FOB: Różnice pomiędzy wersjami
(LinkTitles.) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 15 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''FOB - Free on Board''' (oznaczony port załadunku) [[incoterms]] grupy F. [[Grupa]] ta klasyfikuję się tym, iż sprzedający wypełnia obowiązki związane z dostarczeniem towaru przewoźnikowi. Nie ponosi on żadnych dodatkowych kosztów. Warunki te są najczęściej wybierane podczas transportu morskiego. W formule tej sprzedający wobec kupującego ani kupujący wobec sprzedającego nie muszą zawierać umowy ubezpieczenia towaru. | |||
Określone w formule obowiązki mają na celu regulację przepływu informacji oraz spisania wszelkich umów w celu nieprzewidzianych okoliczności. Powoływanie się na warunki takie jak FOB nie reguluje wszystkich spraw związanych z transportem. Nie mówią nam one nic o przekazywaniu praw własności lub też innych praw majątkowych. Nie ma też w nich określonych kar związanych z niewypełnieniem danych obowiązków kupującego i sprzedającego. | |||
Określone w formule obowiązki mają na celu regulację przepływu informacji oraz spisania wszelkich umów w celu nieprzewidzianych okoliczności. Powoływanie się na warunki takie jak FOB nie reguluje wszystkich spraw związanych z transportem. Nie mówią nam one nic o przekazywaniu praw własności lub też innych praw majątkowych. Nie ma też w nich określonych kar związanych z niewypełnieniem danych obowiązków kupującego i sprzedającego. | |||
W przypadkach kiedy określenie przekroczenia poręczy statku przez [[towar]] nie ma większego sensu (np. w przypadku kontenerów), zaleca się stosowanie [[incoterms]] [[FCA]]. | W przypadkach kiedy określenie przekroczenia poręczy statku przez [[towar]] nie ma większego sensu (np. w przypadku kontenerów), zaleca się stosowanie [[incoterms]] [[FCA]]. | ||
==Moment dostarczenia towaru== | ==Moment dostarczenia towaru== | ||
Za moment zakończenia dostawy przez sprzedającego uważa się chwilę, w której [[towar]] zostaje załadowany na pokład wyznaczonego przez kupującego statku, w określonym dniu i w formie wymaganej przez [[zarząd]] portu. | Za moment zakończenia dostawy przez sprzedającego uważa się chwilę, w której [[towar]] zostaje załadowany na pokład wyznaczonego przez kupującego statku, w określonym dniu i w formie wymaganej przez [[zarząd]] portu. | ||
==Obowiązki sprzedającego== | ==Obowiązki sprzedającego== | ||
# Jednym z obowiązków sprzedającego jest dostarczenie towaru na statek, który stoi w wyznaczonym przez kupującego porcie. | # Jednym z obowiązków sprzedającego jest dostarczenie towaru na statek, który stoi w wyznaczonym przez kupującego porcie. | ||
# Uzyskuje zgodę na [[eksport]] towaru. | # Uzyskuje zgodę na [[eksport]] towaru. | ||
# Sprzedający ponosi [[odpowiedzialność]] związaną z uszkodzeniem towaru dopóki nie zostanie on załadowany na statek. | # Sprzedający ponosi [[odpowiedzialność]] związaną z uszkodzeniem towaru dopóki nie zostanie on załadowany na statek. | ||
# Ważne jest aby sprzedający poinformował kupującego o załadowaniu towaru oraz wszelkich nieplanowanych zdarzeniach np. o nieprzyjęciu towaru przez załogę statku w określonym w umowie terminie. | # Ważne jest aby sprzedający poinformował kupującego o załadowaniu towaru oraz wszelkich nieplanowanych zdarzeniach np. o nieprzyjęciu towaru przez załogę statku w określonym w umowie terminie. | ||
# Odpowiada on też za dostarczenie dokumentu dostawy. | # Odpowiada on też za dostarczenie dokumentu dostawy. | ||
# Do jego zadań należy też dokonanie odprawy eksportowej. | # Do jego zadań należy też dokonanie odprawy eksportowej. | ||
<google> | <google>n</google> | ||
==Obowiązki kupującego== | ==Obowiązki kupującego== | ||
# Kupujący ponosi [[ryzyko]] uszkodzenia towaru oraz kradzieży po załadowaniu towaru na statek. | # Kupujący ponosi [[ryzyko]] uszkodzenia towaru oraz kradzieży po załadowaniu towaru na statek. | ||
# Ma on za [[zadanie]] ponieść [[koszty]] związane z zawarciem umowy przewozowej, importowej. | # Ma on za [[zadanie]] ponieść [[koszty]] związane z zawarciem umowy przewozowej, importowej. | ||
# Odpowiada za poinformowanie sprzedającego o porcie, nazwie statku oraz określonym terminie dostawy. | # Odpowiada za poinformowanie sprzedającego o porcie, nazwie statku oraz określonym terminie dostawy. | ||
# Organizuje odprawę importową. | # Organizuje odprawę importową. | ||
==Formy transportu== | ==Formy transportu== | ||
Ta formuła może być stosowana jedynie w odniesieniu do transportu [[towarów]] drogą wodną. | Ta formuła może być stosowana jedynie w odniesieniu do transportu [[towarów]] drogą wodną. | ||
Jeśli chodzi o [[dokument]] dostawy, który sprzedający musi dostarczyć kupującemu, to określony jest on w sposób ogólny. Może to być: | Jeśli chodzi o [[dokument]] dostawy, który sprzedający musi dostarczyć kupującemu, to określony jest on w sposób ogólny. Może to być: | ||
* [[KWIT|Kwit]] sternika | * [[KWIT|Kwit]] sternika | ||
* [[List przewozowy]] | * [[List przewozowy]] | ||
* Zaświadczenie spedytorskie o przyjęciu towarów | * Zaświadczenie spedytorskie o przyjęciu towarów | ||
W transportach morskich wykonywanych między Europą a Stanami Zjednoczonymi przeważają morskie listy przewozowe, które najczęściej przekazywane są drogą elektroniczną. Dlatego też nie trzeba ich pokazywać aby odebrać towar od przewoźnika. | W transportach morskich wykonywanych między Europą a Stanami Zjednoczonymi przeważają morskie listy przewozowe, które najczęściej przekazywane są drogą elektroniczną. Dlatego też nie trzeba ich pokazywać aby odebrać towar od przewoźnika. | ||
== | ==Zalety i korzyści wynikające z zastosowania formuły FOB== | ||
Formuła FOB, czyli Free On Board, przynosi wiele korzyści związanych z oszczędnością kosztów. Przede wszystkim, brak '''dodatkowych kosztów transportu wewnętrznego''' dla kupującego sprawia, że jest to bardziej opłacalne rozwiązanie. Kupujący nie musi ponosić dodatkowych wydatków związanych z przewozem towaru do portu, ponieważ koszty transportu zostają w całości pokryte przez sprzedającego. Dodatkowo, sprzedający ponosi odpowiedzialność za dostarczenie towaru na statek, co również wpływa na zmniejszenie kosztów dla kupującego. | |||
* | Kupujący korzystający z formuły FOB ma '''pełną kontrolę nad towarem''' do momentu załadowania go na statek. Z tego powodu, FOB zapewnia większe poczucie bezpieczeństwa. Kupujący ma możliwość sprawdzenia i kontrolowania jakości towaru przed załadunkiem, co pozwala uniknąć potencjalnych problemów i nieporozumień. Ponadto, kupujący może samodzielnie zorganizować [[transport]] towaru do wybranego portu, co daje mu większą swobodę i [[elastyczność]] w zarządzaniu procesem logistycznym. | ||
* | |||
* | Formuła FOB pozwala na '''dostosowanie warunków dostawy''' do indywidualnych potrzeb i preferencji stron. Strony mogą negocjować i ustalać szczegółowe warunki dotyczące transportu, takie jak miejsce odbioru towaru, wybór statku czy termin dostawy. Dzięki temu, formuła FOB stanowi elastyczne rozwiązanie, które może być dostosowane do konkretnej sytuacji i wymagań kontraktowych. | ||
* | |||
* | W ramach formuły FOB, '''sprzedający ma [[obowiązek]] dostarczenia towaru''' na statek. Ponosi także odpowiedzialność za uszkodzenia towaru do momentu załadowania. To oznacza, że sprzedający jest zobowiązany do zapewnienia, że towar jest w dobrym stanie i zostanie dostarczony na miejsce przeznaczenia bez szkód. Odpowiedzialność ta przekłada się na większe [[zabezpieczenie]] dla kupującego i daje mu pewność, że towar zostanie dostarczony w odpowiednim stanie. | ||
* | |||
Formuła FOB przynosi również '''ułatwienia administracyjne'''. Sprzedający jest odpowiedzialny za uzyskanie zgody na eksport oraz dostarczenie dokumentów dostawy kupującemu. To oznacza, że kupujący nie musi się martwić o formalności związane z eksportem, a jednocześnie ma gwarancję otrzymania niezbędnych dokumentów, które mogą być wykorzystane w celach celnych i administracyjnych. | |||
==Różnice między formułą FOB a innymi Incoterms== | |||
* ''' Porównanie z formułą CIF '''. Formuła FOB różni się od formuły CIF, czyli Cost, Insurance, and Freight, pod wieloma względami. W przypadku CIF, koszty transportu morskiego i ubezpieczenia są uwzględnione w cenie towaru i ponosi je sprzedający. Natomiast w przypadku FOB, koszty te są rozdzielone, a odpowiedzialność za [[transport morski]] spoczywa na kupującym. Różnica dotyczy również zakresu odpowiedzialności sprzedającego i kupującego, gdzie w przypadku CIF, sprzedający ponosi większą odpowiedzialność. | |||
* ''' Porównanie z formułą EXW '''. Formuła FOB różni się także od formuły EXW, czyli Ex Works. W formule EXW, sprzedający nie ma obowiązku dostarczenia towaru na statek, a jego odpowiedzialność kończy się w momencie, gdy towar zostaje udostępniony kupującemu w miejscu produkcyjnym. Kupujący musi samodzielnie zorganizować cały [[proces]] transportu, co może stanowić dodatkowe wyzwanie i koszty. | |||
* ''' Porównanie z formułą DAP '''. Formuła FOB różni się również od formuły DAP, czyli Delivered at Place. Różnice dotyczą głównie zakresu odpowiedzialności za dostawę towaru do określonego miejsca docelowego. W formule DAP, sprzedający odpowiada za dostawę towaru do miejsca docelowego w kraju nabywcy, podczas gdy w formule FOB, odpowiedzialność sprzedającego kończy się w momencie załadowania towaru na statek. | |||
* ''' Różnice w zakresie ryzyka i kosztów '''. Formuła FOB wiąże się z innym podziałem ryzyka i kosztów w porównaniu do innych incoterms. W przypadku FOB, kupujący ponosi ryzyko uszkodzenia i kradzieży towaru po załadowaniu na statek. Natomiast koszty transportu i ubezpieczenia mogą się różnić w zależności od incotermu i umowy między stronami. | |||
* ''' Praktyczne zastosowanie różnych incotermów '''. Wybór odpowiedniego incotermu zależy od wielu czynników, takich jak rodzaj towaru, odległość między stronami, obowiązujące przepisy i preferencje stron. Przykładowo, w branży spożywczej preferuje się często formułę FOB, ponieważ daje większą kontrolę nad jakością towaru. Z kolei, w branży odzieżowej, mogą być stosowane różne incoterms w zależności od specyfiki zamówienia i wymagań kupującego. | |||
==Przykłady zastosowania formuły FOB w praktyce== | |||
* ''' Przykład z branży spożywczej '''. W przypadku eksportu jabłek z Polski do Chin, formuła FOB może być korzystna dla obu stron. Kupujący ma kontrolę nad jakością jabłek do momentu załadunku na statek, a sprzedający ponosi odpowiedzialność za dostarczenie towaru na statek. Organizację transportu morskiego i odprawę importową najczęściej sprawuje sprzedający. | |||
* ''' Przykład z branży odzieżowej '''. [[Zamówienie]] tkanin z Włoch do Wielkiej Brytanii może być realizowane w oparciu o formułę FOB. Kupujący ma pełną kontrolę nad procesem transportu tkanin oraz może samodzielnie zorganizować transport do wybranego portu. Formuła FOB wpływa na kontrolę procesu transportu i pozwala na dostosowanie go do indywidualnych potrzeb i preferencji stron. | |||
* ''' Przykład z branży chemicznej '''. Eksport surowców chemicznych z Niemiec do Stanów Zjednoczonych może być realizowany w oparciu o formułę FOB. W przypadku formuły FOB, odpowiedzialność sprzedającego kończy się w momencie załadowania towaru na statek. Różnice w zakresie odpowiedzialności sprzedającego i kupującego mogą mieć znaczenie szczególnie w branży chemicznej, gdzie bezpieczeństwo i zgodność z przepisami są kluczowe. | |||
* ''' Wpływ regulacji i przepisów na zastosowanie formuły FOB '''. Przepisy celne i regulacje douane mogą mieć wpływ na [[proces transportu]] w przypadku formuły FOB. Wymagania i procedury mogą się różnić w zależności od kraju, co może wpływać na czas i koszty transportu. Ważne jest, aby być świadomym i przestrzegać obowiązujących przepisów w celu uniknięcia opóźnień i komplikacji. | |||
Choć formuła FOB przynosi wiele korzyści, mogą również wystąpić pewne problemy. Jednym z najczęstszych wyzwań jest [[organizacja]] transportu morskiego przez kupującego, co może wymagać dodatkowych nakładów finansowych i logistycznych. Ponadto, należy pamiętać o ryzyku uszkodzenia i kradzieży towaru po załadowaniu na statek, co może stanowić dodatkowe wyzwanie dla kupującego i sprzedającego. Ważne jest, aby być przygotowanym na te trudności i odpowiednio je zarządzać. | |||
{{a| | {{infobox5|list1={{i5link|a=[[FCA]]}} — {{i5link|a=[[DDP]]}} — {{i5link|a=[[CIP]]}} — {{i5link|a=[[FAS]]}} — {{i5link|a=[[DEQ]]}} — {{i5link|a=[[CIF]]}} — {{i5link|a=[[EXW]]}} — {{i5link|a=[[DDU]]}} — {{i5link|a=[[Incoterms]]}} }} | ||
==Bibliografia== | |||
<noautolinks> | |||
* GUS (2015), ''[https://stat.gov.pl/download/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5515/1/16/1/mrs.pdf Mały Rocznik Statystyczny Polski 2015]'', Warszawa | |||
* Hermanowski J. (2004), ''Handel Zagraniczny: poradnik'', Przedsiębiorstwo Konsultingowo-Gospodarcze Univers, Warszawa, Zielona Góra | |||
* Kaczmarek T., Zarzycki M. (2005), ''Poradnik Eksportera'', Branta, Bydgoszcz - Warszawa | |||
* Marciniak-Neider D., Neider J. (red.) (2011), ''Poradnik spedytora'', Polska Izba Spedycji i Logistyki, Gdynia | |||
* Ramberg J. (2011), ''[https://halleycables.com/img/cms/INCOTERMS%202010%20Guide.pdf ICC Guide to Incoterms 2010]'', ICC Services Publications, nr 720E | |||
* Salomon A. (2014), ''[https://zeszyty.umg.edu.pl/sites/default/files/ZN317.pdf Formuły Incoterms 2010 w pracy spedytora międzynarodowego]'', Zeszyty naukowe Akademii Morskiej w Gdyni, nr 87 | |||
* Wincewicz-Bosy M. (2015), ''[https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.cejsh-b1415e97-f573-4eca-9fc8-4383dc2393c9/c/28.pdf Logistyka Międzynarodowa]'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, nr 249 | |||
* Wood D., Murphy P. (2011), ''Nowoczesna logistyka'', Wydawnictwo Helion, Gliwice | |||
</noautolinks> | |||
{{a|Jarosław Wojnarowski, Sabina Wiśniowska}} | |||
[[Kategoria:Incoterms]] | [[Kategoria:Incoterms]] | ||
{{#metamaster:description|FOB - Free on Board incoterms grupy F. Sprzedający dostarcza towar przewoźnikowi bez kosztów. Często stosowane w transporcie morskim. Nie regulują przekazywania własności.}} |
Aktualna wersja na dzień 22:13, 7 gru 2023
FOB - Free on Board (oznaczony port załadunku) incoterms grupy F. Grupa ta klasyfikuję się tym, iż sprzedający wypełnia obowiązki związane z dostarczeniem towaru przewoźnikowi. Nie ponosi on żadnych dodatkowych kosztów. Warunki te są najczęściej wybierane podczas transportu morskiego. W formule tej sprzedający wobec kupującego ani kupujący wobec sprzedającego nie muszą zawierać umowy ubezpieczenia towaru.
Określone w formule obowiązki mają na celu regulację przepływu informacji oraz spisania wszelkich umów w celu nieprzewidzianych okoliczności. Powoływanie się na warunki takie jak FOB nie reguluje wszystkich spraw związanych z transportem. Nie mówią nam one nic o przekazywaniu praw własności lub też innych praw majątkowych. Nie ma też w nich określonych kar związanych z niewypełnieniem danych obowiązków kupującego i sprzedającego.
W przypadkach kiedy określenie przekroczenia poręczy statku przez towar nie ma większego sensu (np. w przypadku kontenerów), zaleca się stosowanie incoterms FCA.
Moment dostarczenia towaru
Za moment zakończenia dostawy przez sprzedającego uważa się chwilę, w której towar zostaje załadowany na pokład wyznaczonego przez kupującego statku, w określonym dniu i w formie wymaganej przez zarząd portu.
Obowiązki sprzedającego
- Jednym z obowiązków sprzedającego jest dostarczenie towaru na statek, który stoi w wyznaczonym przez kupującego porcie.
- Uzyskuje zgodę na eksport towaru.
- Sprzedający ponosi odpowiedzialność związaną z uszkodzeniem towaru dopóki nie zostanie on załadowany na statek.
- Ważne jest aby sprzedający poinformował kupującego o załadowaniu towaru oraz wszelkich nieplanowanych zdarzeniach np. o nieprzyjęciu towaru przez załogę statku w określonym w umowie terminie.
- Odpowiada on też za dostarczenie dokumentu dostawy.
- Do jego zadań należy też dokonanie odprawy eksportowej.
Obowiązki kupującego
- Kupujący ponosi ryzyko uszkodzenia towaru oraz kradzieży po załadowaniu towaru na statek.
- Ma on za zadanie ponieść koszty związane z zawarciem umowy przewozowej, importowej.
- Odpowiada za poinformowanie sprzedającego o porcie, nazwie statku oraz określonym terminie dostawy.
- Organizuje odprawę importową.
Formy transportu
Ta formuła może być stosowana jedynie w odniesieniu do transportu towarów drogą wodną.
Jeśli chodzi o dokument dostawy, który sprzedający musi dostarczyć kupującemu, to określony jest on w sposób ogólny. Może to być:
- Kwit sternika
- List przewozowy
- Zaświadczenie spedytorskie o przyjęciu towarów
W transportach morskich wykonywanych między Europą a Stanami Zjednoczonymi przeważają morskie listy przewozowe, które najczęściej przekazywane są drogą elektroniczną. Dlatego też nie trzeba ich pokazywać aby odebrać towar od przewoźnika.
Zalety i korzyści wynikające z zastosowania formuły FOB
Formuła FOB, czyli Free On Board, przynosi wiele korzyści związanych z oszczędnością kosztów. Przede wszystkim, brak dodatkowych kosztów transportu wewnętrznego dla kupującego sprawia, że jest to bardziej opłacalne rozwiązanie. Kupujący nie musi ponosić dodatkowych wydatków związanych z przewozem towaru do portu, ponieważ koszty transportu zostają w całości pokryte przez sprzedającego. Dodatkowo, sprzedający ponosi odpowiedzialność za dostarczenie towaru na statek, co również wpływa na zmniejszenie kosztów dla kupującego.
Kupujący korzystający z formuły FOB ma pełną kontrolę nad towarem do momentu załadowania go na statek. Z tego powodu, FOB zapewnia większe poczucie bezpieczeństwa. Kupujący ma możliwość sprawdzenia i kontrolowania jakości towaru przed załadunkiem, co pozwala uniknąć potencjalnych problemów i nieporozumień. Ponadto, kupujący może samodzielnie zorganizować transport towaru do wybranego portu, co daje mu większą swobodę i elastyczność w zarządzaniu procesem logistycznym.
Formuła FOB pozwala na dostosowanie warunków dostawy do indywidualnych potrzeb i preferencji stron. Strony mogą negocjować i ustalać szczegółowe warunki dotyczące transportu, takie jak miejsce odbioru towaru, wybór statku czy termin dostawy. Dzięki temu, formuła FOB stanowi elastyczne rozwiązanie, które może być dostosowane do konkretnej sytuacji i wymagań kontraktowych.
W ramach formuły FOB, sprzedający ma obowiązek dostarczenia towaru na statek. Ponosi także odpowiedzialność za uszkodzenia towaru do momentu załadowania. To oznacza, że sprzedający jest zobowiązany do zapewnienia, że towar jest w dobrym stanie i zostanie dostarczony na miejsce przeznaczenia bez szkód. Odpowiedzialność ta przekłada się na większe zabezpieczenie dla kupującego i daje mu pewność, że towar zostanie dostarczony w odpowiednim stanie.
Formuła FOB przynosi również ułatwienia administracyjne. Sprzedający jest odpowiedzialny za uzyskanie zgody na eksport oraz dostarczenie dokumentów dostawy kupującemu. To oznacza, że kupujący nie musi się martwić o formalności związane z eksportem, a jednocześnie ma gwarancję otrzymania niezbędnych dokumentów, które mogą być wykorzystane w celach celnych i administracyjnych.
Różnice między formułą FOB a innymi Incoterms
- Porównanie z formułą CIF . Formuła FOB różni się od formuły CIF, czyli Cost, Insurance, and Freight, pod wieloma względami. W przypadku CIF, koszty transportu morskiego i ubezpieczenia są uwzględnione w cenie towaru i ponosi je sprzedający. Natomiast w przypadku FOB, koszty te są rozdzielone, a odpowiedzialność za transport morski spoczywa na kupującym. Różnica dotyczy również zakresu odpowiedzialności sprzedającego i kupującego, gdzie w przypadku CIF, sprzedający ponosi większą odpowiedzialność.
- Porównanie z formułą EXW . Formuła FOB różni się także od formuły EXW, czyli Ex Works. W formule EXW, sprzedający nie ma obowiązku dostarczenia towaru na statek, a jego odpowiedzialność kończy się w momencie, gdy towar zostaje udostępniony kupującemu w miejscu produkcyjnym. Kupujący musi samodzielnie zorganizować cały proces transportu, co może stanowić dodatkowe wyzwanie i koszty.
- Porównanie z formułą DAP . Formuła FOB różni się również od formuły DAP, czyli Delivered at Place. Różnice dotyczą głównie zakresu odpowiedzialności za dostawę towaru do określonego miejsca docelowego. W formule DAP, sprzedający odpowiada za dostawę towaru do miejsca docelowego w kraju nabywcy, podczas gdy w formule FOB, odpowiedzialność sprzedającego kończy się w momencie załadowania towaru na statek.
- Różnice w zakresie ryzyka i kosztów . Formuła FOB wiąże się z innym podziałem ryzyka i kosztów w porównaniu do innych incoterms. W przypadku FOB, kupujący ponosi ryzyko uszkodzenia i kradzieży towaru po załadowaniu na statek. Natomiast koszty transportu i ubezpieczenia mogą się różnić w zależności od incotermu i umowy między stronami.
- Praktyczne zastosowanie różnych incotermów . Wybór odpowiedniego incotermu zależy od wielu czynników, takich jak rodzaj towaru, odległość między stronami, obowiązujące przepisy i preferencje stron. Przykładowo, w branży spożywczej preferuje się często formułę FOB, ponieważ daje większą kontrolę nad jakością towaru. Z kolei, w branży odzieżowej, mogą być stosowane różne incoterms w zależności od specyfiki zamówienia i wymagań kupującego.
Przykłady zastosowania formuły FOB w praktyce
- Przykład z branży spożywczej . W przypadku eksportu jabłek z Polski do Chin, formuła FOB może być korzystna dla obu stron. Kupujący ma kontrolę nad jakością jabłek do momentu załadunku na statek, a sprzedający ponosi odpowiedzialność za dostarczenie towaru na statek. Organizację transportu morskiego i odprawę importową najczęściej sprawuje sprzedający.
- Przykład z branży odzieżowej . Zamówienie tkanin z Włoch do Wielkiej Brytanii może być realizowane w oparciu o formułę FOB. Kupujący ma pełną kontrolę nad procesem transportu tkanin oraz może samodzielnie zorganizować transport do wybranego portu. Formuła FOB wpływa na kontrolę procesu transportu i pozwala na dostosowanie go do indywidualnych potrzeb i preferencji stron.
- Przykład z branży chemicznej . Eksport surowców chemicznych z Niemiec do Stanów Zjednoczonych może być realizowany w oparciu o formułę FOB. W przypadku formuły FOB, odpowiedzialność sprzedającego kończy się w momencie załadowania towaru na statek. Różnice w zakresie odpowiedzialności sprzedającego i kupującego mogą mieć znaczenie szczególnie w branży chemicznej, gdzie bezpieczeństwo i zgodność z przepisami są kluczowe.
- Wpływ regulacji i przepisów na zastosowanie formuły FOB . Przepisy celne i regulacje douane mogą mieć wpływ na proces transportu w przypadku formuły FOB. Wymagania i procedury mogą się różnić w zależności od kraju, co może wpływać na czas i koszty transportu. Ważne jest, aby być świadomym i przestrzegać obowiązujących przepisów w celu uniknięcia opóźnień i komplikacji.
Choć formuła FOB przynosi wiele korzyści, mogą również wystąpić pewne problemy. Jednym z najczęstszych wyzwań jest organizacja transportu morskiego przez kupującego, co może wymagać dodatkowych nakładów finansowych i logistycznych. Ponadto, należy pamiętać o ryzyku uszkodzenia i kradzieży towaru po załadowaniu na statek, co może stanowić dodatkowe wyzwanie dla kupującego i sprzedającego. Ważne jest, aby być przygotowanym na te trudności i odpowiednio je zarządzać.
FOB — artykuły polecane |
FCA — DDP — CIP — FAS — DEQ — CIF — EXW — DDU — Incoterms |
Bibliografia
- GUS (2015), Mały Rocznik Statystyczny Polski 2015, Warszawa
- Hermanowski J. (2004), Handel Zagraniczny: poradnik, Przedsiębiorstwo Konsultingowo-Gospodarcze Univers, Warszawa, Zielona Góra
- Kaczmarek T., Zarzycki M. (2005), Poradnik Eksportera, Branta, Bydgoszcz - Warszawa
- Marciniak-Neider D., Neider J. (red.) (2011), Poradnik spedytora, Polska Izba Spedycji i Logistyki, Gdynia
- Ramberg J. (2011), ICC Guide to Incoterms 2010, ICC Services Publications, nr 720E
- Salomon A. (2014), Formuły Incoterms 2010 w pracy spedytora międzynarodowego, Zeszyty naukowe Akademii Morskiej w Gdyni, nr 87
- Wincewicz-Bosy M. (2015), Logistyka Międzynarodowa, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, nr 249
- Wood D., Murphy P. (2011), Nowoczesna logistyka, Wydawnictwo Helion, Gliwice
Autor: Jarosław Wojnarowski, Sabina Wiśniowska