Negocjacje zbiorowe: Różnice pomiędzy wersjami
Z Encyklopedia Zarządzania
m (Dodanie MetaData Description) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
Linia 13: | Linia 13: | ||
</ul> | </ul> | ||
}} | }} | ||
==Charakterystyka negocjacji zbiorowych== | ==Charakterystyka negocjacji zbiorowych== | ||
Linia 25: | Linia 24: | ||
* kreowania [[:Kategoria:prawo|prawa]] - [[układy zbiorowe pracy|układy zbiorowe]] stają się instytucją prawa publicznego, | * kreowania [[:Kategoria:prawo|prawa]] - [[układy zbiorowe pracy|układy zbiorowe]] stają się instytucją prawa publicznego, | ||
* [[partycypacja pracowników w zarządzaniu|partycypacji]] - pracownik poprzez przedstawicieli ma wpływ na kształtowanie [[stosunek pracy|stosunków pracy]], | * [[partycypacja pracowników w zarządzaniu|partycypacji]] - pracownik poprzez przedstawicieli ma wpływ na kształtowanie [[stosunek pracy|stosunków pracy]], | ||
* rozwiązywania problemów - przy uwzględnieniu równowagi stron. | * rozwiązywania problemów - przy uwzględnieniu równowagi stron. | ||
|- | |- | ||
| colspan=2 | <google>ban728t</google> | | colspan=2 | <google>ban728t</google> | ||
Linia 31: | Linia 30: | ||
| [[Cele]] | | [[Cele]] | ||
| Głównym ich zadaniem jest zatem kształtowanie zbiorowych stosunków pracy (negocjacyjnej regulacji stosunków pracy). Cele szczegółowe to: | | Głównym ich zadaniem jest zatem kształtowanie zbiorowych stosunków pracy (negocjacyjnej regulacji stosunków pracy). Cele szczegółowe to: | ||
* określanie [[warunki pracy|warunków pracy]] i zatrudnienia, | * określanie [[warunki pracy|warunków pracy]] i zatrudnienia, | ||
* regulowanie stosunków między pracodawcami i pracownikami, | * regulowanie stosunków między pracodawcami i pracownikami, | ||
* regulowanie stosunków między pracodawcami lub ich organizacjami a organizacją lub organizacjami pracowników. | * regulowanie stosunków między pracodawcami lub ich organizacjami a organizacją lub organizacjami pracowników. | ||
Cele te są nieodłącznie związane ze względu na fakt, że strony są skazane na siebie i osiągnięcie porozumienia jest w zasadzie obustronną koniecznością. | Cele te są nieodłącznie związane ze względu na fakt, że strony są skazane na siebie i osiągnięcie porozumienia jest w zasadzie obustronną koniecznością. | ||
|- | |- | ||
Linia 40: | Linia 39: | ||
* ciągłość - strony są zależne od zasobów drugiej strony, nie istnieje możliwość wyboru partnera, | * ciągłość - strony są zależne od zasobów drugiej strony, nie istnieje możliwość wyboru partnera, | ||
* brak dobrowolności negocjowania - strony muszą negocjować aby uniknąć np. [[rozwiązywanie sporów zbiorowych|sporu zbiorowego]], [[strajk]]u lub [[zwolnienie grupowe|masowych zwolnień]], | * brak dobrowolności negocjowania - strony muszą negocjować aby uniknąć np. [[rozwiązywanie sporów zbiorowych|sporu zbiorowego]], [[strajk]]u lub [[zwolnienie grupowe|masowych zwolnień]], | ||
* wyniki negocjacji w pojedynczym podmiocie gospodarczym rzutują na: [[klimat]] i spokój społeczny, oczekiwania innych organizacji pracodawców i pracowników, stanowią podstawę do oceny trafności polityki państwa. | * wyniki negocjacji w pojedynczym podmiocie gospodarczym rzutują na: [[klimat]] i spokój społeczny, oczekiwania innych organizacji pracodawców i pracowników, stanowią podstawę do oceny trafności polityki państwa. | ||
U podstaw negocjacji zbiorowych leży osiągnięcie kompromisu oraz budowa klimatu współpracy | U podstaw negocjacji zbiorowych leży osiągnięcie kompromisu oraz budowa klimatu współpracy | ||
i wzajemnego zaufania. | i wzajemnego zaufania. | ||
|- | |- | ||
| Wymiary | | Wymiary | ||
Linia 49: | Linia 48: | ||
* proceduralno-prawny - kształtuje zasady prawne i organizacyjne udziału stron w negocjacjach (pozwalające na zachowanie równowagi stron), | * proceduralno-prawny - kształtuje zasady prawne i organizacyjne udziału stron w negocjacjach (pozwalające na zachowanie równowagi stron), | ||
* komunikacyjny - związany ze sposobami zachowań oraz stosowanymi technikami, ułatwiającymi osiągnięcie celu a zarazem zachowanie dobrych stosunków, | * komunikacyjny - związany ze sposobami zachowań oraz stosowanymi technikami, ułatwiającymi osiągnięcie celu a zarazem zachowanie dobrych stosunków, | ||
* polityczny - często wzmacniają lub osłabiają konkretne rządy, również często względy polityczne uniemożliwiają osiągnięcie porozumienia. | * polityczny - często wzmacniają lub osłabiają konkretne rządy, również często względy polityczne uniemożliwiają osiągnięcie porozumienia. | ||
Skuteczna realizacja funkcji negocjacji wymaga zachowania równowagi pomiędzy tymi wymiarami. | Skuteczna realizacja funkcji negocjacji wymaga zachowania równowagi pomiędzy tymi wymiarami. | ||
|- | |- | ||
| Funkcje | | Funkcje | ||
| | | | ||
* z punktu widzenia pracowników: ochronna, dystrybucyjna i partycypacyjna; | * z punktu widzenia pracowników: ochronna, dystrybucyjna i partycypacyjna; | ||
* z punktu widzenia pracodawców: [[podejmowanie decyzji|podejmowania decyzji]], kształtowania pokoju społecznego, | * z punktu widzenia pracodawców: [[podejmowanie decyzji|podejmowania decyzji]], kształtowania pokoju społecznego, | ||
a także "[[kartel]]u" - eliminowanie [[konkurencja|konkurencji]] płacowej pomiędzy firmami; | a także "[[kartel]]u" - eliminowanie [[konkurencja|konkurencji]] płacowej pomiędzy firmami; | ||
* z punktu widzenia rządów: legitymizacji oraz kształtowania spokoju społecznego. | * z punktu widzenia rządów: legitymizacji oraz kształtowania spokoju społecznego. | ||
Rosnąca współ[[odpowiedzialność]] ich stron spowodowała wzrost znaczenia funkcji integracyjnej, negocjacje te stały się metodą unikania sporów zbiorowych. | Rosnąca współ[[odpowiedzialność]] ich stron spowodowała wzrost znaczenia funkcji integracyjnej, negocjacje te stały się metodą unikania sporów zbiorowych. | ||
|- | |- | ||
| Zalety | | Zalety | ||
Linia 68: | Linia 67: | ||
* harmonizowanie zbiorowych stosunków pracy w firmie, całej branży, sektorze, czy nawet kraju, | * harmonizowanie zbiorowych stosunków pracy w firmie, całej branży, sektorze, czy nawet kraju, | ||
* [[pragmatyzm]] jako źródło [[dywersyfikacja|dywersyfikacji]] i elastyczności samych negocjacji oraz przyjętych ustaleń, | * [[pragmatyzm]] jako źródło [[dywersyfikacja|dywersyfikacji]] i elastyczności samych negocjacji oraz przyjętych ustaleń, | ||
* trafność rozwiązań, wynikająca z dobrego rozpoznania celów poszczególnych stron. | * trafność rozwiązań, wynikająca z dobrego rozpoznania celów poszczególnych stron. | ||
|- | |- | ||
| Wady | | Wady | ||
Linia 75: | Linia 74: | ||
* sformalizowanie stosunków pomiędzy pracodawcami i pracownikami, | * sformalizowanie stosunków pomiędzy pracodawcami i pracownikami, | ||
* wzmacnianie podziałów pomiędzy stronami, | * wzmacnianie podziałów pomiędzy stronami, | ||
* wpływ na wzrost [[koszty pracy|kosztów pracy]]. | * wpływ na wzrost [[koszty pracy|kosztów pracy]]. | ||
|} | |} | ||
Źródło: opracowanie własne na podstawie [S. Borkowska 1997], [R. Jurkowski 2000]. | Źródło: opracowanie własne na podstawie [S. Borkowska 1997], [R. Jurkowski 2000]. | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Armstrong M., | <noautolinks> | ||
* Dąbrowski P.J., Praktyczna teoria negocjacji, Sorbog, Warszawa 1991 | * Armstrong M., Zarządzanie zasobami ludzkimi, Dom Wydawniczy ABC, Kraków 2000 | ||
* Fisher R., Ury W., Patton B., Dochodząc do TAK. Negocjowanie bez poddawania się, PWE, Warszawa 2000 | * Dąbrowski P.J., Praktyczna teoria negocjacji, Sorbog, Warszawa 1991 | ||
* Jurkowski R., Negocjacje zbiorowe. Kiedy, o czym i jak rozmawia pracodawca z przedstawicielstwem pracowników, Difin, Warszawa 2000. | * Fisher R., Ury W., Patton B., Dochodząc do TAK. Negocjowanie bez poddawania się, PWE, Warszawa 2000 | ||
* Listwan T., Zarządzanie kadrami, C.H. Beck, Warszawa 2002 | * Jurkowski R., Negocjacje zbiorowe. Kiedy, o czym i jak rozmawia pracodawca z przedstawicielstwem pracowników, Difin, Warszawa 2000 | ||
* Nęcki Z., Negocjacje w biznesie, Antykwa, Kraków 2003 | * Kozina, A. (2007). ''Teoria przedsiębiorstwa jako płaszczyzna charakterystyki negocjacji''. Zeszyty Naukowe/Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, (753), 63-80 | ||
* Pocztowski A., | * Listwan T., Zarządzanie kadrami, C.H. Beck, Warszawa 2002 | ||
* Stabryła A., Podstawy zarządzanie firmą. | * Nęcki Z., Negocjacje w biznesie, Antykwa, Kraków 2003 | ||
* Stoner J.A.F., Wankel Ch., | * Pocztowski A. (1998), ''Zarządzanie zasobami ludzkimi. Zarys problematyki i metod.'', Oficyna Wydawnicza ANTYKWA, Kraków | ||
* Winch A., Winch S., | * Stabryła A., Podstawy zarządzanie firmą. Modele, metody, praktyka, Antykwa, Kraków - Kluczbork, 1997 | ||
* Zbiegień-Maciąg L., | * Stoner J.A.F., Wankel Ch., Kierowanie, PWE, Warszawa 1992 | ||
* Winch A., Winch S., Techniki sprzedaży i negocjacji, Diffin, Warszawa 1998 | |||
* Zbiegień-Maciąg L., Marketing personalny. Czyli jak zarządzać pracownikami w firmie, Business Press, Warszawa 1996 | |||
</noautolinks> | |||
{{a|[[Andrzej Kozina]], Małgorzata Tyrańska}} | {{a|[[Andrzej Kozina]], Małgorzata Tyrańska}} |
Wersja z 08:40, 28 paź 2023
Negocjacje zbiorowe |
---|
Polecane artykuły |
Charakterystyka negocjacji zbiorowych
Elementy opisu | Opis |
Interpretacja | Zgodnie z Konwencją MOP nr 154 z 1981 r. termin ten stosuje się do wszystkich negocjacji, które mają miejsce między pracodawca, grupą pracodawców, albo co najmniej jedną organizacją pracodawców z jednej strony i co najmniej jedną organizacją pracowników z drugiej. Stanowią proces:
|
Cele | Głównym ich zadaniem jest zatem kształtowanie zbiorowych stosunków pracy (negocjacyjnej regulacji stosunków pracy). Cele szczegółowe to:
Cele te są nieodłącznie związane ze względu na fakt, że strony są skazane na siebie i osiągnięcie porozumienia jest w zasadzie obustronną koniecznością. |
Cechy |
U podstaw negocjacji zbiorowych leży osiągnięcie kompromisu oraz budowa klimatu współpracy i wzajemnego zaufania. |
Wymiary |
Skuteczna realizacja funkcji negocjacji wymaga zachowania równowagi pomiędzy tymi wymiarami. |
Funkcje |
a także "kartelu" - eliminowanie konkurencji płacowej pomiędzy firmami;
Rosnąca współodpowiedzialność ich stron spowodowała wzrost znaczenia funkcji integracyjnej, negocjacje te stały się metodą unikania sporów zbiorowych. |
Zalety |
|
Wady |
|
Źródło: opracowanie własne na podstawie [S. Borkowska 1997], [R. Jurkowski 2000].
Bibliografia
- Armstrong M., Zarządzanie zasobami ludzkimi, Dom Wydawniczy ABC, Kraków 2000
- Dąbrowski P.J., Praktyczna teoria negocjacji, Sorbog, Warszawa 1991
- Fisher R., Ury W., Patton B., Dochodząc do TAK. Negocjowanie bez poddawania się, PWE, Warszawa 2000
- Jurkowski R., Negocjacje zbiorowe. Kiedy, o czym i jak rozmawia pracodawca z przedstawicielstwem pracowników, Difin, Warszawa 2000
- Kozina, A. (2007). Teoria przedsiębiorstwa jako płaszczyzna charakterystyki negocjacji. Zeszyty Naukowe/Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, (753), 63-80
- Listwan T., Zarządzanie kadrami, C.H. Beck, Warszawa 2002
- Nęcki Z., Negocjacje w biznesie, Antykwa, Kraków 2003
- Pocztowski A. (1998), Zarządzanie zasobami ludzkimi. Zarys problematyki i metod., Oficyna Wydawnicza ANTYKWA, Kraków
- Stabryła A., Podstawy zarządzanie firmą. Modele, metody, praktyka, Antykwa, Kraków - Kluczbork, 1997
- Stoner J.A.F., Wankel Ch., Kierowanie, PWE, Warszawa 1992
- Winch A., Winch S., Techniki sprzedaży i negocjacji, Diffin, Warszawa 1998
- Zbiegień-Maciąg L., Marketing personalny. Czyli jak zarządzać pracownikami w firmie, Business Press, Warszawa 1996
Autor: Andrzej Kozina, Małgorzata Tyrańska