Transport samochodowy: Różnice pomiędzy wersjami
(LinkTitles.) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 14 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''[[Transport]] samochodowy''' - to element należący do gałęzi transportu lądowego. Zadaniem transportu samochodowego jest świadczenie [[Usługa transportowa| usług transportowych]] polegających na przemieszczaniu ludzi bądź ładunków. Transport samochodowy ma największy [[udział]] w tej gałęzi gospodarki tuż obok transportu kolejowego. | |||
==TL;DR== | |||
Transport samochodowy to usługa polegająca na przemieszczaniu ludzi i towarów. Ma wiele zalet, takich jak krótki czas przewozu i elastyczność podróży, ale także wiele wad, takich jak wysokie koszty, ograniczone możliwości przewozowe i negatywny wpływ na środowisko. Istnieją liczne przepisy regulujące transport samochodowy, zarówno na poziomie krajowym, jak i międzynarodowym. Rozwój transportu samochodowego ma negatywny wpływ na środowisko naturalne, przyczyniając się do wzrostu emisji zanieczyszczeń i wypadków komunikacyjnych. Transport drogowy jest odpowiedzialny za większość emisji zanieczyszczeń atmosferycznych. | |||
==Czynniki charakteryzujące transport samochodowy== | ==Czynniki charakteryzujące transport samochodowy== | ||
'''Aspekty pozytywne''': | '''Aspekty pozytywne''': | ||
* krótki czas potrzebny do przewozu oraz [[elastyczność]] podróży | * krótki czas potrzebny do przewozu oraz [[elastyczność]] podróży | ||
* możliwość transportu "łączonego"- dowóz [[towarów]] do innych gałęzi transportu | * możliwość transportu "łączonego" - dowóz [[towarów]] do innych gałęzi transportu | ||
* korzystne dostosowanie sieci dróg do miejsca występowania rynków zaopatrzenia i zbytu (występowanie przewozów | * korzystne dostosowanie sieci dróg do miejsca występowania rynków zaopatrzenia i zbytu (występowanie przewozów "od drzwi do drzwi") | ||
* sukcesywny [[rozwój]] infrastruktury drogowej, która często jest traktowana jako [[priorytet]] przy inwestycjach dotyczących transportu | * sukcesywny [[rozwój]] infrastruktury drogowej, która często jest traktowana jako [[priorytet]] przy inwestycjach dotyczących transportu | ||
'''Aspekty negatywne''': | '''Aspekty negatywne''': | ||
* wysokie [[koszty]] jednostkowe wytwarzania usług | * wysokie [[koszty]] jednostkowe wytwarzania usług | ||
* niewielkie możliwości przewozowe (np. w porównaniu do [[Transport kolejowy| transportu kolejowego]]) | * niewielkie możliwości przewozowe (np. w porównaniu do [[Transport kolejowy| transportu kolejowego]]) | ||
* ograniczona [[zdolność]] wykonywania przewozów o charakterze masowym | * ograniczona [[zdolność]] wykonywania przewozów o charakterze masowym | ||
* wysoki poziom energochłonności | * wysoki poziom energochłonności | ||
* negatywne skutki w środowisku naturalnym | * negatywne skutki w środowisku naturalnym | ||
* komfort i bezpieczeństwo podróży niższe w porównaniu do pozostałych gałęzi transportu | * komfort i bezpieczeństwo podróży niższe w porównaniu do pozostałych gałęzi transportu (D. Leończuk, 2011, s. 99, 100) | ||
<google>n</google> | |||
==Transport samochodowy w świetle prawa== | ==Transport samochodowy w świetle prawa== | ||
W transporcie samochodowym mamy do czynienia z szeregiem uwarunkowań prawnych, zarówno obowiązujących tylko w Polsce jak również o wymiarze międzynarodowym. <br/ > | W transporcie samochodowym mamy do czynienia z szeregiem uwarunkowań prawnych, zarówno obowiązujących tylko w Polsce jak również o wymiarze międzynarodowym. <br/ > | ||
==== Regulacje krajowe ==== | |||
* '''[[Kodeks cywilny]]'''- zawiera przepisy ogólne o przewozie osób i rzeczy i stanowi podstawę do pozostałych ustaw, które w sposób bardziej szczegółowy odnoszą się do poszczególnych kwestii związanych z transportem (''[[Ustawa]] [[Kodeks]] cywilny'', art. 774- 793) | ====Regulacje krajowe==== | ||
* '''Ustawa o transporcie drogowym'''- informuje o zasadach w krajowym i międzynarodowym transporcie drogowym i zasadach niezarobkowego przewozu drogowego. Określa też [[zakres]] działań Inspekcji Transportu Drogowego, obowiązki wynikające z naruszenia warunków przewozu oraz zasady ochrony praw pasażerów | * '''[[Kodeks cywilny]]''' - zawiera przepisy ogólne o przewozie osób i rzeczy i stanowi podstawę do pozostałych ustaw, które w sposób bardziej szczegółowy odnoszą się do poszczególnych kwestii związanych z transportem (''[[Ustawa]] [[Kodeks]] cywilny'', art. 774-793) | ||
* '''Ustawa o czasie pracy kierowców'''- określa [[czas pracy]] osób zajmujących się przewozem, zarówno zatrudnionych na podstawie umów, jak też osób niezatrudnionych i przedsiębiorców wykonujących przewozy osobiście. Istotnym elementem są też obowiązki pracodawców z tytułu wykonywania przewozów drogowych | * '''Ustawa o transporcie drogowym''' - informuje o zasadach w krajowym i międzynarodowym transporcie drogowym i zasadach niezarobkowego przewozu drogowego. Określa też [[zakres]] działań Inspekcji Transportu Drogowego, obowiązki wynikające z naruszenia warunków przewozu oraz zasady ochrony praw pasażerów (''Ustawa o transporcie drogowym'', art. 1) | ||
* '''[[Prawo]] przewozowe'''- w tym dokumencie znajduje się regulacja zasad przewozu osób i towarów, które wykonywane są odpłatnie i nieodpłatnie w ramach umowy. Stroną wykonującą [[dane]] świadczenia są przewoźnicy posiadający odpowiednie [[uprawnienia]]. Ważną kwestią są też [[dokumenty przewozowe]] i zasady postępowania w razie wykrycia ich nieprawidłowości. Przepisy ustawy stosuje się także do przewozów o charakterze międzynarodowym, o ile umowy międzynarodowe na to pozwalają. (''Ustawa Prawo przewozowe'', art. 1) <br/ > | * '''Ustawa o czasie pracy kierowców''' - określa [[czas pracy]] osób zajmujących się przewozem, zarówno zatrudnionych na podstawie umów, jak też osób niezatrudnionych i przedsiębiorców wykonujących przewozy osobiście. Istotnym elementem są też obowiązki pracodawców z tytułu wykonywania przewozów drogowych (''Ustawa o czasie pracy kierowców'', art. 1, pkt. 1-2) | ||
* '''[[Prawo]] przewozowe''' - w tym dokumencie znajduje się regulacja zasad przewozu osób i towarów, które wykonywane są odpłatnie i nieodpłatnie w ramach umowy. Stroną wykonującą [[dane]] świadczenia są przewoźnicy posiadający odpowiednie [[uprawnienia]]. Ważną kwestią są też [[dokumenty przewozowe]] i zasady postępowania w razie wykrycia ich nieprawidłowości. Przepisy ustawy stosuje się także do przewozów o charakterze międzynarodowym, o ile umowy międzynarodowe na to pozwalają. (''Ustawa Prawo przewozowe'', art. 1) <br/ > | |||
Elementem dopełniającym jest też Kodeks drogowy regulujący zasady poruszania się pojazdów oraz porządku i bezpieczeństwa ruchu na drogach. | Elementem dopełniającym jest też Kodeks drogowy regulujący zasady poruszania się pojazdów oraz porządku i bezpieczeństwa ruchu na drogach. | ||
====Regulacje międzynarodowe==== | ====Regulacje międzynarodowe==== | ||
W przypadku praw o zasięgu międzynarodowym zdecydowaną większość stanowią konwencje. Najistotniejsza wydaje się Konwencja o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów ('''[[Konwencja CMR|CMR]]'''). Zgodnie z Konwencją w liście przewozowym powinna znajdować się klauzula, że przewóz podlega przepisom Umowy CMR. Inne konwencje to m. in.: europejska [[umowa]] w sprawie międzynarodowego przewozu drogowego materiałów niebezpiecznych ('''ADR'''), umowa dotycząca międzynarodowego przewozu towarów samochodami ciężarowymi ('''TIR'''), porozumienie dotyczące międzynarodowego przewozu pasażerów autokarami i autobusami ('''INTERBUS''') (B. Klepacki i in., 2012, s. 503-505) | W przypadku praw o zasięgu międzynarodowym zdecydowaną większość stanowią konwencje. Najistotniejsza wydaje się Konwencja o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów ('''[[Konwencja CMR|CMR]]'''). Zgodnie z Konwencją w liście przewozowym powinna znajdować się klauzula, że przewóz podlega przepisom Umowy CMR. Inne konwencje to m. in.: europejska [[umowa]] w sprawie międzynarodowego przewozu drogowego materiałów niebezpiecznych ('''ADR'''), umowa dotycząca międzynarodowego przewozu towarów samochodami ciężarowymi ('''TIR'''), porozumienie dotyczące międzynarodowego przewozu pasażerów autokarami i autobusami ('''INTERBUS''') (B. Klepacki i in., 2012, s. 503-505) | ||
==Zagrożenia środowiskowe== | ==Zagrożenia środowiskowe== | ||
Rozwój transportu w ostatnich latach stał się istotnym czynnikiem [[Rozwój gospodarczy| rozwoju gospodarczego]]. Tym samym stał się początkiem intensywnych zmian w środowisku naturalnym. Badania pokazują, że działania transportu samochodowego mają dużo większy udział w negatywnym oddziaływaniu na zdrowie ludzi oraz środowisko naturalne od pozostałych gałęzi transportu. Transportem drogowym jest realizowane blisko 85% lądowego transportu ludzi oraz prawie 80% lądowego transportu towarowego. Tak wielki udział pojazdów samochodowych w tym sektorze przekłada się na wielokrotnie wyższą liczbę wypadków komunikacyjnych niż w jakimkolwiek innym dziale transportu. Niezwykle istotny jest fakt, że [[transport drogowy]] zajmuje pierwsze miejsce pod względem emisji zanieczyszczeń do atmosfery. W wyniku spalania paliw w silnikach pojazdów do powietrza trafiają: tlenek węgla, | Rozwój transportu w ostatnich latach stał się istotnym czynnikiem [[Rozwój gospodarczy| rozwoju gospodarczego]]. Tym samym stał się początkiem intensywnych zmian w środowisku naturalnym. Badania pokazują, że działania transportu samochodowego mają dużo większy udział w negatywnym oddziaływaniu na zdrowie ludzi oraz środowisko naturalne od pozostałych gałęzi transportu. Transportem drogowym jest realizowane blisko 85% lądowego transportu ludzi oraz prawie 80% lądowego transportu towarowego. Tak wielki udział pojazdów samochodowych w tym sektorze przekłada się na wielokrotnie wyższą liczbę wypadków komunikacyjnych niż w jakimkolwiek innym dziale transportu. Niezwykle istotny jest fakt, że [[transport drogowy]] zajmuje pierwsze miejsce pod względem emisji zanieczyszczeń do atmosfery. W wyniku spalania paliw w silnikach pojazdów do powietrza trafiają: tlenek węgla, | ||
tlenki azotu, węglowodory oraz metale ciężkie. W skali państwa [[sektor]] ten odpowiedzialny jest za ok. 30% całkowitej emisji tlenków azotu oraz ok. 20% zanieczyszczeń pyłowych. W dużych miastach udział transportu drogowego w całkowitej emisji tych zanieczyszczeń jest dużo większy, znane są przypadki gdy w dzielnicach centralnych sięgał on 90%. Ponadto do stwarzanych zagrożeń zaliczyć należy: | tlenki azotu, węglowodory oraz metale ciężkie. W skali państwa [[sektor]] ten odpowiedzialny jest za ok. 30% całkowitej emisji tlenków azotu oraz ok. 20% zanieczyszczeń pyłowych. W dużych miastach udział transportu drogowego w całkowitej emisji tych zanieczyszczeń jest dużo większy, znane są przypadki gdy w dzielnicach centralnych sięgał on 90%. Ponadto do stwarzanych zagrożeń zaliczyć należy: | ||
* problemy zdrowotne, szczególnie zwiększenie ryzyka występowania schorzeń układu oddechowego i układu krążenia | * problemy zdrowotne, szczególnie zwiększenie ryzyka występowania schorzeń układu oddechowego i układu krążenia | ||
* występowanie epizodów smogowych | * występowanie epizodów smogowych | ||
Linia 49: | Linia 41: | ||
* [[degradacja]] gleb i roślin znajdujących się w pobliżu infrastruktury drogowej (według badań: w odległości ok 500 m) | * [[degradacja]] gleb i roślin znajdujących się w pobliżu infrastruktury drogowej (według badań: w odległości ok 500 m) | ||
* przecinanie szlaków migracyjnych i fragmentów siedlisk zwierząt (A. J. Badyda, 2010, s. 116-119) | * przecinanie szlaków migracyjnych i fragmentów siedlisk zwierząt (A. J. Badyda, 2010, s. 116-119) | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Samochód ciężarowy]]}} — {{i5link|a=[[Połączenie lotnicze]]}} — {{i5link|a=[[Prawo przewozowe]]}} — {{i5link|a=[[Prawo energetyczne]]}} — {{i5link|a=[[Pozwolenie zintegrowane]]}} — {{i5link|a=[[Przemyt]]}} — {{i5link|a=[[Impreza masowa]]}} — {{i5link|a=[[Droga ekspresowa]]}} — {{i5link|a=[[Świadectwo energetyczne]]}} }} | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Badyda A | <noautolinks> | ||
* Klepacki B. (red.) (2012) | * Badyda A. (2010), ''Zagrożenia środowiskowe ze strony transportu'', Nauka, nr. 4 | ||
* Leończuk D. (2011) | * Klepacki B. (red.) (2012), ''[https://www.logistyka.net.pl/bank-wiedzy/transport-i-spedycja/item/download/78930_bc6614b2e50f796513d90aadb8947967 Krajowe i międzynarodowe źródła prawa transportowego w transporcie drogowym]'', Logistyka, nr. 6 | ||
* [ | * Leończuk D. (2011), ''[https://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-article-BPBB-0007-0008/c/httpwww_zneiz_pb_edu_plkwartalnik420112_6leonczuk.pdf Transport drogowy towarów w Polsce]'', Ekonomia i Zarządzanie, nr.4 | ||
* [ | * ''Ustawa z dnia 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe.'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU19840530272 Dz.U. 1984 nr 53 poz. 272] | ||
* [ | * ''Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20040920879 Dz.U. 2004 nr 92 poz. 879] | ||
* ''Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu19640160093 Dz.U. 1964 nr 16 poz. 93] | |||
* ''Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym.'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20011251371 Dz.U. 2001 nr 125 poz. 1371] | |||
</noautolinks> | |||
{{a|Izabela Stypuła}} | {{a|Izabela Stypuła}} | ||
[[Kategoria:Transport samochodowy]] | |||
{{#metamaster:description|Transport samochodowy - przemieszczanie ludzi i ładunków. Ważna gałąź transportu lądowego. Więcej informacji.}} | |||
{{ |
Aktualna wersja na dzień 23:17, 21 gru 2023
Transport samochodowy - to element należący do gałęzi transportu lądowego. Zadaniem transportu samochodowego jest świadczenie usług transportowych polegających na przemieszczaniu ludzi bądź ładunków. Transport samochodowy ma największy udział w tej gałęzi gospodarki tuż obok transportu kolejowego.
TL;DR
Transport samochodowy to usługa polegająca na przemieszczaniu ludzi i towarów. Ma wiele zalet, takich jak krótki czas przewozu i elastyczność podróży, ale także wiele wad, takich jak wysokie koszty, ograniczone możliwości przewozowe i negatywny wpływ na środowisko. Istnieją liczne przepisy regulujące transport samochodowy, zarówno na poziomie krajowym, jak i międzynarodowym. Rozwój transportu samochodowego ma negatywny wpływ na środowisko naturalne, przyczyniając się do wzrostu emisji zanieczyszczeń i wypadków komunikacyjnych. Transport drogowy jest odpowiedzialny za większość emisji zanieczyszczeń atmosferycznych.
Czynniki charakteryzujące transport samochodowy
Aspekty pozytywne:
- krótki czas potrzebny do przewozu oraz elastyczność podróży
- możliwość transportu "łączonego" - dowóz towarów do innych gałęzi transportu
- korzystne dostosowanie sieci dróg do miejsca występowania rynków zaopatrzenia i zbytu (występowanie przewozów "od drzwi do drzwi")
- sukcesywny rozwój infrastruktury drogowej, która często jest traktowana jako priorytet przy inwestycjach dotyczących transportu
Aspekty negatywne:
- wysokie koszty jednostkowe wytwarzania usług
- niewielkie możliwości przewozowe (np. w porównaniu do transportu kolejowego)
- ograniczona zdolność wykonywania przewozów o charakterze masowym
- wysoki poziom energochłonności
- negatywne skutki w środowisku naturalnym
- komfort i bezpieczeństwo podróży niższe w porównaniu do pozostałych gałęzi transportu (D. Leończuk, 2011, s. 99, 100)
Transport samochodowy w świetle prawa
W transporcie samochodowym mamy do czynienia z szeregiem uwarunkowań prawnych, zarówno obowiązujących tylko w Polsce jak również o wymiarze międzynarodowym.
Regulacje krajowe
- Kodeks cywilny - zawiera przepisy ogólne o przewozie osób i rzeczy i stanowi podstawę do pozostałych ustaw, które w sposób bardziej szczegółowy odnoszą się do poszczególnych kwestii związanych z transportem (Ustawa Kodeks cywilny, art. 774-793)
- Ustawa o transporcie drogowym - informuje o zasadach w krajowym i międzynarodowym transporcie drogowym i zasadach niezarobkowego przewozu drogowego. Określa też zakres działań Inspekcji Transportu Drogowego, obowiązki wynikające z naruszenia warunków przewozu oraz zasady ochrony praw pasażerów (Ustawa o transporcie drogowym, art. 1)
- Ustawa o czasie pracy kierowców - określa czas pracy osób zajmujących się przewozem, zarówno zatrudnionych na podstawie umów, jak też osób niezatrudnionych i przedsiębiorców wykonujących przewozy osobiście. Istotnym elementem są też obowiązki pracodawców z tytułu wykonywania przewozów drogowych (Ustawa o czasie pracy kierowców, art. 1, pkt. 1-2)
- Prawo przewozowe - w tym dokumencie znajduje się regulacja zasad przewozu osób i towarów, które wykonywane są odpłatnie i nieodpłatnie w ramach umowy. Stroną wykonującą dane świadczenia są przewoźnicy posiadający odpowiednie uprawnienia. Ważną kwestią są też dokumenty przewozowe i zasady postępowania w razie wykrycia ich nieprawidłowości. Przepisy ustawy stosuje się także do przewozów o charakterze międzynarodowym, o ile umowy międzynarodowe na to pozwalają. (Ustawa Prawo przewozowe, art. 1)
Elementem dopełniającym jest też Kodeks drogowy regulujący zasady poruszania się pojazdów oraz porządku i bezpieczeństwa ruchu na drogach.
Regulacje międzynarodowe
W przypadku praw o zasięgu międzynarodowym zdecydowaną większość stanowią konwencje. Najistotniejsza wydaje się Konwencja o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR). Zgodnie z Konwencją w liście przewozowym powinna znajdować się klauzula, że przewóz podlega przepisom Umowy CMR. Inne konwencje to m. in.: europejska umowa w sprawie międzynarodowego przewozu drogowego materiałów niebezpiecznych (ADR), umowa dotycząca międzynarodowego przewozu towarów samochodami ciężarowymi (TIR), porozumienie dotyczące międzynarodowego przewozu pasażerów autokarami i autobusami (INTERBUS) (B. Klepacki i in., 2012, s. 503-505)
Zagrożenia środowiskowe
Rozwój transportu w ostatnich latach stał się istotnym czynnikiem rozwoju gospodarczego. Tym samym stał się początkiem intensywnych zmian w środowisku naturalnym. Badania pokazują, że działania transportu samochodowego mają dużo większy udział w negatywnym oddziaływaniu na zdrowie ludzi oraz środowisko naturalne od pozostałych gałęzi transportu. Transportem drogowym jest realizowane blisko 85% lądowego transportu ludzi oraz prawie 80% lądowego transportu towarowego. Tak wielki udział pojazdów samochodowych w tym sektorze przekłada się na wielokrotnie wyższą liczbę wypadków komunikacyjnych niż w jakimkolwiek innym dziale transportu. Niezwykle istotny jest fakt, że transport drogowy zajmuje pierwsze miejsce pod względem emisji zanieczyszczeń do atmosfery. W wyniku spalania paliw w silnikach pojazdów do powietrza trafiają: tlenek węgla, tlenki azotu, węglowodory oraz metale ciężkie. W skali państwa sektor ten odpowiedzialny jest za ok. 30% całkowitej emisji tlenków azotu oraz ok. 20% zanieczyszczeń pyłowych. W dużych miastach udział transportu drogowego w całkowitej emisji tych zanieczyszczeń jest dużo większy, znane są przypadki gdy w dzielnicach centralnych sięgał on 90%. Ponadto do stwarzanych zagrożeń zaliczyć należy:
- problemy zdrowotne, szczególnie zwiększenie ryzyka występowania schorzeń układu oddechowego i układu krążenia
- występowanie epizodów smogowych
- stałe podwyższanie poziomu zakwaszenia środowiska
- degradacja gleb i roślin znajdujących się w pobliżu infrastruktury drogowej (według badań: w odległości ok 500 m)
- przecinanie szlaków migracyjnych i fragmentów siedlisk zwierząt (A. J. Badyda, 2010, s. 116-119)
Transport samochodowy — artykuły polecane |
Samochód ciężarowy — Połączenie lotnicze — Prawo przewozowe — Prawo energetyczne — Pozwolenie zintegrowane — Przemyt — Impreza masowa — Droga ekspresowa — Świadectwo energetyczne |
Bibliografia
- Badyda A. (2010), Zagrożenia środowiskowe ze strony transportu, Nauka, nr. 4
- Klepacki B. (red.) (2012), Krajowe i międzynarodowe źródła prawa transportowego w transporcie drogowym, Logistyka, nr. 6
- Leończuk D. (2011), Transport drogowy towarów w Polsce, Ekonomia i Zarządzanie, nr.4
- Ustawa z dnia 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe. Dz.U. 1984 nr 53 poz. 272
- Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców Dz.U. 2004 nr 92 poz. 879
- Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny Dz.U. 1964 nr 16 poz. 93
- Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym. Dz.U. 2001 nr 125 poz. 1371
Autor: Izabela Stypuła