Nowe media: Różnice pomiędzy wersjami
m (→Nowe media a komunikacja marketingowa: clean link in heading) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
Linia 13: | Linia 13: | ||
</ul> | </ul> | ||
}} | }} | ||
'''Nowe media''' to pojęcie, którego postrzeganie zmienia się wraz z upływem czasu. Postęp technologiczny przebiega tak gwałtownie, że dla wielu osób zmiany zachodzące dzięki rozwojowi technologii są wręcz zaskoczeniem. [[Zakres]] znaczeniowy terminu "nowe media” szybko się zmienia, pięćdziesiąt lat temu w ten sposób określane były radio i telewizja, teraz to już nieaktualne. Kolejne lata rozszerzały zakres użycia tego pojęcia na wiele innych mediów masowych, które dzięki cyfrowej technologii zapewniają bardzo wysoką [[jakość]] przekazu, [[dostępność]], a przy tym są niezwykle funkcjonalne. | '''Nowe media''' to pojęcie, którego postrzeganie zmienia się wraz z upływem czasu. Postęp technologiczny przebiega tak gwałtownie, że dla wielu osób zmiany zachodzące dzięki rozwojowi technologii są wręcz zaskoczeniem. [[Zakres]] znaczeniowy terminu "nowe media” szybko się zmienia, pięćdziesiąt lat temu w ten sposób określane były radio i telewizja, teraz to już nieaktualne. Kolejne lata rozszerzały zakres użycia tego pojęcia na wiele innych mediów masowych, które dzięki cyfrowej technologii zapewniają bardzo wysoką [[jakość]] przekazu, [[dostępność]], a przy tym są niezwykle funkcjonalne. | ||
Linia 30: | Linia 28: | ||
*'''indywidualizacja''' – dotarcie ze spersonalizowaną informacją do konkretnej grupy odbiorców, dostosowanie komunikatu do potrzeb informacyjnych indywidualnego odbiorcy ([[personalizacja]] urządzania, zawartości komunikatu oraz formy), | *'''indywidualizacja''' – dotarcie ze spersonalizowaną informacją do konkretnej grupy odbiorców, dostosowanie komunikatu do potrzeb informacyjnych indywidualnego odbiorcy ([[personalizacja]] urządzania, zawartości komunikatu oraz formy), | ||
*'''[[interaktywność]]''' – możliwość wygenerowania sprzężenia zwrotnego (tzw.feedbacku) w czasie rzeczywistym, [[gromadzenie informacji]] przez nadawcę o reakcjach na przesłanym komunikat odbiorcy, | *'''[[interaktywność]]''' – możliwość wygenerowania sprzężenia zwrotnego (tzw.feedbacku) w czasie rzeczywistym, [[gromadzenie informacji]] przez nadawcę o reakcjach na przesłanym komunikat odbiorcy, | ||
*'''niematerialność''' – podstawą prezentacji informacji jest forma cyfrowa, | *'''niematerialność''' – podstawą prezentacji informacji jest forma cyfrowa, | ||
*'''przenośność''' (wielofunkcyjność) – wielość platform korzystania z treści cyfrowej komputer, tablet, telefon) i łatwość w kopiowaniu zawartości komunikatu bez utraty jakości informacji | *'''przenośność''' (wielofunkcyjność) – wielość platform korzystania z treści cyfrowej komputer, tablet, telefon) i łatwość w kopiowaniu zawartości komunikatu bez utraty jakości informacji | ||
*'''trwałość komunikatu''' – [[cykl]] życia informacji jest bardzo długi, | *'''trwałość komunikatu''' – [[cykl]] życia informacji jest bardzo długi, | ||
*'''dostępność''' – korzystanie z informacji w czasie i miejscu (mobilność) dogodnym dla odbiorcy, brak ograniczeń czasowych i przestrzennych w konsumpcji informacji przez odbiorcę, | *'''dostępność''' – korzystanie z informacji w czasie i miejscu (mobilność) dogodnym dla odbiorcy, brak ograniczeń czasowych i przestrzennych w konsumpcji informacji przez odbiorcę, | ||
Linia 54: | Linia 52: | ||
:'''Wielofunkcyjność''' | :'''Wielofunkcyjność''' | ||
Przygotowany przez przedsiębiorstwo komunikat może być w prosty sposób przenoszony przez użytkowników na różne techniczne środki przekazu, co zwiększa poziom dotarcia do odbiorców. Przenośność jedną z najważniejszych cech dla obecnie zdobywających coraz większą popularność serwisów społecznościowych, gdzie współdzielenie treści pomiędzy użytkownikami jest podstawą ich funkcjonowania. | Przygotowany przez przedsiębiorstwo komunikat może być w prosty sposób przenoszony przez użytkowników na różne techniczne środki przekazu, co zwiększa poziom dotarcia do odbiorców. Przenośność jedną z najważniejszych cech dla obecnie zdobywających coraz większą popularność serwisów społecznościowych, gdzie współdzielenie treści pomiędzy użytkownikami jest podstawą ich funkcjonowania. | ||
:'''Mobilność''' | :'''Mobilność''' | ||
[[Serwis]] internetowy przedsiębiorstwa może być zupełnie inaczej kształtowany w przypadku otwarcia strony WWW na komputerze i na telefonie komórkowym. [[System]] sam dostosowuje formę i treści informacji do urządzenia, z którego korzysta w danym momencie konsument. Ma to znaczący wpływ na postrzeganie przedsiębiorstwa przez klientów. <ref> O.Witczak 2013, s. 92</ref> | [[Serwis]] internetowy przedsiębiorstwa może być zupełnie inaczej kształtowany w przypadku otwarcia strony WWW na komputerze i na telefonie komórkowym. [[System]] sam dostosowuje formę i treści informacji do urządzenia, z którego korzysta w danym momencie konsument. Ma to znaczący wpływ na postrzeganie przedsiębiorstwa przez klientów. <ref> O.Witczak 2013, s. 92</ref> | ||
==Nowe media a komunikacja marketingowa== | ==Nowe media a komunikacja marketingowa== | ||
Linia 67: | Linia 64: | ||
==Przypisy== | ==Przypisy== | ||
<references/> | <references /> | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | |||
* Adamowski J.(red.)(2008).[http://studiamedioznawcze.pl/Numery/2008_2_33/pelny.pdf'' Studia medioznawcze''],"Instytut Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego", nr 2 | * Adamowski J.(red.)(2008).[http://studiamedioznawcze.pl/Numery/2008_2_33/pelny.pdf'' Studia medioznawcze''],"Instytut Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego", nr 2 | ||
* Bajdak A. (2017).[http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-e34a762d-fb7c-48d0-8dc1-bec93d98fd99/c/IBRKK-handel_wew_2-2017.17-27.pdf''Nowe media w komunikacji marketingowej przedsiębiorstw.'']," | * Bajdak A. (2017).[http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-e34a762d-fb7c-48d0-8dc1-bec93d98fd99/c/IBRKK-handel_wew_2-2017.17-27.pdf''Nowe media w komunikacji marketingowej przedsiębiorstw.''],"Handel wewnętrzny", nr 2 | ||
* Kowalski T.(2006). ''Media na rynku. Wprowadzenie do ekonomiki mediów.'' WAiP, Warszawa | * Kowalski T.(2006). ''Media na rynku. Wprowadzenie do ekonomiki mediów.'' WAiP, Warszawa | ||
* Witczak O.(2013).[https://www.infona.pl/resource/bwmeta1.element.desklight-ef7a90e7-ca8e-4ef5-b5e7-3224d567f0e7/content/partContents/09d92816-16b4-39d5-9eef-c6eb6d92743a''Nowe Media w Budowaniu Marki i Wizerunku Przedsiębiorstwa.''], "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach", nr 140 | * Witczak O.(2013).[https://www.infona.pl/resource/bwmeta1.element.desklight-ef7a90e7-ca8e-4ef5-b5e7-3224d567f0e7/content/partContents/09d92816-16b4-39d5-9eef-c6eb6d92743a''Nowe Media w Budowaniu Marki i Wizerunku Przedsiębiorstwa.''], "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach", nr 140 | ||
</noautolinks> | |||
[[Kategoria:Komunikacja]] | [[Kategoria:Komunikacja]] |
Wersja z 22:39, 28 paź 2023
Nowe media |
---|
Polecane artykuły |
Nowe media to pojęcie, którego postrzeganie zmienia się wraz z upływem czasu. Postęp technologiczny przebiega tak gwałtownie, że dla wielu osób zmiany zachodzące dzięki rozwojowi technologii są wręcz zaskoczeniem. Zakres znaczeniowy terminu "nowe media” szybko się zmienia, pięćdziesiąt lat temu w ten sposób określane były radio i telewizja, teraz to już nieaktualne. Kolejne lata rozszerzały zakres użycia tego pojęcia na wiele innych mediów masowych, które dzięki cyfrowej technologii zapewniają bardzo wysoką jakość przekazu, dostępność, a przy tym są niezwykle funkcjonalne.
"Główny Urząd Statystyczny przyjmuje następującą definicję nowych mediów: "[…] ogólne określenie wielu różnych form komunikacji elektronicznej, które są możliwe dzięki użyciu technologii komputerowej, wykorzystujących m.in. publikacje elektroniczne na CD-ROM, DVD, telewizję cyfrową i przede wszystkim Internet. Oznacza to korzystanie – na potrzeby komunikowania się – z komputerów stacjonarnych i przenośnych, jak i innych bezprzewodowych urządzeń przenośnych. Do nowych mediów zalicza się m.in. strony internetowe, pocztę elektroniczną, społeczności internetowe, reklamę internetową, kioski elektroniczne, aparaty i kamery cyfrowe, integrację cyfrowych danych z telefonu, środowiska wirtualnej rzeczywistości (w tym gry wideo). Termin jest odniesieniem do «starych» [tradycyjnych] form medialnych, takich jak drukowanie gazet i czasopism, będących statyczną reprezentacją tekstu i grafiki”."[1]
TL;DR
Artykuł omawia pojęcie "nowych mediów" i ich cechy charakterystyczne, takie jak multimedialność, indywidualizacja, interaktywność, niematerialność, wielofunkcyjność i mobilność. Nowe media mają duży wpływ na komunikację marketingową, umożliwiając firmom prezentowanie pełnej informacji o produkcie i budowanie wizerunku. Komunikacja marketingowa za pomocą nowych mediów jest bardziej skuteczna niż tradycyjne media.
Cechy charakterystyczne mediów
Pomimo braku zgodności w co do definiowania nowych mediów, można wskazać pewne cechy nowych mediów, które są zgodne w literaturze:
- multimedialność – angażowanie wielu zmysłów w proces kodowania i dekodowania komunikatu,
- indywidualizacja – dotarcie ze spersonalizowaną informacją do konkretnej grupy odbiorców, dostosowanie komunikatu do potrzeb informacyjnych indywidualnego odbiorcy (personalizacja urządzania, zawartości komunikatu oraz formy),
- interaktywność – możliwość wygenerowania sprzężenia zwrotnego (tzw.feedbacku) w czasie rzeczywistym, gromadzenie informacji przez nadawcę o reakcjach na przesłanym komunikat odbiorcy,
- niematerialność – podstawą prezentacji informacji jest forma cyfrowa,
- przenośność (wielofunkcyjność) – wielość platform korzystania z treści cyfrowej komputer, tablet, telefon) i łatwość w kopiowaniu zawartości komunikatu bez utraty jakości informacji
- trwałość komunikatu – cykl życia informacji jest bardzo długi,
- dostępność – korzystanie z informacji w czasie i miejscu (mobilność) dogodnym dla odbiorcy, brak ograniczeń czasowych i przestrzennych w konsumpcji informacji przez odbiorcę,
- aspekt społeczny – permanentność kontaktu z innymi podmiotami – poczucie więzi, efekt przynależności. [2]
- Multimedialność
Z pojęciem nowych mediów związane jest także pojęcie "multimedialność". Multimedialność mediów cyfrowych ma bezpośredni wpływ na efektywność działań w zakresie kształtowania wizerunku przedsiębiorstwa bądź poszczególnych marek. Aby zwiększyć prawdopodobieństwo zapamiętania oraz wpłynięcia na postawy, zachowania odbiorców czy opinie należy oddziaływać na nie jeden, a wiele zmysłów odbiorcy jednocześnie, za pomocą jednego komunikatu. Nowe media umożliwiają wykorzystanie wszystkich środków prezentacyjnych i reprezentacyjnych takich jak: głos, wzrok, twarz, mimika, gesty, jak również teksty, obrazy, rysunki, fotografie, filmy. Przedsiębiorstwo ma możliwość wykorzystania wszystkich form ekspresji, a to właśnie Internet pozwala zaprezentować w serwisie WWW wszystkie formy audiowizualne wykorzystywane w promocji przedsiębiorstwa. W szczególności można wyeksponować elementy związane z prezentacją wizualną przedsiębiorstwa/marki takie jak: logo, logotyp, kolorystyka bądź typografia.
- Indywidualizacja
Konsument w nowych mediach jest stroną zdecydowanie bardziej aktywniejszą. Internet daje konsumentowi większe poczucie kontroli nad procesem komunikacji gdyż to konsument wybiera formę komunikatu – głosową lub tekstową. Decydując o formie, miejscu i czasie kontaktu konsument odczuwa większy poziom indywidualizacji procesu komunikacji z przedsiębiorstwem.
- Interaktywność
Interaktywność pozwala na dialog z odbiorcą. Ma to korzystny wpływ na budowanie bezpośrednich kontaktów i więzi z poszczególnymi grupami. W konsekwencji interaktywność mediów prowadzi do budowania tzw. społeczności wokół przedsiębiorstwa lub marki przy wykorzystaniu serwisów społecznościowych. Zbudowane w ten sposób relacje pozwalają zwiększyć poziom akceptacji dla prowadzonej działalności przedsiębiorstwa bądź rozszerzyć linię produktów danej marki.
- Niematerialność
W przypadku nowych mediów niematerialna forma przekazu nie powoduje jej ulotności, ponieważ wszelkie komunikaty w Internecie charakteryzują się trwałością. Usunięcie informacji z Internetu jest czasami o wiele trudniejsze od wykupienia całego nakładu wydrukowanego czasopisma czy zablokowania emisji programu telewizyjnego (tradycyjne media), w którym pojawia się niekorzystna, negatywnie wpływająca na jego wizerunek opinia na temat przedsiębiorstwa.
- Wielofunkcyjność
Przygotowany przez przedsiębiorstwo komunikat może być w prosty sposób przenoszony przez użytkowników na różne techniczne środki przekazu, co zwiększa poziom dotarcia do odbiorców. Przenośność jedną z najważniejszych cech dla obecnie zdobywających coraz większą popularność serwisów społecznościowych, gdzie współdzielenie treści pomiędzy użytkownikami jest podstawą ich funkcjonowania.
- Mobilność
Serwis internetowy przedsiębiorstwa może być zupełnie inaczej kształtowany w przypadku otwarcia strony WWW na komputerze i na telefonie komórkowym. System sam dostosowuje formę i treści informacji do urządzenia, z którego korzysta w danym momencie konsument. Ma to znaczący wpływ na postrzeganie przedsiębiorstwa przez klientów. [3]
Nowe media a komunikacja marketingowa
Decydując się na wykorzystywanie nowych mediów w komunikacji marketingowej firmy stawiają sobie wiele różnych celów, jednak wśród firm najczęściej wskazuje się na dwa z nich: prezentowanie pełnej i aktualnej informacji o firmie, jej produktach i warunkach zakupu oraz zapewnienie klientom dostępu do informacji o firmie, warunkach zakupu i produktach w każdym miejscu, i o każdej porze. Ponadto część firm wykorzystuje nowe media przy budowaniu wizerunku firmy przede wszystkim nowoczesnej oraz potrafiącej prowadzić dialog z klientem. Jako cel wyodrębnia się także dążenie do obniżania kosztów komunikacji z klientami, budowanie trwałych relacji z nimi oraz podniesienie konkurencyjności przez znalezienia zindywidualizowanej drogi do obsługi klientów. Komunikacja marketingowa prowadzona z wykorzystaniem nowych mediów wykazuje się większą skutecznością niż ta prowadzona z pomocą mediów tradycyjnych. [4]
Przypisy
Bibliografia
- Adamowski J.(red.)(2008). Studia medioznawcze,"Instytut Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego", nr 2
- Bajdak A. (2017).Nowe media w komunikacji marketingowej przedsiębiorstw.,"Handel wewnętrzny", nr 2
- Kowalski T.(2006). Media na rynku. Wprowadzenie do ekonomiki mediów. WAiP, Warszawa
- Witczak O.(2013).Nowe Media w Budowaniu Marki i Wizerunku Przedsiębiorstwa., "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach", nr 140
Autor: Natalia Nowak