Usługa kurierska: Różnice pomiędzy wersjami
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
m (Infobox5 upgrade) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''[[Usługa]] kurierska''' polega na odebraniu przesyłki od zleceniodawcy i dostarczeniu jej pod wskazany adres w wyznaczonym terminie. [[Usługi]] kurierskie są istotnym elementem struktur logistycznych. Lata 90 XX wieku uważane są za początek rozwoju sektora usług KEP - Rynku usług kurierskich, ekspresowych i paczkowych, który dynamicznie ewoluuje (A. Marczuk i in., 2015, s. 3075) | '''[[Usługa]] kurierska''' polega na odebraniu przesyłki od zleceniodawcy i dostarczeniu jej pod wskazany adres w wyznaczonym terminie. [[Usługi]] kurierskie są istotnym elementem struktur logistycznych. Lata 90 XX wieku uważane są za początek rozwoju sektora usług KEP - Rynku usług kurierskich, ekspresowych i paczkowych, który dynamicznie ewoluuje (A. Marczuk i in., 2015, s. 3075) | ||
Linia 60: | Linia 45: | ||
# dostawy tego samego dnia - usługa ta w dalszym ciągu nie jest usługą najtańszą, ponieważ wiąże się z dostarczeniem przesyłki z punktu A do punktu B w krótkim czasie i bez korzystania z lokalizacji pośrednich. | # dostawy tego samego dnia - usługa ta w dalszym ciągu nie jest usługą najtańszą, ponieważ wiąże się z dostarczeniem przesyłki z punktu A do punktu B w krótkim czasie i bez korzystania z lokalizacji pośrednich. | ||
# zwroty zakupów - [[Klient]], który dokonał zakupu przez [[internet]] ma prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni. Polacy coraz częściej korzystają z możliwości zwrotu zakupionych produktów, ponieważ wzrasta ich świadomość dotycząca przełożenia jakości do ceny oraz sam zwrot jest bezpłatny (koszt ponosi [[sprzedawca]]). W tym wypadku firmy kurierskie współtworzą, umożliwiają korzystanie lub użytkują [[zasoby]] poprzez wykorzystanie społeczności. Usługi te często świadczą firmy: Instacart i UberRUSH. (I. Fachner, G. Szyszka, 2018, s. 38-41) | # zwroty zakupów - [[Klient]], który dokonał zakupu przez [[internet]] ma prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni. Polacy coraz częściej korzystają z możliwości zwrotu zakupionych produktów, ponieważ wzrasta ich świadomość dotycząca przełożenia jakości do ceny oraz sam zwrot jest bezpłatny (koszt ponosi [[sprzedawca]]). W tym wypadku firmy kurierskie współtworzą, umożliwiają korzystanie lub użytkują [[zasoby]] poprzez wykorzystanie społeczności. Usługi te często świadczą firmy: Instacart i UberRUSH. (I. Fachner, G. Szyszka, 2018, s. 38-41) | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Fracht]]}} — {{i5link|a=[[Rodzaje sklepów]]}} — {{i5link|a=[[Handel elektroniczny]]}} — {{i5link|a=[[Franchising]]}} — {{i5link|a=[[Sprzedaż detaliczna]]}} — {{i5link|a=[[B2B]]}} — {{i5link|a=[[Sezonowość popytu turystycznego]]}} — {{i5link|a=[[Surcharge]]}} — {{i5link|a=[[Handel detaliczny]]}} }} | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== |
Wersja z 06:04, 18 lis 2023
Usługa kurierska polega na odebraniu przesyłki od zleceniodawcy i dostarczeniu jej pod wskazany adres w wyznaczonym terminie. Usługi kurierskie są istotnym elementem struktur logistycznych. Lata 90 XX wieku uważane są za początek rozwoju sektora usług KEP - Rynku usług kurierskich, ekspresowych i paczkowych, który dynamicznie ewoluuje (A. Marczuk i in., 2015, s. 3075)
Termin określający usługę kurierską, , usługi nie mającej charakteru powszechnego, polegającej na zarobkowym, przyspieszonym przewozie i doręczaniu w gwarantowanym terminie przesyłek" widniał jedynie w Ustawie z 23 listopada 1990 r. o łączności, która została zastąpiona Ustawą z dnia 12 czerwca 2003 r. Prawo pocztowe. W ustawie tej nie zastosowano definicji usługi kurierskiej, dlatego firmy kurierskie odnoszą się po części do przepisów pocztowych i do przepisów przewozowych.
TL;DR
Artykuł opisuje rozwój i rodzaje firm kurierskich w Polsce oraz determinanty jakości usług kurierskich. Wskazuje również na kierunki rozwoju branży, takie jak handel transgraniczny, dostawy tego samego dnia i zwroty zakupów. Rynek usług kurierskich w Polsce rośnie, jednak średnie ceny są niższe niż na rynku europejskim z powodu niższych kosztów zatrudnienia w Polsce.
KEP - rodzaje firm świadczących usługi w Polsce
- Firmy działające na arenie międzynarodowej (tzw. Intregatorzy) posiadające dużą ilość oddziałów, do których zaliczają się m. in.: UPS, TNT FedEx, DHL.
- Przedsiębiorstwa świadczące swoje usługi przede wszystkim w Europie np. GLS, DPD.
- Firmy prowadzące działalność wyłącznie w kraju, które prosperują dzięki rozwiniętej sieci placówek krajowych. Należą do nich m. in.: Opek i Siódemka.
- Podmioty świadczące usługi na rynku lokalnym, często współpracujące z firmami wymienionymi powyżej np. Sprinter (Grupa ta jest najliczniejsza.)
- Przedsiębiorstwa wyspecjalizowane - nakierowane na konkretne grono konsumentów (A. Marcysiak, K. Pieniak-Lendzion, M. Lendzion, 2013, s. 32)
Determinanty jakości usług kurierskich
Stale rozwijający się sektor usług logistycznych charakteryzuje się:
- bezzwłocznym doręczeniem przesyłek,
- ujednoliceniem usług,
- dostosowanie usług do indywidualnych potrzeb klientów,
- dostarczanie przesyłek ustalonych terminach - na czas,
- wysoki poziom świadczenia usług (D. Rucińska, 2016, s. 168)
Klienci firm świadczących usługi kurierskie najczęściej zwracają uwagę na:
- opcję monitorowania nadanych przesyłek przez platformy internetowe,
- ewentualność zmiany, w dowolnym momencie, adresu dostawy paczki,
- sposób płatności - głównie za pobraniem, bowiem jest to rodzaj zabezpieczenia adresata w przypadku gdy nie ma on zaufania do odbiorcy
- szybki i efektywny kontakt z klientem
- klarowną instrukcje opisującą warunki (ceny, gabaryty paczki, ubezpieczenie, termin odbioru od zleceniodawcy oraz termin dostawy do adresata) i sposoby zamówienia usługi kurierskiej (A. Marczuk i in., 2015, s. 3082)
Polskie firmy kurierskie oferują m.in.:
- dostarczenie paczki w dniu jej nadania,
- doręczenie dzień po nadaniu przesyłki,
- doręczenie paczki w ciągu dwóch dni,
- odbiór paczki od zleceniodawcy wieczorem i dostarczenie jej odbiorcy porankiem dnia następnego,
- dostarczenie przesyłki w nocy - dotyczy najczęściej zleceń pilnych (Z. Łukasik i in., 2017, s.159)
Firmy kurierskie ujednolicają gabaryty paczek pod względem wagi i wymiarów, aby koszt transportu małej przesyłki nie był taki sam jak koszt przesyłki ważącej tyle samo, ale większej pod względem rozmiaru (A. Marcysiak, K. Pieniak-Lendzion, M. Lendzion, 2013, s. 31)
Kierunki rozwoju firm kurierskich w Polsce
Rynek usług kurierskich, ekspresowych i paczkowych permanentnie rozpowszechnia się, a jego sprawność i wydajność będą eksploatowane przez długi czas. Ilość świadczonych usług kurierskich z roku na rok jest coraz większa. W Polsce w latach 2012-2017 odnotowano 53% wzrost wartości branży, co stanowi około 3% udział w rynku europejskim. Warto podkreślić, że wzrost wartościowy był mniejszy od wzrostu ilościowego równego 62%, bowiem średnie ceny usług kurierskich w Polsce są prawie połowę niższe od cen obowiązujących na rynku europejskim. Głównym czynnikiem determinującym ten fakt są niższe koszty zatrudnienia pracowników w Polsce.
E-handel jako prekursor branży KEP łączy ze sobą trzy kierunki rozwoju:
- handel transgraniczny - Polacy coraz częściej dokonują zakupów zagranicznych za pomocą internetu. Ceny przesyłek zagranicznych oferowane przez firmy z branży KEP są niestety często zbyt wysokie, dlatego konsumenci nadal korzystają z usług pocztowych. Firmy kurierskie trudnią się obniżeniem różnic pomiędzy kosztami usług krajowych i zagranicznych.
- dostawy tego samego dnia - usługa ta w dalszym ciągu nie jest usługą najtańszą, ponieważ wiąże się z dostarczeniem przesyłki z punktu A do punktu B w krótkim czasie i bez korzystania z lokalizacji pośrednich.
- zwroty zakupów - Klient, który dokonał zakupu przez internet ma prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni. Polacy coraz częściej korzystają z możliwości zwrotu zakupionych produktów, ponieważ wzrasta ich świadomość dotycząca przełożenia jakości do ceny oraz sam zwrot jest bezpłatny (koszt ponosi sprzedawca). W tym wypadku firmy kurierskie współtworzą, umożliwiają korzystanie lub użytkują zasoby poprzez wykorzystanie społeczności. Usługi te często świadczą firmy: Instacart i UberRUSH. (I. Fachner, G. Szyszka, 2018, s. 38-41)
Usługa kurierska — artykuły polecane |
Fracht — Rodzaje sklepów — Handel elektroniczny — Franchising — Sprzedaż detaliczna — B2B — Sezonowość popytu turystycznego — Surcharge — Handel detaliczny |
Bibliografia
- Fachner I., Szyszka G.(2018). Logistyka w Polsce - Raport 2017, Biblioteka Logistyczna, Poznań
- Łukasik Z. (red.). (2017). Usługi logistyczne w przedsiębiorstwach kurierskich krajowych i międzynarodowych, Autobusy : technika, eksploatacja, systemy transportowe , nr 9
- Marcysiak A., Pieniak-Lendzion K., Lendzion M. (2013). Usługi kurierskie na rynku usług logistycznych w Polsce, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach nr 96
- Marczuk A. (red.).(2015). Rynek i logistyka usług kurierskich w Polsce, Logistyka-nauka, nr 3
- Rucińska D. (2016), Rynek przesyłek kurierskich , ekspresowych i paczkowych (KEP) - warunki funkcjonowania i rozwoju w drugiej dekadzie XXI wieku, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Gdańskiego. Ekonomika Transportu i Logistyka, nr.61
- Ustawa z dnia 23 listopada 2012 r. Prawo pocztowe, Dz.U. 2012 poz. 1529
- Ustawa z dnia 23 listopada 2012 r. Prawo pocztowe Dz.U. 2012 poz. 1529
Autor: Anita Terech
Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych. Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu. |