Polityka asortymentowa: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 15: Linia 15:




Polityka asortymentowa jest jedną z kilku [[strategia|strategii]] przedsiębiorstw handlowych obok lokalizacji, promocji, obsługi oraz polityki cenowej (zob. [[rodzaje polityk cenowych]]). Jej prawidłowe stosowanie bardzo znacząco wpływa na wypracowanie sobie przez [[przedsiębiorstwo]] przewagi konkurencyjnej na rynku.<ref>Pałgan R., ''Merchandising'', Wydawnictwo Akademii Morskiej w Gdyni, Gdynia 2012, str. 21</ref>  
[[Polityka]] asortymentowa jest jedną z kilku [[strategia|strategii]] przedsiębiorstw handlowych obok lokalizacji, promocji, obsługi oraz polityki cenowej (zob. [[rodzaje polityk cenowych]]). Jej prawidłowe stosowanie bardzo znacząco wpływa na wypracowanie sobie przez [[przedsiębiorstwo]] przewagi konkurencyjnej na rynku.<ref>Pałgan R., ''[[Merchandising]]'', Wydawnictwo Akademii Morskiej w Gdyni, Gdynia 2012, str. 21</ref>  


Politykę asortymentową stosuje się tak, żeby w ofercie przedsiębiorstwa znajdowały się takie produkty, których sprzedaż przyniesie największy możliwy [[zysk]] (optymalizacja asortymentu). Dlatego też niezwykle ważne jest aby dokładnie przeanalizować [[cykl życia produktu]] oraz jego udział w rynku.<ref>''Handel detaliczny. Funkcjonowanie i kierunki rozwoju'', pod red. J. Szumilak, Wydawnictwo Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2004, s. 53</ref>
Politykę asortymentową stosuje się tak, żeby w ofercie przedsiębiorstwa znajdowały się takie produkty, których [[sprzedaż]] przyniesie największy możliwy [[zysk]] ([[optymalizacja]] asortymentu). Dlatego też niezwykle ważne jest aby dokładnie przeanalizować [[cykl życia produktu]] oraz jego [[udział]] w rynku.<ref>''[[Handel]] detaliczny. Funkcjonowanie i kierunki rozwoju'', pod red. J. Szumilak, Wydawnictwo Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2004, s. 53</ref>


==Fazy życia produktu- zob. [[Cykl życia produktu]]==
==Fazy życia produktu- zob. [[Cykl życia produktu]]==
Powszechnie znana jest wśród przedsiębiorstw recepta na jak najlepsze zrównoważenie (zoptymalizowanie) asortymentu. Kształtuje się ona następująco: ok. 0,5% produktów powinny być w fazie wprowadzenia, 15-20% w fazie wzrostu, 50-60% w fazie dojrzałości, 5-10% w fazie schyłku.<ref>''Handel detaliczny. Funkcjonowanie i kierunki rozwoju'', pod red. J. Szumilak, Wydawnictwo Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2004, s. 53</ref>
Powszechnie znana jest wśród przedsiębiorstw recepta na jak najlepsze zrównoważenie (zoptymalizowanie) asortymentu. Kształtuje się ona następująco: ok. 0,5% produktów powinny być w fazie wprowadzenia, 15-20% w fazie wzrostu, 50-60% w fazie dojrzałości, 5-10% w fazie schyłku.<ref>''[[Handel detaliczny]]. Funkcjonowanie i kierunki rozwoju'', pod red. J. Szumilak, Wydawnictwo Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2004, s. 53</ref>


==Udział produktów w rynku==
==Udział produktów w rynku==
Linia 26: Linia 26:
W celu analizy udziału produktu na rynku, który jest istotnym czynnikiem polityki asortymentowej, bardzo pomocna jest [[Macierz BCG]], która przyporządkuje produkty do jednej z czterech kategorii: dojnych krów, znaków zapytania, psów lub gwiazd.
W celu analizy udziału produktu na rynku, który jest istotnym czynnikiem polityki asortymentowej, bardzo pomocna jest [[Macierz BCG]], która przyporządkuje produkty do jednej z czterech kategorii: dojnych krów, znaków zapytania, psów lub gwiazd.


Oprócz 2 podstawowych parametrów, które opisują asortyment, czyli szerokości i głębokości, należy również uwzględnić takie jak spójność oraz komplementarność(zob. [[dobra komplementarne]])<ref>Pałgan R., ''Merchandising'', Wydawnictwo Akademii Morskiej w Gdyni, Gdynia 2012, s. 36</ref>.
Oprócz 2 podstawowych parametrów, które opisują asortyment, czyli szerokości i głębokości, należy również uwzględnić takie jak spójność oraz [[komplementarność]](zob. [[dobra komplementarne]])<ref>Pałgan R., ''Merchandising'', Wydawnictwo Akademii Morskiej w Gdyni, Gdynia 2012, s. 36</ref>.
* '''Szerokość asortymentu''' to po prostu liczba grup towarowych (zestaw towarów, które zostały wykonane z tego samego surowca, technologii wytwarzania oraz przeznaczenia<ref>Altkorn J., Strużycki M., ''Ekonomika i organizacja przedsiębiorstw handlowych i usługowych'', Wydawnictwo PWE, Warszawa 1984, str. 347</ref>. Np. sklep odzieżowy, który posiada szeroki asortyment, oferuje koszule, spodnie, bluzy, t-shirty, itp.
* '''Szerokość asortymentu''' to po prostu liczba grup towarowych (zestaw [[towarów]], które zostały wykonane z tego samego surowca, technologii wytwarzania oraz przeznaczenia<ref>Altkorn J., Strużycki M., ''[[Ekonomika]] i [[organizacja]] przedsiębiorstw handlowych i usługowych'', Wydawnictwo PWE, Warszawa 1984, str. 347</ref>. Np. sklep odzieżowy, który posiada szeroki asortyment, oferuje koszule, spodnie, bluzy, t-shirty, itp.
   
   
* '''Głębokość asortymentu''' to liczba rodzajów, marek, rozmiarów w ramach jednego towaru np. koszule w kratę, w paski, jednokolorowe, z długim rękawem, z krótkim rękawem itp.
* '''Głębokość asortymentu''' to liczba rodzajów, marek, rozmiarów w ramach jednego towaru np. koszule w kratę, w paski, jednokolorowe, z długim rękawem, z krótkim rękawem itp.
Linia 39: Linia 39:
Istnieją dwa zasadnicze tendencje polityki asortymentowej, które decydują o jej skuteczności: uniwersalizacja oraz [[specjalizacja]]<ref>''Handel detaliczny. Funkcjonowanie i kierunki rozwoju'', pod red. J. Szumilak, Wydawnictwo Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2004, s. 52-53</ref>.  
Istnieją dwa zasadnicze tendencje polityki asortymentowej, które decydują o jej skuteczności: uniwersalizacja oraz [[specjalizacja]]<ref>''Handel detaliczny. Funkcjonowanie i kierunki rozwoju'', pod red. J. Szumilak, Wydawnictwo Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2004, s. 52-53</ref>.  


Pierwszą z nich najczęściej stosują sklepy przeznaczone dla klientów masowych. Uniwersalizacja, czyli taki dobór asortymentu aby 'przeciętny klient' znalazł tam wszystko to co potrzebuje. Przykładem mogą być różnego rodzaju sklepy dyskontowe (zob. [[rodzaje sklepów]]), gdzie [[asortyment]] jest bardzo szeroki, ale płytki. Umożliwia to klientom znalezienie każdej rzeczy, którą chcieli by nabyć, ale na przykład tylko jednego rodzaju.
Pierwszą z nich najczęściej stosują sklepy przeznaczone dla klientów masowych. Uniwersalizacja, czyli taki dobór asortymentu aby 'przeciętny [[klient]]' znalazł tam wszystko to co potrzebuje. Przykładem mogą być różnego rodzaju sklepy dyskontowe (zob. [[rodzaje sklepów]]), gdzie [[asortyment]] jest bardzo szeroki, ale płytki. Umożliwia to klientom znalezienie każdej rzeczy, którą chcieli by nabyć, ale na przykład tylko jednego rodzaju.


Specjalizacja, natomiast, to spełnianie oczekiwań wąskiej grupy klientów, którzy oczekują produktów specyficznych, oryginalnych. Takie sklepy, zazwyczaj są mało powierzchniowe, gdzie asortyment jest wąski ale za to głęboki.  
Specjalizacja, natomiast, to spełnianie oczekiwań wąskiej grupy klientów, którzy oczekują produktów specyficznych, oryginalnych. Takie sklepy, zazwyczaj są mało powierzchniowe, gdzie asortyment jest wąski ale za to głęboki.  
Linia 49: Linia 49:
* '''Pogłębienie asortymentu'''- wprowadzanie większej ilości rodzajów danego produktu
* '''Pogłębienie asortymentu'''- wprowadzanie większej ilości rodzajów danego produktu
* '''Uporządkowanie asortymentu''' – eliminowanie produktów, które się nie sprzedają  
* '''Uporządkowanie asortymentu''' – eliminowanie produktów, które się nie sprzedają  
* '''Innowacje asortymentowe'''- wprowadzanie nowych, dotychczas nie znanych produktów
* '''[[Innowacje]] asortymentowe'''- wprowadzanie nowych, dotychczas nie znanych produktów


==Bibliografia==
==Bibliografia==

Wersja z 02:37, 21 maj 2020

Polityka asortymentowa
Polecane artykuły


Polityka asortymentowa jest jedną z kilku strategii przedsiębiorstw handlowych obok lokalizacji, promocji, obsługi oraz polityki cenowej (zob. rodzaje polityk cenowych). Jej prawidłowe stosowanie bardzo znacząco wpływa na wypracowanie sobie przez przedsiębiorstwo przewagi konkurencyjnej na rynku.[1]

Politykę asortymentową stosuje się tak, żeby w ofercie przedsiębiorstwa znajdowały się takie produkty, których sprzedaż przyniesie największy możliwy zysk (optymalizacja asortymentu). Dlatego też niezwykle ważne jest aby dokładnie przeanalizować cykl życia produktu oraz jego udział w rynku.[2]

Fazy życia produktu- zob. Cykl życia produktu

Powszechnie znana jest wśród przedsiębiorstw recepta na jak najlepsze zrównoważenie (zoptymalizowanie) asortymentu. Kształtuje się ona następująco: ok. 0,5% produktów powinny być w fazie wprowadzenia, 15-20% w fazie wzrostu, 50-60% w fazie dojrzałości, 5-10% w fazie schyłku.[3]

Udział produktów w rynku

W celu analizy udziału produktu na rynku, który jest istotnym czynnikiem polityki asortymentowej, bardzo pomocna jest Macierz BCG, która przyporządkuje produkty do jednej z czterech kategorii: dojnych krów, znaków zapytania, psów lub gwiazd.

Oprócz 2 podstawowych parametrów, które opisują asortyment, czyli szerokości i głębokości, należy również uwzględnić takie jak spójność oraz komplementarność(zob. dobra komplementarne)[4].

  • Szerokość asortymentu to po prostu liczba grup towarowych (zestaw towarów, które zostały wykonane z tego samego surowca, technologii wytwarzania oraz przeznaczenia[5]. Np. sklep odzieżowy, który posiada szeroki asortyment, oferuje koszule, spodnie, bluzy, t-shirty, itp.
  • Głębokość asortymentu to liczba rodzajów, marek, rozmiarów w ramach jednego towaru np. koszule w kratę, w paski, jednokolorowe, z długim rękawem, z krótkim rękawem itp.
  • Spójność asortymentu- czyli jak bardzo produkty są ze sobą powiązane pod względem ceny, wizerunku. np. sklep młodzieżowy, gdzie znajdziemy produkty tylko dla młodzieży, a nie część dla młodzieży a część dla osób starszych.
  • Komplementarność asortymentu- czyli inaczej, produkty, które są potrzebne, aby wykonać konkretną czynność np. aby skosić trawnik będziemy potrzebować kosiarki, paliwa, oleju, itp.

Uniwersalizacja i specjalizacja

Istnieją dwa zasadnicze tendencje polityki asortymentowej, które decydują o jej skuteczności: uniwersalizacja oraz specjalizacja[6].

Pierwszą z nich najczęściej stosują sklepy przeznaczone dla klientów masowych. Uniwersalizacja, czyli taki dobór asortymentu aby 'przeciętny klient' znalazł tam wszystko to co potrzebuje. Przykładem mogą być różnego rodzaju sklepy dyskontowe (zob. rodzaje sklepów), gdzie asortyment jest bardzo szeroki, ale płytki. Umożliwia to klientom znalezienie każdej rzeczy, którą chcieli by nabyć, ale na przykład tylko jednego rodzaju.

Specjalizacja, natomiast, to spełnianie oczekiwań wąskiej grupy klientów, którzy oczekują produktów specyficznych, oryginalnych. Takie sklepy, zazwyczaj są mało powierzchniowe, gdzie asortyment jest wąski ale za to głęboki.

Strategie kształtowania polityki asortymentowej

Oprócz wyżej wymienionych strategii kształtowania polityki asortymentowej stosuje się także[7]:

  • Poszerzanie asortymentu- uzupełnianie dotychczasowego asortymentu o nowe grupy towarowe
  • Pogłębienie asortymentu- wprowadzanie większej ilości rodzajów danego produktu
  • Uporządkowanie asortymentu – eliminowanie produktów, które się nie sprzedają
  • Innowacje asortymentowe- wprowadzanie nowych, dotychczas nie znanych produktów

Bibliografia

  • Handel detaliczny. Funkcjonowanie i kierunki rozwoju, pod red. J. Szumilak, Wydawnictwo Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2004, str. 49-56
  • Pałgan R., Merchandising, Wydawnictwo Akademii Morskiej w Gdyni, Gdynia 2012, str. 21,34-36
  • Tonndorf H. G., ABC handlu detalicznego, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 1996, s. 102-103
  • Altkorn J., Strużycki M., Ekonomika i organizacja przedsiębiorstw handlowych i usługowych, Wydawnictwo PWE, Warszawa 1984, str. 347

Przypisy

  1. Pałgan R., Merchandising, Wydawnictwo Akademii Morskiej w Gdyni, Gdynia 2012, str. 21
  2. Handel detaliczny. Funkcjonowanie i kierunki rozwoju, pod red. J. Szumilak, Wydawnictwo Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2004, s. 53
  3. Handel detaliczny. Funkcjonowanie i kierunki rozwoju, pod red. J. Szumilak, Wydawnictwo Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2004, s. 53
  4. Pałgan R., Merchandising, Wydawnictwo Akademii Morskiej w Gdyni, Gdynia 2012, s. 36
  5. Altkorn J., Strużycki M., Ekonomika i organizacja przedsiębiorstw handlowych i usługowych, Wydawnictwo PWE, Warszawa 1984, str. 347
  6. Handel detaliczny. Funkcjonowanie i kierunki rozwoju, pod red. J. Szumilak, Wydawnictwo Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2004, s. 52-53
  7. Handel detaliczny. Funkcjonowanie i kierunki rozwoju, pod red. J. Szumilak, Wydawnictwo Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2004, s. 54-55

Autor: Krystian Zwoliński