Model negocjacji: Różnice pomiędzy wersjami
(LinkTitles.) |
m (Dodanie MetaData Description) |
||
Linia 68: | Linia 68: | ||
[[Kategoria:Negocjacje]] | [[Kategoria:Negocjacje]] | ||
<!--[[en:model of negotiations]]--> | <!--[[en:model of negotiations]]--> | ||
{{#metamaster:description|Model negocjacji - kompleksowe podejście do zarządzania firmą, uwzględniające cele, zakres, zasoby, procesy i metody. Dostosuj go do różnych rodzajów negocjacji i sytuacji.}} |
Wersja z 16:13, 11 paź 2023
Model negocjacji |
---|
Polecane artykuły |
Negocjacje należy traktować w odmienny od tradycyjnego sposób, poprzez zintegrowanie ich z procesem zarządzania firmą. W tablicy przedstawiono syntetyczne ujęcie proponowanego podejścia do negocjacji w przedsiębiorstwie [Kozina, 2006].
Proponowany model cechuje:
- kompleksowość, tj. ma zastosowanie w odniesieniu do wszystkich, różnorodnych, typowych i niepowtarzalnych sytuacji negocjacyjnych w firmie, realizowanych przez jej reprezentantów, niezbędnych do realizacji zadań w poszczególnych dziedzinach (obszarach) jej funkcjonowania,
- wielowymiarowość, tzn. uwzględnia wszystkie istotne cechy, aspekty i uwarunkowania rozważanych negocjacji oraz niezbędne narzędzia ich realizacji (proces, procedury, zasady i techniki).
Proponowany model w przedstawionym w tablicy ujęciu ma charakter ramowy. Szczegółowe jego opisanie (ograniczone rozmiary referatu uniemożliwiają jego prezentację) sprowadza się do konkretyzacji jego poszczególnych wymiarów. Może ona dotyczyć poszczególnych rodzajów negocjacji, czy nawet konkretnych sytuacji negocjacyjnych, poprzez uściślenie ich zakresu problemowego, dobór zasobów i narzędzi [Kozina, 2006]. Tablica 2. Negocjacje w firmie jako instrument zarządzania
Aspekty
(wymiary) |
Interpretacja |
CELE | Ogólny: wspomaganie procesów negocjacji realizowanych w firmie (głównie poprzez maksymalne zaspokojenie potrzeb informacyjnych w procesach podejmowania decyzji).
Cząstkowe: obejmują opis i analizę procesów negocjacji oraz opracowanie zasad ich realizacji. Pośrednie: dotyczą podprocesów w procesie negocjacji (zob. poniżej). Szczegółowe: konkretyzowane dla poszczególnych przypadków negocjacyjnych. |
ZAKRES | Wszelkiego rodzaju przypadki negocjacyjne realizowane w firmie, opisywane przez charakterystyki ich kontekstu organizacyjnego oraz parametry sytuacji negocjacyjnej (strony, problemy, możliwości, uwarunkowania, itp.). |
ZASOBY | Ludzkie - stanowiska i komórki organizacyjne realizujące funkcje w procesie negocjacji, o określonym zakresie kompetencji oraz potencjale wiedzy, zdolności i umiejętności.
Rzeczowe - tworzone i/lub wykorzystywane zasoby:
Wszelkie powiązania (zależności, interakcje) pomiędzy tymi elementami, w tym łączące je kanały komunikacyjne. |
PROCESY | Ogólny proces negocjacji i jego podprocesy (cząstkowe - obejmujące szereg szczegółowych faz i etapów):
|
METODY POMOCNICZE | Różnorodne, szczegółowe narzędzia (instrumenty) - zasady, metody, techniki, kryteria, itp.; stosowane dla realizacji poszczególnych działań (rozwiązywania problemów) w procesie negocjacji. |
Źródło: opracowanie własne.
Bibliografia
- Kozina A. (2006), Model negocjacji jako instrumentu zarządzania firmą, [w:] Instrumenty zarządzania we współczesnym przedsiębiorstwie. Analiza krytyczna, red. naukowy K. Zimniewicz, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, "Zeszyty Naukowe", nr 81, Poznań.
Autor: Andrzej Kozina