Zadania publiczne gminy: Różnice pomiędzy wersjami
m (Dodanie MetaData Description) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
Linia 14: | Linia 14: | ||
}} | }} | ||
Zgodnie z art. 16 ust. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, [[Samorząd terytorialny|samorządowi terytorialnemu]] przysługuje istotna część [[Zadanie publiczne|zadań publicznych]]. Publiczny charakter tych zadań oznacza zarówno to, że mają one swoje umocowanie w prawie (samorządowi nie wolno podejmować się spraw, które nie leżą w zakresie jego zadań ustawowych), jak i to, że samorząd, wykonując swoje zadania, działa w interesie publicznym (jest przez to składnikiem systemu [[Władza|władzy]] publicznej). Sfery zadań publicznych, dla jednostek samorządu terytorialnego, określa odpowiednio [[ustawa]] o samorządzie gminnym, samorządzie powiatowym i samorządzie województwa. Przepisy te, co do zasady, nie wyrażają bezpośrednio samych zadań, ale odsyłają do szczegółowych ustaw prawa administracyjnego, w których określono konkretne rezultaty i standardy do realizacji przez samorząd w określonych dziedzinach życia społecznego (np. oświata, drogownictwo, zbiorowe [[zaopatrzenie]] w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków). | |||
Zgodnie z art. 16 ust. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, [[Samorząd terytorialny|samorządowi terytorialnemu]] przysługuje istotna część [[Zadanie publiczne|zadań publicznych]]. Publiczny charakter tych zadań oznacza zarówno to, że mają one swoje umocowanie w prawie (samorządowi nie wolno podejmować się spraw, które nie leżą w zakresie jego zadań ustawowych), jak i to, że samorząd, wykonując swoje zadania, działa w interesie publicznym (jest przez to składnikiem systemu [[Władza|władzy]] publicznej). Sfery zadań publicznych, dla jednostek samorządu terytorialnego, określa odpowiednio [[ustawa]] o samorządzie gminnym, samorządzie powiatowym i samorządzie województwa. Przepisy te, co do zasady, nie wyrażają bezpośrednio samych zadań, ale odsyłają do szczegółowych ustaw prawa administracyjnego, w których określono konkretne rezultaty i standardy do realizacji przez samorząd w określonych dziedzinach życia społecznego (np. oświata, drogownictwo, zbiorowe [[zaopatrzenie]] w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków). | |||
==TL;DR== | ==TL;DR== | ||
Linia 28: | Linia 26: | ||
==Rodzaje zadań jednostki samorządu terytorialnego== | ==Rodzaje zadań jednostki samorządu terytorialnego== | ||
Przepisy obowiązującego prawa, określają trzy rodzaje zadań samorządu terytorialnego: | Przepisy obowiązującego prawa, określają trzy rodzaje zadań samorządu terytorialnego: | ||
* zadania własne | * zadania własne | ||
* zadanie zlecone z zakresu administracji rządowej | * zadanie zlecone z zakresu administracji rządowej | ||
* zadania zlecone przez państwo w zakresie organizacji wyborów i referendów | * zadania zlecone przez państwo w zakresie organizacji wyborów i referendów | ||
Zadania własne finansowane są ze środków własnych samorządu. O sposobach ich realizacji, w granicach prawa, decydują władze samorządu. Szczególnym rodzajem zadań własnych są zadania własne obowiązkowe. [[Zaniechanie]] realizacji zadania własnego obowiązkowego lub jego realizacja niezgodnie z obowiązującymi standardami prawnymi, stanowią przesłankę zastosowanie środków nadzoru, wobec organów danego samorządu, w tym ich rozwiązania i ustanowienia zarządu komisarycznego. | Zadania własne finansowane są ze środków własnych samorządu. O sposobach ich realizacji, w granicach prawa, decydują władze samorządu. Szczególnym rodzajem zadań własnych są zadania własne obowiązkowe. [[Zaniechanie]] realizacji zadania własnego obowiązkowego lub jego realizacja niezgodnie z obowiązującymi standardami prawnymi, stanowią przesłankę zastosowanie środków nadzoru, wobec organów danego samorządu, w tym ich rozwiązania i ustanowienia zarządu komisarycznego. | ||
==Zadania własne== | ==Zadania własne== | ||
Linia 41: | Linia 39: | ||
* uchwalenie i realizacja uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, | * uchwalenie i realizacja uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, | ||
* uchwalanie i wykonanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłączonej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, | * uchwalanie i wykonanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłączonej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, | ||
* ewidencjonowanie nieruchomości i ich [[wycena]] oraz zagospodarowanie, czyli np. dokonywanie | * ewidencjonowanie nieruchomości i ich [[wycena]] oraz zagospodarowanie, czyli np. dokonywanie | ||
* sprzedaży, zamiany i zrzeczenia się, oddania w [[użytkowanie wieczyste]], w [[najem]] lub [[Dzierżawa|dzierżawę]], użyczenia, oddania w trwały [[zarząd]], | * sprzedaży, zamiany i zrzeczenia się, oddania w [[użytkowanie wieczyste]], w [[najem]] lub [[Dzierżawa|dzierżawę]], użyczenia, oddania w trwały [[zarząd]], | ||
* wydawanie informacji o położeniu działek zgodnie z miejscowym planem przestrzennym, | * wydawanie informacji o położeniu działek zgodnie z miejscowym planem przestrzennym, | ||
Linia 56: | Linia 54: | ||
'''Gminne drogi, ulice, mosty place i [[organizacja]] ruchu drogowego:''' | '''Gminne drogi, ulice, mosty place i [[organizacja]] ruchu drogowego:''' | ||
* ustalanie przebiegu dróg gminnych, ustanawianie strefy śródmiejskiej, ustanawianie zarządcy dróg, zajmującego się sprawami z zakresu planowania, budowy i modernizacji, utrzymania i ochrony dróg, oraz określenie źródeł finansowania tych planów, | * ustalanie przebiegu dróg gminnych, ustanawianie strefy śródmiejskiej, ustanawianie zarządcy dróg, zajmującego się sprawami z zakresu planowania, budowy i modernizacji, utrzymania i ochrony dróg, oraz określenie źródeł finansowania tych planów, | ||
* budowa, utrzymanie i ochrona dróg gminnych oraz obiektów oraz obiektów mostowych- pełnienie funkcji inwestora, | * budowa, utrzymanie i ochrona dróg gminnych oraz obiektów oraz obiektów mostowych- pełnienie funkcji inwestora, | ||
* prowadzenie ewidencji dróg i obiektów mostowych, | * prowadzenie ewidencji dróg i obiektów mostowych, | ||
* prowadzenie okresów kontroli stanu dróg i mostów, | * prowadzenie okresów kontroli stanu dróg i mostów, | ||
Linia 79: | Linia 77: | ||
'''Ochrona zdrowia:''' | '''Ochrona zdrowia:''' | ||
* prowadzenie, tworzenie, przekształcanie i [[likwidacja]] zakładów usług zdrowotnych i publicznych zakładów opieki zdrowotnej o charakterze ambulatoryjnym, | * prowadzenie, tworzenie, przekształcanie i [[likwidacja]] zakładów usług zdrowotnych i publicznych zakładów opieki zdrowotnej o charakterze ambulatoryjnym, | ||
* udzielanie świadczeń zdrowotnych mieszkańcom gminy i [[promocja]] zdrowia, | * udzielanie świadczeń zdrowotnych mieszkańcom gminy i [[promocja]] zdrowia, | ||
* [[monitorowanie]] stanu zdrowotności i świadczonych usług zdrwotnych. | * [[monitorowanie]] stanu zdrowotności i świadczonych usług zdrwotnych. | ||
Linia 110: | Linia 108: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | |||
* Błędowski P., Kubicki P., (2009), [http://www.ipis.com.pl/wp-content/uploads/downloads/2012/10/ps_11-12_2009_p_bledowski_p_kubicki.pdf], ''Pomoc społeczna- główna instytucja socjalna na szczeblu lokalnym'', ''Polityka Społeczna'' nr 11-12 | |||
* Brzeziński B., Matuszewski W., Morawski W., Olesińska A., Zalasiński A., (2006), Prawo finansów publicznych, Dom Organizatora, Toruń, s. 157-160 | * Brzeziński B., Matuszewski W., Morawski W., Olesińska A., Zalasiński A., (2006), Prawo finansów publicznych, Dom Organizatora, Toruń, s. 157-160 | ||
* Harańczyk H., (2010), ''Samorząd terytorialny. Organizacja i gospodarka.'', Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków | * Harańczyk H., (2010), ''Samorząd terytorialny. Organizacja i gospodarka.'', Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków | ||
* [ | * ''Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu19970780483 Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483] | ||
* Malinowska-Misiąg E., Misiąg W, (2006), | * Malinowska-Misiąg E., Misiąg W, (2006), Finanse publiczne w Polsce, Lexis Nexis, Warszawa, s. 555-559 | ||
* Skoczylas W., (2011), [http://wneiz.pl/nauka_wneiz/frfu/42-2011/FRFU-42-173.pdf ''Mierniki monitorowania celów i zadań jednostki samorządu terytorialnego''], Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Sczecińskiego, ""FINANSE, RYNKI FINANSOWE, UBEZPIECZENIA'', nr 42 | |||
* Skoczylas W., (2011), [http://wneiz.pl/nauka_wneiz/frfu/42-2011/FRFU-42-173.pdf ''Mierniki monitorowania celów i zadań jednostki samorządu terytorialnego''], Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Sczecińskiego, ""FINANSE, RYNKI FINANSOWE, UBEZPIECZENIA'', nr 42 | </noautolinks> | ||
{{a|Agata Migdał, Aleksnadra Noga}} | {{a|Agata Migdał, Aleksnadra Noga}} |
Wersja z 11:38, 27 paź 2023
Zadania publiczne gminy |
---|
Polecane artykuły |
Zgodnie z art. 16 ust. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, samorządowi terytorialnemu przysługuje istotna część zadań publicznych. Publiczny charakter tych zadań oznacza zarówno to, że mają one swoje umocowanie w prawie (samorządowi nie wolno podejmować się spraw, które nie leżą w zakresie jego zadań ustawowych), jak i to, że samorząd, wykonując swoje zadania, działa w interesie publicznym (jest przez to składnikiem systemu władzy publicznej). Sfery zadań publicznych, dla jednostek samorządu terytorialnego, określa odpowiednio ustawa o samorządzie gminnym, samorządzie powiatowym i samorządzie województwa. Przepisy te, co do zasady, nie wyrażają bezpośrednio samych zadań, ale odsyłają do szczegółowych ustaw prawa administracyjnego, w których określono konkretne rezultaty i standardy do realizacji przez samorząd w określonych dziedzinach życia społecznego (np. oświata, drogownictwo, zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków).
TL;DR
Samorządy terytorialne mają przypisane zadania publiczne, które są finansowane z różnych źródeł. Przepisy określają trzy rodzaje zadań samorządu: własne, zlecone z zakresu administracji rządowej i zlecone przez państwo w zakresie organizacji wyborów i referendów. Zadania własne obejmują m.in. gospodarkę nieruchomościami, ochronę środowiska, drogi, wodociągi, transport zbiorowy, ochronę zdrowia, pomoc społeczną, edukację i kulturę. Zadania zlecone są określone w ustawach i mogą być realizowane na podstawie porozumień z organami administracji rządowej. Finansowanie zadań rządowych odbywa się za pomocą dotacji celowych z budżetu państwa.
Środki na realizację zadań jednostki samorządu terytorialnego
Zadania, które ma realizować samorząd lokalny, wymagają poniesienia nakładów finansowych, i dlatego też samorządy terytorialne (gminy, powiaty, województwa), otrzymują dochody z różnych źródeł. Według Konstytucji (art. 167), adekwatnie do posiadanych zadań, samorząd powinien mieć zapewniony, od państwa, dostęp do środków finansowych. Niekiedy wysuwane są propozycje oparcia systemu finansowego samorządów o własne dochody, co w praktyce jest często niemożliwe do uzyskania. Problem natomiast tkwi w rozdysponowaniu zewnętrznego zasilania budżetu, a mianowicie w regułach podziału środków pochodzących z budżetu państwa. Realizacji zadań publicznych służy również, pozostające w dyspozycji samorządu, mienie komunalne. W celu wykonywania zadań, samorząd może również zlecić swoje zadanie innemu samorządowi, tworzyć określone prawem jednostki organizacyjne lub przystępować do organizacji istniejących, a także zawierać umowy z innymi podmiotami. (W. Skoczylas, 2011)
Rodzaje zadań jednostki samorządu terytorialnego
Przepisy obowiązującego prawa, określają trzy rodzaje zadań samorządu terytorialnego:
- zadania własne
- zadanie zlecone z zakresu administracji rządowej
- zadania zlecone przez państwo w zakresie organizacji wyborów i referendów
Zadania własne finansowane są ze środków własnych samorządu. O sposobach ich realizacji, w granicach prawa, decydują władze samorządu. Szczególnym rodzajem zadań własnych są zadania własne obowiązkowe. Zaniechanie realizacji zadania własnego obowiązkowego lub jego realizacja niezgodnie z obowiązującymi standardami prawnymi, stanowią przesłankę zastosowanie środków nadzoru, wobec organów danego samorządu, w tym ich rozwiązania i ustanowienia zarządu komisarycznego.
Zadania własne
Ład przestrzenny, gospodarka nieruchomościami, ochrona środowiska oraz gospodarka wodna:
- kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na poziomie gminy,
- uchwalenie i realizacja uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy,
- uchwalanie i wykonanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłączonej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych,
- ewidencjonowanie nieruchomości i ich wycena oraz zagospodarowanie, czyli np. dokonywanie
- sprzedaży, zamiany i zrzeczenia się, oddania w użytkowanie wieczyste, w najem lub dzierżawę, użyczenia, oddania w trwały zarząd,
- wydawanie informacji o położeniu działek zgodnie z miejscowym planem przestrzennym,
- sporządzanie programu ochrony środowiska w celu realizacji polityki ekologicznej państwa,
- przestrzeganie ustaw: Prawo o ochronie środowiska, o odpadach i utrzymaniu porządku i czystości,
- opracowanie gminnego programu gospodarki odpadami,
- rozmieszczenie środków produkcji w sposób najmniej szkodliwy dla środowiska
- budowa i utrzymanie nieruchomości służących, czyli np. Ochotniczej Straży Pożarnej
- dbanie o walory krajobrazowe środowiska,
- utrzymanie zieleni gminnej i zadrzewień, targowisk, cmentarzy gminnych,
- kontrola gospodarowania wodami, ochrona ich zasobów,
- ochrona przed powodzią i suszą.
Gminne drogi, ulice, mosty place i organizacja ruchu drogowego:
- ustalanie przebiegu dróg gminnych, ustanawianie strefy śródmiejskiej, ustanawianie zarządcy dróg, zajmującego się sprawami z zakresu planowania, budowy i modernizacji, utrzymania i ochrony dróg, oraz określenie źródeł finansowania tych planów,
- budowa, utrzymanie i ochrona dróg gminnych oraz obiektów oraz obiektów mostowych- pełnienie funkcji inwestora,
- prowadzenie ewidencji dróg i obiektów mostowych,
- prowadzenie okresów kontroli stanu dróg i mostów,
- opracowanie projektów planów rozwoju sieci drogowej,
- utrzymanie nawierzchni chodników, obiektów inżynierskich, urządzeń zabezpieczających ruch i innych urządzeń związanych z drogami,
- utrzymanie zieleni w pasie drogowym,
- realizacji zadań w zakresie inżynierii ruchu,
- przygotowanie infrastruktury drogowej na potrzeby obronne oraz wykonywanie innych zadań na rzecz obronności kraju.
Wodociągi i zaopatrzenie w wodę, kanalizację, usuwanie i oczyszczanie ścieków komunalnych, utrzymanie czystości i porządku, unieszkodliwianie odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i ciepła oraz gaz:
- tworzenie warunków do wykonania prac związanych z utrzymaniem czystości i porządku na terenie gminy lub zapewnienie wykonania tych prac przez powołanie odpowiednich jednostek organizacyjnych,
- zapewnienie budowy, utrzymania i eksploatacji własnych lub wspólnych z innymi gminami składowisk odpadów komunalnych i obiektów wykorzystania lub utylizacji tych odpadów, stacji ziewnych, instalacji do zbierania, transportu, utylizacji zwłok zwierzęcych lub ich części,
- określenie lokalizacji wysypiska śmieci na swoim terenie,
- budowa i utrzymanie toalet publicznych,
- ustanawianie koszy na odpady w rejonach intensywnego ruchu pieszego,
- planowanie i organizacja zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe na obszarze gminy,
- oświetlenie miejsc publicznych i dróg znajdujących się na terenie gminy.
Lokalny transport zbiorowy: organizacja transportu zbiorowego i specjalnego poprzez np. wydanie pozwoleń na przewozy regularne, prawo koordynacji rozkładów jazdy przewoźników zajmujących się zarobkowo przewozem osób pojazdami samochodowymi w regularnym transporcie zbiorowym,
Ochrona zdrowia:
- prowadzenie, tworzenie, przekształcanie i likwidacja zakładów usług zdrowotnych i publicznych zakładów opieki zdrowotnej o charakterze ambulatoryjnym,
- udzielanie świadczeń zdrowotnych mieszkańcom gminy i promocja zdrowia,
- monitorowanie stanu zdrowotności i świadczonych usług zdrwotnych.
Pomoc społeczna:
- prowadzenie domów pomocy społecznej,
- tworzenie i wspomaganie punktów informacyjno-konsultacyjnych, schronisk dla ofiar przemocy domowej i telefonów zaufania,
- przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych i specjalnych,
- przyznawanie pomocy rzeczowej i innej pomocy na ekonomiczne usamodzielnienie, przyznawanie i wypłacanie zasiłków oraz pożyczek w tym celu,
- świadczenie usług opiekuńczych, praca socjalna. (P. Błędowski, P. Kubicki, 2009)
Edukacja publiczna:
- zakładanie, prowadzenie i utrzymanie przedszkoli, szkół podstawowych i ponadpodstawowych oraz zapewnienie im lokalowych i materialnych warunków do realizacji programów dydaktyczno-wychowawczych i innych zadań statutowych oraz likwidacja tych jednostek,
- prowadzenie polityki kadrowej wobec dyrektorów,
- finansowanie wyposażenia szkół w środki dydaktyczne,
- przygotowanie projektu budżetu i nadzór nad jego realizacją,
- wykonywanie zadań kuratora oświaty.
Kultura:
- tworzenie i prowadzenie instytucji i placówek kulturalnych w tym, muzeów i bibliotek oraz jednostek odpowiedzialnych za promocję gminy
Współpraca z organami pozarządowymi:
- nawiązywanie kontaktów i współpraca,
- ulepszanie metod pracy władz lokalnych i regionalnych,
- podejmowanie współpracy przygranicznej,
- popieranie działań i organizacji i zrzeszeń, których cele pokrywają się z zadaniami gminy.
Zadania zlecone
Źródłem obowiązku realizacji zadań zleconych, z zakresu administracji rządowej, są przepisy ustawy szczególnej, w której dla określonych zadań i kompetencji stwierdzono, że są to zadania i kompetencje zlecone. Poza zadaniami rządowymi zleconymi ustawowo, samorząd może dodatkowo realizować zadania rządowe drogą zawieranych, w tym przedmiocie, porozumień administracyjnych z organami administracji rządowej (np. przejęcie zarządzania drogami publicznymi krajowymi w granicach miasta będącego siedzibą władz gminy). Z zasady obowiązujące prawo, jako źródło finansowania zadań rządowych samorządu (ustawowych i przejętych w drodze porozumień), przewiduje dotacje celowe wypłacane z budżetu państwa. Samorząd niezadowolony z wysokości dotacji może wystąpić do budżetu państwa z roszczeniem, które rozpatrywane jest przez sąd powszechny.
Bibliografia
- Błędowski P., Kubicki P., (2009), [1], Pomoc społeczna- główna instytucja socjalna na szczeblu lokalnym, Polityka Społeczna nr 11-12
- Brzeziński B., Matuszewski W., Morawski W., Olesińska A., Zalasiński A., (2006), Prawo finansów publicznych, Dom Organizatora, Toruń, s. 157-160
- Harańczyk H., (2010), Samorząd terytorialny. Organizacja i gospodarka., Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków
- Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483
- Malinowska-Misiąg E., Misiąg W, (2006), Finanse publiczne w Polsce, Lexis Nexis, Warszawa, s. 555-559
- Skoczylas W., (2011), Mierniki monitorowania celów i zadań jednostki samorządu terytorialnego, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Sczecińskiego, ""FINANSE, RYNKI FINANSOWE, UBEZPIECZENIA, nr 42
Autor: Agata Migdał, Aleksnadra Noga
Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych. Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu. |