Agencja nieruchomości: Różnice pomiędzy wersjami
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 10 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Agencja nieruchomości''' - jest to [[przedsiębiorstwo]] pośredniczące w transakcji nieruchomościami. Może być ustanowione jako jednoosobowa [[firma]], [[spółka]] z ograniczoną odpowiedzialnością, [[korporacja]] lub [[spółka osobowa]]. Agencja nieruchomości łączy kupujących ze sprzedawcami w wynajmie, zamianie, zarządzaniu, zakupie lub sprzedaży nieruchomości. [[Pośrednik]] w obrocie nieruchomościami (agencja), zgodnie z prawem agencyjnym, jest uprawniony do prowadzenia działalności maklerskiej, zatrudniania [[agent nieruchomości|agentów]], zapewniania i ułatwiania [[transakcja|transakcji]] nieruchomościami za opłatą, zapewniając jednocześnie swoim klientom bezpieczne i szybkie [[transakcje]] (J. Murdoch 2009). | |||
'''Agencja nieruchomości''' | |||
==TL;DR== | ==TL;DR== | ||
Linia 22: | Linia 8: | ||
* '''Zbieranie [[informacje]] o kliencie''' - Pierwszym obowiązkiem agenta nieruchomości jest bezpośrednie spotkanie z kupującymi i sprzedającymi. [[Agent]] nieruchomości może [[gromadzenie informacji|gromadzić informacje]] dotyczące przedziału cenowego klienta, obszaru docelowego lub ceny wywoławczej (jeśli sprzedaje dom). Pośrednik w obrocie nieruchomościami określa również, jakich udogodnień oczekują ich klienci w domu. Podczas tych spotkań [[agent nieruchomości]] określa również [[harmonogram]] klienta i może gromadzić [[dane]] finansowe. Wszystko to, by jak najlepiej dopasować oferty do swoich klientów. | * '''Zbieranie [[informacje]] o kliencie''' - Pierwszym obowiązkiem agenta nieruchomości jest bezpośrednie spotkanie z kupującymi i sprzedającymi. [[Agent]] nieruchomości może [[gromadzenie informacji|gromadzić informacje]] dotyczące przedziału cenowego klienta, obszaru docelowego lub ceny wywoławczej (jeśli sprzedaje dom). Pośrednik w obrocie nieruchomościami określa również, jakich udogodnień oczekują ich klienci w domu. Podczas tych spotkań [[agent nieruchomości]] określa również [[harmonogram]] klienta i może gromadzić [[dane]] finansowe. Wszystko to, by jak najlepiej dopasować oferty do swoich klientów. | ||
* '''Znajdowanie nieruchomości na [[sprzedaż]]''' - Agenci nieruchomości określają potencjalne domy do odwiedzenia przez klientów, szukając nieruchomości spełniających wszystkie lub większość kryteriów klienta. Mogą wysyłać zdjęcia i informacje o domach do klientów w celu ich przejrzenia przez niego i informować klienta o oczekujących ofertach. Po stronie sprzedaży agenci nieruchomości mogą przekazywać swoim klientom informacje na temat podobnych ofert i aktualnych trendów cenowych. | * '''Znajdowanie nieruchomości na [[sprzedaż]]''' - Agenci nieruchomości określają potencjalne domy do odwiedzenia przez klientów, szukając nieruchomości spełniających wszystkie lub większość kryteriów klienta. Mogą wysyłać zdjęcia i informacje o domach do klientów w celu ich przejrzenia przez niego i informować klienta o oczekujących ofertach. Po stronie sprzedaży agenci nieruchomości mogą przekazywać swoim klientom informacje na temat podobnych ofert i aktualnych trendów cenowych. | ||
* '''Odwiedzanie nieruchomości z klientami''' - Pośrednicy towarzyszą swoim klientom podczas wizyt domowych. Agent nieruchomości zbiera uprzednio odpowiednie informacje o domu, aby móc odpowiadać na pytania dotyczące nieruchomości. Dodatkowo doradza on klientowi w sprawie funkcji domu i potencjalnych problemów. Podczas wizyt domowych agent nieruchomości może również zadawać swoim klientom pytania, które pomogą im zidentyfikować inne potencjalne nieruchomości. | |||
* '''Odwiedzanie nieruchomości z klientami''' | |||
* '''Negocjowanie sprzedaży domu''' - Agenci nieruchomości negocjują ceny i umowy sprzedaży w imieniu klienta. W trakcie tego procesu przedstawiają ofertę klienta sprzedawcy, a następnie negocjują ustalenie ceny i akceptowalnych warunków. Jeśli [[negocjacje]] zakończą się powodzeniem, sprzedaż przechodzi następnie do etapu umowy. | * '''Negocjowanie sprzedaży domu''' - Agenci nieruchomości negocjują ceny i umowy sprzedaży w imieniu klienta. W trakcie tego procesu przedstawiają ofertę klienta sprzedawcy, a następnie negocjują ustalenie ceny i akceptowalnych warunków. Jeśli [[negocjacje]] zakończą się powodzeniem, sprzedaż przechodzi następnie do etapu umowy. | ||
* '''Nadzorowanie wynajmu i [[dzierżawa|dzierżawy]]''' - Wielu agentów nieruchomości odgrywa ważną rolę w wynajmie nieruchomości komercyjnych i mieszkaniowych. Chociaż [[proces]] ten w pewnym stopniu pokrywa się z działaniami związanymi ze sprzedażą i zakupem, pośrednik obsługuje również umowy najmu i negocjacje z właścicielami dla swoich klientów. | * '''Nadzorowanie wynajmu i [[dzierżawa|dzierżawy]]''' - Wielu agentów nieruchomości odgrywa ważną rolę w wynajmie nieruchomości komercyjnych i mieszkaniowych. Chociaż [[proces]] ten w pewnym stopniu pokrywa się z działaniami związanymi ze sprzedażą i zakupem, pośrednik obsługuje również umowy najmu i negocjacje z właścicielami dla swoich klientów. | ||
* '''Wspieranie działań marketingowych i promocyjnych''' | * '''Wspieranie działań marketingowych i promocyjnych''' - Agencje nieruchomości utrzymują i poszerzają bazę klientów poprzez działania [[marketing]]owe i [[promocja|promocyjne]]. Mogą wysyłać maile, uczestniczyć w różnego rodzaju wydarzeniach i otrzymywać polecenia od zadowolonych klientów. Pośrednicy nieruchomości mogą również pozostawać w kontakcie z poprzednimi klientami, którzy mogą być w przyszłości zainteresowani sprzedażą swoich domów, przeprowadzką lub zakupem innej nieruchomości. | ||
<google>n</google> | |||
==Zalety korzystania z agencji nieruchomości== | ==Zalety korzystania z agencji nieruchomości== | ||
Linia 50: | Linia 37: | ||
* '''Bycie na łasce cudzej osi czasu''' - Jeśli agencja nie poświęci niezbędnego czasu i wysiłku, Twój dom może siedzieć na rynku znacznie dłużej, niż to konieczne. I odwrotnie, jeśli agencja z jakiegokolwiek powodu chce szybko sprzedać dom, może podejmować decyzje sprzeczne z Twoimi celami, aby szybciej osiągnąć zyski. | * '''Bycie na łasce cudzej osi czasu''' - Jeśli agencja nie poświęci niezbędnego czasu i wysiłku, Twój dom może siedzieć na rynku znacznie dłużej, niż to konieczne. I odwrotnie, jeśli agencja z jakiegokolwiek powodu chce szybko sprzedać dom, może podejmować decyzje sprzeczne z Twoimi celami, aby szybciej osiągnąć zyski. | ||
* '''[[Konflikt]] interesów''' - reprezentowanie obu stron kontraktu przez tą samą agencję. | * '''[[Konflikt]] interesów''' - reprezentowanie obu stron kontraktu przez tą samą agencję. | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Trade fair]]}} — {{i5link|a=[[Charakterystyka pracy akwizytora]]}} — {{i5link|a=[[Touroperator]]}} — {{i5link|a=[[Aukcja]]}} — {{i5link|a=[[Proces obsługi klienta - akwizycja]]}} — {{i5link|a=[[Konferencja]]}} — {{i5link|a=[[Agent nieruchomości]]}} — {{i5link|a=[[Handel detaliczny]]}} — {{i5link|a=[[Metody przyciągania klientów w internecie]]}} }} | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Bończak-Kucharczyk E. | * Bończak-Kucharczyk E. (2013), ''Ustawa o gospodarce nieruchomościami: Komentarz'', Wolters Kluwer, Warszawa | ||
* Hardial P. | * Hardial P. (2011), ''All You Need to Know about Buying and Selling Your Property'', Wydawnictwo Lulu.com | ||
* Murdoch J. | * Murdoch J. (2009), ''Law of Estate Agency'', Wydawnictwo Routledge, Nowy York | ||
* Mycko-Katner I. | * Mycko-Katner I. (2012), ''Umowa agencyjna''. Wolters Kluwer, Warszawa | ||
* Norwood G. | * Norwood G. (2013), ''Twenty-First Century Estate Agency'', Wydawnictwo Routledge, Nowy York | ||
* Ostrowska I. | * Ostrowska I. (2014), ''[http://www.wzieu.pl/zn/823/ZN_823.pdf Analiza zalet i wad korzystania z usług pośrednictwa w obrocie nieruchomościami na podstawie opinii konsumentów]'', Marketing przyszłości. Trendy, strategie, instrumenty. Współczesne wyzwania przeobrażeń marketingu. Uniwersytet Szczeciński, Zeszyty Naukowe, Nr 823 | ||
* Rodzeń D. (2014) | * Rodzeń D. (2014), ''[http://wneiz.pl/nauka_wneiz/sip/sip36-2014/SiP-36-t1-397.pdf Uwarunkowania działań informacyjnych pośredników w obrocie nieruchomościami]'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania, 2014, nr 36 | ||
* Smith | * Smith A. (2007), ''How to Become a Million Dollar Real Estate Agent in Your First Year'', Wydawnictwo Atlantic Publishing Company, Ocala | ||
* ''Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu19640160093 Dz.U. 1964 nr 16 poz. 93] | * ''Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu19640160093 Dz.U. 1964 nr 16 poz. 93] | ||
</noautolinks> | </noautolinks> |
Aktualna wersja na dzień 01:01, 5 sty 2024
Agencja nieruchomości - jest to przedsiębiorstwo pośredniczące w transakcji nieruchomościami. Może być ustanowione jako jednoosobowa firma, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, korporacja lub spółka osobowa. Agencja nieruchomości łączy kupujących ze sprzedawcami w wynajmie, zamianie, zarządzaniu, zakupie lub sprzedaży nieruchomości. Pośrednik w obrocie nieruchomościami (agencja), zgodnie z prawem agencyjnym, jest uprawniony do prowadzenia działalności maklerskiej, zatrudniania agentów, zapewniania i ułatwiania transakcji nieruchomościami za opłatą, zapewniając jednocześnie swoim klientom bezpieczne i szybkie transakcje (J. Murdoch 2009).
TL;DR
Artykuł opisuje rolę i obowiązki agencji nieruchomości, która pośredniczy w transakcjach nieruchomościami. W pracy tej agencja zbiera informacje o kliencie, znajduje nieruchomości na sprzedaż, towarzyszy klientom podczas odwiedzin nieruchomości, negocjuje sprzedaż domu, nadzoruje wynajem i dzierżawę, oraz wspiera działania marketingowe i promocyjne. Korzystanie z agencji nieruchomości ma liczne zalety, takie jak profesjonalne prowadzenie procesu, ochrona przed oszustwem, dostęp do sieci kupujących i wiedza lokalna. Wady to m.in. konieczność płacenia prowizji, ryzyko, że agencja nie będzie w stanie poświęcić wystarczającej uwagi naszej transakcji, oraz potencjalny konflikt interesów, gdy agencja reprezentuje obie strony transakcji.
Obowiązki agencji nieruchomości
Oto kilka z najważniejszych obowiązków agencji nieruchomości i ich pracowników (I. Mycko-Katner 2012):
- Zbieranie informacje o kliencie - Pierwszym obowiązkiem agenta nieruchomości jest bezpośrednie spotkanie z kupującymi i sprzedającymi. Agent nieruchomości może gromadzić informacje dotyczące przedziału cenowego klienta, obszaru docelowego lub ceny wywoławczej (jeśli sprzedaje dom). Pośrednik w obrocie nieruchomościami określa również, jakich udogodnień oczekują ich klienci w domu. Podczas tych spotkań agent nieruchomości określa również harmonogram klienta i może gromadzić dane finansowe. Wszystko to, by jak najlepiej dopasować oferty do swoich klientów.
- Znajdowanie nieruchomości na sprzedaż - Agenci nieruchomości określają potencjalne domy do odwiedzenia przez klientów, szukając nieruchomości spełniających wszystkie lub większość kryteriów klienta. Mogą wysyłać zdjęcia i informacje o domach do klientów w celu ich przejrzenia przez niego i informować klienta o oczekujących ofertach. Po stronie sprzedaży agenci nieruchomości mogą przekazywać swoim klientom informacje na temat podobnych ofert i aktualnych trendów cenowych.
- Odwiedzanie nieruchomości z klientami - Pośrednicy towarzyszą swoim klientom podczas wizyt domowych. Agent nieruchomości zbiera uprzednio odpowiednie informacje o domu, aby móc odpowiadać na pytania dotyczące nieruchomości. Dodatkowo doradza on klientowi w sprawie funkcji domu i potencjalnych problemów. Podczas wizyt domowych agent nieruchomości może również zadawać swoim klientom pytania, które pomogą im zidentyfikować inne potencjalne nieruchomości.
- Negocjowanie sprzedaży domu - Agenci nieruchomości negocjują ceny i umowy sprzedaży w imieniu klienta. W trakcie tego procesu przedstawiają ofertę klienta sprzedawcy, a następnie negocjują ustalenie ceny i akceptowalnych warunków. Jeśli negocjacje zakończą się powodzeniem, sprzedaż przechodzi następnie do etapu umowy.
- Nadzorowanie wynajmu i dzierżawy - Wielu agentów nieruchomości odgrywa ważną rolę w wynajmie nieruchomości komercyjnych i mieszkaniowych. Chociaż proces ten w pewnym stopniu pokrywa się z działaniami związanymi ze sprzedażą i zakupem, pośrednik obsługuje również umowy najmu i negocjacje z właścicielami dla swoich klientów.
- Wspieranie działań marketingowych i promocyjnych - Agencje nieruchomości utrzymują i poszerzają bazę klientów poprzez działania marketingowe i promocyjne. Mogą wysyłać maile, uczestniczyć w różnego rodzaju wydarzeniach i otrzymywać polecenia od zadowolonych klientów. Pośrednicy nieruchomości mogą również pozostawać w kontakcie z poprzednimi klientami, którzy mogą być w przyszłości zainteresowani sprzedażą swoich domów, przeprowadzką lub zakupem innej nieruchomości.
Zalety korzystania z agencji nieruchomości
Najważniejsze zalety korzystania z pośrednika w obrocie nieruchomościami (I. Ostrowska, 2014, s. 163):
- Najlepszy interes dla obu stron - Główni agenci handlowi otrzymują prowizję dopiero po sprzedaży nieruchomości. Na przykład mogą otrzymać 2% prowizji od ceny sprzedaży.
- Techniki marketingowe i doświadczenie - Agenci nieruchomości znają najlepsze i najbardziej aktualne techniki marketingowe, jeśli chodzi o sprzedaż domów.
- Profesjonalnie zorganizowany proces - Większość kupujących i sprzedających chce, aby proces był profesjonalny, aby transakcja przebiegała jak najsprawniej. Współpraca z profesjonalnymi agentami nieruchomości pomoże uspokoić zarówno ciebie, jak i kupującego.
- Ochrona przed oszustwem - Przedstawiciel zweryfikuje obie strony i dowie się, jak poważny jest potencjalny nabywca. Agencje nieruchomości zwykle sprawdzają sytuację finansową potencjalnych nabywców, a także szczegóły ich historii oglądania i niezmiennie przeprowadzają oglądanie z towarzyszeniem. Profesjonalny agent będzie przestrzegał najnowszych zasad i przepisów dotyczących sprzedaży domów.
- Dostęp do kupujących - Pośrednicy często pomagają zarówno kupującym, jak i sprzedającym, dlatego mają dostęp do sieci wysoko wykwalifikowanych nabywców i prawdopodobnie spotykają się z potencjalnymi nabywcami prawie codziennie.
- Lepsza prezentacja - Profesjonalny pośrednik w obrocie nieruchomościami pomoże podkreślić ważne i unikalne cechy Twojego domu, o których wiedzą, że kupujący w okolicy szukają. Mogą one obejmować wcześniej istniejące funkcje lub ważne pozwolenie na budowę w przypadku niezakończonych prac, takich jak tylne rozszerzenie.
- Wiedza lokalna - Jeśli wybierzesz lokalnego agenta nieruchomości, który specjalizuje się w Twojej okolicy, będzie wiedział, jakie inne nieruchomości są dostępne, które sprzedają i komu. Dobry agent wykorzysta tę wiedzę i doświadczenie, aby zaprezentować swój dom osobom najbardziej skłonnym do zakupu. Pamiętaj, że w interesie agenta leży udostępnienie obejrzenia klientom, którzy prawdopodobnie dokonają zakupu i będą skłonni zapłacić cenę wywoławczą lub wyższą.
- Lepszy dostęp - Agencje nieruchomości mają dostęp do większej liczby usług aukcyjnych. Zapewnia to zwiększoną ekspozycję, która może prowadzić do sprzedaży szybciej niż bez pośrednika.
- Wykrywanie potencjalnych problemów - Doświadczeni agenci nieruchomości potrafią wykryć i poradzić sobie z potencjalnymi problemami, których nie zauważył wcześniej klient.
- Profesjonalne negocjacje - Negocjacje dotyczące sprzedaży domu to sztuka, a większość z nas ma niewielkie doświadczenie z tą sztuką. Pośrednik w obrocie nieruchomościami jest przeszkolonym profesjonalistą z dużym doświadczeniem w tych transakcjach i spotkaniach. Pomogą zatem usunąć emocje ze sprzedaży i udzielą obiektywnych porad na temat każdego aspektu procesu, a także profesjonalnie negocjują z każdym kupującym.
- Wskazówki cenowe - Pośrednicy w obrocie nieruchomościami znają obecne rynki, dlatego mogą doradzić, kiedy przyjąć ofertę, a kiedy przejść wyżej. Nie trzeba polegać na wiadomościach ustnych czy zasobach internetowych.
- Unikanie dużej ilości formalności i biurokracji - Agencje nieruchomości pomagają także przy dużej ilości formalności związanych ze sprzedażą nieruchomości i dostarczą wskazówek, o których należy pamiętać. Dobrze wyszkolony i wykształcony agent będzie mógł przeglądać dziesiątki stron, w większości drobnych druków i upewnić się, że sprzedaż jest absolutnie zgodna z książką.
- Oszczędność czasu i energii - o ile nie chcesz spędzać wieczorów i weekendów na wycieczkach po domu, nie wspominając już o inscenizacji domu, aby te wycieczki były warte Twojego czasu, wynajęcie agenta, który się tym zajmie dla ciebie to dobry pomysł.
Wady korzystania z agencji nieruchomości
Możliwe wady wynajmu pośrednika w obrocie nieruchomościami obejmują (I. Ostrowska, 2014, s. 166):
- Konieczność płacenia prowizji - Zatrudnienie agencji, zwłaszcza doświadczonej, z pełną obsługą, jest kosztowne.
- Bycie tylko jednym z wielu klientów - w zależności od tego, jak bardzo agencja jest zajęta innymi klientami, Twój dom może nie uzyskać wymaganej uwagi. Musisz mieć pewność, że masz agenta, który dołoży należytej staranności na każdym etapie procesu sprzedaży.
- Bycie na łasce cudzej osi czasu - Jeśli agencja nie poświęci niezbędnego czasu i wysiłku, Twój dom może siedzieć na rynku znacznie dłużej, niż to konieczne. I odwrotnie, jeśli agencja z jakiegokolwiek powodu chce szybko sprzedać dom, może podejmować decyzje sprzeczne z Twoimi celami, aby szybciej osiągnąć zyski.
- Konflikt interesów - reprezentowanie obu stron kontraktu przez tą samą agencję.
Agencja nieruchomości — artykuły polecane |
Trade fair — Charakterystyka pracy akwizytora — Touroperator — Aukcja — Proces obsługi klienta - akwizycja — Konferencja — Agent nieruchomości — Handel detaliczny — Metody przyciągania klientów w internecie |
Bibliografia
- Bończak-Kucharczyk E. (2013), Ustawa o gospodarce nieruchomościami: Komentarz, Wolters Kluwer, Warszawa
- Hardial P. (2011), All You Need to Know about Buying and Selling Your Property, Wydawnictwo Lulu.com
- Murdoch J. (2009), Law of Estate Agency, Wydawnictwo Routledge, Nowy York
- Mycko-Katner I. (2012), Umowa agencyjna. Wolters Kluwer, Warszawa
- Norwood G. (2013), Twenty-First Century Estate Agency, Wydawnictwo Routledge, Nowy York
- Ostrowska I. (2014), Analiza zalet i wad korzystania z usług pośrednictwa w obrocie nieruchomościami na podstawie opinii konsumentów, Marketing przyszłości. Trendy, strategie, instrumenty. Współczesne wyzwania przeobrażeń marketingu. Uniwersytet Szczeciński, Zeszyty Naukowe, Nr 823
- Rodzeń D. (2014), Uwarunkowania działań informacyjnych pośredników w obrocie nieruchomościami, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania, 2014, nr 36
- Smith A. (2007), How to Become a Million Dollar Real Estate Agent in Your First Year, Wydawnictwo Atlantic Publishing Company, Ocala
- Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny Dz.U. 1964 nr 16 poz. 93
Autor: Dominika Nikołajew