Kultura masowa: Różnice pomiędzy wersjami
m (Dodanie MetaData Description) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 10 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Kultura masowa''' uznawana jest za [[produkt]] wtórny rewolucji przemysłowej i kojarzona jest, przede wszystkim, z przekazywaniem wielkim masom odbiorców identycznych lub analogicznych treści. | '''Kultura masowa''' uznawana jest za [[produkt]] wtórny rewolucji przemysłowej i kojarzona jest, przede wszystkim, z przekazywaniem wielkim masom odbiorców identycznych lub analogicznych treści. | ||
Zjawisko intelektualnej, rozrywkowej i estetycznej działalności człowieka związanej w szczególności z oddziaływaniem środków masowego przekazu. [[System]] kulturowy, w którym wszelkiego rodzaju dobra kulturowe są [[Produkcja|produkowane]] i rozprzestrzeniane na skalę masową. | Zjawisko intelektualnej, rozrywkowej i estetycznej działalności człowieka związanej w szczególności z oddziaływaniem środków masowego przekazu. [[System]] kulturowy, w którym wszelkiego rodzaju dobra kulturowe są [[Produkcja|produkowane]] i rozprzestrzeniane na skalę masową. | ||
==TL;DR== | ==TL;DR== | ||
Linia 24: | Linia 7: | ||
==Geneza== | ==Geneza== | ||
W literaturze dominują dwie teorie co do historii warunków kształtowania się kultury masowej. Pierwsza wiąże się z koncepcją marksowską, która wskazuje na korzenie kształtowania się masowej świadomości kulturowej w praktyce przedrewolucyjnej proletariatu<ref>Olszewska-Dyoniziak B., ''Oblicza kultury'', Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 1998, s. 146.</ref>. Klasa robotnicza posiadała wspólnotę ideową z inteligencją, jednak nie stanowiła wspólnoty kulturowej. Poprzez zwiększoną aktywność proletariatu nastąpiły dalekosiężne zmiany w całokształcie stosunków społecznych. | W literaturze dominują dwie teorie co do historii warunków kształtowania się kultury masowej. Pierwsza wiąże się z koncepcją marksowską, która wskazuje na korzenie kształtowania się masowej świadomości kulturowej w praktyce przedrewolucyjnej proletariatu<ref>Olszewska-Dyoniziak B., ''Oblicza kultury'', Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 1998, s. 146.</ref>. Klasa robotnicza posiadała wspólnotę ideową z inteligencją, jednak nie stanowiła wspólnoty kulturowej. Poprzez zwiększoną aktywność proletariatu nastąpiły dalekosiężne zmiany w całokształcie stosunków społecznych. | ||
Teoria konkurencyjna jako przyczynę zrodzenia się kultury masowej wskazuje na pojawienie się wszelkiego rodzaju środków masowego przekazu (gazety, radia, druku, telewizji). Podejście to podkreśla zrodzenie się [[Potrzeba|potrzeb]] o charakterze techniczno-estetycznym, podczas gdy pierwsza teoria mówi o potrzebach ideologiczno-estetycznych<ref>M. Czerwiński, ''Socjologiczne teorematy i predylekcje a problematyka masowej świadomości kulturowej'', Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury, Warszawa 1983, s. 138.</ref>. | Teoria konkurencyjna jako przyczynę zrodzenia się kultury masowej wskazuje na pojawienie się wszelkiego rodzaju środków masowego przekazu (gazety, radia, druku, telewizji). Podejście to podkreśla zrodzenie się [[Potrzeba|potrzeb]] o charakterze techniczno-estetycznym, podczas gdy pierwsza teoria mówi o potrzebach ideologiczno-estetycznych<ref>M. Czerwiński, ''Socjologiczne teorematy i predylekcje a problematyka masowej świadomości kulturowej'', Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury, Warszawa 1983, s. 138.</ref>. | ||
W rzeczywistości przesłanek do powstania kultury masowej było wiele. Jej początków możemy upatrywać już w wieku XVIII i XIX wraz z narodzinami rewolucji przemysłowej zapoczątkowanej w Anglii. Ten [[proces]] zmian gospodarczych, technicznych i społecznych prowadził w konsekwencji również do zmian kulturowych. | W rzeczywistości przesłanek do powstania kultury masowej było wiele. Jej początków możemy upatrywać już w wieku XVIII i XIX wraz z narodzinami rewolucji przemysłowej zapoczątkowanej w Anglii. Ten [[proces]] zmian gospodarczych, technicznych i społecznych prowadził w konsekwencji również do zmian kulturowych. | ||
Do najważniejszych czynników wpływających na ukształtowanie się zjawiska kultury masowej zaliczamy: | Do najważniejszych czynników wpływających na ukształtowanie się zjawiska kultury masowej zaliczamy: | ||
Linia 35: | Linia 17: | ||
* szybkie zmiany techniczne dające początek środkom masowego przekazu | * szybkie zmiany techniczne dające początek środkom masowego przekazu | ||
* rewolucję [[Demografia|demograficzną]] | * rewolucję [[Demografia|demograficzną]] | ||
* wzmożoną koncentrację ludności w ośrodkach miejskich | * wzmożoną koncentrację ludności w ośrodkach miejskich | ||
* edukację publiczną - ujednolicenie wykształcenia | * edukację publiczną - ujednolicenie wykształcenia | ||
<google>n</google> | |||
==Transformacja wspólnoty w społeczeństwo masowe== | ==Transformacja wspólnoty w społeczeństwo masowe== | ||
[[Społeczeństwo]], stwarzające warunki do powstania kultury masowej, charakteryzuje się specyficznym charakterem [[Więź|więzi]] społecznych. Według Tonnies'a społeczeństwo zurbanizowane i uprzemysłowione, będące nośnikiem kultury masowej, stanowi zupełna przeciwieństwo wspólnoty [[Grupa społeczna|grup społecznych]], która dotychczas panowała w społeczeństwie. | |||
[[Społeczeństwo]], stwarzające warunki do powstania kultury masowej, charakteryzuje się specyficznym charakterem [[Więź|więzi]] społecznych. Według Tonnies'a społeczeństwo zurbanizowane i uprzemysłowione, będące nośnikiem kultury masowej, stanowi zupełna przeciwieństwo wspólnoty [[Grupa społeczna|grup społecznych]], która dotychczas panowała w społeczeństwie. | |||
Wraz z upowszechnieniem się środków masowego przekazu i pogłębienia dezintegracji jednostek, na drodze rewolucji społecznej, doszło do takich zjawisk jak: | Wraz z upowszechnieniem się środków masowego przekazu i pogłębienia dezintegracji jednostek, na drodze rewolucji społecznej, doszło do takich zjawisk jak: | ||
Linia 50: | Linia 33: | ||
==Zasada wspólnego mianownika== | ==Zasada wspólnego mianownika== | ||
W związku z nieograniczoną konkurencją na [[Rynek|rynku]] konsumenckim niezbędnym jest określenie wspólnego mianownika dla różnorodnych odbiorców kultury masowej w celu rozszerzenia i utrzymania pozycji na rynku konkretnego [[Towar|towaru]] - produktu kultury masowej. | W związku z nieograniczoną konkurencją na [[Rynek|rynku]] konsumenckim niezbędnym jest określenie wspólnego mianownika dla różnorodnych odbiorców kultury masowej w celu rozszerzenia i utrzymania pozycji na rynku konkretnego [[Towar|towaru]] - produktu kultury masowej. | ||
W związku z tym stosuje się wszelkie możliwe środki aby jednym mianownikiem objąć jak najwięcej mas, w celu zaspokojenie jak największej ilości potrzeb. | W związku z tym stosuje się wszelkie możliwe środki aby jednym mianownikiem objąć jak najwięcej mas, w celu zaspokojenie jak największej ilości potrzeb. | ||
==Krytyka kultury masowej== | ==Krytyka kultury masowej== | ||
Kultura masowa spotkała się z największą krytyką zwłaszcza w wieku XIX. Potępienie, aktualnego wtedy, stanu kultury było związane przede wszystkim z sentymentem do przeszłości, której przypisywało się wolność od wulgarnej literatury i sztuki szerzonej za pomocą urządzeń mechanicznych. Krytyka ta wypływała ze środowisk intelektualnych i arystokrackich, odczuwających frustrację w związku z zagrożeniem degradacji społecznej, dlatego rozpowszechniali oni przekonanie, że kultura masowa jest najniższym z możliwych wytworów kultury i opiera się na wulgarności. | |||
Kultura masowa spotkała się z największą krytyką zwłaszcza w wieku XIX. Potępienie, aktualnego wtedy, stanu kultury było związane przede wszystkim z sentymentem do przeszłości, której przypisywało się wolność od wulgarnej literatury i sztuki szerzonej za pomocą urządzeń mechanicznych. Krytyka ta wypływała ze środowisk intelektualnych i arystokrackich, odczuwających frustrację w związku z zagrożeniem degradacji społecznej, dlatego rozpowszechniali oni przekonanie, że kultura masowa jest najniższym z możliwych wytworów kultury i opiera się na wulgarności. | |||
Maryla Hopfinger opisując kulturę masową wskazywał na jej cechy takie jak: | Maryla Hopfinger opisując kulturę masową wskazywał na jej cechy takie jak: | ||
Linia 64: | Linia 45: | ||
* utrzymuje się, że bada profanum. | * utrzymuje się, że bada profanum. | ||
Głównym zarzutem krytyków kultury masowej, jest stałe obniżanie poziomu przekazywanych treści. Dominuje styl, którego [[wartość]] zależy od popularności, jednocześnie eliminując oryginalność i spontaniczność oraz zagadnienia kontrowersyjności. | Głównym zarzutem krytyków kultury masowej, jest stałe obniżanie poziomu przekazywanych treści. Dominuje styl, którego [[wartość]] zależy od popularności, jednocześnie eliminując oryginalność i spontaniczność oraz zagadnienia kontrowersyjności. | ||
Współcześnie, do głównych zarzutów w kierunku kultury masowej, zalicza się: | Współcześnie, do głównych zarzutów w kierunku kultury masowej, zalicza się: | ||
* jej tandetny charakter | * jej tandetny charakter | ||
* przekształcenie człowieka w biernego odbiorcę treści przekazywanych na skalę masową | * przekształcenie człowieka w biernego odbiorcę treści przekazywanych na skalę masową | ||
* niszczenia potencjału twórczego jednostki | * niszczenia potencjału twórczego jednostki | ||
* jej szkodliwe oddziaływanie społeczne sprzyjające panowaniu mas | * jej szkodliwe oddziaływanie społeczne sprzyjające panowaniu mas | ||
* [[zagrożenie]] wykorzystania kultury masowej jako narzędzia wykorzystywanego przez elity do manipulacji (np. [[Informacja|informacją]]) | * [[zagrożenie]] wykorzystania kultury masowej jako narzędzia wykorzystywanego przez elity do manipulacji (np. [[Informacja|informacją]]) | ||
Linia 79: | Linia 60: | ||
==Kultura masowa a popularna== | ==Kultura masowa a popularna== | ||
Pojęcie kultury masowej często błędnie utożsamiane jest z kulturą popularną. Naukowcy podkreślają, że kultura masowa odnosi się do kategorii produkcji, podczas gdy popularna znajduje odzwierciedlenie w kategorii konsumpcji. H. Jenkins<ref>Jenkins H., ''Kultura konwergencji - zderzenie starych i nowych mediów'', Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007, s. 134.</ref> na rozróżnienie tych dwóch kultur przywołuje przykład zakochanych ludzi, którzy słuchają radia i pod wpływem chwili postanawiają nazwać usłyszaną piosenkę "ich piosenką", bądź też pod wpływem ulubionego serialu, filmu fanka postanawia napisać serię opowiadań z [[udział]]em bohaterów programu. Przykłady te mają obrazować, że kultura popularna, jest tym, co zdarza się materiałom kultury masowej, gdy dostaną się w ręce [[konsument]]ów, a więc gdy ponownie staje się kulturą ludową. | |||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Homogenizacja kultury]]}} — {{i5link|a=[[Konsumpcjonizm]]}} — {{i5link|a=[[Opinia publiczna]]}} — {{i5link|a=[[Społeczeństwo]]}} — {{i5link|a=[[Społeczeństwo konsumpcyjne]]}} — {{i5link|a=[[Archetyp kulturowy]]}} — {{i5link|a=[[Socjotechnika]]}} — {{i5link|a=[[Alienacja]]}} — {{i5link|a=[[Kultura ludowa]]}} }} | |||
==Przypisy== | ==Przypisy== | ||
<references /> | |||
<references/> | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Czerwiński M. (1983), ''Socjologiczne teorematy i predylekcje a problematyka masowej świadomości kulturowej'', Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury, Warszawa | <noautolinks> | ||
* Hopfinger M. (1985), ''Kultura współczesna- audiowizualność'', PIW, Warszawa | * Czerwiński M. (1983), ''Socjologiczne teorematy i predylekcje a problematyka masowej świadomości kulturowej'', Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury, Warszawa | ||
* Jenkins H.(2007), ''Kultura konwergencji - zderzenie starych i nowych mediów'', Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa | * Hopfinger M. (1985), ''Kultura współczesna - audiowizualność'', PIW, Warszawa | ||
* | * Jenkins H. (2007), ''Kultura konwergencji - zderzenie starych i nowych mediów'', Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa | ||
* | * Karwańska A. (2007), ''Odkrywanie socjologii'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa | ||
* Olszewska-Dyoniziak B.(1998), ''Oblicza kultury'', Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków | * Kłosowska A. (2011), ''Kultura masowa'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa | ||
* Wielecki | * Olszewska-Dyoniziak B. (1998), ''Oblicza kultury'', Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków | ||
* Wielecki K. (2006), ''Społeczne aspekty kultury masowej'', Studia europeistyczne. Studia Europejskie/Centrum Europejskie Uniwersytetu Warszawskiego, (2), 33-51 | |||
</noautolinks> | |||
{{a|Agnieszka Czerwonka, Katarzyna Cudek}} | {{a|Agnieszka Czerwonka, Katarzyna Cudek}} | ||
[[Kategoria:Dziedzictwo kulturowe]] | |||
{{#metamaster:description|Kultura masowa - zjawisko intelektualne, rozrywkowe i estetyczne związane z mediami. System produkowania i rozpowszechniania dóbr kulturowych na skalę masową.}} | {{#metamaster:description|Kultura masowa - zjawisko intelektualne, rozrywkowe i estetyczne związane z mediami. System produkowania i rozpowszechniania dóbr kulturowych na skalę masową.}} |
Aktualna wersja na dzień 22:43, 11 gru 2023
Kultura masowa uznawana jest za produkt wtórny rewolucji przemysłowej i kojarzona jest, przede wszystkim, z przekazywaniem wielkim masom odbiorców identycznych lub analogicznych treści.
Zjawisko intelektualnej, rozrywkowej i estetycznej działalności człowieka związanej w szczególności z oddziaływaniem środków masowego przekazu. System kulturowy, w którym wszelkiego rodzaju dobra kulturowe są produkowane i rozprzestrzeniane na skalę masową.
TL;DR
Kultura masowa to zjawisko związane z przekazywaniem identycznych treści dużej liczbie odbiorców za pomocą środków masowego przekazu. Powstanie kultury masowej było wynikiem wielu czynników, takich jak demokratyzacja kultury, szybki rozwój technologiczny i koncentracja ludności w miastach. Kultura masowa spotkała się z krytyką, zarzuca się jej obniżanie poziomu treści, manipulację i utratę indywidualności. Istnieją jednak także pozytywne funkcje kultury masowej, takie jak informacyjna, edukacyjna i psychologiczna. Kultura masowa różni się od kultury popularnej, ta pierwsza dotyczy produkcji, a druga konsumpcji.
Geneza
W literaturze dominują dwie teorie co do historii warunków kształtowania się kultury masowej. Pierwsza wiąże się z koncepcją marksowską, która wskazuje na korzenie kształtowania się masowej świadomości kulturowej w praktyce przedrewolucyjnej proletariatu[1]. Klasa robotnicza posiadała wspólnotę ideową z inteligencją, jednak nie stanowiła wspólnoty kulturowej. Poprzez zwiększoną aktywność proletariatu nastąpiły dalekosiężne zmiany w całokształcie stosunków społecznych.
Teoria konkurencyjna jako przyczynę zrodzenia się kultury masowej wskazuje na pojawienie się wszelkiego rodzaju środków masowego przekazu (gazety, radia, druku, telewizji). Podejście to podkreśla zrodzenie się potrzeb o charakterze techniczno-estetycznym, podczas gdy pierwsza teoria mówi o potrzebach ideologiczno-estetycznych[2].
W rzeczywistości przesłanek do powstania kultury masowej było wiele. Jej początków możemy upatrywać już w wieku XVIII i XIX wraz z narodzinami rewolucji przemysłowej zapoczątkowanej w Anglii. Ten proces zmian gospodarczych, technicznych i społecznych prowadził w konsekwencji również do zmian kulturowych.
Do najważniejszych czynników wpływających na ukształtowanie się zjawiska kultury masowej zaliczamy:
- demokratyzację kultury
- szybkie zmiany techniczne dające początek środkom masowego przekazu
- rewolucję demograficzną
- wzmożoną koncentrację ludności w ośrodkach miejskich
- edukację publiczną - ujednolicenie wykształcenia
Transformacja wspólnoty w społeczeństwo masowe
Społeczeństwo, stwarzające warunki do powstania kultury masowej, charakteryzuje się specyficznym charakterem więzi społecznych. Według Tonnies'a społeczeństwo zurbanizowane i uprzemysłowione, będące nośnikiem kultury masowej, stanowi zupełna przeciwieństwo wspólnoty grup społecznych, która dotychczas panowała w społeczeństwie.
Wraz z upowszechnieniem się środków masowego przekazu i pogłębienia dezintegracji jednostek, na drodze rewolucji społecznej, doszło do takich zjawisk jak:
- zmiana stosunków społecznych z bezpośrednich i osobistych na bezosobowe i urzeczowione
- osłabienie kontroli społecznej
- więzi społeczne zaczęły opierać się głównie na pełnionych rolach społecznych a nie na więzach rodzinnych, przyjaźni czy sąsiedztwie
- wzmożona heterogeniczność obyczajowa, religijna i etniczna
- na znaczeniu zyskała formalna struktura władzy
Zasada wspólnego mianownika
W związku z nieograniczoną konkurencją na rynku konsumenckim niezbędnym jest określenie wspólnego mianownika dla różnorodnych odbiorców kultury masowej w celu rozszerzenia i utrzymania pozycji na rynku konkretnego towaru - produktu kultury masowej. W związku z tym stosuje się wszelkie możliwe środki aby jednym mianownikiem objąć jak najwięcej mas, w celu zaspokojenie jak największej ilości potrzeb.
Krytyka kultury masowej
Kultura masowa spotkała się z największą krytyką zwłaszcza w wieku XIX. Potępienie, aktualnego wtedy, stanu kultury było związane przede wszystkim z sentymentem do przeszłości, której przypisywało się wolność od wulgarnej literatury i sztuki szerzonej za pomocą urządzeń mechanicznych. Krytyka ta wypływała ze środowisk intelektualnych i arystokrackich, odczuwających frustrację w związku z zagrożeniem degradacji społecznej, dlatego rozpowszechniali oni przekonanie, że kultura masowa jest najniższym z możliwych wytworów kultury i opiera się na wulgarności.
Maryla Hopfinger opisując kulturę masową wskazywał na jej cechy takie jak:
- lekceważenie czynnika indywidualnego,
- mówienie o manipulatorach, nadawcach, zamiast eksponowanie artysty,
- zakłada interpretacyjną bierność odbiorcy, jego rola ogranicza się jedynie do odwzorowania komunikowanych treści,
- utrzymuje się, że bada profanum.
Głównym zarzutem krytyków kultury masowej, jest stałe obniżanie poziomu przekazywanych treści. Dominuje styl, którego wartość zależy od popularności, jednocześnie eliminując oryginalność i spontaniczność oraz zagadnienia kontrowersyjności.
Współcześnie, do głównych zarzutów w kierunku kultury masowej, zalicza się:
- jej tandetny charakter
- przekształcenie człowieka w biernego odbiorcę treści przekazywanych na skalę masową
- niszczenia potencjału twórczego jednostki
- jej szkodliwe oddziaływanie społeczne sprzyjające panowaniu mas
- zagrożenie wykorzystania kultury masowej jako narzędzia wykorzystywanego przez elity do manipulacji (np. informacją)
Należy pamiętać również o pozytywnych funkcjach kultury masowej. Należą do ich m.in. funkcja:
- informacyjna,
- edukacyjna,
- psychologiczna.
Kultura masowa a popularna
Pojęcie kultury masowej często błędnie utożsamiane jest z kulturą popularną. Naukowcy podkreślają, że kultura masowa odnosi się do kategorii produkcji, podczas gdy popularna znajduje odzwierciedlenie w kategorii konsumpcji. H. Jenkins[3] na rozróżnienie tych dwóch kultur przywołuje przykład zakochanych ludzi, którzy słuchają radia i pod wpływem chwili postanawiają nazwać usłyszaną piosenkę "ich piosenką", bądź też pod wpływem ulubionego serialu, filmu fanka postanawia napisać serię opowiadań z udziałem bohaterów programu. Przykłady te mają obrazować, że kultura popularna, jest tym, co zdarza się materiałom kultury masowej, gdy dostaną się w ręce konsumentów, a więc gdy ponownie staje się kulturą ludową.
Kultura masowa — artykuły polecane |
Homogenizacja kultury — Konsumpcjonizm — Opinia publiczna — Społeczeństwo — Społeczeństwo konsumpcyjne — Archetyp kulturowy — Socjotechnika — Alienacja — Kultura ludowa |
Przypisy
- ↑ Olszewska-Dyoniziak B., Oblicza kultury, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 1998, s. 146.
- ↑ M. Czerwiński, Socjologiczne teorematy i predylekcje a problematyka masowej świadomości kulturowej, Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury, Warszawa 1983, s. 138.
- ↑ Jenkins H., Kultura konwergencji - zderzenie starych i nowych mediów, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007, s. 134.
Bibliografia
- Czerwiński M. (1983), Socjologiczne teorematy i predylekcje a problematyka masowej świadomości kulturowej, Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury, Warszawa
- Hopfinger M. (1985), Kultura współczesna - audiowizualność, PIW, Warszawa
- Jenkins H. (2007), Kultura konwergencji - zderzenie starych i nowych mediów, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa
- Karwańska A. (2007), Odkrywanie socjologii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
- Kłosowska A. (2011), Kultura masowa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
- Olszewska-Dyoniziak B. (1998), Oblicza kultury, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków
- Wielecki K. (2006), Społeczne aspekty kultury masowej, Studia europeistyczne. Studia Europejskie/Centrum Europejskie Uniwersytetu Warszawskiego, (2), 33-51
Autor: Agnieszka Czerwonka, Katarzyna Cudek