Zadania publiczne gminy: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Dodanie TL;DR)
mNie podano opisu zmian
 
(Nie pokazano 12 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
Zgodnie z art. 16 ust. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, [[Samorząd terytorialny|samorządowi terytorialnemu]] przysługuje istotna część [[Zadanie publiczne|zadań publicznych]]. Publiczny charakter tych zadań oznacza zarówno to, że mają one swoje umocowanie w prawie (samorządowi nie wolno podejmować się spraw, które nie leżą w zakresie jego zadań ustawowych), jak i to, że samorząd, wykonując swoje zadania, działa w interesie publicznym (jest przez to składnikiem systemu [[Władza|władzy]] publicznej). Sfery zadań publicznych, dla jednostek samorządu terytorialnego, określa odpowiednio [[ustawa]] o samorządzie gminnym, samorządzie powiatowym i samorządzie województwa. Przepisy te, co do zasady, nie wyrażają bezpośrednio samych zadań, ale odsyłają do szczegółowych ustaw prawa administracyjnego, w których określono konkretne rezultaty i standardy do realizacji przez samorząd w określonych dziedzinach życia społecznego (np. oświata, drogownictwo, zbiorowe [[zaopatrzenie]] w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków).
|list1=
<ul>
<li>[[Zadanie publiczne]]</li>
<li>[[Samorząd terytorialny]]</li>
<li>[[Formy organizacyjne jednostek samorządowych]]</li>
<li>[[Urząd gminy]]</li>
<li>[[Starostwo powiatowe]]</li>
<li>[[Administracja samorządowa]]</li>
<li>[[Pomoc społeczna]]</li>
<li>[[Służba zdrowia]]</li>
<li>[[Centrum zarządzania kryzysowego]]</li>
</ul>
}}
 
 
 
Zgodnie z art. 16 ust. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, [[Samorząd terytorialny|samorządowi terytorialnemu]] przysługuje istotna część [[Zadanie publiczne|zadań publicznych]]. Publiczny charakter tych zadań oznacza zarówno to, że mają one swoje umocowanie w prawie (samorządowi nie wolno podejmować się spraw, które nie leżą w zakresie jego zadań ustawowych), jak i to, że samorząd, wykonując swoje zadania, działa w interesie publicznym (jest przez to składnikiem systemu [[Władza|władzy]] publicznej). Sfery zadań publicznych, dla jednostek samorządu terytorialnego, określa odpowiednio [[ustawa]] o samorządzie gminnym, samorządzie powiatowym i samorządzie województwa. Przepisy te, co do zasady, nie wyrażają bezpośrednio samych zadań, ale odsyłają do szczegółowych ustaw prawa administracyjnego, w których określono konkretne rezultaty i standardy do realizacji przez samorząd w określonych dziedzinach życia społecznego (np. oświata, drogownictwo, zbiorowe [[zaopatrzenie]] w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków).  


==TL;DR==
==TL;DR==
Linia 22: Linia 5:


==Środki na realizację zadań jednostki samorządu terytorialnego==
==Środki na realizację zadań jednostki samorządu terytorialnego==
Zadania, które ma realizować samorząd lokalny, wymagają poniesienia [[nakład]]ów finansowych, i dlatego też samorządy terytorialne (gminy, powiaty, województwa), otrzymują [[dochody]] z różnych źródeł. Według Konstytucji (art. 167), adekwatnie do posiadanych zadań, samorząd powinien mieć zapewniony, od państwa, dostęp do środków finansowych. Niekiedy wysuwane są propozycje oparcia [[System finansów publicznych|systemu finansowego]] samorządów o własne dochody, co w praktyce jest często niemożliwe do uzyskania. Problem natomiast tkwi w rozdysponowaniu zewnętrznego zasilania [[Budżet|budżetu]], a mianowicie w regułach podziału środków pochodzących z [[Budżet państwa|budżetu państwa]]. Realizacji zadań publicznych służy również, pozostające w dyspozycji samorządu, mienie komunalne. W celu wykonywania zadań, samorząd może również zlecić swoje [[zadanie]] innemu samorządowi, tworzyć określone prawem jednostki organizacyjne lub przystępować do organizacji istniejących, a także zawierać umowy z innymi podmiotami (W. Skoczylas, 2011)


Zadania, które ma realizować samorząd lokalny, wymagają poniesienia [[nakład]]ów finansowych, i dlatego też samorządy terytorialne (gminy, powiaty, województwa), otrzymują [[dochody]] z różnych źródeł. Według Konstytucji (art. 167), adekwatnie do posiadanych zadań, samorząd powinien mieć zapewniony, od państwa, dostęp do środków finansowych. Niekiedy wysuwane są propozycje oparcia [[System finansów publicznych|systemu finansowego]] samorządów o własne dochody, co w praktyce jest często niemożliwe do uzyskania. Problem natomiast tkwi w rozdysponowaniu zewnętrznego zasilania [[Budżet|budżetu]], a mianowicie w regułach podziału środków pochodzących z [[Budżet państwa|budżetu państwa]]. Realizacji zadań publicznych służy również, pozostające w dyspozycji samorządu, mienie komunalne. W celu wykonywania zadań, samorząd może również zlecić swoje [[zadanie]] innemu samorządowi, tworzyć określone prawem jednostki organizacyjne lub przystępować do organizacji istniejących, a także zawierać umowy z innymi podmiotami. (W. Skoczylas, 2011)
<google>n</google>
<google>ban728t</google>


==Rodzaje zadań jednostki samorządu terytorialnego==
==Rodzaje zadań jednostki samorządu terytorialnego==
 
Przepisy obowiązującego prawa, określają trzy rodzaje zadań samorządu terytorialnego:
Przepisy obowiązującego prawa, określają trzy rodzaje zadań samorządu terytorialnego:  
* zadania własne
* zadania własne  
* zadanie zlecone z zakresu administracji rządowej
* zadanie zlecone z zakresu administracji rządowej
* zadania zlecone przez państwo w zakresie organizacji wyborów i referendów
* zadania zlecone przez państwo w zakresie organizacji wyborów i referendów


Zadania własne finansowane są ze środków własnych samorządu. O sposobach ich realizacji, w granicach prawa, decydują władze samorządu. Szczególnym rodzajem zadań własnych są zadania własne obowiązkowe. [[Zaniechanie]] realizacji zadania własnego obowiązkowego lub jego realizacja niezgodnie z obowiązującymi standardami prawnymi, stanowią przesłankę zastosowanie środków nadzoru, wobec organów danego samorządu, w tym ich rozwiązania i ustanowienia zarządu komisarycznego.  
Zadania własne finansowane są ze środków własnych samorządu. O sposobach ich realizacji, w granicach prawa, decydują władze samorządu. Szczególnym rodzajem zadań własnych są zadania własne obowiązkowe. [[Zaniechanie]] realizacji zadania własnego obowiązkowego lub jego realizacja niezgodnie z obowiązującymi standardami prawnymi, stanowią przesłankę zastosowanie środków nadzoru, wobec organów danego samorządu, w tym ich rozwiązania i ustanowienia zarządu komisarycznego.


==Zadania własne==
==Zadania własne==
'''Ład przestrzenny, [[gospodarka]] [[Nieruchomość|nieruchomościami]], [[ochrona środowiska]] oraz gospodarka wodna:'''
'''Ład przestrzenny, [[gospodarka]] [[Nieruchomość|nieruchomościami]], [[ochrona środowiska]] oraz gospodarka wodna:'''
* kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na poziomie gminy,
* kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na poziomie gminy,
* uchwalenie i realizacja uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy,
* uchwalenie i realizacja uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy,
* uchwalanie i wykonanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłączonej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych,
* uchwalanie i wykonanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłączonej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych,
* ewidencjonowanie nieruchomości i ich [[wycena]] oraz zagospodarowanie, czyli np. dokonywanie  
* ewidencjonowanie nieruchomości i ich [[wycena]] oraz zagospodarowanie, czyli np. dokonywanie
* sprzedaży, zamiany i zrzeczenia się, oddania w [[użytkowanie wieczyste]], w [[najem]] lub [[Dzierżawa|dzierżawę]], użyczenia, oddania w trwały [[zarząd]],
* sprzedaży, zamiany i zrzeczenia się, oddania w [[użytkowanie wieczyste]], w [[najem]] lub [[Dzierżawa|dzierżawę]], użyczenia, oddania w trwały [[zarząd]],
* wydawanie informacji o położeniu działek zgodnie z miejscowym planem przestrzennym,
* wydawanie informacji o położeniu działek zgodnie z miejscowym planem przestrzennym,
Linia 56: Linia 37:
'''Gminne drogi, ulice, mosty place i [[organizacja]] ruchu drogowego:'''
'''Gminne drogi, ulice, mosty place i [[organizacja]] ruchu drogowego:'''
* ustalanie przebiegu dróg gminnych, ustanawianie strefy śródmiejskiej, ustanawianie zarządcy dróg, zajmującego się sprawami z zakresu planowania, budowy i modernizacji, utrzymania i ochrony dróg, oraz określenie źródeł finansowania tych planów,
* ustalanie przebiegu dróg gminnych, ustanawianie strefy śródmiejskiej, ustanawianie zarządcy dróg, zajmującego się sprawami z zakresu planowania, budowy i modernizacji, utrzymania i ochrony dróg, oraz określenie źródeł finansowania tych planów,
* budowa, utrzymanie i ochrona dróg gminnych oraz obiektów oraz obiektów mostowych- pełnienie funkcji inwestora,  
* budowa, utrzymanie i ochrona dróg gminnych oraz obiektów oraz obiektów mostowych - pełnienie funkcji inwestora,
* prowadzenie ewidencji dróg i obiektów mostowych,
* prowadzenie ewidencji dróg i obiektów mostowych,
* prowadzenie okresów kontroli stanu dróg i mostów,
* prowadzenie okresów kontroli stanu dróg i mostów,
Linia 79: Linia 60:


'''Ochrona zdrowia:'''
'''Ochrona zdrowia:'''
* prowadzenie, tworzenie, przekształcanie i [[likwidacja]] zakładów usług zdrowotnych i publicznych zakładów opieki zdrowotnej o charakterze ambulatoryjnym,  
* prowadzenie, tworzenie, przekształcanie i [[likwidacja]] zakładów usług zdrowotnych i publicznych zakładów opieki zdrowotnej o charakterze ambulatoryjnym,
* udzielanie świadczeń zdrowotnych mieszkańcom gminy i [[promocja]] zdrowia,
* udzielanie świadczeń zdrowotnych mieszkańcom gminy i [[promocja]] zdrowia,
* [[monitorowanie]] stanu zdrowotności i świadczonych usług zdrwotnych.
* [[monitorowanie]] stanu zdrowotności i świadczonych usług zdrowotnych.


'''Pomoc społeczna:'''
'''Pomoc społeczna:'''
Linia 88: Linia 69:
* przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych i specjalnych,
* przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych i specjalnych,
* przyznawanie pomocy rzeczowej i innej pomocy na ekonomiczne usamodzielnienie, przyznawanie i wypłacanie zasiłków oraz pożyczek w tym celu,
* przyznawanie pomocy rzeczowej i innej pomocy na ekonomiczne usamodzielnienie, przyznawanie i wypłacanie zasiłków oraz pożyczek w tym celu,
* świadczenie usług opiekuńczych, [[praca]] socjalna. (P. Błędowski, P. Kubicki, 2009)
* świadczenie usług opiekuńczych, [[praca]] socjalna.


'''Edukacja publiczna:'''
'''Edukacja publiczna:'''
Linia 108: Linia 89:
==Zadania zlecone==
==Zadania zlecone==
Źródłem obowiązku realizacji zadań zleconych, z zakresu administracji rządowej, są przepisy ustawy szczególnej, w której dla określonych zadań i kompetencji stwierdzono, że są to zadania i [[kompetencje]] zlecone. Poza zadaniami rządowymi zleconymi ustawowo, samorząd może dodatkowo realizować zadania rządowe drogą zawieranych, w tym przedmiocie, porozumień administracyjnych z organami administracji rządowej (np. przejęcie zarządzania drogami publicznymi krajowymi w granicach miasta będącego siedzibą władz gminy). Z zasady obowiązujące [[prawo]], jako źródło finansowania zadań rządowych samorządu (ustawowych i przejętych w drodze porozumień), przewiduje [[dotacje]] celowe wypłacane z budżetu państwa. Samorząd niezadowolony z wysokości dotacji może wystąpić do budżetu państwa z roszczeniem, które rozpatrywane jest przez sąd powszechny.
Źródłem obowiązku realizacji zadań zleconych, z zakresu administracji rządowej, są przepisy ustawy szczególnej, w której dla określonych zadań i kompetencji stwierdzono, że są to zadania i [[kompetencje]] zlecone. Poza zadaniami rządowymi zleconymi ustawowo, samorząd może dodatkowo realizować zadania rządowe drogą zawieranych, w tym przedmiocie, porozumień administracyjnych z organami administracji rządowej (np. przejęcie zarządzania drogami publicznymi krajowymi w granicach miasta będącego siedzibą władz gminy). Z zasady obowiązujące [[prawo]], jako źródło finansowania zadań rządowych samorządu (ustawowych i przejętych w drodze porozumień), przewiduje [[dotacje]] celowe wypłacane z budżetu państwa. Samorząd niezadowolony z wysokości dotacji może wystąpić do budżetu państwa z roszczeniem, które rozpatrywane jest przez sąd powszechny.
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Zadanie publiczne]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Samorząd terytorialny]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Formy organizacyjne jednostek samorządowych]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Urząd gminy]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Starostwo powiatowe]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Administracja samorządowa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Pomoc społeczna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Służba zdrowia]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Centrum zarządzania kryzysowego]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Brzeziński B., Matuszewski W., Morawski W., Olesińska A., Zalasiński A., (2006), Prawo finansów publicznych, Dom Organizatora, Toruń, s. 157-160
<noautolinks>
* Harańczyk H., (2010), ''Samorząd terytorialny. Organizacja i gospodarka.'', Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków
* Brzeziński B., Matuszewski W., Morawski W., Olesińska A., Zalasiński A. (2006), ''Prawo finansów publicznych'', Dom Organizatora, Toruń
* [http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19970780483/U/D19970483Lj.pdf ''Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.'']
* Harańczyk A. (2010), ''Samorząd terytorialny Organizacja i gospodarka''. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie Kraków
* Malinowska-Misiąg E., Misiąg W, (2006), [[Finanse publiczne]] w Polsce, Lexis Nexis, Warszawa, s. 555-559
* ''Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu19970780483 Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483]
* Błędowski P., Kubicki P., (2009), [http://www.ipis.com.pl/wp-content/uploads/downloads/2012/10/ps_11-12_2009_p_bledowski_p_kubicki.pdf], ''Pomoc społeczna- główna instytucja socjalna na szczeblu lokalnym'', ''Polityka Społeczna'' nr 11-12
* Malinowska-Misiąg E., Misiąg W. (2006), ''Finanse publiczne w Polsce'', Lexis Nexis, Warszawa
* Skoczylas W., (2011), [http://wneiz.pl/nauka_wneiz/frfu/42-2011/FRFU-42-173.pdf ''Mierniki monitorowania celów i zadań jednostki samorządu terytorialnego''], Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Sczecińskiego, ""FINANSE, RYNKI FINANSOWE, UBEZPIECZENIA'', nr 42  
* Skoczylas W. (2011), ''[http://wneiz.pl/nauka_wneiz/frfu/42-2011/FRFU-42-173.pdf Mierniki monitorowania celów i zadań jednostki samorządu terytorialnego]'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, nr 42
</noautolinks>


{{a|Agata Migdał, Aleksnadra Noga}}
{{a|Agata Migdał, Aleksandra Noga}}
[[Kategoria:Administracja publiczna]]
[[Kategoria:Administracja publiczna]]
[[en:Public tasks of local government]]
[[en:Public tasks of local government]]
{{msg:law}}
{{msg:law}}
{{#metamaster:description|Samorządowi terytorialnemu przysługuje istotna część zadań publicznych. Publiczny charakter tych zadań oznacza to, że mają one swoje umocowanie w prawie...}}

Aktualna wersja na dzień 11:18, 10 sty 2024

Zgodnie z art. 16 ust. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, samorządowi terytorialnemu przysługuje istotna część zadań publicznych. Publiczny charakter tych zadań oznacza zarówno to, że mają one swoje umocowanie w prawie (samorządowi nie wolno podejmować się spraw, które nie leżą w zakresie jego zadań ustawowych), jak i to, że samorząd, wykonując swoje zadania, działa w interesie publicznym (jest przez to składnikiem systemu władzy publicznej). Sfery zadań publicznych, dla jednostek samorządu terytorialnego, określa odpowiednio ustawa o samorządzie gminnym, samorządzie powiatowym i samorządzie województwa. Przepisy te, co do zasady, nie wyrażają bezpośrednio samych zadań, ale odsyłają do szczegółowych ustaw prawa administracyjnego, w których określono konkretne rezultaty i standardy do realizacji przez samorząd w określonych dziedzinach życia społecznego (np. oświata, drogownictwo, zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków).

TL;DR

Samorządy terytorialne mają przypisane zadania publiczne, które są finansowane z różnych źródeł. Przepisy określają trzy rodzaje zadań samorządu: własne, zlecone z zakresu administracji rządowej i zlecone przez państwo w zakresie organizacji wyborów i referendów. Zadania własne obejmują m.in. gospodarkę nieruchomościami, ochronę środowiska, drogi, wodociągi, transport zbiorowy, ochronę zdrowia, pomoc społeczną, edukację i kulturę. Zadania zlecone są określone w ustawach i mogą być realizowane na podstawie porozumień z organami administracji rządowej. Finansowanie zadań rządowych odbywa się za pomocą dotacji celowych z budżetu państwa.

Środki na realizację zadań jednostki samorządu terytorialnego

Zadania, które ma realizować samorząd lokalny, wymagają poniesienia nakładów finansowych, i dlatego też samorządy terytorialne (gminy, powiaty, województwa), otrzymują dochody z różnych źródeł. Według Konstytucji (art. 167), adekwatnie do posiadanych zadań, samorząd powinien mieć zapewniony, od państwa, dostęp do środków finansowych. Niekiedy wysuwane są propozycje oparcia systemu finansowego samorządów o własne dochody, co w praktyce jest często niemożliwe do uzyskania. Problem natomiast tkwi w rozdysponowaniu zewnętrznego zasilania budżetu, a mianowicie w regułach podziału środków pochodzących z budżetu państwa. Realizacji zadań publicznych służy również, pozostające w dyspozycji samorządu, mienie komunalne. W celu wykonywania zadań, samorząd może również zlecić swoje zadanie innemu samorządowi, tworzyć określone prawem jednostki organizacyjne lub przystępować do organizacji istniejących, a także zawierać umowy z innymi podmiotami (W. Skoczylas, 2011)

Rodzaje zadań jednostki samorządu terytorialnego

Przepisy obowiązującego prawa, określają trzy rodzaje zadań samorządu terytorialnego:

  • zadania własne
  • zadanie zlecone z zakresu administracji rządowej
  • zadania zlecone przez państwo w zakresie organizacji wyborów i referendów

Zadania własne finansowane są ze środków własnych samorządu. O sposobach ich realizacji, w granicach prawa, decydują władze samorządu. Szczególnym rodzajem zadań własnych są zadania własne obowiązkowe. Zaniechanie realizacji zadania własnego obowiązkowego lub jego realizacja niezgodnie z obowiązującymi standardami prawnymi, stanowią przesłankę zastosowanie środków nadzoru, wobec organów danego samorządu, w tym ich rozwiązania i ustanowienia zarządu komisarycznego.

Zadania własne

Ład przestrzenny, gospodarka nieruchomościami, ochrona środowiska oraz gospodarka wodna:

  • kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na poziomie gminy,
  • uchwalenie i realizacja uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy,
  • uchwalanie i wykonanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłączonej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych,
  • ewidencjonowanie nieruchomości i ich wycena oraz zagospodarowanie, czyli np. dokonywanie
  • sprzedaży, zamiany i zrzeczenia się, oddania w użytkowanie wieczyste, w najem lub dzierżawę, użyczenia, oddania w trwały zarząd,
  • wydawanie informacji o położeniu działek zgodnie z miejscowym planem przestrzennym,
  • sporządzanie programu ochrony środowiska w celu realizacji polityki ekologicznej państwa,
  • przestrzeganie ustaw: Prawo o ochronie środowiska, o odpadach i utrzymaniu porządku i czystości,
  • opracowanie gminnego programu gospodarki odpadami,
  • rozmieszczenie środków produkcji w sposób najmniej szkodliwy dla środowiska
  • budowa i utrzymanie nieruchomości służących, czyli np. Ochotniczej Straży Pożarnej
  • dbanie o walory krajobrazowe środowiska,
  • utrzymanie zieleni gminnej i zadrzewień, targowisk, cmentarzy gminnych,
  • kontrola gospodarowania wodami, ochrona ich zasobów,
  • ochrona przed powodzią i suszą.

Gminne drogi, ulice, mosty place i organizacja ruchu drogowego:

  • ustalanie przebiegu dróg gminnych, ustanawianie strefy śródmiejskiej, ustanawianie zarządcy dróg, zajmującego się sprawami z zakresu planowania, budowy i modernizacji, utrzymania i ochrony dróg, oraz określenie źródeł finansowania tych planów,
  • budowa, utrzymanie i ochrona dróg gminnych oraz obiektów oraz obiektów mostowych - pełnienie funkcji inwestora,
  • prowadzenie ewidencji dróg i obiektów mostowych,
  • prowadzenie okresów kontroli stanu dróg i mostów,
  • opracowanie projektów planów rozwoju sieci drogowej,
  • utrzymanie nawierzchni chodników, obiektów inżynierskich, urządzeń zabezpieczających ruch i innych urządzeń związanych z drogami,
  • utrzymanie zieleni w pasie drogowym,
  • realizacji zadań w zakresie inżynierii ruchu,
  • przygotowanie infrastruktury drogowej na potrzeby obronne oraz wykonywanie innych zadań na rzecz obronności kraju.

Wodociągi i zaopatrzenie w wodę, kanalizację, usuwanie i oczyszczanie ścieków komunalnych, utrzymanie czystości i porządku, unieszkodliwianie odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i ciepła oraz gaz:

  • tworzenie warunków do wykonania prac związanych z utrzymaniem czystości i porządku na terenie gminy lub zapewnienie wykonania tych prac przez powołanie odpowiednich jednostek organizacyjnych,
  • zapewnienie budowy, utrzymania i eksploatacji własnych lub wspólnych z innymi gminami składowisk odpadów komunalnych i obiektów wykorzystania lub utylizacji tych odpadów, stacji ziewnych, instalacji do zbierania, transportu, utylizacji zwłok zwierzęcych lub ich części,
  • określenie lokalizacji wysypiska śmieci na swoim terenie,
  • budowa i utrzymanie toalet publicznych,
  • ustanawianie koszy na odpady w rejonach intensywnego ruchu pieszego,
  • planowanie i organizacja zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe na obszarze gminy,
  • oświetlenie miejsc publicznych i dróg znajdujących się na terenie gminy.

Lokalny transport zbiorowy: organizacja transportu zbiorowego i specjalnego poprzez np. wydanie pozwoleń na przewozy regularne, prawo koordynacji rozkładów jazdy przewoźników zajmujących się zarobkowo przewozem osób pojazdami samochodowymi w regularnym transporcie zbiorowym,

Ochrona zdrowia:

  • prowadzenie, tworzenie, przekształcanie i likwidacja zakładów usług zdrowotnych i publicznych zakładów opieki zdrowotnej o charakterze ambulatoryjnym,
  • udzielanie świadczeń zdrowotnych mieszkańcom gminy i promocja zdrowia,
  • monitorowanie stanu zdrowotności i świadczonych usług zdrowotnych.

Pomoc społeczna:

  • prowadzenie domów pomocy społecznej,
  • tworzenie i wspomaganie punktów informacyjno-konsultacyjnych, schronisk dla ofiar przemocy domowej i telefonów zaufania,
  • przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych i specjalnych,
  • przyznawanie pomocy rzeczowej i innej pomocy na ekonomiczne usamodzielnienie, przyznawanie i wypłacanie zasiłków oraz pożyczek w tym celu,
  • świadczenie usług opiekuńczych, praca socjalna.

Edukacja publiczna:

  • zakładanie, prowadzenie i utrzymanie przedszkoli, szkół podstawowych i ponadpodstawowych oraz zapewnienie im lokalowych i materialnych warunków do realizacji programów dydaktyczno-wychowawczych i innych zadań statutowych oraz likwidacja tych jednostek,
  • prowadzenie polityki kadrowej wobec dyrektorów,
  • finansowanie wyposażenia szkół w środki dydaktyczne,
  • przygotowanie projektu budżetu i nadzór nad jego realizacją,
  • wykonywanie zadań kuratora oświaty.

Kultura:

  • tworzenie i prowadzenie instytucji i placówek kulturalnych w tym, muzeów i bibliotek oraz jednostek odpowiedzialnych za promocję gminy

Współpraca z organami pozarządowymi:

  • nawiązywanie kontaktów i współpraca,
  • ulepszanie metod pracy władz lokalnych i regionalnych,
  • podejmowanie współpracy przygranicznej,
  • popieranie działań i organizacji i zrzeszeń, których cele pokrywają się z zadaniami gminy.

Zadania zlecone

Źródłem obowiązku realizacji zadań zleconych, z zakresu administracji rządowej, są przepisy ustawy szczególnej, w której dla określonych zadań i kompetencji stwierdzono, że są to zadania i kompetencje zlecone. Poza zadaniami rządowymi zleconymi ustawowo, samorząd może dodatkowo realizować zadania rządowe drogą zawieranych, w tym przedmiocie, porozumień administracyjnych z organami administracji rządowej (np. przejęcie zarządzania drogami publicznymi krajowymi w granicach miasta będącego siedzibą władz gminy). Z zasady obowiązujące prawo, jako źródło finansowania zadań rządowych samorządu (ustawowych i przejętych w drodze porozumień), przewiduje dotacje celowe wypłacane z budżetu państwa. Samorząd niezadowolony z wysokości dotacji może wystąpić do budżetu państwa z roszczeniem, które rozpatrywane jest przez sąd powszechny.


Zadania publiczne gminyartykuły polecane
Zadanie publiczneSamorząd terytorialnyFormy organizacyjne jednostek samorządowychUrząd gminyStarostwo powiatoweAdministracja samorządowaPomoc społecznaSłużba zdrowiaCentrum zarządzania kryzysowego

Bibliografia

  • Brzeziński B., Matuszewski W., Morawski W., Olesińska A., Zalasiński A. (2006), Prawo finansów publicznych, Dom Organizatora, Toruń
  • Harańczyk A. (2010), Samorząd terytorialny Organizacja i gospodarka. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie Kraków
  • Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483
  • Malinowska-Misiąg E., Misiąg W. (2006), Finanse publiczne w Polsce, Lexis Nexis, Warszawa
  • Skoczylas W. (2011), Mierniki monitorowania celów i zadań jednostki samorządu terytorialnego, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, nr 42


Autor: Agata Migdał, Aleksandra Noga

Uwaga.png

Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych.

Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu.