Analityk danych: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 12 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Analityk danych''' (''ang. Data Analyst'') - jest to osoba zajmująca się szeroko pojętą [[analiza danych|analizą danych]] w różnych dziedzinach. Analityk danych zbiera i przechowuje [[informacje]] z różnych źródeł, interpretuje [[dane]] i przekształca je w informacje, wzorce i trendy, które mogą oferować sposoby na ulepszenie firmy, wpływając w ten sposób na decyzje biznesowe. Zdaje on zwykle raport z szeroko zakrojonych badań do odpowiednich współpracowników. Analitycy wnoszą także wiedzę techniczną, aby zapewnić [[jakość]] i [[dokładność]] danych, a następnie przetwarzają, projektują i prezentują je w sposób, który pomaga ludziom, firmom i organizacjom w podejmowaniu lepszych decyzji (M. Lewis-Beck 1995). | |||
'''Analityk danych''' (''ang. Data Analyst'') | |||
[[Praca]] analityków danych różni się w zależności od '''rodzaju danych''', z którymi pracują ([[sprzedaż]], [[media społecznościowe]], [[reklama|zasoby reklamowe]] itp.), a także od '''konkretnego projektu klienta'''. Firmy z niemal każdej branży mogą korzystać z pracy analityków danych: od dostawców opieki zdrowotnej i branż IT po sklepy detaliczne i sieci [[fast food]]. Informacje, które analitycy danych wnoszą do organizacji, mogą być cenne dla pracodawców, którzy chcą dowiedzieć się więcej o potrzebach swoich konsumentów lub użytkowników końcowych. Niezależnie od branży, w której pracują, analitycy danych poświęcają większość czasu na opracowywanie systemów gromadzenia danych i kompilowania swoich wyników w raporty, które mogą pomóc w ulepszeniu ich firmy. Różnego rodzaju analitycy mogą brać [[udział]] '''w dowolnej części procesu analizy''': od konfiguracji systemu analitycznego po dostarczanie informacji na podstawie gromadzonych danych lub szkolenie innych w systemie gromadzenia i analizy danych. | [[Praca]] analityków danych różni się w zależności od '''rodzaju danych''', z którymi pracują ([[sprzedaż]], [[media społecznościowe]], [[reklama|zasoby reklamowe]] itp.), a także od '''konkretnego projektu klienta'''. Firmy z niemal każdej branży mogą korzystać z pracy analityków danych: od dostawców opieki zdrowotnej i branż IT po sklepy detaliczne i sieci [[fast food]]. Informacje, które analitycy danych wnoszą do organizacji, mogą być cenne dla pracodawców, którzy chcą dowiedzieć się więcej o potrzebach swoich konsumentów lub użytkowników końcowych. Niezależnie od branży, w której pracują, analitycy danych poświęcają większość czasu na opracowywanie systemów gromadzenia danych i kompilowania swoich wyników w raporty, które mogą pomóc w ulepszeniu ich firmy. Różnego rodzaju analitycy mogą brać [[udział]] '''w dowolnej części procesu analizy''': od konfiguracji systemu analitycznego po dostarczanie informacji na podstawie gromadzonych danych lub szkolenie innych w systemie gromadzenia i analizy danych. | ||
'''Zwykle do obowiązków Analityka danych mogą należeć: ''' | '''Zwykle do obowiązków Analityka danych mogą należeć: ''' | ||
* Pozyskiwanie danych z pierwotnych lub wtórnych źródeł danych i utrzymywanie baz danych. | * Pozyskiwanie danych z pierwotnych lub wtórnych źródeł danych i utrzymywanie baz danych. | ||
Linia 22: | Linia 7: | ||
* Przetwarzanie poufnych danych i informacji zgodnie z wytycznymi. | * Przetwarzanie poufnych danych i informacji zgodnie z wytycznymi. | ||
* Uruchomienie i wycofanie zbiorów danych. | * Uruchomienie i wycofanie zbiorów danych. | ||
* Przechowywanie danych dotyczących numerów sprzedaży, badań rynku, logistyki, lingwistyki lub innych zachowań. | * Przechowywanie danych dotyczących numerów sprzedaży, badań rynku, logistyki, lingwistyki lub innych zachowań. | ||
* Zarządzanie i [[projektowanie]] środowiska raportowania, w tym źródeł danych, bezpieczeństwa i meta danych. | * Zarządzanie i [[projektowanie]] środowiska raportowania, w tym źródeł danych, bezpieczeństwa i meta danych. | ||
* [[Ocena]] testów i wdrażanie nowego lub zaktualizowanego oprogramowania oraz pomoc w podejmowaniu strategicznych decyzji dotyczących nowych systemów. | * [[Ocena]] testów i wdrażanie nowego lub zaktualizowanego oprogramowania oraz pomoc w podejmowaniu strategicznych decyzji dotyczących nowych systemów. | ||
Linia 32: | Linia 17: | ||
* Szkolenie użytkowników końcowych w zakresie nowych raportów i pulpitów nawigacyjnych. | * Szkolenie użytkowników końcowych w zakresie nowych raportów i pulpitów nawigacyjnych. | ||
* Zapewnienie wiedzy technicznej na temat struktur przechowywania danych, eksploracji danych i czyszczenia danych (Wortal Publicznych Służb Zatrudnienia). | * Zapewnienie wiedzy technicznej na temat struktur przechowywania danych, eksploracji danych i czyszczenia danych (Wortal Publicznych Służb Zatrudnienia). | ||
<google>n</google> | |||
==TL;DR== | |||
Analityk danych to osoba zajmująca się analizą danych w różnych dziedzinach. Zbiera informacje, interpretuje je i przekształca w informacje, wzorce i trendy. Analitycy danych mogą pracować w różnych branżach i zajmować się różnymi aspektami analizy danych. Ich obowiązki obejmują pozyskiwanie danych, zarządzanie nimi, przetwarzanie, interpretację, generowanie raportów i współpracę z innymi działami w organizacji. Analitycy używają różnych narzędzi, takich jak Excel, SQL, Google Analytics i Tableau, do gromadzenia i analizy danych. | |||
==Tworzenie raportów== | ==Tworzenie raportów== | ||
Linia 37: | Linia 27: | ||
==Dostrzeganie wzorców i zależności== | ==Dostrzeganie wzorców i zależności== | ||
Najbardziej skuteczni analitycy danych mogą wykorzystywać dane do przewidywania trendów. Aby jednak stworzyć sensowny raport, analityk danych musi najpierw zobaczyć ważne wzorce w zebranych wcześniej danych. Raportowanie w regularnych przyrostach, takich jak tygodniowe, miesięczne lub kwartalne, pomaga analitykowi zauważyć znaczące wzorce (D. Abbott 2014). | Najbardziej skuteczni analitycy danych mogą wykorzystywać dane do przewidywania trendów. Aby jednak stworzyć sensowny raport, analityk danych musi najpierw zobaczyć ważne wzorce w zebranych wcześniej danych. Raportowanie w regularnych przyrostach, takich jak tygodniowe, miesięczne lub kwartalne, pomaga analitykowi zauważyć znaczące wzorce (D. Abbott 2014). | ||
==Współpraca z innymi== | ==Współpraca z innymi== | ||
Linia 43: | Linia 33: | ||
==Zbieranie danych== | ==Zbieranie danych== | ||
Prawdopodobnie najbardziej technicznym aspektem pracy analityka jest zbieranie danych. Często oznacza to współpracę z twórcami stron internetowych i programistami w celu usprawnienia i optymalizacji gromadzenia danych, co jest kluczowe dla lepszej wydajności. | Prawdopodobnie najbardziej technicznym aspektem pracy analityka jest zbieranie danych. Często oznacza to współpracę z twórcami stron internetowych i programistami w celu usprawnienia i optymalizacji gromadzenia danych, co jest kluczowe dla lepszej wydajności. | ||
Analitycy pracują więc także nad opracowaniem procedur, które można zautomatyzować i łatwo zmodyfikować w celu ponownego użycia w innych obszarach. Przechowują oni przy tym garść specjalistycznego oprogramowania i narzędzi w swoim arsenale, aby pomóc im to osiągnąć. | Analitycy pracują więc także nad opracowaniem procedur, które można zautomatyzować i łatwo zmodyfikować w celu ponownego użycia w innych obszarach. Przechowują oni przy tym garść specjalistycznego oprogramowania i narzędzi w swoim arsenale, aby pomóc im to osiągnąć. | ||
Linia 57: | Linia 47: | ||
* Tableau ™ | * Tableau ™ | ||
* Google AdWords ™ | * Google AdWords ™ | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[System informacji marketingowej]]}} — {{i5link|a=[[Analiza jakościowa]]}} — {{i5link|a=[[Portal Business Intelligence]]}} — {{i5link|a=[[Analiza danych]]}} — {{i5link|a=[[RACI]]}} — {{i5link|a=[[Kalendarz niko-niko]]}} — {{i5link|a=[[System wspomagania decyzji]]}} — {{i5link|a=[[Portal korporacyjny]]}} — {{i5link|a=[[Serwisdesk]]}} }} | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Abbott D. | <noautolinks> | ||
* Garcia-Alfaro J. (red.) | * Abbott D. (2014), ''Applied Predictive Analytics: Principles and Techniques for the Professional Data Analyst'', Wydawnictwo John Wiley & Sons, Hoboken | ||
* Hu F. | * Garcia-Alfaro J. (red.) (2017), ''Data Privacy Management, Cryptocurrencies and Blockchain Technology'', Esorics 2017 International Workshops. Wydawnictwo Springer, Oslo | ||
* Lewis-Beck M. | * Hu F. (2016), ''Big Data: Storage, Sharing, and Security'', Wydawnictwo CRC Press, Boca Raton | ||
* Russom P. | * Lewis-Beck M. (1995), ''Data Analysis: An Introduction, Wydanie 103'', Wydawnictwo SAGE, Londyn | ||
* | * Russom P. (2011), ''Big Data Analytics'', Wydawnictwo The Data Warehousing Institute, Renton | ||
* | * Strona internetowa: ''[https://psz.praca.gov.pl/rynek-pracy/bazy-danych/klasyfikacja-zawodow-i-specjalnosci/wyszukiwarka-opisow-zawodow Wyszukiwarka opisów zawodów]'', Wortal publicznych służb zatrudnienia | ||
* Zastrożna M. | * Strona internetowa: ''[https://psz.praca.gov.pl/rynek-pracy/bazy-danych/klasyfikacja-zawodow-i-specjalnosci/wyszukiwarka-opisow-zawodow Wyszukiwarka opisów zawodów]'', Wortal publicznych służb zatrudnienia | ||
* Zastrożna M. (2013), ''Google Analytics dla marketingowców'', Helion, Gliwice | |||
</noautolinks> | |||
{{a|Dominika Nikołajew}} | {{a|Dominika Nikołajew}} | ||
[[Kategoria: Zarządzanie informacjami]] | [[Kategoria: Zarządzanie informacjami]] | ||
{{#metamaster:description|Analityk danych to osoba zajmująca się analizą danych w różnych dziedzinach. Pracuje w różnych branżach, wspomaga podejmowanie decyzji biznesowych i poprawę efektywności firmy.}} |
Aktualna wersja na dzień 13:28, 6 sty 2024
Analityk danych (ang. Data Analyst) - jest to osoba zajmująca się szeroko pojętą analizą danych w różnych dziedzinach. Analityk danych zbiera i przechowuje informacje z różnych źródeł, interpretuje dane i przekształca je w informacje, wzorce i trendy, które mogą oferować sposoby na ulepszenie firmy, wpływając w ten sposób na decyzje biznesowe. Zdaje on zwykle raport z szeroko zakrojonych badań do odpowiednich współpracowników. Analitycy wnoszą także wiedzę techniczną, aby zapewnić jakość i dokładność danych, a następnie przetwarzają, projektują i prezentują je w sposób, który pomaga ludziom, firmom i organizacjom w podejmowaniu lepszych decyzji (M. Lewis-Beck 1995).
Praca analityków danych różni się w zależności od rodzaju danych, z którymi pracują (sprzedaż, media społecznościowe, zasoby reklamowe itp.), a także od konkretnego projektu klienta. Firmy z niemal każdej branży mogą korzystać z pracy analityków danych: od dostawców opieki zdrowotnej i branż IT po sklepy detaliczne i sieci fast food. Informacje, które analitycy danych wnoszą do organizacji, mogą być cenne dla pracodawców, którzy chcą dowiedzieć się więcej o potrzebach swoich konsumentów lub użytkowników końcowych. Niezależnie od branży, w której pracują, analitycy danych poświęcają większość czasu na opracowywanie systemów gromadzenia danych i kompilowania swoich wyników w raporty, które mogą pomóc w ulepszeniu ich firmy. Różnego rodzaju analitycy mogą brać udział w dowolnej części procesu analizy: od konfiguracji systemu analitycznego po dostarczanie informacji na podstawie gromadzonych danych lub szkolenie innych w systemie gromadzenia i analizy danych. Zwykle do obowiązków Analityka danych mogą należeć:
- Pozyskiwanie danych z pierwotnych lub wtórnych źródeł danych i utrzymywanie baz danych.
- Zarządzanie danymi podstawowymi, użytkownikami i rolami użytkowników (tworzenie, aktualizacje i usuwanie).
- Przetwarzanie poufnych danych i informacji zgodnie z wytycznymi.
- Uruchomienie i wycofanie zbiorów danych.
- Przechowywanie danych dotyczących numerów sprzedaży, badań rynku, logistyki, lingwistyki lub innych zachowań.
- Zarządzanie i projektowanie środowiska raportowania, w tym źródeł danych, bezpieczeństwa i meta danych.
- Ocena testów i wdrażanie nowego lub zaktualizowanego oprogramowania oraz pomoc w podejmowaniu strategicznych decyzji dotyczących nowych systemów.
- Interpretowanie danych, analiza wyników za pomocą technik statystycznych.
- Opracowywanie i wdrażanie analiz danych, systemów gromadzenia danych i innych strategii optymalizujących wydajność i jakość statystyki.
- Generowanie raportów z jednego lub wielu systemów.
- Rozwiązywanie problemów ze środowiskiem bazy danych raportowania i raportami.
- Ocena zmian i aktualizacji źródłowych systemów produkcyjnych.
- Szkolenie użytkowników końcowych w zakresie nowych raportów i pulpitów nawigacyjnych.
- Zapewnienie wiedzy technicznej na temat struktur przechowywania danych, eksploracji danych i czyszczenia danych (Wortal Publicznych Służb Zatrudnienia).
TL;DR
Analityk danych to osoba zajmująca się analizą danych w różnych dziedzinach. Zbiera informacje, interpretuje je i przekształca w informacje, wzorce i trendy. Analitycy danych mogą pracować w różnych branżach i zajmować się różnymi aspektami analizy danych. Ich obowiązki obejmują pozyskiwanie danych, zarządzanie nimi, przetwarzanie, interpretację, generowanie raportów i współpracę z innymi działami w organizacji. Analitycy używają różnych narzędzi, takich jak Excel, SQL, Google Analytics i Tableau, do gromadzenia i analizy danych.
Tworzenie raportów
Analitycy spędzają dużo czasu na tworzeniu i utrzymywaniu różnego rodzaju raportów wewnętrznych i zewnętrznych - skierowanych do klientów. Raporty te dają wgląd kierownictwa w nowe trendy, a także obszary, które firma może potrzebować ulepszyć. Napisanie raportu nie kończy się jednak na wyrzuceniu liczb na pustą stronę i wysłaniu tego do kierownika. Aby zachować swoją wartość, raporty, odpowiedzi i spostrzeżenia, które zapewnia analiza danych, muszą być zrozumiane przez inne osoby, który często nie są analitykami (M. Lewis-Beck 1995).
Dostrzeganie wzorców i zależności
Najbardziej skuteczni analitycy danych mogą wykorzystywać dane do przewidywania trendów. Aby jednak stworzyć sensowny raport, analityk danych musi najpierw zobaczyć ważne wzorce w zebranych wcześniej danych. Raportowanie w regularnych przyrostach, takich jak tygodniowe, miesięczne lub kwartalne, pomaga analitykowi zauważyć znaczące wzorce (D. Abbott 2014).
Współpraca z innymi
Analitycy wbrew pozorom nie pracują niezależnie od reszty firmy. Różnorodność ról i obowiązków analityków danych oznacza, że współpracują oni ściśle z wieloma innymi działami w organizacji: z finansami, marketingowcami, programistami, menedżerami i sprzedawcami. Ważna w tej dziedzinie jest umiejętność dobrej komunikacji zarówno z osobami, od których pośrednio lub bezpośrednio zbiera się informacje, pytania badawcze, jak i współpracownikami oraz ludźmi, którym dostarcza się ostateczne raporty i prezentacje.
Zbieranie danych
Prawdopodobnie najbardziej technicznym aspektem pracy analityka jest zbieranie danych. Często oznacza to współpracę z twórcami stron internetowych i programistami w celu usprawnienia i optymalizacji gromadzenia danych, co jest kluczowe dla lepszej wydajności. Analitycy pracują więc także nad opracowaniem procedur, które można zautomatyzować i łatwo zmodyfikować w celu ponownego użycia w innych obszarach. Przechowują oni przy tym garść specjalistycznego oprogramowania i narzędzi w swoim arsenale, aby pomóc im to osiągnąć.
Równie istotną kwestią jest tutaj zebranie odpowiedniej ilości danych przed przystąpieniem do analizy. Im większa ilość informacji, tym dokładniejsze będą analizy i raporty. Aby naprawdę zrozumieć wszystkie czynniki nie należy patrzeć wyłącznie na średnie, ale na cały rozkład danych i poszczególne odchylenia, które o wiele dokładniej pokazują badaną sytuację (M. Zastrożna 2013, s. 155-157).
Narzędzia analityków
Analitycy danych polegają na różnych narzędziach do gromadzenia i analizy danych. Niektóre zespoły używają specjalistycznych narzędzi do wydajnego gromadzenia danych z mediów społecznościowych, serwisów informacyjnych i czasopism, a także narzędzi do sortowania i kategoryzacji danych w celu wizualizacji tych danych na potrzeby raportów i prezentacji (P. Russom 2011). Oto niektóre typowe narzędzia w pasku narzędzi analityka danych:
- Microsoft Excel®
- SQL
- Oprogramowanie SAS®
- Google Analytics ™
- Menedżer tagów Google
- Tableau ™
- Google AdWords ™
Analityk danych — artykuły polecane |
System informacji marketingowej — Analiza jakościowa — Portal Business Intelligence — Analiza danych — RACI — Kalendarz niko-niko — System wspomagania decyzji — Portal korporacyjny — Serwisdesk |
Bibliografia
- Abbott D. (2014), Applied Predictive Analytics: Principles and Techniques for the Professional Data Analyst, Wydawnictwo John Wiley & Sons, Hoboken
- Garcia-Alfaro J. (red.) (2017), Data Privacy Management, Cryptocurrencies and Blockchain Technology, Esorics 2017 International Workshops. Wydawnictwo Springer, Oslo
- Hu F. (2016), Big Data: Storage, Sharing, and Security, Wydawnictwo CRC Press, Boca Raton
- Lewis-Beck M. (1995), Data Analysis: An Introduction, Wydanie 103, Wydawnictwo SAGE, Londyn
- Russom P. (2011), Big Data Analytics, Wydawnictwo The Data Warehousing Institute, Renton
- Strona internetowa: Wyszukiwarka opisów zawodów, Wortal publicznych służb zatrudnienia
- Strona internetowa: Wyszukiwarka opisów zawodów, Wortal publicznych służb zatrudnienia
- Zastrożna M. (2013), Google Analytics dla marketingowców, Helion, Gliwice
Autor: Dominika Nikołajew