Rodzaje transportu: Różnice pomiędzy wersjami
mNie podano opisu zmian |
(LinkTitles.) |
||
Linia 18: | Linia 18: | ||
'''Transport''' to wszelkie czynności powodujące fizyczne przemieszczenie [[produkt]]ów w przestrzeni, czyli z miejsca nadania do wyznaczonego miejsca odbioru w odpowiednim czasie, w nienaruszonym stanie i po wcześniej ustalonym przez obie strony koszcie. W połączeniu z logistyką oraz spedycją, transport wchodzi w skład branży TSL ([[transport]]-[[spedycja]]-[[logistyka]]). | '''Transport''' to wszelkie czynności powodujące fizyczne przemieszczenie [[produkt]]ów w przestrzeni, czyli z miejsca nadania do wyznaczonego miejsca odbioru w odpowiednim czasie, w nienaruszonym stanie i po wcześniej ustalonym przez obie strony koszcie. W połączeniu z logistyką oraz spedycją, transport wchodzi w skład branży TSL ([[transport]]-[[spedycja]]-[[logistyka]]). | ||
Inna definicja transportu wskazuje że transport polega na świadczeniu [[usługa|usług]] ściśle wiążących się z [[proces|procesem]] przemieszczania. | Inna [[definicja]] transportu wskazuje że transport polega na świadczeniu [[usługa|usług]] ściśle wiążących się z [[proces|procesem]] przemieszczania. | ||
[[usługa|Usługi]] przemieszczania zawierają: | [[usługa|Usługi]] przemieszczania zawierają: | ||
Linia 25: | Linia 25: | ||
# składowanie. | # składowanie. | ||
[[usługa|Usługi]] dodatkowe obejmują: | [[usługa|Usługi]] dodatkowe obejmują: | ||
# usługi spedycyjne, | # [[usługi]] spedycyjne, | ||
# usługi kontrolne, | # usługi kontrolne, | ||
# usługi rzeczoznawcze, | # usługi rzeczoznawcze, | ||
Linia 44: | Linia 44: | ||
Ze względu na '''przedmiot''' podlegający przewozowi: | Ze względu na '''przedmiot''' podlegający przewozowi: | ||
* transport pasażerski (komunikacja), | * transport pasażerski ([[komunikacja]]), | ||
* transport [[towar|towarowy]]. | * transport [[towar|towarowy]]. | ||
Linia 53: | Linia 53: | ||
Ze względu na '''zastosowane jednostki ładunkowe''': | Ze względu na '''zastosowane jednostki ładunkowe''': | ||
* transport konwencjonalny, | * transport konwencjonalny, | ||
* transport multimodalny. | * [[transport multimodalny]]. | ||
Ze względu na '''rodzaj obsługiwanych transakcji''': | Ze względu na '''rodzaj obsługiwanych transakcji''': | ||
* transport krajowy, | * transport krajowy, | ||
* transport międzynarodowy. | * [[transport międzynarodowy]]. | ||
Ze względu na '''wielkość przesyłki''': | Ze względu na '''wielkość przesyłki''': | ||
Linia 73: | Linia 73: | ||
* transport daleki. | * transport daleki. | ||
Ze względu na '''dostępność transportu''': | Ze względu na '''[[dostępność]] transportu''': | ||
* transport publiczny (obcego przewoźnika), | * transport publiczny (obcego przewoźnika), | ||
* transport własny. | * transport własny. | ||
Linia 97: | Linia 97: | ||
* duży wpływ na zanieczyszczenia środowiska- wytwarzane spaliny, | * duży wpływ na zanieczyszczenia środowiska- wytwarzane spaliny, | ||
* zagęszczenie ruchu, korki, | * zagęszczenie ruchu, korki, | ||
* uwarunkowanie od warunków pogodowych. | * [[uwarunkowanie]] od warunków pogodowych. | ||
==Transport kolejowy== | ==Transport kolejowy== | ||
Linia 104: | Linia 104: | ||
'''Zalety:''' | '''Zalety:''' | ||
* niskie koszty przewozu, | * niskie koszty przewozu, | ||
* wysoka niezawodność taboru kolejowego, | * wysoka [[niezawodność]] taboru kolejowego, | ||
* tabor kolejowy przystosowany do przewozu ładunków o zróżnicowanej podatności transportowej, | * tabor kolejowy przystosowany do przewozu ładunków o zróżnicowanej podatności transportowej, | ||
* nie znaczy negatywny wpływ na środowisko naturalne, | * nie znaczy negatywny wpływ na środowisko naturalne, | ||
Linia 116: | Linia 116: | ||
==Transport wodny== | ==Transport wodny== | ||
Transport wodny - stanowi jeden z najważniejszych czynników rozwoju gospodarczego, wzdłuż dużych rzek powstawały większe miasta. Za pomocą tego środka [[transport|transportu]] przewozi się towary na duże odległości o niskiej wartości i dużej zawartości, które można łatwo przeładować za pomocą urządzeń mechanicznych. Jedna [[barka]] może przewieźć ok.1500 ton ładunku. | [[Transport wodny]] - stanowi jeden z najważniejszych czynników rozwoju gospodarczego, wzdłuż dużych rzek powstawały większe miasta. Za pomocą tego środka [[transport|transportu]] przewozi się [[towary]] na duże odległości o niskiej wartości i dużej zawartości, które można łatwo przeładować za pomocą urządzeń mechanicznych. Jedna [[barka]] może przewieźć ok.1500 ton ładunku. | ||
'''Zalety:''' | '''Zalety:''' | ||
Linia 126: | Linia 126: | ||
* długi czas przewozu, | * długi czas przewozu, | ||
* niska częstotliwość kursów, | * niska częstotliwość kursów, | ||
* małe bezpieczeństwo towarów, ze względu na wilgoć, zasolenie, warunki atmosferyczne, piractwo. | * małe bezpieczeństwo [[towarów]], ze względu na wilgoć, zasolenie, warunki atmosferyczne, piractwo. | ||
'''Typy statków morskich:''' | '''Typy statków morskich:''' | ||
Linia 143: | Linia 143: | ||
* bezpieczeństwo ładunków, | * bezpieczeństwo ładunków, | ||
* szybkość [[transport|transportu]], | * szybkość [[transport|transportu]], | ||
* zdolność do transportowania ładunków o dużych gabarytach, | * [[zdolność]] do transportowania ładunków o dużych gabarytach, | ||
* szybki rozwój taboru lotniczego, | * szybki [[rozwój]] taboru lotniczego, | ||
'''Wady:''' | '''Wady:''' | ||
Linia 158: | Linia 158: | ||
'''Wady:''' | '''Wady:''' | ||
* ograniczona dostępność- wymaga specjalistyczna infrastruktura, | * ograniczona dostępność- wymaga specjalistyczna [[infrastruktura]], | ||
* duże koszty budowy, | * duże koszty budowy, | ||
* degradacja środowiska pod względem krajobrazu, | * [[degradacja]] środowiska pod względem krajobrazu, | ||
==Kryteria wyboru środka transportu== | ==Kryteria wyboru środka transportu== | ||
Linia 171: | Linia 171: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Coyle J., Bardi E., Langley Jr. (2002) ''Zarządzanie logistyczne'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, | * Coyle J., Bardi E., Langley Jr. (2002) ''[[Zarządzanie]] logistyczne'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, | ||
* Czubała A. (2001), ''Dystrybucja produktów'', wydanie II, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, | * Czubała A. (2001), ''[[Dystrybucja]] produktów'', wydanie II, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, | ||
* Gołębiowska E. (red.)(2002), ''Kompendium wiedzy o logistyce'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, | * Gołębiowska E. (red.)(2002), ''Kompendium wiedzy o logistyce'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, | ||
* Jóżwiak Z., Kawa M. ''[http://www.wielkigabaryt.am.szczecin.pl/artykuly/13.Jozwiak_Kawa.pdf ZASTOSOWANIE NOWOCZESNYCH ROZWIĄZAŃ LOGISTYCZNYCH W TRANSPORCIE ŁADUNKÓW PONADNORMATYWNYCH]'' | * Jóżwiak Z., Kawa M. ''[http://www.wielkigabaryt.am.szczecin.pl/artykuly/13.Jozwiak_Kawa.pdf ZASTOSOWANIE NOWOCZESNYCH ROZWIĄZAŃ LOGISTYCZNYCH W TRANSPORCIE ŁADUNKÓW PONADNORMATYWNYCH]'' | ||
* Neider. J (2012), ''Transport międzynarodowy'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, | * Neider. J (2012), ''Transport międzynarodowy'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, | ||
* Zielaskiewicz H. (2010), ''Transport intermodalny na rynku usług przewozowych'', Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji-PIB, Radom. | * Zielaskiewicz H. (2010), ''[[Transport intermodalny]] na rynku usług przewozowych'', Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji-PIB, Radom. | ||
{{a|Szymon Karcz, Paulina Przeniosło}} | {{a|Szymon Karcz, Paulina Przeniosło}} | ||
[[Kategoria:Transport]] | [[Kategoria:Transport]] | ||
[[en:Types of transport]] | [[en:Types of transport]] |
Wersja z 22:09, 21 maj 2020
Rodzaje transportu |
---|
Polecane artykuły |
Transport to wszelkie czynności powodujące fizyczne przemieszczenie produktów w przestrzeni, czyli z miejsca nadania do wyznaczonego miejsca odbioru w odpowiednim czasie, w nienaruszonym stanie i po wcześniej ustalonym przez obie strony koszcie. W połączeniu z logistyką oraz spedycją, transport wchodzi w skład branży TSL (transport-spedycja-logistyka).
Inna definicja transportu wskazuje że transport polega na świadczeniu usług ściśle wiążących się z procesem przemieszczania.
Usługi przemieszczania zawierają:
- załadunek,
- wyładunek,
- składowanie.
Usługi dodatkowe obejmują:
- usługi spedycyjne,
- usługi kontrolne,
- usługi rzeczoznawcze,
- usługi organów celnych.
Zobacz także: Nabrzeże portowe.
Klasyfikacja transportu
Ze względu na zastosowaną gałąź transportu:
- transport morski,
- transport śródlądowy,
- transport kolejowy,
- transport drogowo- samochodowy,
- transport lotniczy,
- transport rurociągowy.
Ze względu na przedmiot podlegający przewozowi:
- transport pasażerski (komunikacja),
- transport towarowy.
Ze względu na sposób zorganizowania przewozu:
- transport regularny- np. stałe kursy według rozkładu jazdy jak PKP,
- transport nieregularny- np. żegluga trampowa.
Ze względu na zastosowane jednostki ładunkowe:
- transport konwencjonalny,
- transport multimodalny.
Ze względu na rodzaj obsługiwanych transakcji:
- transport krajowy,
- transport międzynarodowy.
Ze względu na wielkość przesyłki:
- transport cało pojazdowy,
- transport zbiorowy.
Ze względu na ciągłość przebiegu procesu transportowego:
- transport bezpośredni,
- transport wielogałęziowy,
- transport łamany.
Ze względu na odległość pokonywaną podczas procesu transportu (odległości mają charakter umowny w zależności od gałęzi):
- transport bliski,
- transport średni,
- transport daleki.
Ze względu na dostępność transportu:
- transport publiczny (obcego przewoźnika),
- transport własny.
Ze względu na formę własności przewoźnika:
- transport prywatny,
- transport państwowy,
- transport współdzielczy.
Charakterystyka transportu drogowego
Transport drogowy (samochodowy) - najbardziej rozpowszechniony środek transportu wykorzystywany w większości operacji logistycznych. Rozbudowana sieć dróg pozwala przewoźnikom dotrzeć w praktycznie dowolne miejsce, co powoduje, że usługi transportowe mogą być świadczone na rzecz praktycznie każdego. Z powodu niskiej kapitałowej bariery wejścia na rynek przewoźników samochodowych jest bardzo duża ilość firm świadczących tego typu usługi dzięki czemu mamy dużą dostępność usług w tej gałęzi transportu.
Zalety:
- najlepsza dostępność przestrzenna- zasięg możliwość dojazdu praktycznie w większość miejsc,
- najkorzystniejsze dostosowanie sieci dróg do rozmieszenia rynków zaopatrzania i zbytu,
- niskie koszty utrzymania w przypadku komunikacji miejskiej- publicznej,
- tabor przystosowany do przewozu ładunków o różniej podatności transportowej,
Wady:
- wysokie koszty dodatkowe (ubezpieczenia, wydatki drogowe-)
- stosunkowo mała ładowność,
- duży wpływ na zanieczyszczenia środowiska- wytwarzane spaliny,
- zagęszczenie ruchu, korki,
- uwarunkowanie od warunków pogodowych.
Transport kolejowy
Transport kolejowy - tego typu usługi przewozowe są świadczone przez niewielka liczbę dużych firm (zazwyczaj dużą część udziałów posiada państwo). Występuje duża bariera wejścia na rynek (wysoki koszt inwestycji w terminale, sprzęt i trakcje). Kolej zajmuje się głównie przemieszczaniem dużej ilości towarów na duże odległości o stosunkowo niewielkiej wartości (produkty przemysłu drzewnego, wydobywczego, produkty rolne).
Zalety:
- niskie koszty przewozu,
- wysoka niezawodność taboru kolejowego,
- tabor kolejowy przystosowany do przewozu ładunków o zróżnicowanej podatności transportowej,
- nie znaczy negatywny wpływ na środowisko naturalne,
- możliwość transportu ładunków masowych na znacznie dłuższy dystans w porównaniu z transportem samochodowym.
Wady:
- niskie bezpieczeństwo transportowanych ładunków,
- długi czas transportu spowodowany niedużą prędkością taboru kolejowego,
- brak rozbudowanej sieci kolejowej w wymiarze krajowym ale także międzynarodowym.
- wysokie koszty budowy linii kolejowych.
Transport wodny
Transport wodny - stanowi jeden z najważniejszych czynników rozwoju gospodarczego, wzdłuż dużych rzek powstawały większe miasta. Za pomocą tego środka transportu przewozi się towary na duże odległości o niskiej wartości i dużej zawartości, które można łatwo przeładować za pomocą urządzeń mechanicznych. Jedna barka może przewieźć ok.1500 ton ładunku.
Zalety:
- niskie koszty,
- globalny zasięg szlaków morskich,
Wady:
- ograniczona dostępność przestrzenna (z portu do portu) konieczność korzystania z innych gałęzi transportu,
- długi czas przewozu,
- niska częstotliwość kursów,
- małe bezpieczeństwo towarów, ze względu na wilgoć, zasolenie, warunki atmosferyczne, piractwo.
Typy statków morskich:
- Drobnicowce - wielkie ładownie, zwykle przewożą ładunki wypełniające cała ładownię,
- Masowce - ładunki o niskim stosunku wartości do wagi (rudy metali, zboże, węgiel i złom żelazny), wyposażone w grodzie co pozwala przewozić kilka rodzajów dóbr w tym samym czasie,
- Tankowce - przewożą największe ładunki (od 18 000t do 500 000t) z powodu wycieków ropy naftowej coraz częściej buduje się statki z podwójnym kadłubem,
- Kontenerowce - statki przystosowane do przewozu kontenerów,
- Statki typu ro-ro - statek posiada wbudowane duże rampy, dzięki którym można wjechać z ładunkiem bezpośrednio na statek,(zastosowanie w przewozie samochodów),
- Statki typu obo - (oil-bulk-ore; ropa naftowa-produkty masowe-rudy) duża wielofunkcyjność, dużym plusem jest możliwość przewożenia różnych towarów jednocześnie,
- Barki oceaniczne - jednostki ciągnięte przez specjalny holownik, bardzo tani środek transportu.
Transport lotniczy
Transport lotniczy - większość dochodu osiągana z transportu pasażerskiego, transport towarowy znajduje się w fazie rozwoju.
Zalety:
- bezpieczeństwo ładunków,
- szybkość transportu,
- zdolność do transportowania ładunków o dużych gabarytach,
- szybki rozwój taboru lotniczego,
Wady:
- wysokie koszty transportu oraz budowy wymaganej infrastruktury,
- ograniczona dostępność przestrzenna- konieczność korzystania z innych gałęzi transportu,
Transport rurociągowy
Transport rurociągowy - odnosi się do rurociągów naftowych, laktociągów, a nie do gazociągów. Zastosowanie w przemieszczaniu płynnych produktów naftowych. Dostępność rurociągu jest ograniczona, co dodatkowo wymusza korzystanie z innych środków transportu (kolej, transport drogowy lub wodny).
Zalety:
- niskie koszty transportu,
- niezależny od warunków atmosferycznych,
Wady:
- ograniczona dostępność- wymaga specjalistyczna infrastruktura,
- duże koszty budowy,
- degradacja środowiska pod względem krajobrazu,
Kryteria wyboru środka transportu
Wybierając środek transportu należy wziąć pod uwagę:
- Koszty
- Czas przewozu
- Niezawodność
- Dostępność przestrzenną
- Bezpieczeństwo
Bibliografia
- Coyle J., Bardi E., Langley Jr. (2002) Zarządzanie logistyczne, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa,
- Czubała A. (2001), Dystrybucja produktów, wydanie II, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa,
- Gołębiowska E. (red.)(2002), Kompendium wiedzy o logistyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa,
- Jóżwiak Z., Kawa M. ZASTOSOWANIE NOWOCZESNYCH ROZWIĄZAŃ LOGISTYCZNYCH W TRANSPORCIE ŁADUNKÓW PONADNORMATYWNYCH
- Neider. J (2012), Transport międzynarodowy, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa,
- Zielaskiewicz H. (2010), Transport intermodalny na rynku usług przewozowych, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji-PIB, Radom.
Autor: Szymon Karcz, Paulina Przeniosło