry" - geneza, cechy i uwarunkowania zmian]'', "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie", nr 757, s. 7, 8, 9, 10 </ref>  
Opierając się na licznych definicjach i komentarzach można przyjąć, że cash and carry jest współczesną formą wielkopowierzchniowego handlu hurtowego opartego na samoobsłudze oferującego artykuły żywnościowe i nieżywnościowe codziennego i okresowego użytku dla ściśle określonego i zarejestrowanego kręgu klientów. Zakupu dokonuje bezpośrednio [[klient]] lub jego upoważniony przedstawiciel po uprzednim potwierdzeniu tożsamości i rejestracji formalnej. Warto podkreślić, że dzięki takiej formie handlu, towary są sprzedawane w relatywnie korzystnych cenach. Hurtownie oferują z reguły ok. 15 tys. artykułów żywnościowych i ok. 20 tys. nieżywnościowych, w tym także artykuły biurowo - papiernicze. Typowa mała [[hurtownia]] zajmuje ok. 3 tys. m2, natomiast jedne z największych mają nawet ponad 10 tys. m2.<ref> Szromnik A. (2008) ''[https://bazybg.uek.krakow.pl/bazekon/zeszyty/150655807 Hurt typu "cash and carry" - geneza, cechy i uwarunkowania zmian]'', "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie", nr 757, s. 7, 8, 9, 10 </ref>


==TL;DR==
==TL;DR==
Linia 29: Linia 27:
Wyróżniające się cechy sklepów cash and carry:
Wyróżniające się cechy sklepów cash and carry:
* [[sprzedaż]] klientom instytucjonalnym,
* [[sprzedaż]] klientom instytucjonalnym,
* przejęcie przez klienta funkcji kompletowania i transportu,  
* przejęcie przez klienta funkcji kompletowania i transportu,
* [[płatność]] od razu przy zakupie,  
* [[płatność]] od razu przy zakupie,
* kwalifikowanie klienta na podstawie dokumentu potwierdzającego prowadzenie działalności gospodarczej. <ref> Szromnik A. (2008) ''[https://bazybg.uek.krakow.pl/bazekon/zeszyty/150655807 Hurt typu "cash and carry" - geneza, cechy i uwarunkowania zmian]'', "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie", nr 757, s. 7, 8, 9, 10 </ref>  
* kwalifikowanie klienta na podstawie dokumentu potwierdzającego prowadzenie działalności gospodarczej. <ref> Szromnik A. (2008) ''[https://bazybg.uek.krakow.pl/bazekon/zeszyty/150655807 Hurt typu "cash and carry" - geneza, cechy i uwarunkowania zmian]'', "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie", nr 757, s. 7, 8, 9, 10 </ref>


==Polski rynek==
==Polski rynek==
Linia 61: Linia 59:


==Społeczna odpowiedzialność==
==Społeczna odpowiedzialność==
Społeczna [[odpowiedzialność]] od wielu lat odgrywa bardzo ważną role w strategii firmy Metro Group, która zarządza jedną z największych hurtowni; Makro cash and carry. Są to takie działania jak:  
Społeczna [[odpowiedzialność]] od wielu lat odgrywa bardzo ważną role w strategii firmy Metro Group, która zarządza jedną z największych hurtowni; Makro cash and carry. Są to takie działania jak:
* poprawa bezpieczeństwa warunków pracy,
* poprawa bezpieczeństwa warunków pracy,
* zapewnienie czynników rozwoju i awansu (szkolenia, wewnętrzne awanse, nowoczesny [[system]] premiowania),  
* zapewnienie czynników rozwoju i awansu (szkolenia, wewnętrzne awanse, nowoczesny [[system]] premiowania),
* dbanie o równowagę między życiem zawodowym, a prywatnym pracowników,
* dbanie o równowagę między życiem zawodowym, a prywatnym pracowników,
* [[promocja]] zdrowego trybu życia i troska o zdrowie pracowników (bezpłatna opieka zdrowotna),
* [[promocja]] zdrowego trybu życia i troska o zdrowie pracowników (bezpłatna opieka zdrowotna),
Linia 70: Linia 68:


==Przypisy==
==Przypisy==
<references/>
<references />


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Czeczotko M. (red.) (2017) ''[http://handelue.home.pl/ibrkk/pliki/hw/archiwum/handel_wew_3-2017-t-2.pdf Postrzeganie marek własnych sieci hurtowej Makro Cash&Carry przez odbiorców profesjonalnych z sektora usług gastronomicznych]'', "PISMO ŚRODOWISKA BADACZY PROBLEMÓW RYNKU", nr 3 (368) tom II  
<noautolinks>
* Kłosiewicz-Górecka U. (2014) ''[http://www.pwe.com.pl/files/1276809751/file/mir_07_2014_klosiewicz.pdf Zmiany w handlu w okresie spowolnienia gospodarczego]'', Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur w Warszawie  
* Czeczotko M. (red.) (2017) ''Postrzeganie marek własnych sieci hurtowej Makro Cash&Carry przez odbiorców profesjonalnych z sektora usług gastronomicznych'', "PISMO ŚRODOWISKA BADACZY PROBLEMÓW RYNKU", nr 3 (368) tom II
* Kotler P. (2002) ''Marketing. Podręcznik europejski'', PWE, Warszawa
* Kotler P. (2002) ''Marketing. Podręcznik europejski'', PWE, Warszawa
* Lubańska A. (2010) ''[http://www.wne.sggw.pl/czasopisma/pdf/EIOGZ_2010_nr83.pdf#page=103 Społeczna odpowiedzialność biznesu w sieciach hipermarketów w Polsce]'', "Ekonomika i organizacja gospodarki żywnościowej" nr 83, Zeszyty Naukowe Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, Wydawnictwo SGGW, Warszawa s. 103
* Kłosiewicz-Górecka U. (2014) ''[http://www.pwe.com.pl/files/1276809751/file/mir_07_2014_klosiewicz.pdf Zmiany w handlu w okresie spowolnienia gospodarczego]'', Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur w Warszawie
* Szromnik A. (2008) ''[https://bazybg.uek.krakow.pl/bazekon/zeszyty/150655807 Hurt typu "cash and carry" - geneza, cechy i uwarunkowania zmian]'', "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie", nr 757
* Lubańska A. (2010) ''Społeczna odpowiedzialność biznesu w sieciach hipermarketów w Polsce'', "Ekonomika i organizacja gospodarki żywnościowej" nr 83, Zeszyty Naukowe Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, Wydawnictwo SGGW, Warszawa s. 103
* Szromnik A. (2008) ''Hurt typu "cash and carry" - geneza, cechy i uwarunkowania zmian'', "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie", nr 757
</noautolinks>


{{a|Joanna Maciusik}}
{{a|Joanna Maciusik}}

Wersja z 20:27, 24 paź 2023

Cash-and-carry
Polecane artykuły

Cash-and-carry (ang. płać i bierz) według Urzędu Statystycznego Unii Europejskiej jest to forma handlu, w której towary są sprzedawane z magazynu hurtowego w formie samoobsługowej lub "według wzorów" albo połączenia obu. Klienci samodzielnie wybierają towary z wydrukowanej listy lub ich spisu w formie elektronicznej, mając do dyspozycji wzory, lecz nie przynoszą towarów sami z magazynów. Klientami są z reguły: detaliści, rzemieślnicy, drobni producenci, właściciele zakładów gastronomicznych i usługowych, instytucje publiczne. Płacą na miejscu i odbierają samodzielnie zakupiony towar.

Według P. Kotlera można wyróżnić półhurtownie typu cash-and-carry; "są to duże, skromnie urządzone sklepy, sprzedające szeroki asortyment towarów i wyróżniające się znacznymi rabatami przy sprzedaży dużych ilości towaru..." "Hurtownie prowadzą ograniczoną linię chodliwych towarów takich jak artykuły spożywcze, zabawki, artykuły gospodarstwa domowego, odzież, urządzenia elektryczne, materiały biurowe i budowlane. Sprzedają małym detalistą i firmom przemysłowym za gotówkę i zazwyczaj nie zapewniają dostawy."[1]

Opierając się na licznych definicjach i komentarzach można przyjąć, że cash and carry jest współczesną formą wielkopowierzchniowego handlu hurtowego opartego na samoobsłudze oferującego artykuły żywnościowe i nieżywnościowe codziennego i okresowego użytku dla ściśle określonego i zarejestrowanego kręgu klientów. Zakupu dokonuje bezpośrednio klient lub jego upoważniony przedstawiciel po uprzednim potwierdzeniu tożsamości i rejestracji formalnej. Warto podkreślić, że dzięki takiej formie handlu, towary są sprzedawane w relatywnie korzystnych cenach. Hurtownie oferują z reguły ok. 15 tys. artykułów żywnościowych i ok. 20 tys. nieżywnościowych, w tym także artykuły biurowo - papiernicze. Typowa mała hurtownia zajmuje ok. 3 tys. m2, natomiast jedne z największych mają nawet ponad 10 tys. m2.[2]

TL;DR

Cash-and-carry to forma handlu hurtowego, w której klienci samodzielnie wybierają i odbierają towary z magazynu. W Polsce największymi hurtowniami cash-and-carry są Makro, Selgros i Eurocash. Zaletami takiego handlu są szeroki asortyment, korzystne ceny i możliwość natychmiastowego odbioru zakupionych towarów. Wady to brak kredytowania, ograniczona informacja o produktach i konieczność ponoszenia kosztów transportu. Metro Group, zarządzający Makro cash and carry, ma strategię zorientowaną na społeczną odpowiedzialność, w tym poprawę warunków pracy i promocję zdrowego trybu życia.

Cechy

Wyróżniające się cechy sklepów cash and carry:

  • sprzedaż klientom instytucjonalnym,
  • przejęcie przez klienta funkcji kompletowania i transportu,
  • płatność od razu przy zakupie,
  • kwalifikowanie klienta na podstawie dokumentu potwierdzającego prowadzenie działalności gospodarczej. [3]

Polski rynek

W Polsce hurtownie cash and carry to przede wszystkim takie koncerny handlowe jak Makro, Selgros, Eurocash. W 1994 roku Makro Cash and Carry (Metro Group) otworzył Pierwsze Centrum Zaopatrzenia Hurtowego w Warszawie, a zaraz po nim w Sosnowcu i Łodzi. Metro Group jest to niemiecki koncern, który od wielu lat jest liderem i największym pracodawcą w branży handlowej, Zajmuje piąte miejsce w rankingu największych polskich przedsiębiorstw.

Zalety

Do zalet hurtowni zaliczyć można:

  • szeroki asortyment produktów,
  • przystępna wielkość pakietów zakupowych,
  • korzystny poziom cen,
  • uproszczona procedura zakupu,
  • bezpośredni dostęp do towarów,
  • swoboda poruszania się po hali,
  • natychmiastowe przyjęcie zakupionych towarów,
  • liczne akcje promocyjne,
  • łatwość dojazdu i parkowania,
  • możliwość uzupełniającego zakupu na potrzeby gospodarstwa domowego,
  • możliwość dokonywania zakupu przez różne osoby,
  • relatywnie krótki czas uzupełniania zapasów towarów.

Wady

Natomiast jako wady można przedstawić:

  • brak kredytowania kupieckiego - natychmiastowa zapłata,
  • konieczność poświęcenia własnego czasu jako przedsiębiorcy,
  • dominacja w ofercie produktów niemarkowych,
  • brak możliwości negocjowania warunków zakupu,
  • ograniczoność informacji o produktach zwłaszcza nowych,
  • konieczność ponoszenia kosztów transportu. [4]

Społeczna odpowiedzialność

Społeczna odpowiedzialność od wielu lat odgrywa bardzo ważną role w strategii firmy Metro Group, która zarządza jedną z największych hurtowni; Makro cash and carry. Są to takie działania jak:

  • poprawa bezpieczeństwa warunków pracy,
  • zapewnienie czynników rozwoju i awansu (szkolenia, wewnętrzne awanse, nowoczesny system premiowania),
  • dbanie o równowagę między życiem zawodowym, a prywatnym pracowników,
  • promocja zdrowego trybu życia i troska o zdrowie pracowników (bezpłatna opieka zdrowotna),
  • stworzenie programu edukacji dla młodzieży, programu stypendialnego dla studentów,
  • wprowadzenie zaawansowanego systemu przekazywania odpadów do recyklingu.[5]

Przypisy

  1. Kotler P. (2002) Marketing. Podręcznik europejski, PWE, Warszawa, s. 996, 1001
  2. Szromnik A. (2008) Hurt typu "cash and carry" - geneza, cechy i uwarunkowania zmian, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie", nr 757, s. 7, 8, 9, 10
  3. Szromnik A. (2008) Hurt typu "cash and carry" - geneza, cechy i uwarunkowania zmian, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie", nr 757, s. 7, 8, 9, 10
  4. Szromnik A. (2008) Hurt typu "cash and carry" - geneza, cechy i uwarunkowania zmian, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie", nr 757, s. 12
  5. Lubańska A. (2010) Społeczna odpowiedzialność biznesu w sieciach hipermarketów w Polsce, "Ekonomika i organizacja gospodarki żywnościowej" nr 83, Zeszyty Naukowe Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, Wydawnictwo SGGW, Warszawa s. 107-109

Bibliografia

  • Czeczotko M. (red.) (2017) Postrzeganie marek własnych sieci hurtowej Makro Cash&Carry przez odbiorców profesjonalnych z sektora usług gastronomicznych, "PISMO ŚRODOWISKA BADACZY PROBLEMÓW RYNKU", nr 3 (368) tom II
  • Kotler P. (2002) Marketing. Podręcznik europejski, PWE, Warszawa
  • Kłosiewicz-Górecka U. (2014) Zmiany w handlu w okresie spowolnienia gospodarczego, Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur w Warszawie
  • Lubańska A. (2010) Społeczna odpowiedzialność biznesu w sieciach hipermarketów w Polsce, "Ekonomika i organizacja gospodarki żywnościowej" nr 83, Zeszyty Naukowe Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, Wydawnictwo SGGW, Warszawa s. 103
  • Szromnik A. (2008) Hurt typu "cash and carry" - geneza, cechy i uwarunkowania zmian, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie", nr 757


Autor: Joanna Maciusik