Kanban: Różnice pomiędzy wersjami
mNie podano opisu zmian |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
Linia 14: | Linia 14: | ||
}} | }} | ||
'''Kanban''' jest to opracowana w Japonii w latach 50 ubiegłego stulecia [[metoda]] zarządzania produkcją. Słowo Kanban pochodzi z języka japońskiego i oznacza kartkę papieru. W wolnym tłumaczeniu znaczy "widoczny opis" (z jęz. jap. Kan - widoczny, Ban - kartka papieru). | |||
'''Kanban''' jest to opracowana w Japonii w latach 50 ubiegłego stulecia [[metoda]] zarządzania produkcją. Słowo Kanban pochodzi z języka japońskiego i oznacza kartkę papieru. W wolnym tłumaczeniu znaczy "widoczny opis" (z jęz. jap. Kan - widoczny, Ban - kartka papieru). | |||
W metodzie kanban najlepiej wygląda wizualizacja procesu. Najpopularniejszym narzędziem, które ułatwia pokazanie najważniejszych etapów pracy, jest fizyczna albo wirtualna tablica kanbanowa. W najprostszej postaci sprowadza się ona do trzech kolumn: Do zrobienia, W trakcie, Zrobione.. Stopień szczegółowości informacji widocznych na tablicy zależy od tego, na jakie [[potrzeby]] taka tablica ma odpowiadać. Za jej pomocą można pokazać zarówno prosty [[proces]], w jakim pracuje jeden [[zespół]], jak i bardzo skomplikowany, wymagający zaangażowania wielu zespołów czy niezależnych specjalistów. Tablica pozwala obsługiwać różnego typu zadania realizowane na potrzeby jednego lub wielu produktów w dowolnych konfiguracjach osobowych. Pełni funkcję punktu informacyjnego i często staje się ogniwem spajającym ludzi połączonych przez wspólny cel i proces. | W metodzie kanban najlepiej wygląda wizualizacja procesu. Najpopularniejszym narzędziem, które ułatwia pokazanie najważniejszych etapów pracy, jest fizyczna albo wirtualna tablica kanbanowa. W najprostszej postaci sprowadza się ona do trzech kolumn: Do zrobienia, W trakcie, Zrobione.. Stopień szczegółowości informacji widocznych na tablicy zależy od tego, na jakie [[potrzeby]] taka tablica ma odpowiadać. Za jej pomocą można pokazać zarówno prosty [[proces]], w jakim pracuje jeden [[zespół]], jak i bardzo skomplikowany, wymagający zaangażowania wielu zespołów czy niezależnych specjalistów. Tablica pozwala obsługiwać różnego typu zadania realizowane na potrzeby jednego lub wielu produktów w dowolnych konfiguracjach osobowych. Pełni funkcję punktu informacyjnego i często staje się ogniwem spajającym ludzi połączonych przez wspólny cel i proces. | ||
Kanban to narzędzie, które ułatwia optymalizację procesu. Umiejętnie stosowany podnosi [[produktywność]] i przewidywalność pracowników oraz skraca czas dostarczania produktów do klienta (ang. [[lead time]]). | Kanban to narzędzie, które ułatwia optymalizację procesu. Umiejętnie stosowany podnosi [[produktywność]] i przewidywalność pracowników oraz skraca czas dostarczania produktów do klienta (ang. [[lead time]]). | ||
<google>ban728t</google> | <google>ban728t</google> | ||
==TL;DR== | ==TL;DR== | ||
Metoda zarządzania produkcją Kanban polega na wizualizacji procesu za pomocą tablicy kanbanowej. Ma na celu optymalizację procesu, poprawę produktywności i przewidywalności pracowników oraz skrócenie czasu dostarczania produktów. System Kanban ma 7 celów, m.in. brak opóźnień, zapasów i kolejek. Istnieją różne rodzaje kart Kanban, które służą do sterowania produkcją i planowania. Współczesne systemy Kanban są zinformatyzowane i umożliwiają pełną identyfikację produktu oraz gromadzenie informacji. Metoda Kanban przynosi korzyści nawet na małą skalę. Efekty stosowania metody Kanban w fabrykach Toyoty to m.in. redukcja zapasów i braków oraz wzrost produkcji. | Metoda zarządzania produkcją Kanban polega na wizualizacji procesu za pomocą tablicy kanbanowej. Ma na celu optymalizację procesu, poprawę produktywności i przewidywalności pracowników oraz skrócenie czasu dostarczania produktów. System Kanban ma 7 celów, m.in. brak opóźnień, zapasów i kolejek. Istnieją różne rodzaje kart Kanban, które służą do sterowania produkcją i planowania. Współczesne systemy Kanban są zinformatyzowane i umożliwiają pełną identyfikację produktu oraz gromadzenie informacji. Metoda Kanban przynosi korzyści nawet na małą skalę. Efekty stosowania metody Kanban w fabrykach Toyoty to m.in. redukcja zapasów i braków oraz wzrost produkcji. | ||
Linia 67: | Linia 65: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Krasiński M. (2014), ''[http://www.ibuk.pl/fiszka/116262/kulturowe-uwarunkowania-wykorzystania-japonskich-koncepcji-metod-i-technik-zarzadzania.html Kulturowe uwarunkowania wykorzystywania japońskich koncepcji, metod i technik zarządzania]'', Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław | <noautolinks> | ||
* Krasiński M. (2014), ''[http://www.ibuk.pl/fiszka/116262/kulturowe-uwarunkowania-wykorzystania-japonskich-koncepcji-metod-i-technik-zarzadzania.html Kulturowe uwarunkowania wykorzystywania japońskich koncepcji, metod i technik zarządzania]'', Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław | |||
* Lorenzo Ros McDonnell (2013), ''[http://www.efos.unios.hr/repec/osi/bulimm/PDF/BusinessLogisticsinModernManagement13/blimm1318.pdf Implementation of a visual Kanban metod for process management in the greta environment]'', Technical University of Cartagena | * Lorenzo Ros McDonnell (2013), ''[http://www.efos.unios.hr/repec/osi/bulimm/PDF/BusinessLogisticsinModernManagement13/blimm1318.pdf Implementation of a visual Kanban metod for process management in the greta environment]'', Technical University of Cartagena | ||
</noautolinks> | |||
{{a|Rafał Tochman, Sławomir Zdżyłowski}} | {{a|Rafał Tochman, Sławomir Zdżyłowski}} |
Wersja z 20:46, 26 paź 2023
Kanban |
---|
Polecane artykuły |
Kanban jest to opracowana w Japonii w latach 50 ubiegłego stulecia metoda zarządzania produkcją. Słowo Kanban pochodzi z języka japońskiego i oznacza kartkę papieru. W wolnym tłumaczeniu znaczy "widoczny opis" (z jęz. jap. Kan - widoczny, Ban - kartka papieru).
W metodzie kanban najlepiej wygląda wizualizacja procesu. Najpopularniejszym narzędziem, które ułatwia pokazanie najważniejszych etapów pracy, jest fizyczna albo wirtualna tablica kanbanowa. W najprostszej postaci sprowadza się ona do trzech kolumn: Do zrobienia, W trakcie, Zrobione.. Stopień szczegółowości informacji widocznych na tablicy zależy od tego, na jakie potrzeby taka tablica ma odpowiadać. Za jej pomocą można pokazać zarówno prosty proces, w jakim pracuje jeden zespół, jak i bardzo skomplikowany, wymagający zaangażowania wielu zespołów czy niezależnych specjalistów. Tablica pozwala obsługiwać różnego typu zadania realizowane na potrzeby jednego lub wielu produktów w dowolnych konfiguracjach osobowych. Pełni funkcję punktu informacyjnego i często staje się ogniwem spajającym ludzi połączonych przez wspólny cel i proces.
Kanban to narzędzie, które ułatwia optymalizację procesu. Umiejętnie stosowany podnosi produktywność i przewidywalność pracowników oraz skraca czas dostarczania produktów do klienta (ang. lead time).
TL;DR
Metoda zarządzania produkcją Kanban polega na wizualizacji procesu za pomocą tablicy kanbanowej. Ma na celu optymalizację procesu, poprawę produktywności i przewidywalności pracowników oraz skrócenie czasu dostarczania produktów. System Kanban ma 7 celów, m.in. brak opóźnień, zapasów i kolejek. Istnieją różne rodzaje kart Kanban, które służą do sterowania produkcją i planowania. Współczesne systemy Kanban są zinformatyzowane i umożliwiają pełną identyfikację produktu oraz gromadzenie informacji. Metoda Kanban przynosi korzyści nawet na małą skalę. Efekty stosowania metody Kanban w fabrykach Toyoty to m.in. redukcja zapasów i braków oraz wzrost produkcji.
Cele
Cele systemu Kanban można przedstawić za pomocą hasła "7 x żadnych":
- żadnych braków,
- żadnych opóźnień,
- żadnych zapasów,
- żadnych kolejek - gdziekolwiek i po cokolwiek,
- żadnych bezczynności,
- żadnych zbędnych operacji technologicznych i kontrolnych,
- żadnych przemieszczeń.
Rodzaje
- Kanban produkcyjny – co i ile ma być wytworzone
- Kanban transportowy – co, ile, dla kogo, od kogo ma być przetransportowane
- Karty jednorazowego użytku
- Karty wielokrotnego użytku
Karty Kanban, nie możemy nazywać tylko kawałkiem papieru, było by to zbyt uproszczone. Karty składają się w pewien system, który służy do sterowania produkcją, odpowiedniego planowania oraz do dostarczania danych podczas produkcji.
Karty mogą różnie wyglądać w różnych przedsiębiorstwach. Karta pokazana na rys 2 jest kartą zaawansowaną. Przedstawia kod kreskowy który śledzi i zapisuje informacje o każdej partii. Jest to istotne w przypadku produktów które są objęte ścisłymi przepisami wytwarzania w tym jakości i kontroli, w szczególności w farmacji. Kody kreskowe pozwalają zidentyfikować poszczególne partie produkcji.
Systemy Kanban we współczesnych przedsiębiorstwach, to systemy zinformatyzowane. Możliwa jest pełna identyfikacja i identyfikowalność produktu, gromadzenia danych na ogromną skalę, dokładne odtworzenie przebiegu procesu produkcji na każdym stanowisku, utrzymanie pełnej zgodności z FIFO (ang. First In First Out - np. materiał który jako pierwszy przybył do magazynu, jako pierwszy go opuszcza), etc. Integracja systemu Kanban z systemem informatycznym znacznie przyspiesza przepływ informacji. System Kanban doskonale uzupełnia informatyczne systemem zarządzania produkcją typu MRP II pozwalając na skuteczne sterowanie produkcją z uwzględnieniem wielu aspektów.
Wieloelementowe karty które zawierają kody kreskowe i obejmują między innymi dostawców są wykorzystywane w dużych przedsiębiorstwach co jednak można śmiało powiedzieć, że przynosi korzyści nawet w przypadku uproszczonego stosowania na małą skalę.
Karty wielokrotnego użytku
Karty wielokrotnego użytku były stosowane w początkowych okresach stosowania tej metody. Karta znajduje się na pojemniku z wyrobami i opisuje to co się w nich znajduje. Pracownik, który wykorzysta ostatnią sztukę danego wyrobu, odkleja kartę od pojemnika i wiesza ją na tablicy kart, skąd ściąga ją inny pracownik, odpowiedzialny za wytwarzanie danego produktu – jest to dla niego sygnał do rozpoczęcia produkcji. [Krasiński 2014, s. 45] Ponieważ jest potrzeba kontroli poszczególnych partii karty wielokrotnego użytku się nie przyjęły.
Efekty wykorzystania metody Kanban w fabrykach Toyoty:
- 75% redukcja zapasów
- 95% redukcja braków
- 25% wzrost produkcji
- 10% redukcja przestrzeni produkcyjnej
- Redukcja przestrzeni magazynowych
- Redukcja pracowników pracujących w magazynach
Bibliografia
- Krasiński M. (2014), Kulturowe uwarunkowania wykorzystywania japońskich koncepcji, metod i technik zarządzania, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław
- Lorenzo Ros McDonnell (2013), Implementation of a visual Kanban metod for process management in the greta environment, Technical University of Cartagena
Autor: Rafał Tochman, Sławomir Zdżyłowski