Marketing automation: Różnice pomiędzy wersjami
m (→Bibliografia: Clean up)  | 
				m (cleanup bibliografii i rotten links)  | 
				||
| (Nie pokazano 9 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
| Linia 1: | Linia 1: | ||
'''[[Marketing]] automation''' ([[automatyzacja]] marketingu) - jest to zbiór narzędzi i procedur pomagających automatyzowaniu procesów marketingowo-sprzedażowych w takiej formie, aby usprawniać organizację zadań, udoskonalić działania, a tym samym zwiększyć ich [[efektywność]]. W tej koncepcji wykorzystywane są zaawansowane rozwiązania technologiczne. Odpowiednio stworzone [[systemy informatyczne]] zastępują dużą ilość pojedynczych narzędzi budując wspólne miejsce pracy dla sprzedawców i marketingowców.  | '''[[Marketing]] automation''' ([[automatyzacja]] marketingu) - jest to zbiór narzędzi i procedur pomagających automatyzowaniu procesów marketingowo-sprzedażowych w takiej formie, aby usprawniać organizację zadań, udoskonalić działania, a tym samym zwiększyć ich [[efektywność]]. W tej koncepcji wykorzystywane są zaawansowane rozwiązania technologiczne. Odpowiednio stworzone [[systemy informatyczne]] zastępują dużą ilość pojedynczych narzędzi budując wspólne miejsce pracy dla sprzedawców i marketingowców.  | ||
Długotrwałe działania wykonywane są automatycznie, [[wymiana]] informacji pomiędzy pracownikami dokonywana jest szybko i precyzyjnie, a [[proces]] zdobycia klienta i pozyskania sprzedaży jest przeprowadzony płynnie według ściśle określonych reguł. Każde [[działanie]] jest rejestrowane i oceniane pod względem skuteczności. Precyzyjna analiza inwestycji i kampanii marketingowych umożliwia wykazanie liczby udanych i nieudanych prób, a także pozwala wspomóc proces realokacji do najbardziej efektywnych czynności<ref>LeSueur J. (2007), ''Marketing Automation Practical Steps to More Effective Direct Marketing'', John Wiley & Sons, New Jersey</ref>.    | Długotrwałe działania wykonywane są automatycznie, [[wymiana]] informacji pomiędzy pracownikami dokonywana jest szybko i precyzyjnie, a [[proces]] zdobycia klienta i pozyskania sprzedaży jest przeprowadzony płynnie według ściśle określonych reguł. Każde [[działanie]] jest rejestrowane i oceniane pod względem skuteczności. Precyzyjna analiza inwestycji i kampanii marketingowych umożliwia wykazanie liczby udanych i nieudanych prób, a także pozwala wspomóc proces realokacji do najbardziej efektywnych czynności<ref>LeSueur J. (2007), ''Marketing Automation Practical Steps to More Effective Direct Marketing'', John Wiley & Sons, New Jersey</ref>.    | ||
Marketing automation wyręcza w firmie [[system]] do e-Mail Marketingu i system CRM dając te funkcjonalność w jednym pakiecie w integracji z możliwościami automatyzacji oraz monitorowania postępowania klientów<ref>Błażewicz G. (2012), [https://sprawnymarketing.pl/wp-content/uploads/2012/09/Marketing-automation-PL.pdf ''Marketing Automation — Nowa Szkoła Marketingu''], CEO Benhauer & SALESmanago Marketing Automation</ref>.    | Marketing automation wyręcza w firmie [[system]] do e-Mail Marketingu i system CRM dając te funkcjonalność w jednym pakiecie w integracji z możliwościami automatyzacji oraz monitorowania postępowania klientów<ref>Błażewicz G. (2012), [https://sprawnymarketing.pl/wp-content/uploads/2012/09/Marketing-automation-PL.pdf ''Marketing Automation — Nowa Szkoła Marketingu''], CEO Benhauer & SALESmanago Marketing Automation</ref>.    | ||
==TL;DR==  | ==TL;DR==  | ||
| Linia 26: | Linia 10: | ||
Po raz pierwszy termin “marketing automation" pojawił się w połowie lat 90. w momencie, gdy marketingowcy, poszukując ulepszenia swojej pracy, rozpoczęli łączyć bazy danych z automatycznym kodem, mając na celu ułatwienie klasyfikacji informacji na bardziej szczegółowe segmenty, oparte na większej ilości zmiennych. Działania te zainicjowały szybki rozrost koncepcji i narzędzi wyprowadzając marketing automation na szczebel przemysłu masowego<ref>Sweezey M.(2014), ''Marketing Automation For Dummies'', John Wiley & Sons, New Jersey, s.7</ref>.    | Po raz pierwszy termin “marketing automation" pojawił się w połowie lat 90. w momencie, gdy marketingowcy, poszukując ulepszenia swojej pracy, rozpoczęli łączyć bazy danych z automatycznym kodem, mając na celu ułatwienie klasyfikacji informacji na bardziej szczegółowe segmenty, oparte na większej ilości zmiennych. Działania te zainicjowały szybki rozrost koncepcji i narzędzi wyprowadzając marketing automation na szczebel przemysłu masowego<ref>Sweezey M.(2014), ''Marketing Automation For Dummies'', John Wiley & Sons, New Jersey, s.7</ref>.    | ||
Pod koniec poprzedniej dekady w Polsce pojawiły się elementy automatyzacji marketingu w systemach CMS i mailingowych, a od 2011 roku zaczęły działać kompleksowe narzędzia marketing automation, wykorzystywane przez przedsiębiorców<ref>Nowak L., Szmajda M. (2013), [https://pdf.helion.pl/bibebi/bibebi.pdf ''Marketing Automation''], (w:) Gancarz-Wójcicka B. (red.), "Biblia e-biznesu", Helion, Gliwice, s.298</ref>.    | Pod koniec poprzedniej dekady w Polsce pojawiły się elementy automatyzacji marketingu w systemach CMS i mailingowych, a od 2011 roku zaczęły działać kompleksowe narzędzia marketing automation, wykorzystywane przez przedsiębiorców<ref>Nowak L., Szmajda M. (2013), [https://pdf.helion.pl/bibebi/bibebi.pdf ''Marketing Automation''], (w:) Gancarz-Wójcicka B. (red.), "Biblia e-biznesu", Helion, Gliwice, s.298</ref>.    | ||
<google>n</google>  | |||
==Zadania marketing automation==  | ==Zadania marketing automation==  | ||
| Linia 54: | Linia 40: | ||
* pracownicy wolni od wykonywania rutynowych i zarazem czasochłonnych czynności mogą poświęcić więcej czasu na prace koncepcyjne;  | * pracownicy wolni od wykonywania rutynowych i zarazem czasochłonnych czynności mogą poświęcić więcej czasu na prace koncepcyjne;  | ||
* redukcja kosztów operacyjnych i wzrost przychodów<ref>Bajdak. A. (2016), ''Marketing automation - systemy wspierające i łączące pracę działu marketingu i działu sprzedaży'', "Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy", nr 45 (1/2016), s.451-452</ref>.    | * redukcja kosztów operacyjnych i wzrost przychodów<ref>Bajdak. A. (2016), ''Marketing automation - systemy wspierające i łączące pracę działu marketingu i działu sprzedaży'', "Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy", nr 45 (1/2016), s.451-452</ref>.    | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[E-rekrutacja]]}} — {{i5link|a=[[Call center]]}} — {{i5link|a=[[System CRM]]}} — {{i5link|a=[[Metody przyciągania klientów w internecie]]}} — {{i5link|a=[[Intranet]]}} — {{i5link|a=[[Portal korporacyjny]]}} — {{i5link|a=[[Geolokalizacja]]}} — {{i5link|a=[[Rola internetu w marketingu]]}} — {{i5link|a=[[Kiosk multimedialny]]}} }}  | |||
==Przypisy==  | ==Przypisy==  | ||
| Linia 60: | Linia 48: | ||
==Bibliografia==  | ==Bibliografia==  | ||
<noautolinks>  | <noautolinks>  | ||
* Bajdak  | * Bajdak A. (2016), ''Marketing automation - systemy wspierające i łączące pracę działu marketingu i działu sprzedaży'', Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, nr 45  | ||
* Błażewicz G. (2012), [https://sprawnymarketing.pl/wp-content/uploads/2012/09/Marketing-automation-PL.pdf   | * Błażewicz G. (2012), ''[https://sprawnymarketing.pl/wp-content/uploads/2012/09/Marketing-automation-PL.pdf Marketing Automation - Nowa Szkoła Marketingu]'', CEO Benhauer & SALESmanago Marketing Automation  | ||
* Dudziak S. (2014), ''Marketing automation - nowy kierunek w marketingu przedsiębiorstw'',   | * Dudziak S. (2014), ''Marketing automation - nowy kierunek w marketingu przedsiębiorstw'', Handel Wewnętrzny 6  | ||
* Gerlach R. (2014), [https://wsp.pl/file/1261_387725351.pdf   | * Gerlach R. (2014), ''[https://wsp.pl/file/1261_387725351.pdf Zastosowanie Marketing Automation w branży konferencyjno-kongresowej]'', [w:] Innowacje w przemyśle spotkań, (Red.) A. Grzegorczyk, J. Majewski, S. Wróblewski, Wyższa Szkoła Promocji, Warszawa  | ||
* LeSueur J. (2007), ''Marketing Automation Practical Steps to More Effective Direct Marketing'', John Wiley & Sons, New Jersey  | * LeSueur J. (2007), ''Marketing Automation Practical Steps to More Effective Direct Marketing'', John Wiley & Sons, New Jersey  | ||
* Nowak L., Szmajda M.(2013), [https://pdf.helion.pl/bibebi/bibebi.pdf   | * Nowak L., Szmajda M. (2013), ''[https://pdf.helion.pl/bibebi/bibebi.pdf Marketing Automation]'', [w:] Gancarz-Wójcicka B. (red.), ''Biblia e-biznesu'', Helion, Gliwice  | ||
* Peszko K., Chrąchol-Barczyk U.(2015), ''Analiza potrzeb klientów za pomocą Marketing Automation'',   | * Peszko K., Chrąchol-Barczyk U. (2015), ''Analiza potrzeb klientów za pomocą Marketing Automation'', Logistyka  | ||
* Sweezey M. (2014), ''Marketing Automation For Dummies'', John Wiley & Sons, New Jersey  | * Sweezey M. (2014), ''Marketing Automation For Dummies'', John Wiley & Sons, New Jersey  | ||
* Świeczak W. (2013), ''Proces marketing automation jako kierunek doskonalenia współczesnego marketingu przedsiębiorstwa'', Minib 9,   | * Świeczak W. (2013), ''Proces marketing automation jako kierunek doskonalenia współczesnego marketingu przedsiębiorstwa'', Minib 9, Marketing instytucji naukowych i badawczych, nr 3(9)  | ||
</noautolinks>  | </noautolinks>  | ||
[[Kategoria:Rodzaje marketingu]]  | [[Kategoria:Rodzaje marketingu]]  | ||
Aktualna wersja na dzień 22:52, 9 sty 2024
Marketing automation (automatyzacja marketingu) - jest to zbiór narzędzi i procedur pomagających automatyzowaniu procesów marketingowo-sprzedażowych w takiej formie, aby usprawniać organizację zadań, udoskonalić działania, a tym samym zwiększyć ich efektywność. W tej koncepcji wykorzystywane są zaawansowane rozwiązania technologiczne. Odpowiednio stworzone systemy informatyczne zastępują dużą ilość pojedynczych narzędzi budując wspólne miejsce pracy dla sprzedawców i marketingowców. Długotrwałe działania wykonywane są automatycznie, wymiana informacji pomiędzy pracownikami dokonywana jest szybko i precyzyjnie, a proces zdobycia klienta i pozyskania sprzedaży jest przeprowadzony płynnie według ściśle określonych reguł. Każde działanie jest rejestrowane i oceniane pod względem skuteczności. Precyzyjna analiza inwestycji i kampanii marketingowych umożliwia wykazanie liczby udanych i nieudanych prób, a także pozwala wspomóc proces realokacji do najbardziej efektywnych czynności[1].
Marketing automation wyręcza w firmie system do e-Mail Marketingu i system CRM dając te funkcjonalność w jednym pakiecie w integracji z możliwościami automatyzacji oraz monitorowania postępowania klientów[2].
TL;DR
Marketing automation to zbiór narzędzi i procedur, które automatyzują procesy marketingowo-sprzedażowe w celu zwiększenia efektywności. Systemy informatyczne zastępują wiele narzędzi, umożliwiają szybką wymianę informacji i analizę skuteczności działań. Marketing automation integruje funkcje e-mail marketingu i CRM, ułatwiając monitorowanie klientów. Termin ten pojawił się w latach 90., a w Polsce narzędzia zaczęły działać od 2011 roku. Zadania marketing automation obejmują m.in. ewidencję klientów, identyfikację klientów, tworzenie spersonalizowanych wiadomości, generowanie programów edukacyjnych, analizę sprzedaży. Korzyści wynikające z wdrożenia systemu marketing automation to m.in. automatyzacja czynności, obsługa wszystkich kanałów komunikacji, lepsze dopasowanie wiadomości do grup docelowych, gromadzenie danych, redukcja kosztów operacyjnych i wzrost przychodów.
Początki marketing automation
Po raz pierwszy termin “marketing automation" pojawił się w połowie lat 90. w momencie, gdy marketingowcy, poszukując ulepszenia swojej pracy, rozpoczęli łączyć bazy danych z automatycznym kodem, mając na celu ułatwienie klasyfikacji informacji na bardziej szczegółowe segmenty, oparte na większej ilości zmiennych. Działania te zainicjowały szybki rozrost koncepcji i narzędzi wyprowadzając marketing automation na szczebel przemysłu masowego[3]. Pod koniec poprzedniej dekady w Polsce pojawiły się elementy automatyzacji marketingu w systemach CMS i mailingowych, a od 2011 roku zaczęły działać kompleksowe narzędzia marketing automation, wykorzystywane przez przedsiębiorców[4].
Zadania marketing automation
Koncepcja marketing automation opisuje poniższe zadania:
- ewidencja klientów kontaktujących się z firmą e-mailowo, telefonicznie i przy pomocy formularzy on-line,
 - identyfikacja klientów wchodzących na strony internetowe, blogi, aplikacje mobilne, profile społecznościowe,
 - zdobywanie informacji o postępowaniach konsumentów z różnych kanałów i przypisanie ich do indywidualnych klientów,
 - podział klientów na podstawie zebranych danych,
 - sporządzanie i wysyłka spersonalizowanych wiadomości SMS z możliwością komunikacji dwukierunkowej,
 - formowanie i wysyłka spersonalizowanych wiadomości e-mail, tj. oferty, kupony promocyjne, newslettery oraz monitoring ich skuteczności,
 - tworzenie prężnych treści na stronach internetowych dla nowych i rozpoznanych klientów,
 - generowanie oraz realizacja programów edukacyjnych, które mają przygotować klientów do zakupu,
 - selekcjonowanie konsumentów najbardziej zainteresowanych zakupem poprzez scoring,
 - rozwijanie oferty przez cross-selling,
 - przeprowadzanie kampanii remarketingowych,
 - analiza sprzedaży,
 - analiza porzuconych koszyków,
 - utrzymanie klienta,
 - raportowanie i analiza danych[5].
 
Korzyści wynikające z wdrożenia systemu marketing automation
Wprowadzenie systemu marketing automation może dostarczyć przedsiębiorstwu wiele korzyści. Do najważniejszych należą:
- automatyzowanie czynności marketingowych i sprzedażowych poprzez wykorzystanie jednego narzędzia i jednej, wspólnej dla wszystkich pracowników bazy danych o obecnych i potencjalnych klientach;
 - obsługa każdego kanału komunikacji online z klientami, wraz z obszarem serwisów społecznościowych;
 - szansa utworzenia szerokiej bazy danych o bieżących i potencjalnych klientach, za pomocą której wiadomości są lepiej dopasowane do potrzeb i oczekiwań wyróżnionych grup docelowych, a komunikacja jest bardziej skuteczna;
 - pozyskanie pewności, że każdy wygenerowany lead zostanie właściwie przygotowany do rozmowy ze sprzedawcą, a kontakt będzie miał miejsce w optymalnym momencie;
 - zgromadzenie wszelkich danych dotyczących czynności wykonywanych w systemie oraz pracy jego użytkowników. Dzięki nim menadżerowie dostają szczegółowe raporty posiadające dane, które opisują przebieg i koszty realizacji wszelakich procesów marketingowych i sprzedażowych oraz informacje o efektywności każdego z pracowników;
 - pracownicy wolni od wykonywania rutynowych i zarazem czasochłonnych czynności mogą poświęcić więcej czasu na prace koncepcyjne;
 - redukcja kosztów operacyjnych i wzrost przychodów[6].
 
| Marketing automation — artykuły polecane | 
| E-rekrutacja — Call center — System CRM — Metody przyciągania klientów w internecie — Intranet — Portal korporacyjny — Geolokalizacja — Rola internetu w marketingu — Kiosk multimedialny | 
Przypisy
- ↑ LeSueur J. (2007), Marketing Automation Practical Steps to More Effective Direct Marketing, John Wiley & Sons, New Jersey
 - ↑ Błażewicz G. (2012), Marketing Automation — Nowa Szkoła Marketingu, CEO Benhauer & SALESmanago Marketing Automation
 - ↑ Sweezey M.(2014), Marketing Automation For Dummies, John Wiley & Sons, New Jersey, s.7
 - ↑ Nowak L., Szmajda M. (2013), Marketing Automation, (w:) Gancarz-Wójcicka B. (red.), "Biblia e-biznesu", Helion, Gliwice, s.298
 - ↑ Dudziak S. (2014), Marketing automation - nowy kierunek w marketingu przedsiębiorstw, "Handel Wewnętrzny" 6:26-36, s. 28-29
 - ↑ Bajdak. A. (2016), Marketing automation - systemy wspierające i łączące pracę działu marketingu i działu sprzedaży, "Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy", nr 45 (1/2016), s.451-452
 
Bibliografia
- Bajdak A. (2016), Marketing automation - systemy wspierające i łączące pracę działu marketingu i działu sprzedaży, Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, nr 45
 - Błażewicz G. (2012), Marketing Automation - Nowa Szkoła Marketingu, CEO Benhauer & SALESmanago Marketing Automation
 - Dudziak S. (2014), Marketing automation - nowy kierunek w marketingu przedsiębiorstw, Handel Wewnętrzny 6
 - Gerlach R. (2014), Zastosowanie Marketing Automation w branży konferencyjno-kongresowej, [w:] Innowacje w przemyśle spotkań, (Red.) A. Grzegorczyk, J. Majewski, S. Wróblewski, Wyższa Szkoła Promocji, Warszawa
 - LeSueur J. (2007), Marketing Automation Practical Steps to More Effective Direct Marketing, John Wiley & Sons, New Jersey
 - Nowak L., Szmajda M. (2013), Marketing Automation, [w:] Gancarz-Wójcicka B. (red.), Biblia e-biznesu, Helion, Gliwice
 - Peszko K., Chrąchol-Barczyk U. (2015), Analiza potrzeb klientów za pomocą Marketing Automation, Logistyka
 - Sweezey M. (2014), Marketing Automation For Dummies, John Wiley & Sons, New Jersey
 - Świeczak W. (2013), Proces marketing automation jako kierunek doskonalenia współczesnego marketingu przedsiębiorstwa, Minib 9, Marketing instytucji naukowych i badawczych, nr 3(9)
 
Autor: Magdalena Kurcz
