Metoda SPACE: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (cleanup bibliografii i rotten links)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 1 pośredniej wersji utworzonej przez tego samego użytkownika)
Linia 87: Linia 87:
==Bibliografia==
==Bibliografia==
<noautolinks>
<noautolinks>
* Juszczyk M. (2001). ''[https://delibra.bg.polsl.pl/Content/39906/BCPS_43802_2001_Metoda-SPACE---narze.pdf Metoda SPACE narzędzie analizy strategicznej dla firm budowlanych]'', Zeszyty naukowe politechniki Śląskiej, nr kol.1514
* Juszczyk M. (2001), ''[https://delibra.bg.polsl.pl/Content/39906/BCPS_43802_2001_Metoda-SPACE---narze.pdf Metoda SPACE narzędzie analizy strategicznej dla firm budowlanych]'', Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej
* Kałkowska J. (red.) (2010), ''Zarządzanie strategiczne Metody analizy strategicznej z przykładami'', Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań
* Kałkowska J. (red.) (2010), ''Zarządzanie strategiczne Metody analizy strategicznej z przykładami'', Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań
* Piocha S., Dylkiewicz R. (2007). ''[https://zeszyty.wne.tu.koszalin.pl/images/wydawnictwo/zeszyty/01/06.pdf Teoretyczne i empiryczne implikacje wynikające z zastosowania analiz strategicznych w ocenie wartości przedsiębiorstwa]'', Zeszyty naukowe instytutu ekonomii i zarządzania, nr.11, s. 13-34
* Piocha S., Dylkiewicz R. (2007), ''Teoretyczne i empiryczne implikacje wynikające z zastosowania analiz strategicznych w ocenie wartości przedsiębiorstwa'', Zeszyty naukowe instytutu ekonomii i zarządzania, nr 11
* Stabryła A. (2000), ''Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce firmy'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa - Kraków
* Stabryła A. (2000), ''Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce firmy'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa - Kraków
* Zielińska-Chmielewska A. (2012), ''[https://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-dfbcad5a-9ea3-4ab8-b7fd-9a023eb75d71/c/IBRKK_handel_wew_6-2012.42-48.pdf Analiza strategiczna spółki akcyjnej Indykpol SA przy wykorzystaniu metody SPACE]'', Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Poznań
* Zielińska-Chmielewska A. (2012), ''[https://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-dfbcad5a-9ea3-4ab8-b7fd-9a023eb75d71/c/IBRKK_handel_wew_6-2012.42-48.pdf Analiza strategiczna spółki akcyjnej Indykpol SA przy wykorzystaniu metody SPACE]'', Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Poznań

Aktualna wersja na dzień 20:05, 5 sty 2024

SPACE (ang. Strategic Position and Action Evaluation - analiza pozycji strategicznej i ocena działalności firmy) to jedna z metod badania ogólnej zdolności rozwojowej firmy. Ułatwia ona podejmowanie decyzji dotyczących dywersyfikacji działalności firmy i ocenę poszczególnych jej domen.

Etapy postępowania

Tok postępowania w tej metodzie można podzielić na cztery etapy:

  1. Wyznaczenie czterech wymiarów przestrzeni, w której identyfikuje się pozycję firmy, jak i charakteryzujących je determinant.
  2. Narysowanie układu współrzędnych, którego półosie (+x, - x, +y, - y stanowią odpowiednio: IS, CA, FS, ES).
  3. Skwantyfikowanie wymiarów i determinant.
  4. Określenie pozycji strategicznej firmy.

Procedura metody SPACE podobna jest do analizy SWOT. Najpierw dobieramy czynniki, następnie oceniamy każdy z nich. Liczymy średnią dla wszystkich zmiennych oraz sumę średnich ocen IS i CA i nanosimy wynik na oś X. Kolejnym krokiem jest zsumowanie średnich ocen wymiarów FS i ES oraz zaznaczenie wyniku na osi Y. Końcowym etapem jest wyznaczenie wektora kierunkowego. Będzie nim prosta wychodząca z początku układu współrzędnych i przechodząca przez wyznaczony punkt (Piocha S., Dylkiewicz R. (2007)).

Determinanty wymiarów zewnętrznych i wewnętrznych to: siła sektora i stabilność otoczenia dla zewnętrznych oraz potencjał finansowy i przewaga konkurencyjna dla wewnętrznych. Szczegóły prezentuje tab. 1.

Tab.1. Determinanty wymiarów zewnętrznych i wewnętrznych

Wymiary zewnętrzne Wymiary wewnętrzne
Siła sektora (IS - ang. industry strength)
  • potencjał wzrostu,
  • potencjał rynku,
  • stabilność finansowa,
  • technologiczne know-how,
  • wykorzystanie zasobów,
  • intensywność wzrostu kapitału,
  • łatwość wejścia na rynek,
  • produktywność.
Potencjał finansowy (FS - ang. financial strength)
Stabilność otoczenia (ES - ang. environmental stability) Przewaga konkurencyjna (CA - ang. competitive advantage)

Źródło: [A. Stabryła 2000, s. 362-363]

Układ współrzędnych jest budowany następująco:

  • oś rzędnych (Y) po stronie dodatniej (góra) - FS, a ujemnej ES,
  • oś odciętych (X) po stronie dodatniej (prawa) - IS, a ujemnej CA.

Ćwiartki wykresu reprezentują:

  • pierwsza (x+, y+) - strategię agresywną,
  • druga (x-, y+) - strategię konserwatywną,
  • trzecia - strategię defensywną,
  • czwarta - strategię konkurencyjną.

Kwantyfikacja

Intensywność wymiarów szacuje się według umownej sześciopunktowej skali, przy czym dla (IS) i (FS) wartość 1 stanowi ocenę najniższą, a 6 - najwyższą, natomiast dla (CA) i (ES) - 6 jest oceną najniższą, a (-1) - najwyższą.

Aby uwzględnić siłę wpływu zmiennych można wprowadzić wagi (rangi) dla poszczególnych zmiennych i wówczas ocena ważona będzie iloczynem oceny punktowej i rangi przypisanej danej zmiennej. Zakłada się przy tym, że suma wszystkich wag dla jednego wymiaru wynosi 1, a całkowity wskaźnik dla danego wymiaru równa się sumie ocen ważonych każdej zmiennej.

Wartość współrzędnych oblicza się jako przeciętną wartość (średnią) dla sumy punktów wymiarów wspólnych dla danej osi. x = f¯(IS) + f¯(CA) y = f¯(FS) + f¯(ES), gdzie m f¯(IS) = SUMA (fi (IS)) / m 1 pozostałe obliczane według analogicznych wzorów. Wyznaczony punkt P o współrzędnych (x, y) pokazuje pozycję strategiczną firmy, zgodnie z którą możemy dobrać właściwą dla danego obiektu strategię.

W metodzie SPACE zakłada się, że słaba pozycja konkurencyjna firmy może być rekompensowana dużą atrakcyjnością branży i odwrotnie, działanie w schyłkowej branży może być rekompensowane wysoką pozycją konkurencyjną w sektorze. Podobnie, silne finanse firmy, pozwalają dość swobodnie działać nawet w warunkach wysokiej zmienności otoczenia, a stabilne otoczenie nie wymaga dużych zasobów finansowych.


Metoda SPACEartykuły polecane
Macierz McKinseyMacierz ADLMacierz BCGOcena atrakcyjności sektoraAnaliza portfolioKoncepcja pięciu sił PorteraMapa intensywności celówPortfelowa analiza strategicznaMetody analizy strategicznej

Bibliografia

  • Juszczyk M. (2001), Metoda SPACE narzędzie analizy strategicznej dla firm budowlanych, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej
  • Kałkowska J. (red.) (2010), Zarządzanie strategiczne Metody analizy strategicznej z przykładami, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań
  • Piocha S., Dylkiewicz R. (2007), Teoretyczne i empiryczne implikacje wynikające z zastosowania analiz strategicznych w ocenie wartości przedsiębiorstwa, Zeszyty naukowe instytutu ekonomii i zarządzania, nr 11
  • Stabryła A. (2000), Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce firmy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa - Kraków
  • Zielińska-Chmielewska A. (2012), Analiza strategiczna spółki akcyjnej Indykpol SA przy wykorzystaniu metody SPACE, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Poznań


Autor: Aneta Gaweł, Paweł Mleczko