Agencja eventowa: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Clean up, replaced: , → , , → (2))
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 11 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
|list1=
<ul>
<li>[[Konferencja]]</li>
<li>[[Pro Bono]]</li>
<li>[[Masa Krytyczna]]</li>
<li>[[Public relations]]</li>
<li>[[Philip Kotler]]</li>
<li>[[Metodyka PMI]]</li>
<li>[[RACI]]</li>
<li>[[Agencje public relations]]</li>
<li>[[Dobre praktyki]]</li>
</ul>
}}
'''Agencja eventowa (event agency)''' to [[firma]] świadcząca usługę organizacji wydarzeń na rzecz innych podmiotów tj. [[planowanie]], wykonanie, [[produkcja]]. [[Usługa]] ta obejmuje ocenę, definicję, nabywanie, alokację, [[kierowanie]], kontrolę i analizę czasu, finansów, ludzi, produktów, usług i innych zasobów w celu osiągnięcia celów danego wydarzenia. Zadaniem kierownika wydarzenia jest nadzorowanie i aranżowanie każdego aspektu wydarzenia, w tym badanie, planowanie, [[organizowanie]], wdrażanie, [[kontrolowanie]] i [[ocena]] projektu wydarzenia, działań i produkcji. Agencja eventowa nie jest agencją reklamową. Ma ona znacznie szerszy [[zakres]] działań związanych z designem, administracją, marketingiem, operacjami i ryzykiem.
'''Agencja eventowa (event agency)''' to [[firma]] świadcząca usługę organizacji wydarzeń na rzecz innych podmiotów tj. [[planowanie]], wykonanie, [[produkcja]]. [[Usługa]] ta obejmuje ocenę, definicję, nabywanie, alokację, [[kierowanie]], kontrolę i analizę czasu, finansów, ludzi, produktów, usług i innych zasobów w celu osiągnięcia celów danego wydarzenia. Zadaniem kierownika wydarzenia jest nadzorowanie i aranżowanie każdego aspektu wydarzenia, w tym badanie, planowanie, [[organizowanie]], wdrażanie, [[kontrolowanie]] i [[ocena]] projektu wydarzenia, działań i produkcji. Agencja eventowa nie jest agencją reklamową. Ma ona znacznie szerszy [[zakres]] działań związanych z designem, administracją, marketingiem, operacjami i ryzykiem.


Linia 30: Linia 16:
* Tworzenie skryptu
* Tworzenie skryptu
* Kontakt i [[negocjacje]] z kontraktorami
* Kontakt i [[negocjacje]] z kontraktorami
<google>t</google>
'''Wykonanie:'''
'''Wykonanie:'''
* [[Zarządzanie]] i [[komunikacja]] z uczestnikami
* [[Zarządzanie]] i [[komunikacja]] z uczestnikami
Linia 42: Linia 27:
* Podsumowanie ilościowe i jakościowe na podstawie informacji zwrotnej od uczestników
* Podsumowanie ilościowe i jakościowe na podstawie informacji zwrotnej od uczestników
* Podsumowanie budżetu
* Podsumowanie budżetu
<google>n</google>


==Typy wydarzeń organizowanych przez agencje eventowe==
==Typy wydarzeń organizowanych przez agencje eventowe==
Linia 58: Linia 45:
* Managerowie przestrzeni eventowej
* Managerowie przestrzeni eventowej
* Agencje produkcyjne (audiowizualne, oświetleniowe)
* Agencje produkcyjne (audiowizualne, oświetleniowe)
* Foto- i wideografowie
* Foto - i wideografowie
* Prelegenci
* Prelegenci
* Dekoratorzy
* Dekoratorzy
Linia 93: Linia 80:


==Agencja eventowa a jednostki prywatne==
==Agencja eventowa a jednostki prywatne==
Wydarzenia mają wyjątkową [[zdolność]] do fizycznego zbliżenia ludzi oraz inspirowania i komunikowania się z nimi w sposób, którego nie można łatwo powielić innymi środkami lub mediami, co zostało uznane przez [[sektor]] korporacyjny. Silvers (2010) opisuje wydarzenia korporacyjne i biznesowe jako „Każde wydarzenie, które wspiera cele biznesowe, w tym funkcje zarządzania, komunikację korporacyjną, szkolenia, marketing, zachęty, relacje z pracownikami i relacje z klientami, zaplanowane samodzielnie lub w połączeniu z innymi wydarzeniami”. Wykorzystywanie wydarzeń przez firmy może być ukierunkowane:
Wydarzenia mają wyjątkową [[zdolność]] do fizycznego zbliżenia ludzi oraz inspirowania i komunikowania się z nimi w sposób, którego nie można łatwo powielić innymi środkami lub mediami, co zostało uznane przez [[sektor]] korporacyjny. Silvers (2010) opisuje wydarzenia korporacyjne i biznesowe jako "Każde wydarzenie, które wspiera cele biznesowe, w tym funkcje zarządzania, komunikację korporacyjną, szkolenia, marketing, zachęty, relacje z pracownikami i relacje z klientami, zaplanowane samodzielnie lub w połączeniu z innymi wydarzeniami". Wykorzystywanie wydarzeń przez firmy może być ukierunkowane:
* Wewnętrznie (własne praktyki biznesowe i personel)
* Wewnętrznie (własne praktyki biznesowe i personel)
* Zewnętrznie (skierowane do ich klientów i klientów)
* Zewnętrznie (skierowane do ich klientów i klientów)
Linia 101: Linia 88:


Wewnętrznie firmy w znaczący sposób wykorzystują wydarzenia, takie jak spotkania kierownictwa i szkolenia personelu w codziennym prowadzeniu działalności. Inne wydarzenia wewnętrzne, takie jak spotkania towarzyskie pracowników, budowanie zespołu, zachęty i wieczory wręczania nagród, są postrzegane jako cenne narzędzie do inspirowania i motywowania pracowników oraz przyczyniające się do rozwoju udanej kultury korporacyjnej. Konferencje sprzedażowe i seminaria produktowe służą rozszerzeniu tej kultury na przedstawicieli firm i sieci dealerów. Wiele firm wnosi znaczne środki w celu zapewnienia, aby takie wydarzenia były postrzegane jako część ich tożsamości korporacyjnej i stylu oraz były prowadzone z zachowaniem wysokich standardów profesjonalizmu i [[umiejętności]] prezentacji.
Wewnętrznie firmy w znaczący sposób wykorzystują wydarzenia, takie jak spotkania kierownictwa i szkolenia personelu w codziennym prowadzeniu działalności. Inne wydarzenia wewnętrzne, takie jak spotkania towarzyskie pracowników, budowanie zespołu, zachęty i wieczory wręczania nagród, są postrzegane jako cenne narzędzie do inspirowania i motywowania pracowników oraz przyczyniające się do rozwoju udanej kultury korporacyjnej. Konferencje sprzedażowe i seminaria produktowe służą rozszerzeniu tej kultury na przedstawicieli firm i sieci dealerów. Wiele firm wnosi znaczne środki w celu zapewnienia, aby takie wydarzenia były postrzegane jako część ich tożsamości korporacyjnej i stylu oraz były prowadzone z zachowaniem wysokich standardów profesjonalizmu i [[umiejętności]] prezentacji.
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Konferencja]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Pro Bono]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Masa Krytyczna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Public relations]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Philip Kotler]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Metodyka PMI]]}} &mdash; {{i5link|a=[[RACI]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Agencje public relations]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Dobre praktyki]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Inwencja twórcza]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
<noautolinks>
<noautolinks>
* Bowdin G. (red) (2012), ''[https://books.google.pl/books/about/Events_Management.html?id=-0Xj_d5XQCIC&redir_esc=y Events Management Third Edition]'', Routledge, New York, s. 53-61
* Bowdin G. (red.) (2012), ''Events Management Third Edition'', Routledge, New York
* Connell B (2006), ''[https://books.google.pl/books/about/Professional_Meeting_Management.html?id=DIDcoQEACAAJ&redir_esc=y Professional Meeting Management: Comprehensive Strategies for Meetings, Conventions and Events]'', Kendall/Hunt Publishing, Iowa
* Connell B. (2006), ''Professional Meeting Management: Comprehensive Strategies for Meetings, Conventions and Events'', Kendall/Hunt Publishing, Iowa
* Jouaneh I. (2013), ''The Rising Impact of Social Media on Meeting and Events''
* Jouaneh I. (2013), ''The Rising Impact of Social Media on Meeting and Events''
* Silvers J. (1999), ''[https://www.juliasilvers.com/embok.htm Events Management Body of Knowledge]''
* Silvers J. (1999), ''Events Management Body of Knowledge''
* ''Ustawa o bezpieczeństwie imprez masowych'' (2009), Dz.U. 2009 Nr 62 poz. 504
* ''Ustawa z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20090620504 Dz.U. 2009 nr 62 poz. 504]
* Van der Wagen L., White L. (2010), ''[https://books.google.pl/books/about/Events_Management.html?id=2vY1YgEACAAJ&redir_esc=y Events Management: For Tourism, Cultural, Business and Sporting Events]'', Pearson Australia, s. 22-35
* Van der Wagen L., White L. (2010), ''Events Management: For Tourism, Cultural, Business and Sporting Events'', Pearson Australia
* Yang J. (2008), ''[https://www.academia.edu/9062542/Events_Impact_and_Events_Stakeholder_Management Events Impact and Events Stakeholder Management]''
</noautolinks>
</noautolinks>



Aktualna wersja na dzień 13:39, 6 sty 2024

Agencja eventowa (event agency) to firma świadcząca usługę organizacji wydarzeń na rzecz innych podmiotów tj. planowanie, wykonanie, produkcja. Usługa ta obejmuje ocenę, definicję, nabywanie, alokację, kierowanie, kontrolę i analizę czasu, finansów, ludzi, produktów, usług i innych zasobów w celu osiągnięcia celów danego wydarzenia. Zadaniem kierownika wydarzenia jest nadzorowanie i aranżowanie każdego aspektu wydarzenia, w tym badanie, planowanie, organizowanie, wdrażanie, kontrolowanie i ocena projektu wydarzenia, działań i produkcji. Agencja eventowa nie jest agencją reklamową. Ma ona znacznie szerszy zakres działań związanych z designem, administracją, marketingiem, operacjami i ryzykiem.

TL;DR

Agencja eventowa to firma specjalizująca się w organizacji wydarzeń dla różnych podmiotów. Ich zakres obowiązków obejmuje planowanie, wykonanie i produkcję wydarzenia, z uwzględnieniem takich aspektów jak finanse, logistyka, marketing i zarządzanie ryzykiem. Agencje eventowe współpracują z różnymi kontraktorami, takimi jak dekoratorzy, firmy cateringowe czy prelegenci, a także korzystają z różnych technologii do usprawnienia swojej pracy. Mogą organizować różne typy wydarzeń, takie jak konferencje, targi czy wydarzenia biznesowe. Współpracują zarówno z jednostkami publicznymi, takimi jak samorządy, jak i prywatnymi firmami, które wykorzystują wydarzenia do osiągnięcia swoich celów biznesowych.

Zadania agencji eventowej

Poniżej przedstawione przykładowe zadania agencji eventowej, które są zmienne w zależności od typu klienta, prowadzonego projektu, okoliczności i innych czynników. Całokształt zakresu jednostek związanych z głównym przedmiotem agencji eventowych, czyli event managementem, został sklasyfikowany przez Julie Rutherford Silvers - certyfikowanego eksperta organizacji wydarzeń i współtwórcę Events Management Body of Knowledge (EMBOK odpowiednik BABOKa i PMBOKa w zakresie event managementu).

Planowanie:

  • Określenie zakresu współpracy klienta z agencja
  • Zdefiniowanie wydarzenia, jego celów, grupy odbiorców i kryteriów sukcesu
  • Opracowanie scenariuszy budżetu
  • Zaprojektowanie designu wydarzenia
  • Budowanie brandingu
  • Tworzenie strategii marketingu i komunikacji
  • Tworzenie skryptu
  • Kontakt i negocjacje z kontraktorami

Wykonanie:

Raportowanie:

  • Komunikacja post-eventowa do uczestników
  • Dokumentowanie wydarzenia
  • Podsumowanie ilościowe i jakościowe na podstawie informacji zwrotnej od uczestników
  • Podsumowanie budżetu

Typy wydarzeń organizowanych przez agencje eventowe

Julia Silvers zdefiniowała rodzaje wydarzeń, które mogą być wydelegowane do organizacji. Są to wydarzenia m.in.:

Biznesowe/korporacyjne tzn. każde wydarzenie wspierające cele biznesowe, w tym funkcje zarządzania, komunikacja korporacyjna, szkolenia, marketing, zachęty, relacje z pracownikami i relacje z klientami, zaplanowane samodzielnie lub w połączeniu z innymi wydarzeniami.

Wystawy/targi tzn. wydarzenie gromadzące kupujących, sprzedających i zainteresowanych osób, aby oglądać i / lub sprzedawać produkty, usługi i inne zasoby dla określonej branży lub ogółu społeczeństwa, zaplanowane samodzielnie lub w połączeniu z innymi wydarzeniami.

Marketingowe tzn. wydarzenie zorientowane na handel w celu ułatwienia spotkania kupującego i sprzedającego lub zwiększenia świadomości na temat produktu lub usługi komercyjnej, zaplanowanych samodzielnie lub w połączeniu z innymi wydarzeniami.

Konferencje/konwencje tzn. zgromadzenie ludzi w celu wymiany informacji, debaty lub dyskusji, konsensusu lub decyzji, edukacji i budowania relacji, zaplanowane samodzielnie lub w połączeniu z innymi wydarzeniami.

Kontraktorzy agencji eventowej

By zorganizować dane wydarzenie agencja podejmuje współpracę z wieloma kontraktorami odpowiedzialnymi za dostarczenie poszczególnych elementów/części składowych wydarzenia. Są to m.in.:

  • Managerowie przestrzeni eventowej
  • Agencje produkcyjne (audiowizualne, oświetleniowe)
  • Foto - i wideografowie
  • Prelegenci
  • Dekoratorzy
  • Firmy ochroniarskie
  • Firmy cateringowe
  • Firmy sprzątające
  • Operatorzy biletów
  • Drukarnie i producenci gadżetów
  • Animatorzy
  • Agencje HR
  • Konsultanci marketingowi
  • Agencje wynajmujące (np. meble, dekoracje)

Technologie wykorzystywane przez agencje eventowe

By usprawnić swoją codzienną pracę agencje eventowe korzystają z różnego rodzaju oprogramowań, systemów i innych technologii, m.in.:

  • Oprogramowanie do planowania (wykresy Gantt i PERT pomagajace wyznaczyć ścieżke krytyczna)
  • Systemy do rezerwacji przestrzeni
  • Systemy do rejestracji uczestników (zbieranie i analiza danych na temat uczestników, sprzedaż biletów)
  • Oprogramowanie CAD, Adobe Creative do tworzenia wizualizacji sceny, przestrzeni i stanowisk targowych
  • Systemy zabezpieczające (ochrona danych osobowych, monitorowanie ruchu, inwentaryzacja)
  • Systemy komunikacyjne (walkie talkie, radio)
  • Systemy transmitujące obraz i dźwięk (telebimy)

Agencja eventowa a jednostki publiczne

Władze lokalne są również coraz bardziej zaangażowane w wydarzenia, postrzegając je jako ważny sposób tworzenia wysokiej jakości życia dla swoich wyborców oraz przyciągania turystyki i korzyści ekonomicznych dla swoich regionów. Władze lokalne są obecnie jednymi z największych graczy w dziedzinie wydarzeń, przy czym prawie każdy organ samorządu zatrudnia kierownika lub zespół wydarzeń, a większość zapewnia finansowanie i wsparcie dla szerokiej gamy wydarzeń lokalnych. W związku z tym agencje eventowe muszą odnaleźć się w takiej sytuacji i współpracować z tymi jednostkami z poszanowaniem interesów obu stron.

Właściciel przestrzeni eventowej

Rządy są często właścicielami parków, boisk, ulic, ratuszów, stadionów oraz ośrodków sportowych i społecznych, w których odbywają się imprezy. Są odpowiedzialni za rozwój i utrzymanie tych aktywów, a także za zarządzanie nimi na co dzień. Z tej przyczyny muszą zatrudniać pracowników do ich prowadzenia oraz do ustalania zasad i opłat za korzystanie z tych aktywów oraz administrowania nimi. To właśnie z tymi osobami agencja eventowa będzie współpracowała najściślej przy organizacji danego wydarzenia, jeżeli odbywa się ono na terenie jednostki publicznej.

Organ udzielający zgody i regulujący prawo

Rządy ustalają i zarządzają wieloma przepisami i politykami, które regulują organizację wydarzeń w takich sprawach, jak tworzenie tymczasowych struktur, sprzedaż żywności, ograniczenia hałasu, zamykanie ulic oraz wymagania dotyczące ruchu i parkowania. Lokalne samorządy często ściśle współpracują z innymi agencjami rządowymi, takimi jak władze drogowe, służby zdrowia i policja, przy opracowywaniu, wdrażaniu i monitorowaniu zasad i przepisów regulujących te obszary. W przypadku dużych wydarzeń publicznych, w których bierze udział ponad 500 osób w Polsce, samorząd będzie wymagać pozwolenia (Ustawa o bezpieczeństwie imprez masowych 2009, s. 2), a w przypadku dużych wydarzeń będzie to wymagało ścisłej współpracy z odpowiedzialnymi organami wydającymi zezwolenia, z wnioskami dotyczącymi takich kwestii, jak wpływ na środowisko, zarządzanie ruchem i bezpieczeństwo; mniejsze wydarzenia będą wymagały wydania licencji.

Agencja eventowa a jednostki prywatne

Wydarzenia mają wyjątkową zdolność do fizycznego zbliżenia ludzi oraz inspirowania i komunikowania się z nimi w sposób, którego nie można łatwo powielić innymi środkami lub mediami, co zostało uznane przez sektor korporacyjny. Silvers (2010) opisuje wydarzenia korporacyjne i biznesowe jako "Każde wydarzenie, które wspiera cele biznesowe, w tym funkcje zarządzania, komunikację korporacyjną, szkolenia, marketing, zachęty, relacje z pracownikami i relacje z klientami, zaplanowane samodzielnie lub w połączeniu z innymi wydarzeniami". Wykorzystywanie wydarzeń przez firmy może być ukierunkowane:

  • Wewnętrznie (własne praktyki biznesowe i personel)
  • Zewnętrznie (skierowane do ich klientów i klientów)

Wspólnym wątkiem jest wykazana zdolność zdarzeń do osiągania wyników pod względem celów biznesowych, a tym samym zapewniania zwrotu z inwestycji.

Wydarzenia wewnątrz firm

Wewnętrznie firmy w znaczący sposób wykorzystują wydarzenia, takie jak spotkania kierownictwa i szkolenia personelu w codziennym prowadzeniu działalności. Inne wydarzenia wewnętrzne, takie jak spotkania towarzyskie pracowników, budowanie zespołu, zachęty i wieczory wręczania nagród, są postrzegane jako cenne narzędzie do inspirowania i motywowania pracowników oraz przyczyniające się do rozwoju udanej kultury korporacyjnej. Konferencje sprzedażowe i seminaria produktowe służą rozszerzeniu tej kultury na przedstawicieli firm i sieci dealerów. Wiele firm wnosi znaczne środki w celu zapewnienia, aby takie wydarzenia były postrzegane jako część ich tożsamości korporacyjnej i stylu oraz były prowadzone z zachowaniem wysokich standardów profesjonalizmu i umiejętności prezentacji.


Agencja eventowaartykuły polecane
KonferencjaPro BonoMasa KrytycznaPublic relationsPhilip KotlerMetodyka PMIRACIAgencje public relationsDobre praktykiInwencja twórcza

Bibliografia

  • Bowdin G. (red.) (2012), Events Management Third Edition, Routledge, New York
  • Connell B. (2006), Professional Meeting Management: Comprehensive Strategies for Meetings, Conventions and Events, Kendall/Hunt Publishing, Iowa
  • Jouaneh I. (2013), The Rising Impact of Social Media on Meeting and Events
  • Silvers J. (1999), Events Management Body of Knowledge
  • Ustawa z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych Dz.U. 2009 nr 62 poz. 504
  • Van der Wagen L., White L. (2010), Events Management: For Tourism, Cultural, Business and Sporting Events, Pearson Australia


Autor: Joanna Ciesielska

Uwaga.png

Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych.

Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu.