Metoda hoshin: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 17: Linia 17:
'''Pochodzenie i nazwa metody'''
'''Pochodzenie i nazwa metody'''


Jest to metoda [[Zarządzanie strategiczne|zarządzania strategicznego]], która pozwala uzyskiwać przewagę konkurencyjną poprzez wyprzedzające rozpoznanie [[Otoczenie organizacji|otoczenia]] przedsiębiorstwa. Nazwa metody oznacza w języku japońskim coś, co wyznacza dobry kierunek (Ho- kierunek, Shin- kompas).
Jest to [[metoda]] [[Zarządzanie strategiczne|zarządzania strategicznego]], która pozwala uzyskiwać przewagę konkurencyjną poprzez wyprzedzające rozpoznanie [[Otoczenie organizacji|otoczenia]] przedsiębiorstwa. Nazwa metody oznacza w języku japońskim coś, co wyznacza dobry kierunek (Ho- kierunek, Shin- kompas).


'''Cechy charakterystyczne metody'''
'''Cechy charakterystyczne metody'''


Metoda ta pozwala na przeprowadzenie szybkich zmian, ułatwia zrozumienie [[Cele organizacji|celów]] strategicznych przez całą społeczność przedsiębiorstwa i wytworzenie w nim tak zwanej wspólnej wizji przyszłości. Dzięki temu możliwe jest uzyskanie consensusu i stworzenie warunków do kreatywnego myślenia. Jest to specyficzna koncepcja jakości i metoda rozwiązywania problemów. Współcześnie metoda ''hoshin'' przyjmuje orientację na [[klient]]a jako priorytet - polega to na permanentnym wsłuchiwaniu się w potrzeby klienta.
Metoda ta pozwala na przeprowadzenie szybkich zmian, ułatwia zrozumienie [[Cele organizacji|celów]] strategicznych przez całą społeczność przedsiębiorstwa i wytworzenie w nim tak zwanej wspólnej wizji przyszłości. Dzięki temu możliwe jest uzyskanie consensusu i stworzenie warunków do kreatywnego myślenia. Jest to specyficzna koncepcja jakości i metoda rozwiązywania problemów. Współcześnie metoda ''hoshin'' przyjmuje orientację na [[klient]]a jako [[priorytet]] - polega to na permanentnym wsłuchiwaniu się w [[potrzeby]] klienta.
<google>ban728t</google>
<google>ban728t</google>


Linia 27: Linia 27:


Metoda ''hoshin'' obejmuje następujące fazy postępowania:
Metoda ''hoshin'' obejmuje następujące fazy postępowania:
# "identyfikacja linii kierunkowych" - polega na wytyczeniu kierunków rozwoju przedsiębiorstwa, analizie ewolucji otoczenia oraz na tym co chce się w przyszłości osiągnąć
# "[[identyfikacja]] linii kierunkowych" - polega na wytyczeniu kierunków rozwoju przedsiębiorstwa, analizie ewolucji otoczenia oraz na tym co chce się w przyszłości osiągnąć
# "rozwinięcie linii kierunkowych i dopasowanie" - w tej fazie następuje określenie środków niezbędnych do realizacji przedsięwzięć wynikających z linii kierunkowych oraz z uzyskania consensusu w odniesieniu do przedsięwzięć ze strony personelu wykonawczego jak i kadry kierowniczej
# "rozwinięcie linii kierunkowych i dopasowanie" - w tej fazie następuje określenie środków niezbędnych do realizacji przedsięwzięć wynikających z linii kierunkowych oraz z uzyskania consensusu w odniesieniu do przedsięwzięć ze strony personelu wykonawczego jak i [[kadry]] kierowniczej
# "sterowanie"- czyli wdrożenie [[plan]]ów w życie organizacji oraz okresowej kontroli osiąganych rezultatów
# "sterowanie"- czyli [[wdrożenie]] [[plan]]ów w życie organizacji oraz okresowej kontroli osiąganych rezultatów


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Krzyżanowski L.J., ''O podstawach kierowania organizacjami inaczej: paradygmaty, modele, metafory, filozofia, metodologia, dylematy, trendy'', PWN,1999
* Krzyżanowski L.J., ''O podstawach kierowania organizacjami inaczej: paradygmaty, [[modele]], metafory, filozofia, [[metodologia]], dylematy, trendy'', PWN,1999
* Martyniak Z., ''Nowe metody i koncepcje zarządzania'', WAE, 2002
* Martyniak Z., ''Nowe metody i [[koncepcje zarządzania]]'', WAE, 2002


{{a|Anna Jagieła}}
{{a|Anna Jagieła}}

Wersja z 06:14, 20 maj 2020

Metoda hoshin
Polecane artykuły


Pochodzenie i nazwa metody

Jest to metoda zarządzania strategicznego, która pozwala uzyskiwać przewagę konkurencyjną poprzez wyprzedzające rozpoznanie otoczenia przedsiębiorstwa. Nazwa metody oznacza w języku japońskim coś, co wyznacza dobry kierunek (Ho- kierunek, Shin- kompas).

Cechy charakterystyczne metody

Metoda ta pozwala na przeprowadzenie szybkich zmian, ułatwia zrozumienie celów strategicznych przez całą społeczność przedsiębiorstwa i wytworzenie w nim tak zwanej wspólnej wizji przyszłości. Dzięki temu możliwe jest uzyskanie consensusu i stworzenie warunków do kreatywnego myślenia. Jest to specyficzna koncepcja jakości i metoda rozwiązywania problemów. Współcześnie metoda hoshin przyjmuje orientację na klienta jako priorytet - polega to na permanentnym wsłuchiwaniu się w potrzeby klienta.

Fazy postępowania

Metoda hoshin obejmuje następujące fazy postępowania:

  1. "identyfikacja linii kierunkowych" - polega na wytyczeniu kierunków rozwoju przedsiębiorstwa, analizie ewolucji otoczenia oraz na tym co chce się w przyszłości osiągnąć
  2. "rozwinięcie linii kierunkowych i dopasowanie" - w tej fazie następuje określenie środków niezbędnych do realizacji przedsięwzięć wynikających z linii kierunkowych oraz z uzyskania consensusu w odniesieniu do przedsięwzięć ze strony personelu wykonawczego jak i kadry kierowniczej
  3. "sterowanie"- czyli wdrożenie planów w życie organizacji oraz okresowej kontroli osiąganych rezultatów

Bibliografia

  • Krzyżanowski L.J., O podstawach kierowania organizacjami inaczej: paradygmaty, modele, metafory, filozofia, metodologia, dylematy, trendy, PWN,1999
  • Martyniak Z., Nowe metody i koncepcje zarządzania, WAE, 2002

Autor: Anna Jagieła