Coaching: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
m (Dodanie TL;DR) |
||
Linia 19: | Linia 19: | ||
Grupowe [[szkolenie pracowników]] okazuje się w dzisiejszych czasach być [[zbyt]] mało efektywne. Mimo prób opracowania nowych metod zapewniających odpowiednie tempo pracy, wciąż mamy do czynienia ze zróżnicowanymi grupami, gdzie niektórzy pojmują wszystko w mig, a innym trzeba tłumaczyć po kilka razy. Inaczej jest w niektórych dyscyplinach sportowych, gdzie trener zajmuje się jednym sportowcem i dopasowuje [[cykl]] szkolenia do jego możliwości i potrzeb. Coaching polega na zastosowaniu takiego podejścia w odniesieniu do pracowników firmy. | Grupowe [[szkolenie pracowników]] okazuje się w dzisiejszych czasach być [[zbyt]] mało efektywne. Mimo prób opracowania nowych metod zapewniających odpowiednie tempo pracy, wciąż mamy do czynienia ze zróżnicowanymi grupami, gdzie niektórzy pojmują wszystko w mig, a innym trzeba tłumaczyć po kilka razy. Inaczej jest w niektórych dyscyplinach sportowych, gdzie trener zajmuje się jednym sportowcem i dopasowuje [[cykl]] szkolenia do jego możliwości i potrzeb. Coaching polega na zastosowaniu takiego podejścia w odniesieniu do pracowników firmy. | ||
==TL;DR== | |||
Artykuł opisuje metodę coachingu, która wywodzi się z treningu sportowego i została zastosowana w rozwoju pracowników w firmach. Coaching polega na indywidualnym treningu popartym wiedzą i doświadczeniem trenera, który pomaga pracownikom rozwijać umiejętności i kompetencje. W przeciwieństwie do grupowych szkoleń, coaching dostosowuje się do możliwości i potrzeb jednostki. Metoda coachingu ma wiele korzyści, takich jak wzrost kompetencji pracowników, poprawa komunikacji wewnętrznej i rozwój innowacyjnych procesów. W praktyce coaching odbywa się poprzez regularne spotkania między trenerem a podopiecznym, gdzie ustalane są cele rozwojowe i oceniane postępy. Istotne zasady coachingu to ustalanie celów, tworzenie atmosfery partnerstwa, rola trenera, słuchanie i zadawanie pytań oraz sprzężenie zwrotne. Metodyka coachingu obejmuje osiem faz, a cele coachingu w praktyce to pogłębienie autorefleksji, doskonalenie zawodowe, ustalenie ról i zwiększenie pewności siebie. | |||
==Wyróżniki== | ==Wyróżniki== |
Wersja z 06:10, 20 wrz 2023
Coaching |
---|
Polecane artykuły |
Termin coaching wywodzi się bezpośrednio ze świata sportu, gdzie oznacza indywidualny trening poparty dużą wiedzą i doświadczeniem trenera. Bliższe przyglądanie się owym cechom coachingu sportowego i ich znakomitym rezultatom, jakie za sobą niosą, doprowadziło do rozpoczęcia poszukiwań związków między istotą trenowania sportowców a doskonaleniem umiejętności pracowników. Tym sposobem powstała metoda doskonalenia kadr kierowniczych zwana coachingiem, określana jako "dwustronny proces rozwoju personelu firmy wykorzystujący wiedzę i doświadczenie pracowników w połączeniu z systematyczną oceną zapewniającą sprzężenie zwrotne [Parsloe 1998, s. 10.], [Popper, Lipshitz 1992, s. 15.]. Innymi słowy jest to pomoc i kierowanie rozwojem umiejętności i kompetencji osoby, w określonej dziedzinie prowadzone indywidualnie przez trenera.
Grupowe szkolenie pracowników okazuje się w dzisiejszych czasach być zbyt mało efektywne. Mimo prób opracowania nowych metod zapewniających odpowiednie tempo pracy, wciąż mamy do czynienia ze zróżnicowanymi grupami, gdzie niektórzy pojmują wszystko w mig, a innym trzeba tłumaczyć po kilka razy. Inaczej jest w niektórych dyscyplinach sportowych, gdzie trener zajmuje się jednym sportowcem i dopasowuje cykl szkolenia do jego możliwości i potrzeb. Coaching polega na zastosowaniu takiego podejścia w odniesieniu do pracowników firmy.
TL;DR
Artykuł opisuje metodę coachingu, która wywodzi się z treningu sportowego i została zastosowana w rozwoju pracowników w firmach. Coaching polega na indywidualnym treningu popartym wiedzą i doświadczeniem trenera, który pomaga pracownikom rozwijać umiejętności i kompetencje. W przeciwieństwie do grupowych szkoleń, coaching dostosowuje się do możliwości i potrzeb jednostki. Metoda coachingu ma wiele korzyści, takich jak wzrost kompetencji pracowników, poprawa komunikacji wewnętrznej i rozwój innowacyjnych procesów. W praktyce coaching odbywa się poprzez regularne spotkania między trenerem a podopiecznym, gdzie ustalane są cele rozwojowe i oceniane postępy. Istotne zasady coachingu to ustalanie celów, tworzenie atmosfery partnerstwa, rola trenera, słuchanie i zadawanie pytań oraz sprzężenie zwrotne. Metodyka coachingu obejmuje osiem faz, a cele coachingu w praktyce to pogłębienie autorefleksji, doskonalenie zawodowe, ustalenie ról i zwiększenie pewności siebie.
Wyróżniki
Wyróżnikami coachingu są:
- dostosowanie kształcenia do możliwości jednostki,
- indywidualne metody pomiaru postępów,
- dopasowanie do potrzeb szkolonych, a także organizacji,
- partnerstwo i zapewnienie pełnego sprzężenia zwrotnego,
- wypracowanie rozwiązań problemów przez szkolonego,
- dyskusja.
Rozwój metody coachingu
{{#ev:youtube|HGcJn3mMWO8|480|right|Ocena pracy zespołu projektowego (Sławomir Wawak)|frame}} Pierwsze próby sformalizowanego zastosowania coachingu miały miejsce w latach 70., jednak jego zasadniczy rozwój nastąpił pod koniec lat 80. i w latach 90. Wówczas zostały wyodrębnione cechy odróżniające opisywaną metodę od innych tym podobnych metod, np. mentoringu, szkolenia pracowników, czy też doradztwa wewnątrzorganizacyjnego.
Istota coachingu
- Pogłębianie wiedzy i umiejętności pracowników w zakresie realizacji powierzonych zadań - ten element odnosi się do poszerzenia kompetencji trenowanego pracownika.*
- Motywacyjne oddziaływanie na psychiczne uwarunkowania rozwoju pracowników - ten element ma związek z umacnianiem trenowanego w przekonaniu o rozwoju, co popraia jego skuteczność.
Elementem zapewniającym wspieranie przekonania o rozwoju, osiąganiu sukcesu w realizacji zadań, jest występujące w procesie coachingu dokonywanie bieżącej oceny rozwoju kompetencji w obszarach realizowanych zadań, czyli sprzężenie zwrotne. Umożliwia to również dokonywanie korekt, poprawek, czy uniknięcie popełnienia błędów przez trenowanego.
Rezultaty stosowania coachingu przez firmę
- wzrost kompetencji pracowników (przy niskich kosztach),
- zwiększenie stopnia identyfikacji pracowników z firmą,
- poprawa zachowań socjalnych w firmie,
- zwiększenie kooperacji między pracownikami,
- poprawa komunikacji wewnętrznej,
- rozwój zespołowych form pracy,
- rozwój procesów innowacyjnych.
Zasady postępowania
5.Pięć zasad postępowania prowadzących do sukcesu omawianej metody coachingu
- USTALANIE CELÓW - podstawą są ściśle określone cele, które będą zrealizowane w wyniku stosowanego treningu. Cele te powinny się charakteryzować: dostosowaniem do możliwości jednostki, dokładnie określonym i dostatecznie długim okresem, niezbędnym do ich osiągnięcia, ustalonymi ilościowymi metodami pomiaru osiąganych wyników, zgodnością z wewnętrznymi potrzebami jednostki.
- TWORZENIE ATMOSFERY PARTNERSTWA - opartej na wzajemnym zaufaniu i szacunku. W tym celu należy: zawsze wykazywać gotowość do współpracy i pomocy, skupiać się zarówno na słabościach, jak i rozwijać potencjalne możliwości, zawsze zachowywać całkowitą dyskrecję, dotrzymywać słowa, terminów i umów, być uczciwym, szczerym i taktownym, systematycznie przeprowadzać sesje oceniające postępy podopiecznego.
- ZNACZENIE ROLI TRENERA - trener powinien skupić się głównie na udzieleniu podopiecznemu niezbędnych informacji pozwalających samodzielnie rozwiązać dany problem. Jak pisze J. Ulrich "trener występuje niejako w roli Sokratesa, który nie poucza partnera, lecz pomaga mu uświadomić sobie zdolności, które nosi w sobie". Świadomy trener powinien unikać przede wszystkim: podawania gotowych rozwiązań, podejmowania odpowiedzialności za zadania, które realizuje podopieczny, "prowadzenia za rękę", starając się zachęcać podopiecznego do jak największej samodzielności.
- SŁUCHANIE I ZADAWANIE PYTAŃ - w procesie coachingu niezwykle ważne jest umiejętne prowadzenie rozmowy będącej głównym środkiem przekazu, za pośrednictwem którego odbywa się proces doskonalenia. O skuteczności takiej rozmowy decydują: umiejętność słuchania oraz zadawanie pytań. Przyjmuje się, że podczas spotkania coachingowego trener nie powinien mówić dłużej niż 50% całego czasu. Uważne słuchanie jest wyrazem największego zainteresowania. Należy także skupić całą uwagę na słowach i działaniach "ucznia". Nie należy planować następnych pytań w czasie, gdy "uczeń" odpowiada na poprzednie. I trzeba pamiętać, by pytania formułowane były w sposób prosty i konkretny.
- SPRZĘŻENIE ZWROTNE - czyli regularna ocena postępów podopiecznego, jak również wsparcie w postaci zapewnienia, że osiągane wyniki są coraz bardziej zbliżone do uznanych standardów i wyznaczonych celów.
Fazy
Metodyka coachingu wg R.W. Lucasa określa osiem faz postępowania w trakcie realizacji metody coachingu:
- określenie celów rozwojowych pracownika,
- zebranie danych dotyczących aktualnego poziomu realizacji zadań,
- analiza poziomu realizacji zadań,
- modyfikacja celów,
- wybór narzędzi doskonalenia,
- opracowanie planu cyklu szkolenia,
- realizacja szkoleń,
- ocena osiągnięcia celów.
Etapy powyższe schematycznie przedstawiono na poniższym rysunku:
Coaching w praktyce
Proces ten realizowany jest w trakcie spotkań coachingowych, w których uczestniczy podopieczny i jego trener. Spotkania takie odbywają się raz w tygodniu i trwają nie dłużej niż dwie godziny. Osiągnięcie sukcesu w procesie coachingu wymaga starannie dobranych, wykwalifikowanych osób pełniących rolę trenerów. Muszą się oni charakteryzować obowiązkowością, umiejętnością obserwowania, diagnozowania, przewidywania i doradzania. I oczywiście powinni posiadać dużą wiedzę i doświadczenie zawodowe.
W praktyce wykrystalizowało się kilka istotnych przyczyn i tematów coachingu. Rozróżnia się tu dwa obszary:
- Z jednej strony wspieranie sił fachowych w różnych
aspektach (coaching rozwojowy),
- Z drugiej strony dalszy rozwój kompetencji kierowniczych
(coaching menedżerski) (J. Kreyenberg 2011, s. 16)
Cztery podstawowe zasady w praktyce:
1. Myślenie holistyczne: Zjawiska, problemy i cele jesteśmy w stanie wyjaśnić jedynie jeśli znamy ich kontekst. Uzgodnienia dotyczące coachingu uwzględniają aktualne warunki.
2. Nastawienie na proces: Struktury wywodzą się z procesów i odwrotnie. Coach rozumie struktury jako wzory stabilnych procesów. Zabrania się instruować, kierować klienta i jego systemu odniesienia, a jedynie stymulować.
3. Uwaga skierowana na skutki: Coach dąży do działania nie linearnego i deterministycznego, albowiem raczej w sposób pobudzający i stanowiący impuls do działania. Wtedy najważniejsze jest pytanie: "Co zrobić, by uzyskać największy efekt dźwigni?”. Zawiera efekty homeopatyczne i zdaje sobie sprawę, że próby zwiększenia szybkości tempa często spowalniają proces. Najważniejszy jest przy tym dobór tematów, na których warto się skupić.
4. Nastawienie na zasoby: W temacie wiedzy i umiejętności samoorganizacji ludzi i systemów doradca nie zadaje pytań o problemy i deficyty, lecz raczej: "W którym kierunku następuje rozwój? Co zostało zahamowane? Czym jest siła, która, gdy tylko uzyska wsparcie, wie już, dokąd podążać?” (J. Kreyenberg 2011, s. 12)
Cele coachingu w praktyce:
- Pogłębienie autorefleksji i autopercepcji,
- Dalszy doskonalenie zawodowe i indywidualne oraz wyrobienie w sobie
odpowiedzialności,
- Ustalenie ról i doskonalenie umiejętności sterowania własnymi
działaniami,
- Zwiększenie pewności siebie i wiary w swoje możliwości
dzięki odkryciu schematów działania i zachowania oraz wybiórczej zmianie obecnych przyzwyczajeń. (J. Kreyenberg 2011, s. 15)
Do dalszego podnoszenia kwalifikacji pracowników można zaproponować mentoring, a do rozwiązywania problemów counselling.
Bibliografia
- Czekaj J. (red.) (2007). Metody organizacji i zarządzania, Wydawnictwo AE w Krakowie, Kraków
- Kamińska J. (2011) Wykorzystanie mentoringu i coachingu w bibliotece jako uczącej się organizacji Instytut Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach
- Kreyenberg J. (2011). Coaching, czyli wspieranie rozwoju pracowników, BC Edukacja, Warszawa
- Lucas R.W. (1994). Performance Coaching. Now and for the Future, HR Focus
- Mikuła B. (2001) Elementy nowoczesnego zarządzania: w kierunku organizacji inteligentnych, Kraków
Autor: Sławomir Wawak, Angelika Ziobro, Jakub Stachaczyk