Generacja Y: Różnice pomiędzy wersjami
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 12 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Generacja Y''' - jest określenie generacji ludzi urodzonych w latach 1976-1982 oraz 1990-2001, czyli dorastających na przełomie wieków, w latach 90-tych i 2000-nych i zaczynających korzystać z takich nowinek technicznych jak komputery, GSM, czy [[Internet]] (D. Berreby 1999, s. 52-64). Pokolenie Y, inaczej zwane również pokoleniem Millenials, to [[grupa]] demograficzna będąca następcą pokolenia X. Termin pokolenie Y odnosi się do osób, które weszły w okres dorosłości z początkiem XXI w. Jest wiele wariancji odnośnie ram czasowych, w których można zamknąć termin pokolenia Y. Według Neil’a Howe oraz Williama Straussa, amerykańskich autorów książki pt: "Generations: The History of America's Future" z roku 1991, na zapoczątkowanie pokolenia przypadł rok 1982, zwieńczeniem jest natomiast rok 2004. Według innego źródła, jakim jest [[magazyn]] Newsweek, są to osoby urodzone w latach 1977-1994. Z kolei w artykułach zamieszczonych w dwóch popularnych amerykańskich magazynach "Times" oraz "the New York Times" mówi się, że są to lata 1980-2000, bądź 1976-1990<ref>Stack L. (2018).</ref>. Zarówno w Stanach Zjednoczonych, jak i w Polsce, owa grupa demograficzna stanowi około jedną trzecią ogółu ludności. | |||
</ | |||
Ze względu na ich dużą liczbę, są oni głównym ogniwem i napędem współczesnej gospodarki. To właśnie oni według badań i statystyk, kupują i wydają najwięcej na otaczające ich dobra, dlatego też są oni bardzo ważną grupą docelową dla sprzedawców. Pokolenie Y zwraca również szczególną uwagę na działania i oferty przedsiębiorstw<ref>Deloitte, 2018.</ref>. | |||
Ze względu na ich dużą liczbę, są oni głównym ogniwem i napędem współczesnej gospodarki. To właśnie oni według badań i statystyk, kupują i wydają najwięcej na otaczające ich dobra, dlatego też są oni bardzo ważną grupą docelową dla sprzedawców. Pokolenie Y zwraca również szczególną uwagę na działania i oferty przedsiębiorstw<ref>Deloitte | |||
==TL;DR== | ==TL;DR== | ||
Linia 23: | Linia 7: | ||
==Cechy== | ==Cechy== | ||
Pokolenie to dorastało w świecie pełnym elektroniki i społecznie połączonym siecią. Są pokoleniem, które zyskało największą uwagę marketingową. Jako najbardziej zróżnicowana etnicznie generacja, Pokolenie Y jest tolerancyjne, otwarte i skłonne do zmian. W porównaniu do innych pokoleń, ich szczególnymi cechami są wysokie [[kompetencje]], [[pewność siebie]], przeświadczenie o swojej wyjątkowości oraz [[przedsiębiorczość]]. Pokolenie Y to także osoby bardzo elastyczne, potrafią szybko dostosować się do nowego otoczenia oraz przyswajają [[nowe technologie]]. Warto dodać, że pokolenie to cechuję się krytycznym stosunkiem do otaczającego go świata oraz rozsądkiem<ref>Fazlagić J. (2008). | Pokolenie to dorastało w świecie pełnym elektroniki i społecznie połączonym siecią. Są pokoleniem, które zyskało największą uwagę marketingową. Jako najbardziej zróżnicowana etnicznie generacja, Pokolenie Y jest tolerancyjne, otwarte i skłonne do zmian. W porównaniu do innych pokoleń, ich szczególnymi cechami są wysokie [[kompetencje]], [[pewność siebie]], przeświadczenie o swojej wyjątkowości oraz [[przedsiębiorczość]]. Pokolenie Y to także osoby bardzo elastyczne, potrafią szybko dostosować się do nowego otoczenia oraz przyswajają [[nowe technologie]]. Warto dodać, że pokolenie to cechuję się krytycznym stosunkiem do otaczającego go świata oraz rozsądkiem<ref>Fazlagić J. (2008)., s. 13.</ref>. | ||
Generacja ta ma kilka pozytywnych charakterystycznych cech, takich jak (M. Males 1996, s. 29): | Generacja ta ma kilka pozytywnych charakterystycznych cech, takich jak (M. Males 1996, s. 29): | ||
Linia 34: | Linia 18: | ||
# Znaczna jej część posiada komputer (ponad 90%), ściąga muzykę z Internetu, posiada telefon komórkowy, przenośne urządzenia audio/video/MP3, posiada lub czyta bloga oraz wykorzystuje Internet jako podstawowe źródło informacji. | # Znaczna jej część posiada komputer (ponad 90%), ściąga muzykę z Internetu, posiada telefon komórkowy, przenośne urządzenia audio/video/MP3, posiada lub czyta bloga oraz wykorzystuje Internet jako podstawowe źródło informacji. | ||
Pomimo sowich pozytywnych cech, generacja Y posiada również pewne wady<ref>Fazlagić J. (2008) | Pomimo sowich pozytywnych cech, generacja Y posiada również pewne wady<ref>Fazlagić J. (2008), s. 13.</ref>: | ||
# Często przez swoistego rodzaju wychowanie, wraz z wkroczeniem w dorosłość, konfrontacja z rzeczywistością bywa dla nich trudna. | # Często przez swoistego rodzaju wychowanie, wraz z wkroczeniem w dorosłość, konfrontacja z rzeczywistością bywa dla nich trudna. | ||
# Środowisko w którym dorastali wiązało się często z wynagradzaniem działań. | # Środowisko w którym dorastali wiązało się często z wynagradzaniem działań. | ||
# Prowadzenie życia przy bliskich relacjach z rodzicami, spowodowało utrudnienie procesu samodzielnego podejmowania decyzji. | # Prowadzenie życia przy bliskich relacjach z rodzicami, spowodowało utrudnienie procesu samodzielnego podejmowania decyzji. | ||
# Często posiadają nierealistyczne oczekiwania względem pracodawców | # Często posiadają nierealistyczne oczekiwania względem pracodawców | ||
<google>n</google> | |||
==Generacja Y - przykłady== | ==Generacja Y - przykłady== | ||
* Mark Zuckerberg | * Mark Zuckerberg - amerykański programista, informatyk, wizjoner biznesowy i filantrop, założyciel serwisu społecznościowego Facebook. Urodził się w 1984 roku i jest jednym z najbardziej znanych przedstawicieli pokolenia Y. Jego działania zrewolucjonizowały dzisiejsze internetowe doświadczenia społeczne. | ||
* Kanye West | * Kanye West - amerykański raper, [[producent]] muzyczny, autor tekstów piosenek, projektant mody i aktywista polityczny. Urodził się w 1977 roku i jest jednym z najbardziej wpływowych i utalentowanych przedstawicieli pokolenia Y. Jego wielokrotnie nagradzane albumy stały się kluczowymi dziełami w muzyce hip-hop. | ||
* Natalie Portman | * Natalie Portman - izraelsko-amerykańska aktorka, producentka filmowa i aktywistka społeczna. Urodziła się w 1981 roku i jest znana z występów w takich filmach jak "V for Vendetta", "Black Swan" i "Thor". Jest jedną z najbardziej wpływowych przedstawicieli pokolenia Y. | ||
==Generacja Y - mocne strony== | ==Generacja Y - mocne strony== | ||
Linia 70: | Linia 56: | ||
Pokolenie Y jest bardzo zaangażowane w swoją pracę i zorientowane na jakość, technologię i wyniki, a także wykorzystuje media społecznościowe do współpracy, promocji i informacji. | Pokolenie Y jest bardzo zaangażowane w swoją pracę i zorientowane na jakość, technologię i wyniki, a także wykorzystuje media społecznościowe do współpracy, promocji i informacji. | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Generacja X]]}} — {{i5link|a=[[Generacja Z]]}} — {{i5link|a=[[Baby Boomer]]}} — {{i5link|a=[[Klasa średnia]]}} — {{i5link|a=[[Baby boomers]]}} — {{i5link|a=[[Biuro coworkingowe]]}} — {{i5link|a=[[Środki masowego przekazu]]}} — {{i5link|a=[[Czas wolny]]}} — {{i5link|a=[[Kultura uczestnictwa]]}} }} | |||
==Przypisy== | ==Przypisy== | ||
Linia 76: | Linia 64: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Berreby D. (1999) | * Berreby D. (1999), ''The Hunter-Gatherers of the Knowledge Economy: The Anthropology of Today's Cyberforagers'', Booz & Company, New York | ||
* Deloitte, [https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/global/Documents/About-Deloitte/gx-2018-millennial-survey-report.pdf 2018 Deloitte Millennial Survey], | * Deloitte (2018), ''[https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/global/Documents/About-Deloitte/gx-2018-millennial-survey-report.pdf 2018 Deloitte Millennial Survey]'', Deloitte | ||
* Fazlagić J. (2008) | * Fazlagić J. (2008), ''[https://www.e-mentor.edu.pl/_pdf/ementor25.pdf Charakterystyka pokolenia Y]'', E-mentor, nr 3 | ||
* Males M. (1996) | * Males M. (1996), ''The Scapegoat Generation: America's War on Adolescents'', Common Courage Press, New York | ||
* Stack L. (2018) | * Stack L. (2018), ''Are You 21 to 37? You Might Be a Millennial'', The New York Times | ||
</noautolinks> | </noautolinks> | ||
{{a|Anna Sobilo, Michał Polański}} | {{a|Anna Sobilo, Michał Polański}} | ||
[[Kategoria: | [[Kategoria:Pokolenia]] | ||
{{#metamaster:description|Generacja Y, znana jako Millenials. Ważna grupa docelowa dla sprzedawców i zainteresowana ofertami przedsiębiorstw.}} | {{#metamaster:description|Generacja Y, znana jako Millenials. Ważna grupa docelowa dla sprzedawców i zainteresowana ofertami przedsiębiorstw.}} |
Aktualna wersja na dzień 18:47, 18 sty 2024
Generacja Y - jest określenie generacji ludzi urodzonych w latach 1976-1982 oraz 1990-2001, czyli dorastających na przełomie wieków, w latach 90-tych i 2000-nych i zaczynających korzystać z takich nowinek technicznych jak komputery, GSM, czy Internet (D. Berreby 1999, s. 52-64). Pokolenie Y, inaczej zwane również pokoleniem Millenials, to grupa demograficzna będąca następcą pokolenia X. Termin pokolenie Y odnosi się do osób, które weszły w okres dorosłości z początkiem XXI w. Jest wiele wariancji odnośnie ram czasowych, w których można zamknąć termin pokolenia Y. Według Neil’a Howe oraz Williama Straussa, amerykańskich autorów książki pt: "Generations: The History of America's Future" z roku 1991, na zapoczątkowanie pokolenia przypadł rok 1982, zwieńczeniem jest natomiast rok 2004. Według innego źródła, jakim jest magazyn Newsweek, są to osoby urodzone w latach 1977-1994. Z kolei w artykułach zamieszczonych w dwóch popularnych amerykańskich magazynach "Times" oraz "the New York Times" mówi się, że są to lata 1980-2000, bądź 1976-1990[1]. Zarówno w Stanach Zjednoczonych, jak i w Polsce, owa grupa demograficzna stanowi około jedną trzecią ogółu ludności.
Ze względu na ich dużą liczbę, są oni głównym ogniwem i napędem współczesnej gospodarki. To właśnie oni według badań i statystyk, kupują i wydają najwięcej na otaczające ich dobra, dlatego też są oni bardzo ważną grupą docelową dla sprzedawców. Pokolenie Y zwraca również szczególną uwagę na działania i oferty przedsiębiorstw[2].
TL;DR
Generacja Y to grupa ludzi urodzonych w latach 1976-1982 oraz 1990-2001, która dorastała w erze nowych technologii. Są oni ważną grupą docelową dla sprzedawców i stanowią około jednej trzeciej populacji. Charakteryzują się wysokimi kompetencjami, przedsiębiorczością i elastycznością. Mają pozytywne cechy, takie jak ambitność, tolerancja, samodzielność i otwartość na doświadczenia seksualne. Jednak mają też wady, takie jak trudności w radzeniu sobie z rzeczywistością, nierealistyczne oczekiwania względem pracodawców i słabe umiejętności interpersonalne. Generacja Y wykorzystuje technologię, angażuje się w społeczne działania i jest skoncentrowana na wynikach. Są również związani z pracą zespołową, technologią i jakością.
Cechy
Pokolenie to dorastało w świecie pełnym elektroniki i społecznie połączonym siecią. Są pokoleniem, które zyskało największą uwagę marketingową. Jako najbardziej zróżnicowana etnicznie generacja, Pokolenie Y jest tolerancyjne, otwarte i skłonne do zmian. W porównaniu do innych pokoleń, ich szczególnymi cechami są wysokie kompetencje, pewność siebie, przeświadczenie o swojej wyjątkowości oraz przedsiębiorczość. Pokolenie Y to także osoby bardzo elastyczne, potrafią szybko dostosować się do nowego otoczenia oraz przyswajają nowe technologie. Warto dodać, że pokolenie to cechuję się krytycznym stosunkiem do otaczającego go świata oraz rozsądkiem[3].
Generacja ta ma kilka pozytywnych charakterystycznych cech, takich jak (M. Males 1996, s. 29):
- Ludzie ci musieli stawiać czoła coraz to większym kosztom edukacji.
- Są bardziej ambitni i zdolni do zmiany pracy oraz miejsca zamieszkania.
- Są bardziej skłonni do rozwodów, a w ich rodzinach często pracuje oboje rodziców.
- Są bardziej świadomi swojej wartości na rynku pracy, mają ograniczoną lojalność wobec pracodawcy oraz nalegają na bardziej pobudzające warunki zatrudnienia. Bardzo cenią sobie równowagę pomiędzy życiem zawodowym, a życiem prywatnym. Stawiają oni przede wszystkim na rozwój, a nie na szybką karierę i pieniądze.
- Są bardziej otwarci na doświadczenia seksualne, wyrażanie uczuć, ale nie skłonni do angażowania się w związki.
- Ludzie ci masowo kupują nieruchomości, dokładnie wiedząc, czego chcą. Najbardziej liczy się dla nich lokalizacja, sieć komunikacji miejskiej, bliskość sklepów, kin, restauracji. Lubią wielkie miasta i cenią sobie dobrze zagospodarowaną przestrzeń.
- Znaczna jej część posiada komputer (ponad 90%), ściąga muzykę z Internetu, posiada telefon komórkowy, przenośne urządzenia audio/video/MP3, posiada lub czyta bloga oraz wykorzystuje Internet jako podstawowe źródło informacji.
Pomimo sowich pozytywnych cech, generacja Y posiada również pewne wady[4]:
- Często przez swoistego rodzaju wychowanie, wraz z wkroczeniem w dorosłość, konfrontacja z rzeczywistością bywa dla nich trudna.
- Środowisko w którym dorastali wiązało się często z wynagradzaniem działań.
- Prowadzenie życia przy bliskich relacjach z rodzicami, spowodowało utrudnienie procesu samodzielnego podejmowania decyzji.
- Często posiadają nierealistyczne oczekiwania względem pracodawców
Generacja Y - przykłady
- Mark Zuckerberg - amerykański programista, informatyk, wizjoner biznesowy i filantrop, założyciel serwisu społecznościowego Facebook. Urodził się w 1984 roku i jest jednym z najbardziej znanych przedstawicieli pokolenia Y. Jego działania zrewolucjonizowały dzisiejsze internetowe doświadczenia społeczne.
- Kanye West - amerykański raper, producent muzyczny, autor tekstów piosenek, projektant mody i aktywista polityczny. Urodził się w 1977 roku i jest jednym z najbardziej wpływowych i utalentowanych przedstawicieli pokolenia Y. Jego wielokrotnie nagradzane albumy stały się kluczowymi dziełami w muzyce hip-hop.
- Natalie Portman - izraelsko-amerykańska aktorka, producentka filmowa i aktywistka społeczna. Urodziła się w 1981 roku i jest znana z występów w takich filmach jak "V for Vendetta", "Black Swan" i "Thor". Jest jedną z najbardziej wpływowych przedstawicieli pokolenia Y.
Generacja Y - mocne strony
Pokolenie Y ma wiele mocnych stron, które przyczyniają się do jego sukcesu. Oto one:
- Przede wszystkim, pokolenie Y jest bardziej technologicznie świadome i skutecznie wykorzystuje nowe technologie w swoich codziennych działaniach. Potrafią one dostosować się do szybko zmieniających się trendów i potrafią wykorzystać nowe technologie do ułatwienia sobie życia lub do osiągania celów.
- Pokolenie Y jest również bardzo wytrwałe i zmotywowane. Są zdeterminowane, aby osiągnąć swoje cele, a ich wytrwałość i zaangażowanie w działania wpływa pozytywnie na ich sukces.
- Pokolenie Y jest bardziej świadome społecznie. Jako takie, są bardziej skłonni do angażowania się w społeczne działania, aby poprawić jakość życia i otoczenia wokół nich.
- Pokolenie Y jest również bardziej otwarte na różnorodność. Mają szersze horyzonty, są bardziej otwarci na różne poglądy i przekonania, a także są skłonni do akceptowania i szanowania różnych kultur i stylów życia.
- Pokolenie Y jest znane z tego, że jest bardziej wykształcone, co pozwala im na większe możliwości i daje lepsze szanse na sukces. Większość ludzi z tej generacji ukończyła szkołę średnią lub studia.
Generacja Y - ograniczenia
Pokolenie Y ma wiele ograniczeń i słabych stron, które zostały wywołane przez ich dziedzictwo technologiczne. Oto one:
- Brak zdolności do długoterminowego planowania - Generacja Y słabo sobie radzi z długoterminowym planowaniem i przygotowaniem na przyszłość. Często wybierają krótkoterminowe rozwiązania, które nie przynoszą długofalowych korzyści.
- Skłonność do przesady w wykorzystywaniu technologii - Pokolenie Y jest obsesyjnie przywiązane do technologii, a członkowie tej grupy często nie potrafią funkcjonować bez niej.
- Łatwość ulegania presji - Generacja Y ma tendencję do łatwego ulegania presji, co może prowadzić do nierozsądnych decyzji.
- Nieumiejętność wykonywania zadań bez nadzoru - Członkowie tej grupy mają trudności z samodzielnym wykonywaniem zadań bez nadzoru lub wsparcia.
- Słabe umiejętności interpersonalne - Pokolenie Y ma słabe umiejętności interpersonalne, co może być przeszkodą w udanym współdziałaniu z innymi zespołami.
Generacja Y - inne związane podejścia
Pokolenie Y jest również związane z różnymi metodami i podejściami. Oto niektóre z nich:
- Zorientowanie na wyniki - Pokolenie Y silnie koncentruje się na osiągnięciu wyników. Badania wykazały, że młodzi ludzie cenią sobie wszelkiego rodzaju zachęty finansowe, które motywują ich do pracy i lepszego wykonania zadań.
- Praca zespołowa - Pokolenie Y dużo bardziej lubi współpracować niż pracować w pojedynkę. Uważają, że współpraca prowadzi do lepszych wyników, większej efektywności i lepszej jakości pracy.
- Zorientowanie na technologię - Pokolenie Y jest najbardziej technologicznie zaawansowanym pokoleniem w historii, dzięki czemu są bardzo skuteczni w wykorzystywaniu technologii do wykonywania swoich zadań.
- Użycie mediów społecznościowych - Pokolenie Y wykorzystuje media społecznościowe do wszelkiego rodzaju celów, w tym do promowania swoich produktów i usług, zdobywania informacji, budowania zaangażowania i śledzenia trendów.
- Zorientowanie na jakość - Pokolenie Y jest bardzo zorientowane na jakość w wykonywaniu swoich obowiązków. Chcą, aby ich praca była wykonana w najwyższej jakości i nie godzą się na mniej niż najlepsze.
Pokolenie Y jest bardzo zaangażowane w swoją pracę i zorientowane na jakość, technologię i wyniki, a także wykorzystuje media społecznościowe do współpracy, promocji i informacji.
Generacja Y — artykuły polecane |
Generacja X — Generacja Z — Baby Boomer — Klasa średnia — Baby boomers — Biuro coworkingowe — Środki masowego przekazu — Czas wolny — Kultura uczestnictwa |
Przypisy
Bibliografia
- Berreby D. (1999), The Hunter-Gatherers of the Knowledge Economy: The Anthropology of Today's Cyberforagers, Booz & Company, New York
- Deloitte (2018), 2018 Deloitte Millennial Survey, Deloitte
- Fazlagić J. (2008), Charakterystyka pokolenia Y, E-mentor, nr 3
- Males M. (1996), The Scapegoat Generation: America's War on Adolescents, Common Courage Press, New York
- Stack L. (2018), Are You 21 to 37? You Might Be a Millennial, The New York Times
Autor: Anna Sobilo, Michał Polański