Cash-and-carry

Z Encyklopedia Zarządzania

Cash-and-carry (ang. płać i bierz) według Urzędu Statystycznego Unii Europejskiej jest to forma handlu, w której towary są sprzedawane z magazynu hurtowego w formie samoobsługowej lub "według wzorów" albo połączenia obu. Klienci samodzielnie wybierają towary z wydrukowanej listy lub ich spisu w formie elektronicznej, mając do dyspozycji wzory, lecz nie przynoszą towarów sami z magazynów. Klientami są z reguły: detaliści, rzemieślnicy, drobni producenci, właściciele zakładów gastronomicznych i usługowych, instytucje publiczne. Płacą na miejscu i odbierają samodzielnie zakupiony towar.

Według P. Kotlera można wyróżnić półhurtownie typu cash-and-carry; "są to duże, skromnie urządzone sklepy, sprzedające szeroki asortyment towarów i wyróżniające się znacznymi rabatami przy sprzedaży dużych ilości towaru..". "Hurtownie prowadzą ograniczoną linię chodliwych towarów takich jak artykuły spożywcze, zabawki, artykuły gospodarstwa domowego, odzież, urządzenia elektryczne, materiały biurowe i budowlane. Sprzedają małym detalistą i firmom przemysłowym za gotówkę i zazwyczaj nie zapewniają dostawy".[1]

Opierając się na licznych definicjach i komentarzach można przyjąć, że cash and carry jest współczesną formą wielkopowierzchniowego handlu hurtowego opartego na samoobsłudze oferującego artykuły żywnościowe i nieżywnościowe codziennego i okresowego użytku dla ściśle określonego i zarejestrowanego kręgu klientów. Zakupu dokonuje bezpośrednio klient lub jego upoważniony przedstawiciel po uprzednim potwierdzeniu tożsamości i rejestracji formalnej. Warto podkreślić, że dzięki takiej formie handlu, towary są sprzedawane w relatywnie korzystnych cenach. Hurtownie oferują z reguły ok. 15 tys. artykułów żywnościowych i ok. 20 tys. nieżywnościowych, w tym także artykuły biurowo - papiernicze. Typowa mała hurtownia zajmuje ok. 3 tys. m2, natomiast jedne z największych mają nawet ponad 10 tys. m2.[2]

TL;DR

Cash-and-carry to forma handlu hurtowego, w której klienci samodzielnie wybierają i odbierają towary z magazynu. W Polsce największymi hurtowniami cash-and-carry są Makro, Selgros i Eurocash. Zaletami takiego handlu są szeroki asortyment, korzystne ceny i możliwość natychmiastowego odbioru zakupionych towarów. Wady to brak kredytowania, ograniczona informacja o produktach i konieczność ponoszenia kosztów transportu. Metro Group, zarządzający Makro cash and carry, ma strategię zorientowaną na społeczną odpowiedzialność, w tym poprawę warunków pracy i promocję zdrowego trybu życia.

Cechy

Wyróżniające się cechy sklepów cash and carry:

  • sprzedaż klientom instytucjonalnym,
  • przejęcie przez klienta funkcji kompletowania i transportu,
  • płatność od razu przy zakupie,
  • kwalifikowanie klienta na podstawie dokumentu potwierdzającego prowadzenie działalności gospodarczej[3]

Polski rynek

W Polsce hurtownie cash and carry to przede wszystkim takie koncerny handlowe jak Makro, Selgros, Eurocash. W 1994 roku Makro Cash and Carry (Metro Group) otworzył Pierwsze Centrum Zaopatrzenia Hurtowego w Warszawie, a zaraz po nim w Sosnowcu i Łodzi. Metro Group jest to niemiecki koncern, który od wielu lat jest liderem i największym pracodawcą w branży handlowej, Zajmuje piąte miejsce w rankingu największych polskich przedsiębiorstw.

Zalety

Do zalet hurtowni zaliczyć można:

  • szeroki asortyment produktów,
  • przystępna wielkość pakietów zakupowych,
  • korzystny poziom cen,
  • uproszczona procedura zakupu,
  • bezpośredni dostęp do towarów,
  • swoboda poruszania się po hali,
  • natychmiastowe przyjęcie zakupionych towarów,
  • liczne akcje promocyjne,
  • łatwość dojazdu i parkowania,
  • możliwość uzupełniającego zakupu na potrzeby gospodarstwa domowego,
  • możliwość dokonywania zakupu przez różne osoby,
  • relatywnie krótki czas uzupełniania zapasów towarów.

Wady

Natomiast jako wady można przedstawić:

  • brak kredytowania kupieckiego - natychmiastowa zapłata,
  • konieczność poświęcenia własnego czasu jako przedsiębiorcy,
  • dominacja w ofercie produktów niemarkowych,
  • brak możliwości negocjowania warunków zakupu,
  • ograniczoność informacji o produktach zwłaszcza nowych,
  • konieczność ponoszenia kosztów transportu[4]

Społeczna odpowiedzialność

Społeczna odpowiedzialność od wielu lat odgrywa bardzo ważną rolę w strategii firmy Metro Group, która zarządza jedną z największych hurtowni; Makro cash and carry. Są to takie działania jak:

  • poprawa bezpieczeństwa warunków pracy,
  • zapewnienie czynników rozwoju i awansu (szkolenia, wewnętrzne awanse, nowoczesny system premiowania),
  • dbanie o równowagę między życiem zawodowym, a prywatnym pracowników,
  • promocja zdrowego trybu życia i troska o zdrowie pracowników (bezpłatna opieka zdrowotna),
  • stworzenie programu edukacji dla młodzieży, programu stypendialnego dla studentów,
  • wprowadzenie zaawansowanego systemu przekazywania odpadów do recyklingu[5]


Cash-and-carryartykuły polecane
B2BRynek zbytuSieć sklepówPrzemysł turystycznyDystrybutorDystrybucja detalicznaTurystyka targowaHandel detalicznyRodzaje sklepów

Przypisy

  1. Kotler P. (2002) Marketing. Podręcznik europejski, PWE, Warszawa, s. 996, 1001
  2. Szromnik A. (2008) s. 7, 8, 9, 10
  3. Szromnik A. (2008), s. 7, 8, 9, 10
  4. Szromnik A. (2008), s. 12
  5. Lubańska A. (2010)s. 107-109

Bibliografia

  • Czeczotko M. (red.) (2017), Postrzeganie marek własnych sieci hurtowej Makro Cash&Carry przez odbiorców profesjonalnych z sektora usług gastronomicznych, Pismo Środowiska Badaczy Problemów Rynku, nr 3 (368) tom II
  • Kłosiewicz-Górecka U. (2014), Zmiany w handlu w okresie spowolnienia gospodarczego, Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur w Warszawie
  • Kotler P., Armstrong G., Saunders J., Wong V. (2002), Marketing, podręcznik europejski, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
  • Lubańska A. (2010), Społeczna odpowiedzialność biznesu w sieciach hipermarketów w Polsce, Ekonomika i organizacja gospodarki żywnościowej nr 83, Zeszyty Naukowe Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
  • Szromnik A. (2008), Hurt typu cash and carry - geneza, cechy i uwarunkowania zmian, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, nr 757


Autor: Joanna Maciusik