Turystyka miejska: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Czyszczenie tekstu)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 13 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
|list1=
<ul>
<li>[[Sezonowość popytu turystycznego]]</li>
<li>[[Turystyka rowerowa]]</li>
<li>[[Funkcje turystyki]]</li>
<li>[[Konsekwencje rozwoju turystyki]]</li>
<li>[[Suburbanizacja]]</li>
<li>[[Turystyka biznesowa]]</li>
<li>[[Szlak turystyczny]]</li>
<li>[[Turystyka]]</li>
<li>[[Sport zimowy]]</li>
</ul>
}}
Miasta od wieków przyciągały [[Turysta|turystów]] oferując im zakwaterowanie, wyżywienie, rozrywkę i inne atrakcje. Z istnieniem miast był ściśle związany [[rozwój]] turystyki uzdrowiskowej której początki sięgają XVI w. oraz późniejsze o 200 lat narodziny mody na wypoczynek nad morzem. [[Turystyka]] miejska stała się nie tylko istotnym elementem krajobrazu gospodarczego większości dużych miast, lecz także katalizatorem odrodzenia i rozwoju. Od kiedy Baltimore zasłynęło w latach 70 ubiegłego wieku przebudową terenów portowych na centrum biurowo-handlowo-rozrywkowe niezliczone miasta poszły w jego ślady, czyniąc turystykę istotnym elementem swojej [[Strategia|strategii]] rozwoju społeczno-gospodarczego.
Miasta od wieków przyciągały [[Turysta|turystów]] oferując im zakwaterowanie, wyżywienie, rozrywkę i inne atrakcje. Z istnieniem miast był ściśle związany [[rozwój]] turystyki uzdrowiskowej której początki sięgają XVI w. oraz późniejsze o 200 lat narodziny mody na wypoczynek nad morzem. [[Turystyka]] miejska stała się nie tylko istotnym elementem krajobrazu gospodarczego większości dużych miast, lecz także katalizatorem odrodzenia i rozwoju. Od kiedy Baltimore zasłynęło w latach 70 ubiegłego wieku przebudową terenów portowych na centrum biurowo-handlowo-rozrywkowe niezliczone miasta poszły w jego ślady, czyniąc turystykę istotnym elementem swojej [[Strategia|strategii]] rozwoju społeczno-gospodarczego.


Linia 21: Linia 6:
==Rozwój==
==Rozwój==
Turystyka miejska jako zagadnienie różnorodne, złożone i dynamiczne wymyka się ścisłym [[Definicja|definicjom]] i analizom, dlatego niektórzy badacze wola posługiwać się węższym pojęciem turystyki wielkomiejskiej. Nie ulega wątpliwości, ze turystyka na obszarach miejskich przyjmująca rozmaite formy (takie jak [[turystyka krajoznawcza]], kulturalna czy imprezowa) stała się w skali globalnej czymś powszechnym. Nie brakuje w europie miast które co roku przyciągają rzesze gości z kraju i zagranicy, a organizacje wielkich imprez, takich jak igrzyska olimpijskie coraz częściej postrzega się jako skuteczny sposób na znaczne zwiększenie napływu turystów zarówno w krótszej jak i dłuższej perspektywie. Na przykład po olimpiadzie w 1992 r. liczba gości odwiedzających Barcelonę niemal się podwoiła, a Sheffield, które w 1991 r. było gospodarzem uniwersjady, w ciągu następnych ośmiu lat zarobiło ok. 30mln. funtów na organizacji kolejnych międzynarodowych zawodów sportowych.
Turystyka miejska jako zagadnienie różnorodne, złożone i dynamiczne wymyka się ścisłym [[Definicja|definicjom]] i analizom, dlatego niektórzy badacze wola posługiwać się węższym pojęciem turystyki wielkomiejskiej. Nie ulega wątpliwości, ze turystyka na obszarach miejskich przyjmująca rozmaite formy (takie jak [[turystyka krajoznawcza]], kulturalna czy imprezowa) stała się w skali globalnej czymś powszechnym. Nie brakuje w europie miast które co roku przyciągają rzesze gości z kraju i zagranicy, a organizacje wielkich imprez, takich jak igrzyska olimpijskie coraz częściej postrzega się jako skuteczny sposób na znaczne zwiększenie napływu turystów zarówno w krótszej jak i dłuższej perspektywie. Na przykład po olimpiadzie w 1992 r. liczba gości odwiedzających Barcelonę niemal się podwoiła, a Sheffield, które w 1991 r. było gospodarzem uniwersjady, w ciągu następnych ośmiu lat zarobiło ok. 30mln. funtów na organizacji kolejnych międzynarodowych zawodów sportowych.
<google>ban728t</google>


==Metody przyciągania turystów przez miasta==
==Metody przyciągania turystów przez miasta==
W ostatnich latach w sferze turystyki miejskiej nastąpiła pewna subtelna [[zmiana]] w relacji pomiędzy [[popyt]]em a [[podaż]]ą. O ile kiedyś miasta były w stanie wyróżnić swoja [[Oferta|ofertę]] turystyczna i przez tzw. [[marketing]] miejsca przyciągnąć konkretny typ zwiedzających, o tyle dzisiaj [[rynek]] miejscowości turystycznych jest tak zatłoczony, ze wiele z nich zatraciło swoja wyjątkowość. Turyści mogą teraz do woli przebierać w miejskich ofertach turystycznych w poszukiwaniu najodpowiedniejszego i najbardziej dostępnego zestawu [[Usługa|usług]] oraz atrakcji. Niemal każde [[miasto]] stara się bowiem przyciągnąć uwagę potencjalnych zwiedzających. Jeśli weźmiemy pod uwagę zmiany w rozkładzie i sposobach spędzania czasu wolnego, poszerzenia przez biura podróży oferty kilkudniowych wyjazdów, rozpowszechnienie [[Internet]]u oraz rozwój sieci transportowej, w tym zwłaszcza pojawienie się w Europie tanich linii lotniczych to możemy powiedzieć ze miasta nastawione na turystykę stały się w pewnym sensie substytucyjne względem siebie. Wymaga to od nich zastosowania nowych strategii uwzględniających dynamikę otoczenia, w którym funkcjonują.
W ostatnich latach w sferze turystyki miejskiej nastąpiła pewna subtelna [[zmiana]] w relacji pomiędzy [[popyt]]em a [[podaż]]ą. O ile kiedyś miasta były w stanie wyróżnić swoja [[Oferta|ofertę]] turystyczna i przez tzw. [[marketing]] miejsca przyciągnąć konkretny typ zwiedzających, o tyle dzisiaj [[rynek]] miejscowości turystycznych jest tak zatłoczony, ze wiele z nich zatraciło swoja wyjątkowość. Turyści mogą teraz do woli przebierać w miejskich ofertach turystycznych w poszukiwaniu najodpowiedniejszego i najbardziej dostępnego zestawu [[Usługa|usług]] oraz atrakcji. Niemal każde [[miasto]] stara się bowiem przyciągnąć uwagę potencjalnych zwiedzających. Jeśli weźmiemy pod uwagę zmiany w rozkładzie i sposobach spędzania czasu wolnego, poszerzenia przez biura podróży oferty kilkudniowych wyjazdów, rozpowszechnienie [[Internet]]u oraz rozwój sieci transportowej, w tym zwłaszcza pojawienie się w Europie tanich linii lotniczych to możemy powiedzieć ze miasta nastawione na turystykę stały się w pewnym sensie substytucyjne względem siebie. Wymaga to od nich zastosowania nowych strategii uwzględniających dynamikę otoczenia, w którym funkcjonują.
<google>n</google>


==Efekty dla miasta i regionu==
==Efekty dla miasta i regionu==
Linia 35: Linia 21:


Następnym ograniczeniem jest sezonowość turystyki miast. Powoduje ona problemy związane z oceną liczby użytkowników bazy noclegowej, sanatoryjnej, gastronomicznej, a także handlu oraz infrastruktury technicznej. Wiąże się to siłą rzeczy z niestabilnością liczby miejsc pracy, a także sezonowym dużym obciążeniem infrastruktury drogowej, obniżającym atrakcyjność oferty miasta, ale przede wszystkim powodującym pogorszenie w sezonie warunków życia mieszkańców, które wraca do [[normy]] wraz z końcem sezonu turystycznego <ref> B. Czarnecki 2015, s. 4-7 </ref>.
Następnym ograniczeniem jest sezonowość turystyki miast. Powoduje ona problemy związane z oceną liczby użytkowników bazy noclegowej, sanatoryjnej, gastronomicznej, a także handlu oraz infrastruktury technicznej. Wiąże się to siłą rzeczy z niestabilnością liczby miejsc pracy, a także sezonowym dużym obciążeniem infrastruktury drogowej, obniżającym atrakcyjność oferty miasta, ale przede wszystkim powodującym pogorszenie w sezonie warunków życia mieszkańców, które wraca do [[normy]] wraz z końcem sezonu turystycznego <ref> B. Czarnecki 2015, s. 4-7 </ref>.
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Sezonowość popytu turystycznego]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Turystyka rowerowa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Funkcje turystyki]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Konsekwencje rozwoju turystyki]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Suburbanizacja]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Turystyka biznesowa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Szlak turystyczny]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Turystyka]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Sport zimowy]]}} }}


==Przypisy==
==Przypisy==
Linia 41: Linia 29:
==Bibliografia==
==Bibliografia==
<noautolinks>
<noautolinks>
* Ashworth, G., & Page, S. J. (2011.) ''Urban tourism research: Recent progress and current paradoxes''. Tourism Management, 32(1), 1-15
* Ashworth G., Page S. (2011), ''Urban tourism research: Recent progress and current paradoxes'', Tourism Management, 32(1)
* Bramwell, B. (1998.) ''User satisfaction and product development in urban tourism''. Tourism Management, 19(1), 35-47
* Bramwell B. (1998), ''User satisfaction and product development in urban tourism'', Tourism Management, 19(1)
* Czarnecki B., (2015.) "Turystyka jako czynnik rozwoju miasta", Białystok
* Czarnecki B. (2015), ''Turystyka jako czynnik rozwoju miasta'', Białystok
* Douglas, N., & Derrett, R. (2001.) ''Special interest tourism''. John Wiley and Sons Australia, Ltd
* Douglas N., Derrett R. (2001), ''Special interest tourism'', John Wiley and Sons Australia, Ltd
* Edwards, D., Griffin, T., & Hayllar, B. (2008.) ''[https://opus.lib.uts.edu.au/bitstream/10453/10042/1/2007005161.pdf Urban tourism research: developing an agenda. Annals of Tourism Research]'', 35(4), 1032-1052
* Edwards D., Griffin T., Hayllar B. (2008), ''[https://opus.lib.uts.edu.au/bitstream/10453/10042/1/2007005161.pdf Urban tourism research: developing an agenda.]'', Annals of Tourism Research, 35(4), 1032-1052
* Gospodini, A. (2001.) ''[https://scholars-on-bilbao.info/fichas/12GospodiniEPS2001.pdf Urban design, urban space morphology, urban tourism: an emerging new paradigm concerning their relationship]''. European Planning Studies, 9(7), 925-934
* Law C. (1993), ''Urban tourism: attracting visitors to large cities'', Mansell Publishing Limited
* Law, C. M. (1993.) ''Urban tourism: attracting visitors to large cities''. Mansell Publishing Limited
* Maitland R., Ritchie B. (red.) (2009), ''City tourism: National capital perspectives'', Cabi
* Maitland, R., & Ritchie, B. W. (Eds.). (2009.) ''City tourism: National capital perspectives''. Cabi
* Pender L., Sharpley R. (2008), ''Zarządzanie turystyką'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Pender L., Sharpley R. (2008.) ''Zarządzanie]] turystyką'', Polskie wydawnictwo ekonomiczne, Warszawa
* Szubert-Zarzeczny U. (2012), ''Turystyka na obszarach miejskich uwarunkowania rozwoju narzędzia promocji'', Katowice
* Szubert - Zarzeczny U., (2012.) "Turystyka na obszarach miejskich uwarunkowania rozwoju narzędzia promocji", Katowice
* Żabińska T. (2012), ''Turystyka w dużych miastach metropoliach. Wybrane problemy rozwoju i zarządzania'', Katowice
* Żabińska T., (2012.) "Turystyka w dużych miastach metropoliach. Wybrane problemy rozwoju i zarządzania", Katowice
</noautolinks>
</noautolinks>


{{a|Dariusz Stachura Michał Kapusta}}
{{a|Dariusz Stachura Michał Kapusta}}
[[Kategoria:Turystyka]]
[[Kategoria:Rodzaje turystyki]]
[[en:Urban tourism]]
[[en:Urban tourism]]


{{#metamaster:description|Turystyka miejska stała się istotnym elementem rozwoju miast i regionów. Miasta starają się przyciągnąć turystów poprzez różne metody, jednak zjawisko to może wiązać się z konfliktem interesów między mieszkańcami i władzami.}}
{{#metamaster:description|Turystyka miejska stała się istotnym elementem rozwoju miast i regionów. Miasta starają się przyciągnąć turystów poprzez różne metody, jednak zjawisko to może wiązać się z konfliktem interesów między mieszkańcami i władzami.}}

Aktualna wersja na dzień 22:29, 13 sty 2024

Miasta od wieków przyciągały turystów oferując im zakwaterowanie, wyżywienie, rozrywkę i inne atrakcje. Z istnieniem miast był ściśle związany rozwój turystyki uzdrowiskowej której początki sięgają XVI w. oraz późniejsze o 200 lat narodziny mody na wypoczynek nad morzem. Turystyka miejska stała się nie tylko istotnym elementem krajobrazu gospodarczego większości dużych miast, lecz także katalizatorem odrodzenia i rozwoju. Od kiedy Baltimore zasłynęło w latach 70 ubiegłego wieku przebudową terenów portowych na centrum biurowo-handlowo-rozrywkowe niezliczone miasta poszły w jego ślady, czyniąc turystykę istotnym elementem swojej strategii rozwoju społeczno-gospodarczego.

TL;DR

Turystyka miejska stała się istotnym elementem rozwoju miast i regionów. Miasta starają się przyciągnąć turystów poprzez różne metody, jednak zjawisko to może wiązać się z konfliktem interesów między mieszkańcami i władzami. Organizacja imprez sportowych i wydarzeń kulturalnych może przynieść korzyści ekonomiczne. Istnieją jednak także problemy związane z regulacjami prawno-podatkowymi oraz sezonowością turystyki, która może wpływać na życie codzienne mieszkańców.

Rozwój

Turystyka miejska jako zagadnienie różnorodne, złożone i dynamiczne wymyka się ścisłym definicjom i analizom, dlatego niektórzy badacze wola posługiwać się węższym pojęciem turystyki wielkomiejskiej. Nie ulega wątpliwości, ze turystyka na obszarach miejskich przyjmująca rozmaite formy (takie jak turystyka krajoznawcza, kulturalna czy imprezowa) stała się w skali globalnej czymś powszechnym. Nie brakuje w europie miast które co roku przyciągają rzesze gości z kraju i zagranicy, a organizacje wielkich imprez, takich jak igrzyska olimpijskie coraz częściej postrzega się jako skuteczny sposób na znaczne zwiększenie napływu turystów zarówno w krótszej jak i dłuższej perspektywie. Na przykład po olimpiadzie w 1992 r. liczba gości odwiedzających Barcelonę niemal się podwoiła, a Sheffield, które w 1991 r. było gospodarzem uniwersjady, w ciągu następnych ośmiu lat zarobiło ok. 30mln. funtów na organizacji kolejnych międzynarodowych zawodów sportowych.

Metody przyciągania turystów przez miasta

W ostatnich latach w sferze turystyki miejskiej nastąpiła pewna subtelna zmiana w relacji pomiędzy popytem a podażą. O ile kiedyś miasta były w stanie wyróżnić swoja ofertę turystyczna i przez tzw. marketing miejsca przyciągnąć konkretny typ zwiedzających, o tyle dzisiaj rynek miejscowości turystycznych jest tak zatłoczony, ze wiele z nich zatraciło swoja wyjątkowość. Turyści mogą teraz do woli przebierać w miejskich ofertach turystycznych w poszukiwaniu najodpowiedniejszego i najbardziej dostępnego zestawu usług oraz atrakcji. Niemal każde miasto stara się bowiem przyciągnąć uwagę potencjalnych zwiedzających. Jeśli weźmiemy pod uwagę zmiany w rozkładzie i sposobach spędzania czasu wolnego, poszerzenia przez biura podróży oferty kilkudniowych wyjazdów, rozpowszechnienie Internetu oraz rozwój sieci transportowej, w tym zwłaszcza pojawienie się w Europie tanich linii lotniczych to możemy powiedzieć ze miasta nastawione na turystykę stały się w pewnym sensie substytucyjne względem siebie. Wymaga to od nich zastosowania nowych strategii uwzględniających dynamikę otoczenia, w którym funkcjonują.

Efekty dla miasta i regionu

Nadrzędnym celem stymulowania turystyki miejskiej jest społeczno-gospodarczy rozwój danego miasta czy regionu. W odniesieniu do obszarów miejskich ostatnio często mówi się o ich ożywianiu. Turystyka służy wówczas za narzędzie wspomagające przeobrażanie centrów miast lub dzielnic portowych z myślą o przyciągnięciu zewnętrznych inwestorów, pobudzeniu wzrostu gospodarczego, przeprowadzeniu modernizacji oraz, szerzej ujmując, zmiany wizerunku miejsca i wzmocnienia jego potencjału marketingowego.

Problem w rozwoju turystyki miast

Wprowadzanie i rozwój turystyki miast jest procesem który musi łączyć ze sobą wiele czynników i spełniać interesy wielu podmiotów. Konflikt interesów to jedna z najczęstszych przyczyn ograniczania rozwoju turystyki miast. Najpowszechniejszym kłopotem jest odmienne podejście władz i mieszkańców co do zjawiska turystyki. Władze bardzo często inwestują w sferę turystyczną, aby uatrakcyjnić miasto dla osób z zewnątrz, przy czym wykorzystują na to środki które według mieszkańców powinny być przekazane na cele poprawiające ich komfort życia. Kolejnym problemem jest charakter jaki nabywa miasto wraz z popularyzacją funkcji turystycznej. Natłok turystów w najatrakcyjniejszych częściach miasta powoduje zabicie ich lokalnej, kameralnej funkcji. Następuje zjawisko zabierania miasta mieszkańcom, co powoduje ogromne napięcia pomiędzy mieszkańcami żyjącymi z turystyki, a tymi którzy mają inne źródła dochodów. Konflikt ten stał się ostatnio popularny między innymi w Barcelonie, gdzie mieszkańcy otwarcie protestują przeciw zbyt dużej liczbie turystów [1].

Inną barierą jest działanie organów państwa w zakresie promocji turystyki miast. Uregulowanie odpowiednich aktów prawnych, zważanie na prawo europejskie, czy współpraca samorząd-władza centralna często hamuje tempo rozwoju turystyki miast, gdyż ta stosunkowo nowa odnoga turystki potrzebuje stabilnej koncepcji społeczno-gospodarczej oraz stabilnej sytuacji prawnej, by efektywnie działać. Nieefektywność w działaniu państwa na rzecz turystyki jest z kolei następnym powodem nieufności mieszkańców miast co do inwestycji związanych ściśle z turystyką [2].

Następnym ograniczeniem jest sezonowość turystyki miast. Powoduje ona problemy związane z oceną liczby użytkowników bazy noclegowej, sanatoryjnej, gastronomicznej, a także handlu oraz infrastruktury technicznej. Wiąże się to siłą rzeczy z niestabilnością liczby miejsc pracy, a także sezonowym dużym obciążeniem infrastruktury drogowej, obniżającym atrakcyjność oferty miasta, ale przede wszystkim powodującym pogorszenie w sezonie warunków życia mieszkańców, które wraca do normy wraz z końcem sezonu turystycznego [3].


Turystyka miejskaartykuły polecane
Sezonowość popytu turystycznegoTurystyka rowerowaFunkcje turystykiKonsekwencje rozwoju turystykiSuburbanizacjaTurystyka biznesowaSzlak turystycznyTurystykaSport zimowy

Przypisy

  1. T. Żabińska 2012, s. 133-138
  2. U. Szubert - Zarzeczny 2012, s. 15-20
  3. B. Czarnecki 2015, s. 4-7

Bibliografia

  • Ashworth G., Page S. (2011), Urban tourism research: Recent progress and current paradoxes, Tourism Management, 32(1)
  • Bramwell B. (1998), User satisfaction and product development in urban tourism, Tourism Management, 19(1)
  • Czarnecki B. (2015), Turystyka jako czynnik rozwoju miasta, Białystok
  • Douglas N., Derrett R. (2001), Special interest tourism, John Wiley and Sons Australia, Ltd
  • Edwards D., Griffin T., Hayllar B. (2008), Urban tourism research: developing an agenda., Annals of Tourism Research, 35(4), 1032-1052
  • Law C. (1993), Urban tourism: attracting visitors to large cities, Mansell Publishing Limited
  • Maitland R., Ritchie B. (red.) (2009), City tourism: National capital perspectives, Cabi
  • Pender L., Sharpley R. (2008), Zarządzanie turystyką, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
  • Szubert-Zarzeczny U. (2012), Turystyka na obszarach miejskich uwarunkowania rozwoju narzędzia promocji, Katowice
  • Żabińska T. (2012), Turystyka w dużych miastach metropoliach. Wybrane problemy rozwoju i zarządzania, Katowice


Autor: Dariusz Stachura Michał Kapusta