Model HERMIN: Różnice pomiędzy wersjami
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 5 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''HERMIN''' - jest to [[model ekonometryczny]] stworzony w 1982 roku przez Johna Bradley'a. Początkowo [[model]] ten był mniejszą wersją modelu HERMES, opracowanego w latach 80-tych przez [[Komisja Europejska|Komisję Europejską]] dla regionów peryferyjnych. Jego podstawę stanowią konwencjonalne mechanizmy keynsowkie, ale posiada on także cechy neoklasyczne. HERMIN był już wykorzystywany w UE w latach 90 - tych m.in. przy ocenie [[proces]]ów osiągania spójności oraz przy badaniu wpływu funduszy strukturalnych na gospodarki tychże regionów. Jest przeznaczony dla nowych członków UE, w szczególności dla małych otwartych gospodarek (small open economy-SOE), w których funkcjonuje [[prawo]] jednej ceny, ponieważ uwzględnia ograniczoną [[dostępność]] szczegółowych danych makro - sektorowych oraz możliwość stosowania krótkich szeregów czasowych. | |||
'''HERMIN''' - jest to [[model ekonometryczny]] stworzony w 1982 roku przez Johna Bradley'a. Początkowo [[model]] ten był mniejszą wersją modelu HERMES, opracowanego w latach 80-tych przez [[Komisja Europejska|Komisję Europejską]] dla regionów peryferyjnych. Jego podstawę stanowią konwencjonalne mechanizmy keynsowkie, ale posiada on także cechy neoklasyczne. HERMIN był już wykorzystywany w UE w latach 90- tych m.in. przy ocenie [[proces]]ów osiągania spójności oraz przy badaniu wpływu funduszy strukturalnych na gospodarki tychże regionów. Jest przeznaczony dla nowych członków UE, w szczególności dla małych otwartych gospodarek (small open economy-SOE), w których funkcjonuje [[prawo]] jednej ceny, ponieważ uwzględnia ograniczoną [[dostępność]] szczegółowych danych makro- sektorowych oraz możliwość stosowania krótkich szeregów czasowych. | |||
==Założenia modelu== | ==Założenia modelu== | ||
Linia 23: | Linia 8: | ||
# Mechanizmy funkcjonowania [[rynek pracy|rynku pracy]] i jego [[elastyczność]] wraz, w miarę możliwości, z uwzględnieniem roli [[migracja|migracji]] [[pracownik]]ów między państwami oraz regionami, | # Mechanizmy funkcjonowania [[rynek pracy|rynku pracy]] i jego [[elastyczność]] wraz, w miarę możliwości, z uwzględnieniem roli [[migracja|migracji]] [[pracownik]]ów między państwami oraz regionami, | ||
# Rolę sektora publicznego i [[dług publiczny|długu publicznego]] oraz interakcji między sektorem publicznym i niepublicznym. | # Rolę sektora publicznego i [[dług publiczny|długu publicznego]] oraz interakcji między sektorem publicznym i niepublicznym. | ||
==Struktura modelu== | ==Struktura modelu== | ||
Model HERMIN zawiera 262 równania (w tym 162 nieliniowe), 406 zmiennych (w tym 257 endogenicznych i 149 egzogenicznych). Składa się z czterech sektorów: | Model HERMIN zawiera 262 równania (w tym 162 nieliniowe), 406 zmiennych (w tym 257 endogenicznych i 149 egzogenicznych). Składa się z czterech sektorów: | ||
* Przemysłowy (manufacturing)- główny sektor podlegający obrotowi na rynku międzynarodowym, | * Przemysłowy (manufacturing) - główny sektor podlegający obrotowi na rynku międzynarodowym, | ||
* [[Usługi]] rynkowe (market services)- główny sektor niepodlegający obrotowi handlowemu na rynku międzynarodowym, | * [[Usługi]] rynkowe (market services) - główny sektor niepodlegający obrotowi handlowemu na rynku międzynarodowym, | ||
* Rolnictwo (agriculture), | * Rolnictwo (agriculture), | ||
* [[usługa|Usługi]] publiczne nierynkowe (non-market services). | * [[usługa|Usługi]] publiczne nierynkowe (non-market services). | ||
Linia 35: | Linia 20: | ||
* Absorpcji ([[popyt]]u), | * Absorpcji ([[popyt]]u), | ||
* Dystrybucji [[przychody|przychodów]]. | * Dystrybucji [[przychody|przychodów]]. | ||
<google>n</google> | |||
==Schemat modelu== | ==Schemat modelu== | ||
[[Grafika:Model HERMIN 1.JPG]] | [[Grafika:Model HERMIN 1.JPG]] | ||
[[Grafika:Model HERMIN 2.jpg]] | [[Grafika:Model HERMIN 2.jpg]] | ||
== Zastosowanie modelu HERMIN w analizie polityki regionalnej UE == | ==Zastosowanie modelu HERMIN w analizie polityki regionalnej UE== | ||
Model HERMIN (ang. Harmonized Econometric Modelling of International Relations) jest narzędziem ekonometrycznym wykorzystywanym do analizy polityki regionalnej Unii Europejskiej. Przeprowadzenie licznych badań przy użyciu tego modelu pozwoliło na uzyskanie cennych informacji na temat wpływu funduszy strukturalnych na gospodarki regionów. | Model HERMIN (ang. Harmonized Econometric Modelling of International Relations) jest narzędziem ekonometrycznym wykorzystywanym do analizy polityki regionalnej Unii Europejskiej. Przeprowadzenie licznych badań przy użyciu tego modelu pozwoliło na uzyskanie cennych informacji na temat wpływu funduszy strukturalnych na gospodarki regionów. | ||
Linia 54: | Linia 39: | ||
Wykorzystanie modelu HERMIN w analizie polityki regionalnej UE ma wiele korzyści. Przede wszystkim umożliwia on dokładną i precyzyjną ocenę wpływu funduszy strukturalnych na gospodarki regionów. Ponadto, model ten uwzględnia szeroki [[zakres]] czynników i zależności między nimi, co pozwala na bardziej kompleksową analizę polityki spójności. Dzięki temu decydenci polityczni mogą podejmować lepiej ugruntowane decyzje dotyczące alokacji środków finansowych i strategii rozwoju regionalnego. | Wykorzystanie modelu HERMIN w analizie polityki regionalnej UE ma wiele korzyści. Przede wszystkim umożliwia on dokładną i precyzyjną ocenę wpływu funduszy strukturalnych na gospodarki regionów. Ponadto, model ten uwzględnia szeroki [[zakres]] czynników i zależności między nimi, co pozwala na bardziej kompleksową analizę polityki spójności. Dzięki temu decydenci polityczni mogą podejmować lepiej ugruntowane decyzje dotyczące alokacji środków finansowych i strategii rozwoju regionalnego. | ||
== Zalety i ograniczenia modelu HERMIN == | ==Zalety i ograniczenia modelu HERMIN== | ||
Model HERMIN posiada wiele zalet w porównaniu do innych modeli ekonomicznych wykorzystywanych w analizach polityki regionalnej. Przede wszystkim, jest to model harmonizowany, co oznacza, że uwzględnia specyfikę poszczególnych regionów oraz różnice między nimi. Dzięki temu pozwala na bardziej precyzyjne odwzorowanie rzeczywistości i dostosowanie analiz do konkretnych warunków regionalnych. | Model HERMIN posiada wiele zalet w porównaniu do innych modeli ekonomicznych wykorzystywanych w analizach polityki regionalnej. Przede wszystkim, jest to model harmonizowany, co oznacza, że uwzględnia specyfikę poszczególnych regionów oraz różnice między nimi. Dzięki temu pozwala na bardziej precyzyjne odwzorowanie rzeczywistości i dostosowanie analiz do konkretnych warunków regionalnych. | ||
Linia 66: | Linia 50: | ||
Ponadto, uproszczenia w modelu HERMIN mogą mieć pewne konsekwencje dla odwzorowania rzeczywistych zjawisk ekonomicznych. Na przykład, brak uwzględnienia niektórych czynników czy zależności między nimi może prowadzić do niedoszacowania lub nad oszacowania wpływu poszczególnych czynników na rozwój regionalny. Dlatego ważne jest, aby wyniki analiz przeprowadzonych przy użyciu modelu HERMIN były interpretowane w kontekście ich ograniczeń i założeń. | Ponadto, uproszczenia w modelu HERMIN mogą mieć pewne konsekwencje dla odwzorowania rzeczywistych zjawisk ekonomicznych. Na przykład, brak uwzględnienia niektórych czynników czy zależności między nimi może prowadzić do niedoszacowania lub nad oszacowania wpływu poszczególnych czynników na rozwój regionalny. Dlatego ważne jest, aby wyniki analiz przeprowadzonych przy użyciu modelu HERMIN były interpretowane w kontekście ich ograniczeń i założeń. | ||
== Rozwinięcia modelu HERMIN i perspektywy dalszego rozwoju == | ==Rozwinięcia modelu HERMIN i perspektywy dalszego rozwoju== | ||
Model HERMIN ma duży [[potencjał]] rozwoju i możliwości rozszerzenia. Istnieje wiele czynników, które mogą zostać uwzględnione w dalszym rozwoju tego narzędzia. Przede wszystkim, można rozszerzyć sektory uwzględniane w modelu HERMIN, co pozwoliłoby na jeszcze dokładniejszą analizę wpływu polityki regionalnej na poszczególne dziedziny gospodarki. | Model HERMIN ma duży [[potencjał]] rozwoju i możliwości rozszerzenia. Istnieje wiele czynników, które mogą zostać uwzględnione w dalszym rozwoju tego narzędzia. Przede wszystkim, można rozszerzyć sektory uwzględniane w modelu HERMIN, co pozwoliłoby na jeszcze dokładniejszą analizę wpływu polityki regionalnej na poszczególne dziedziny gospodarki. | ||
Linia 79: | Linia 62: | ||
Potencjalne zastosowania modelu HERMIN w przyszłości są liczne. Może być on wykorzystywany do oceny skuteczności różnych polityk publicznych, prognozowania rozwoju regionalnego, analizy wpływu zewnętrznych czynników na gospodarkę oraz do podejmowania lepiej ugruntowanych decyzji dotyczących polityki regionalnej. Jednocześnie, ważne jest, aby pamiętać o ograniczeniach i założeniach modelu HERMIN oraz interpretować wyniki analiz w kontekście ich kontekstu i specyfiki regionalnej. | Potencjalne zastosowania modelu HERMIN w przyszłości są liczne. Może być on wykorzystywany do oceny skuteczności różnych polityk publicznych, prognozowania rozwoju regionalnego, analizy wpływu zewnętrznych czynników na gospodarkę oraz do podejmowania lepiej ugruntowanych decyzji dotyczących polityki regionalnej. Jednocześnie, ważne jest, aby pamiętać o ograniczeniach i założeniach modelu HERMIN oraz interpretować wyniki analiz w kontekście ich kontekstu i specyfiki regionalnej. | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Sektor]]}} — {{i5link|a=[[Rynek krajowy]]}} — {{i5link|a=[[Unia]]}} — {{i5link|a=[[Międzynarodowy podział pracy]]}} — {{i5link|a=[[Teoria lokalizacji]]}} — {{i5link|a=[[Otoczenie dalsze]]}} — {{i5link|a=[[Otoczenie organizacji]]}} — {{i5link|a=[[Rynek pracy]]}} — {{i5link|a=[[Wzrost gospodarczy]]}} }} | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Piech K., Programowanie i prognozowanie makroekonomiczne w Polsce, Instytut Wiedzy i Innowacji, Warszawa | * Piech K. (2008), ''Programowanie i prognozowanie makroekonomiczne w Polsce'', Instytut Wiedzy i Innowacji, Warszawa | ||
* Zaleski J., Bradley J., Wyniki modelowania wpływu | * Zaleski J., Bradley J. (2004), ''Wyniki modelowania wpływu funduszy strukturalnych i funduszu spójności na gospodarkę polską przy zastosowaniu polskiej implementacji modelu HERMIN'' | ||
* Zaleski J., Tomaszewski P., Wojtasik A., Bradley J., Raport nr 1- Modyfikacja i uaktualnienie wersji modelu HERMIN dla Polski, Wrocław | * Zaleski J., Tomaszewski P., Wojtasik A., Bradley J. (2004), ''Raport nr 1 - Modyfikacja i uaktualnienie wersji modelu HERMIN dla Polski'', Wrocław | ||
</noautolinks> | </noautolinks> | ||
{{a|Monika Kaczyńska}} | {{a|Monika Kaczyńska}} | ||
[[Kategoria: | [[Kategoria:Ekonometria]] | ||
{{#metamaster:description|HERMIN to model ekonometryczny oceniający wpływ funduszy strukturalnych na gospodarki regionów UE. Przeznaczony dla małych otwartych gospodarek, uwzględniający ich specyficzne cechy i ograniczenia danych.}} | {{#metamaster:description|HERMIN to model ekonometryczny oceniający wpływ funduszy strukturalnych na gospodarki regionów UE. Przeznaczony dla małych otwartych gospodarek, uwzględniający ich specyficzne cechy i ograniczenia danych.}} |
Aktualna wersja na dzień 23:15, 10 gru 2023
HERMIN - jest to model ekonometryczny stworzony w 1982 roku przez Johna Bradley'a. Początkowo model ten był mniejszą wersją modelu HERMES, opracowanego w latach 80-tych przez Komisję Europejską dla regionów peryferyjnych. Jego podstawę stanowią konwencjonalne mechanizmy keynsowkie, ale posiada on także cechy neoklasyczne. HERMIN był już wykorzystywany w UE w latach 90 - tych m.in. przy ocenie procesów osiągania spójności oraz przy badaniu wpływu funduszy strukturalnych na gospodarki tychże regionów. Jest przeznaczony dla nowych członków UE, w szczególności dla małych otwartych gospodarek (small open economy-SOE), w których funkcjonuje prawo jednej ceny, ponieważ uwzględnia ograniczoną dostępność szczegółowych danych makro - sektorowych oraz możliwość stosowania krótkich szeregów czasowych.
Założenia modelu
Skupiają się one wokół głównych właściwości gospodarek dążących do spójności uwzględniając:
- Stopień otwarcia gospodarki w relacji do handlu światowego, łącznie z reagowaniem na wewnętrzne i zewnętrzne warianty szokowe,
- Relacje i charakter zmian między częścią gospodarki podlegającej i niepodlegającej wolnemu handlowi, łącznie ze zmianami strukturalnymi,
- Mechanizmy wyznaczające płace i ceny,
- Mechanizmy funkcjonowania rynku pracy i jego elastyczność wraz, w miarę możliwości, z uwzględnieniem roli migracji pracowników między państwami oraz regionami,
- Rolę sektora publicznego i długu publicznego oraz interakcji między sektorem publicznym i niepublicznym.
Struktura modelu
Model HERMIN zawiera 262 równania (w tym 162 nieliniowe), 406 zmiennych (w tym 257 endogenicznych i 149 egzogenicznych). Składa się z czterech sektorów:
- Przemysłowy (manufacturing) - główny sektor podlegający obrotowi na rynku międzynarodowym,
- Usługi rynkowe (market services) - główny sektor niepodlegający obrotowi handlowemu na rynku międzynarodowym,
- Rolnictwo (agriculture),
- Usługi publiczne nierynkowe (non-market services).
Model tworzą także trzy bloki:
- Podażowy,
- Absorpcji (popytu),
- Dystrybucji przychodów.
Schemat modelu
Zastosowanie modelu HERMIN w analizie polityki regionalnej UE
Model HERMIN (ang. Harmonized Econometric Modelling of International Relations) jest narzędziem ekonometrycznym wykorzystywanym do analizy polityki regionalnej Unii Europejskiej. Przeprowadzenie licznych badań przy użyciu tego modelu pozwoliło na uzyskanie cennych informacji na temat wpływu funduszy strukturalnych na gospodarki regionów.
W ramach analizy wpływu funduszy strukturalnych na gospodarki regionów przeprowadzono konkretne badania, które pozwoliły na ocenę skuteczności tych środków w osiąganiu celów polityki regionalnej UE. Dzięki modelowi HERMIN można było szczegółowo zbadać, jak alokacja środków wpływa na wzrost gospodarczy, zatrudnienie, innowacje oraz inne wskaźniki rozwoju regionalnego.
Wyniki analiz przeprowadzonych przy użyciu modelu HERMIN pozwalają wyciągnąć wiele wniosków dotyczących skuteczności działań podejmowanych w ramach polityki spójności. Model ten umożliwia ocenę wpływu różnych czynników na osiąganie spójności w UE, takich jak nakłady inwestycyjne, rozwój infrastruktury czy wsparcie dla przedsiębiorczości. Dzięki temu można identyfikować obszary, w których należy skoncentrować wysiłki, aby osiągnąć większą równowagę i zrównoważony rozwój w poszczególnych regionach.
Analiza polityki spójności przy użyciu modelu HERMIN pozwala również zidentyfikować czynniki wpływające na efektywność działań podejmowanych w tej dziedzinie. Na podstawie wyników analiz można podejmować decyzje dotyczące optymalnego wykorzystania środków finansowych oraz identyfikować obszary, w których konieczne są dalsze działania i reformy.
Wykorzystanie modelu HERMIN w analizie polityki regionalnej UE ma wiele korzyści. Przede wszystkim umożliwia on dokładną i precyzyjną ocenę wpływu funduszy strukturalnych na gospodarki regionów. Ponadto, model ten uwzględnia szeroki zakres czynników i zależności między nimi, co pozwala na bardziej kompleksową analizę polityki spójności. Dzięki temu decydenci polityczni mogą podejmować lepiej ugruntowane decyzje dotyczące alokacji środków finansowych i strategii rozwoju regionalnego.
Zalety i ograniczenia modelu HERMIN
Model HERMIN posiada wiele zalet w porównaniu do innych modeli ekonomicznych wykorzystywanych w analizach polityki regionalnej. Przede wszystkim, jest to model harmonizowany, co oznacza, że uwzględnia specyfikę poszczególnych regionów oraz różnice między nimi. Dzięki temu pozwala na bardziej precyzyjne odwzorowanie rzeczywistości i dostosowanie analiz do konkretnych warunków regionalnych.
Kolejną zaletą modelu HERMIN jest uwzględnienie ograniczonej dostępności danych makro-sektorowych. Model ten potrafi operować na danych o różnym poziomie szczegółowości, co sprawia, że jest bardziej elastyczny i dostosowuje się do dostępnych informacji. Dzięki temu możliwe jest przeprowadzenie analiz nawet w przypadku braku pełnych danych dla wszystkich sektorów gospodarki.
Model HERMIN umożliwia również badanie wpływu różnych czynników na gospodarkę. Można analizować zarówno czynniki zewnętrzne, takie jak zmiany w polityce regionalnej UE, jak i czynniki wewnętrzne, takie jak inwestycje publiczne czy zmiany demograficzne. Dzięki temu można dokładniej zrozumieć, jak różne czynniki wpływają na rozwój regionalny i jakie są konsekwencje podejmowanych działań.
Warto jednak pamiętać, że model HERMIN ma również pewne ograniczenia. Przede wszystkim, wyniki analiz oparte na tym modelu są zawsze wynikiem uproszczeń i założeń. Modele ekonomiczne, w tym HERMIN, operują na uproszczonych założeniach, które mogą nie odzwierciedlać w pełni rzeczywistości. Ograniczenia te mogą wpływać na dokładność wyników analiz i powodować pewne rozbieżności między prognozami a rzeczywistością.
Ponadto, uproszczenia w modelu HERMIN mogą mieć pewne konsekwencje dla odwzorowania rzeczywistych zjawisk ekonomicznych. Na przykład, brak uwzględnienia niektórych czynników czy zależności między nimi może prowadzić do niedoszacowania lub nad oszacowania wpływu poszczególnych czynników na rozwój regionalny. Dlatego ważne jest, aby wyniki analiz przeprowadzonych przy użyciu modelu HERMIN były interpretowane w kontekście ich ograniczeń i założeń.
Rozwinięcia modelu HERMIN i perspektywy dalszego rozwoju
Model HERMIN ma duży potencjał rozwoju i możliwości rozszerzenia. Istnieje wiele czynników, które mogą zostać uwzględnione w dalszym rozwoju tego narzędzia. Przede wszystkim, można rozszerzyć sektory uwzględniane w modelu HERMIN, co pozwoliłoby na jeszcze dokładniejszą analizę wpływu polityki regionalnej na poszczególne dziedziny gospodarki.
Wprowadzenie nowych sektorów do modelu HERMIN może przynieść wiele korzyści. Na przykład, uwzględnienie sektora energetycznego pozwoliłoby na analizę wpływu polityki energetycznej na rozwój regionalny. Można również rozważyć uwzględnienie sektora turystycznego, który jest ważnym czynnikiem rozwoju wielu regionów UE.
Model HERMIN może być również wykorzystany w kontekście prognozowania gospodarczego. Dzięki uwzględnieniu różnych czynników i zależności między nimi, model ten może generować prognozy dotyczące rozwoju regionalnego i oceny skutków różnych działań politycznych. To narzędzie może być szczególnie przydatne dla decydentów politycznych i instytucji odpowiedzialnych za planowanie rozwoju regionalnego.
Dodatkowo, model HERMIN może być wykorzystany do oceny polityki fiskalnej. Analiza wpływu różnych instrumentów polityki fiskalnej na rozwój regionalny może dostarczyć cennych informacji dotyczących optymalnych strategii finansowych. Można również badać wpływ różnych form opodatkowania czy programów wsparcia dla przedsiębiorstw na rozwój regionalny.
Główne perspektywy dalszego rozwoju modelu HERMIN obejmują zarówno rozszerzenie uwzględnianych czynników, jak i rozwój bardziej zaawansowanych technik analizy danych. Możliwość uwzględnienia coraz większej liczby sektorów gospodarki i czynników wpływających na rozwój regionalny pozwoliłaby na jeszcze bardziej kompleksową analizę polityki regionalnej UE.
Potencjalne zastosowania modelu HERMIN w przyszłości są liczne. Może być on wykorzystywany do oceny skuteczności różnych polityk publicznych, prognozowania rozwoju regionalnego, analizy wpływu zewnętrznych czynników na gospodarkę oraz do podejmowania lepiej ugruntowanych decyzji dotyczących polityki regionalnej. Jednocześnie, ważne jest, aby pamiętać o ograniczeniach i założeniach modelu HERMIN oraz interpretować wyniki analiz w kontekście ich kontekstu i specyfiki regionalnej.
Model HERMIN — artykuły polecane |
Sektor — Rynek krajowy — Unia — Międzynarodowy podział pracy — Teoria lokalizacji — Otoczenie dalsze — Otoczenie organizacji — Rynek pracy — Wzrost gospodarczy |
Bibliografia
- Piech K. (2008), Programowanie i prognozowanie makroekonomiczne w Polsce, Instytut Wiedzy i Innowacji, Warszawa
- Zaleski J., Bradley J. (2004), Wyniki modelowania wpływu funduszy strukturalnych i funduszu spójności na gospodarkę polską przy zastosowaniu polskiej implementacji modelu HERMIN
- Zaleski J., Tomaszewski P., Wojtasik A., Bradley J. (2004), Raport nr 1 - Modyfikacja i uaktualnienie wersji modelu HERMIN dla Polski, Wrocław
Autor: Monika Kaczyńska