Nowe media: Różnice pomiędzy wersjami
m (→Cechy charakterystyczne mediów: Clean up, replaced: *''' → * ''' (8)) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 10 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Nowe media''' to pojęcie, którego postrzeganie zmienia się wraz z upływem czasu. Postęp technologiczny przebiega tak gwałtownie, że dla wielu osób zmiany zachodzące dzięki rozwojowi technologii są wręcz zaskoczeniem. [[Zakres]] znaczeniowy terminu "nowe media" szybko się zmienia, pięćdziesiąt lat temu w ten sposób określane były radio i telewizja, teraz to już nieaktualne. Kolejne lata rozszerzały zakres użycia tego pojęcia na wiele innych mediów masowych, które dzięki cyfrowej technologii zapewniają bardzo wysoką [[jakość]] przekazu, [[dostępność]], a przy tym są niezwykle funkcjonalne. | |||
"[[Główny Urząd Statystyczny]] przyjmuje następującą definicję nowych mediów: "[…] ogólne określenie wielu różnych form komunikacji elektronicznej, które są możliwe dzięki użyciu technologii komputerowej, wykorzystujących m.in. publikacje elektroniczne na CD-ROM, DVD, telewizję cyfrową i przede wszystkim [[Internet]]. Oznacza to korzystanie - na [[potrzeby]] komunikowania się - z komputerów stacjonarnych i przenośnych, jak i innych bezprzewodowych urządzeń przenośnych. Do nowych mediów zalicza się m.in. strony internetowe, pocztę elektroniczną, społeczności internetowe, reklamę internetową, kioski elektroniczne, aparaty i kamery cyfrowe, integrację cyfrowych danych z telefonu, środowiska wirtualnej rzeczywistości (w tym gry wideo). Termin jest odniesieniem do «starych» [tradycyjnych] form medialnych, takich jak drukowanie gazet i czasopism, będących statyczną reprezentacją tekstu i grafiki"".<ref>O.Witczak 2013, s. 91</ref> | |||
"[[Główny Urząd Statystyczny]] przyjmuje następującą definicję nowych mediów: "[…] ogólne określenie wielu różnych form komunikacji elektronicznej, które są możliwe dzięki użyciu technologii komputerowej, wykorzystujących m.in. publikacje elektroniczne na CD-ROM, DVD, telewizję cyfrową i przede wszystkim [[Internet]]. Oznacza to korzystanie | |||
==TL;DR== | ==TL;DR== | ||
Linia 23: | Linia 7: | ||
==Cechy charakterystyczne mediów== | ==Cechy charakterystyczne mediów== | ||
Pomimo braku zgodności w co do definiowania nowych mediów, można wskazać pewne cechy nowych mediów, które są zgodne w literaturze: | |||
* '''multimedialność''' - angażowanie wielu zmysłów w [[proces]] kodowania i dekodowania komunikatu, | |||
* '''indywidualizacja''' - dotarcie ze spersonalizowaną informacją do konkretnej grupy odbiorców, dostosowanie komunikatu do potrzeb informacyjnych indywidualnego odbiorcy ([[personalizacja]] urządzania, zawartości komunikatu oraz formy), | |||
* '''[[interaktywność]]''' - możliwość wygenerowania sprzężenia zwrotnego (tzw.feedbacku) w czasie rzeczywistym, [[gromadzenie informacji]] przez nadawcę o reakcjach na przesłanym komunikat odbiorcy, | |||
* '''niematerialność''' - podstawą prezentacji informacji jest forma cyfrowa, | |||
* '''przenośność''' (wielofunkcyjność) - wielość platform korzystania z treści cyfrowej komputer, tablet, telefon) i łatwość w kopiowaniu zawartości komunikatu bez utraty jakości informacji | |||
* '''trwałość komunikatu''' - [[cykl]] życia informacji jest bardzo długi, | |||
* '''dostępność''' - korzystanie z informacji w czasie i miejscu (mobilność) dogodnym dla odbiorcy, brak ograniczeń czasowych i przestrzennych w konsumpcji informacji przez odbiorcę, | |||
* '''aspekt społeczny''' - permanentność kontaktu z innymi podmiotami - poczucie więzi, efekt przynależności<ref> T.Kowalski i in. 2006, s. 263-273</ref> | |||
<google>n</google> | |||
:'''Multimedialność''' | :'''Multimedialność''' | ||
Linia 40: | Linia 25: | ||
:'''Indywidualizacja''' | :'''Indywidualizacja''' | ||
[[Konsument]] w nowych mediach jest stroną zdecydowanie bardziej aktywniejszą. Internet daje konsumentowi większe poczucie kontroli nad procesem komunikacji gdyż to konsument wybiera formę komunikatu | [[Konsument]] w nowych mediach jest stroną zdecydowanie bardziej aktywniejszą. Internet daje konsumentowi większe poczucie kontroli nad procesem komunikacji gdyż to konsument wybiera formę komunikatu - głosową lub tekstową. Decydując o formie, miejscu i czasie kontaktu konsument odczuwa większy poziom indywidualizacji procesu komunikacji z przedsiębiorstwem. | ||
:'''Interaktywność''' | :'''Interaktywność''' | ||
Linia 56: | Linia 41: | ||
:'''Mobilność''' | :'''Mobilność''' | ||
[[Serwis]] internetowy przedsiębiorstwa może być zupełnie inaczej kształtowany w przypadku otwarcia strony WWW na komputerze i na telefonie komórkowym. [[System]] sam dostosowuje formę i treści informacji do urządzenia, z którego korzysta w danym momencie konsument. Ma to znaczący wpływ na postrzeganie przedsiębiorstwa przez klientów | [[Serwis]] internetowy przedsiębiorstwa może być zupełnie inaczej kształtowany w przypadku otwarcia strony WWW na komputerze i na telefonie komórkowym. [[System]] sam dostosowuje formę i treści informacji do urządzenia, z którego korzysta w danym momencie konsument. Ma to znaczący wpływ na postrzeganie przedsiębiorstwa przez klientów<ref> O.Witczak 2013, s. 92</ref> | ||
==Nowe media a komunikacja marketingowa== | ==Nowe media a komunikacja marketingowa== | ||
Decydując się na wykorzystywanie nowych mediów w komunikacji marketingowej firmy stawiają sobie wiele różnych celów, jednak wśród firm najczęściej wskazuje się na dwa z nich: prezentowanie pełnej i aktualnej informacji o firmie, jej produktach i warunkach | |||
zakupu oraz zapewnienie klientom dostępu do informacji o firmie, warunkach zakupu i produktach w każdym miejscu, i o każdej porze. Ponadto część firm wykorzystuje nowe media przy budowaniu wizerunku firmy przede wszystkim nowoczesnej oraz potrafiącej prowadzić dialog z klientem. Jako cel wyodrębnia się także dążenie do obniżania kosztów komunikacji z klientami, budowanie trwałych relacji z nimi oraz podniesienie konkurencyjności przez znalezienia zindywidualizowanej drogi do obsługi klientów. [[Komunikacja marketingowa]] prowadzona z wykorzystaniem nowych mediów wykazuje się większą skutecznością niż ta prowadzona z pomocą mediów tradycyjnych<ref>A.Bajdak 2017, s. 26 </ref> | |||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Komunikacja wizualna]]}} — {{i5link|a=[[Marketing szeptany]]}} — {{i5link|a=[[Rola internetu w marketingu]]}} — {{i5link|a=[[Środki przekazu reklamy]]}} — {{i5link|a=[[Rodzaje reklamy]]}} — {{i5link|a=[[Marketing mobilny]]}} — {{i5link|a=[[Reklama internetowa]]}} — {{i5link|a=[[Marketing online]]}} — {{i5link|a=[[Formy promocji i reklamy w internecie]]}} }} | |||
==Przypisy== | ==Przypisy== | ||
Linia 68: | Linia 54: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Bajdak A. (2017), ''[https://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-e34a762d-fb7c-48d0-8dc1-bec93d98fd99/c/IBRKK-handel_wew_2-2017.17-27.pdf Nowe media w komunikacji marketingowej przedsiębiorstw]'', Handel wewnętrzny, nr 2 | |||
* Bajdak A. (2017) | * Kowalski T. (2006), ''Media na rynku. Wprowadzenie do ekonomiki mediów'', WAiP, Warszawa | ||
* Kowalski T.(2006) | * Witczak O. (2013), ''[https://www.infona.pl/resource/bwmeta1.element.desklight-ef7a90e7-ca8e-4ef5-b5e7-3224d567f0e7/content/partContents/09d92816-16b4-39d5-9eef-c6eb6d92743a Nowe media w budowaniu marki i wizerunku przedsiębiorstwa]'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, nr 140 | ||
* Witczak O.(2013) | |||
</noautolinks> | </noautolinks> | ||
{{a|Natalia Nowak}} | |||
[[Kategoria:Komunikacja]] | [[Kategoria:Komunikacja]] | ||
{{#metamaster:description|Nowe media to różne formy komunikacji elektronicznej, wykorzystujące technologię komputerową, np. strony internetowe, poczta elektroniczna, społeczności internetowe, reklama. Otwierają dostęp do wysokiej jakości przekazu i funkcjonalności.}} | {{#metamaster:description|Nowe media to różne formy komunikacji elektronicznej, wykorzystujące technologię komputerową, np. strony internetowe, poczta elektroniczna, społeczności internetowe, reklama. Otwierają dostęp do wysokiej jakości przekazu i funkcjonalności.}} |
Aktualna wersja na dzień 20:09, 5 sty 2024
Nowe media to pojęcie, którego postrzeganie zmienia się wraz z upływem czasu. Postęp technologiczny przebiega tak gwałtownie, że dla wielu osób zmiany zachodzące dzięki rozwojowi technologii są wręcz zaskoczeniem. Zakres znaczeniowy terminu "nowe media" szybko się zmienia, pięćdziesiąt lat temu w ten sposób określane były radio i telewizja, teraz to już nieaktualne. Kolejne lata rozszerzały zakres użycia tego pojęcia na wiele innych mediów masowych, które dzięki cyfrowej technologii zapewniają bardzo wysoką jakość przekazu, dostępność, a przy tym są niezwykle funkcjonalne.
"Główny Urząd Statystyczny przyjmuje następującą definicję nowych mediów: "[…] ogólne określenie wielu różnych form komunikacji elektronicznej, które są możliwe dzięki użyciu technologii komputerowej, wykorzystujących m.in. publikacje elektroniczne na CD-ROM, DVD, telewizję cyfrową i przede wszystkim Internet. Oznacza to korzystanie - na potrzeby komunikowania się - z komputerów stacjonarnych i przenośnych, jak i innych bezprzewodowych urządzeń przenośnych. Do nowych mediów zalicza się m.in. strony internetowe, pocztę elektroniczną, społeczności internetowe, reklamę internetową, kioski elektroniczne, aparaty i kamery cyfrowe, integrację cyfrowych danych z telefonu, środowiska wirtualnej rzeczywistości (w tym gry wideo). Termin jest odniesieniem do «starych» [tradycyjnych] form medialnych, takich jak drukowanie gazet i czasopism, będących statyczną reprezentacją tekstu i grafiki"".[1]
TL;DR
Artykuł omawia pojęcie "nowych mediów" i ich cechy charakterystyczne, takie jak multimedialność, indywidualizacja, interaktywność, niematerialność, wielofunkcyjność i mobilność. Nowe media mają duży wpływ na komunikację marketingową, umożliwiając firmom prezentowanie pełnej informacji o produkcie i budowanie wizerunku. Komunikacja marketingowa za pomocą nowych mediów jest bardziej skuteczna niż tradycyjne media.
Cechy charakterystyczne mediów
Pomimo braku zgodności w co do definiowania nowych mediów, można wskazać pewne cechy nowych mediów, które są zgodne w literaturze:
- multimedialność - angażowanie wielu zmysłów w proces kodowania i dekodowania komunikatu,
- indywidualizacja - dotarcie ze spersonalizowaną informacją do konkretnej grupy odbiorców, dostosowanie komunikatu do potrzeb informacyjnych indywidualnego odbiorcy (personalizacja urządzania, zawartości komunikatu oraz formy),
- interaktywność - możliwość wygenerowania sprzężenia zwrotnego (tzw.feedbacku) w czasie rzeczywistym, gromadzenie informacji przez nadawcę o reakcjach na przesłanym komunikat odbiorcy,
- niematerialność - podstawą prezentacji informacji jest forma cyfrowa,
- przenośność (wielofunkcyjność) - wielość platform korzystania z treści cyfrowej komputer, tablet, telefon) i łatwość w kopiowaniu zawartości komunikatu bez utraty jakości informacji
- trwałość komunikatu - cykl życia informacji jest bardzo długi,
- dostępność - korzystanie z informacji w czasie i miejscu (mobilność) dogodnym dla odbiorcy, brak ograniczeń czasowych i przestrzennych w konsumpcji informacji przez odbiorcę,
- aspekt społeczny - permanentność kontaktu z innymi podmiotami - poczucie więzi, efekt przynależności[2]
- Multimedialność
Z pojęciem nowych mediów związane jest także pojęcie "multimedialność". Multimedialność mediów cyfrowych ma bezpośredni wpływ na efektywność działań w zakresie kształtowania wizerunku przedsiębiorstwa bądź poszczególnych marek. Aby zwiększyć prawdopodobieństwo zapamiętania oraz wpłynięcia na postawy, zachowania odbiorców czy opinie należy oddziaływać na nie jeden, a wiele zmysłów odbiorcy jednocześnie, za pomocą jednego komunikatu. Nowe media umożliwiają wykorzystanie wszystkich środków prezentacyjnych i reprezentacyjnych takich jak: głos, wzrok, twarz, mimika, gesty, jak również teksty, obrazy, rysunki, fotografie, filmy. Przedsiębiorstwo ma możliwość wykorzystania wszystkich form ekspresji, a to właśnie Internet pozwala zaprezentować w serwisie WWW wszystkie formy audiowizualne wykorzystywane w promocji przedsiębiorstwa. W szczególności można wyeksponować elementy związane z prezentacją wizualną przedsiębiorstwa/marki takie jak: logo, logotyp, kolorystyka bądź typografia.
- Indywidualizacja
Konsument w nowych mediach jest stroną zdecydowanie bardziej aktywniejszą. Internet daje konsumentowi większe poczucie kontroli nad procesem komunikacji gdyż to konsument wybiera formę komunikatu - głosową lub tekstową. Decydując o formie, miejscu i czasie kontaktu konsument odczuwa większy poziom indywidualizacji procesu komunikacji z przedsiębiorstwem.
- Interaktywność
Interaktywność pozwala na dialog z odbiorcą. Ma to korzystny wpływ na budowanie bezpośrednich kontaktów i więzi z poszczególnymi grupami. W konsekwencji interaktywność mediów prowadzi do budowania tzw. społeczności wokół przedsiębiorstwa lub marki przy wykorzystaniu serwisów społecznościowych. Zbudowane w ten sposób relacje pozwalają zwiększyć poziom akceptacji dla prowadzonej działalności przedsiębiorstwa bądź rozszerzyć linię produktów danej marki.
- Niematerialność
W przypadku nowych mediów niematerialna forma przekazu nie powoduje jej ulotności, ponieważ wszelkie komunikaty w Internecie charakteryzują się trwałością. Usunięcie informacji z Internetu jest czasami o wiele trudniejsze od wykupienia całego nakładu wydrukowanego czasopisma czy zablokowania emisji programu telewizyjnego (tradycyjne media), w którym pojawia się niekorzystna, negatywnie wpływająca na jego wizerunek opinia na temat przedsiębiorstwa.
- Wielofunkcyjność
Przygotowany przez przedsiębiorstwo komunikat może być w prosty sposób przenoszony przez użytkowników na różne techniczne środki przekazu, co zwiększa poziom dotarcia do odbiorców. Przenośność jedną z najważniejszych cech dla obecnie zdobywających coraz większą popularność serwisów społecznościowych, gdzie współdzielenie treści pomiędzy użytkownikami jest podstawą ich funkcjonowania.
- Mobilność
Serwis internetowy przedsiębiorstwa może być zupełnie inaczej kształtowany w przypadku otwarcia strony WWW na komputerze i na telefonie komórkowym. System sam dostosowuje formę i treści informacji do urządzenia, z którego korzysta w danym momencie konsument. Ma to znaczący wpływ na postrzeganie przedsiębiorstwa przez klientów[3]
Nowe media a komunikacja marketingowa
Decydując się na wykorzystywanie nowych mediów w komunikacji marketingowej firmy stawiają sobie wiele różnych celów, jednak wśród firm najczęściej wskazuje się na dwa z nich: prezentowanie pełnej i aktualnej informacji o firmie, jej produktach i warunkach zakupu oraz zapewnienie klientom dostępu do informacji o firmie, warunkach zakupu i produktach w każdym miejscu, i o każdej porze. Ponadto część firm wykorzystuje nowe media przy budowaniu wizerunku firmy przede wszystkim nowoczesnej oraz potrafiącej prowadzić dialog z klientem. Jako cel wyodrębnia się także dążenie do obniżania kosztów komunikacji z klientami, budowanie trwałych relacji z nimi oraz podniesienie konkurencyjności przez znalezienia zindywidualizowanej drogi do obsługi klientów. Komunikacja marketingowa prowadzona z wykorzystaniem nowych mediów wykazuje się większą skutecznością niż ta prowadzona z pomocą mediów tradycyjnych[4]
Nowe media — artykuły polecane |
Komunikacja wizualna — Marketing szeptany — Rola internetu w marketingu — Środki przekazu reklamy — Rodzaje reklamy — Marketing mobilny — Reklama internetowa — Marketing online — Formy promocji i reklamy w internecie |
Przypisy
Bibliografia
- Bajdak A. (2017), Nowe media w komunikacji marketingowej przedsiębiorstw, Handel wewnętrzny, nr 2
- Kowalski T. (2006), Media na rynku. Wprowadzenie do ekonomiki mediów, WAiP, Warszawa
- Witczak O. (2013), Nowe media w budowaniu marki i wizerunku przedsiębiorstwa, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, nr 140
Autor: Natalia Nowak