Dotcom

Dotcom
Polecane artykuły

Dotcom to firma, której większość przychodów jest uzyskiwanych przez serwisy internetowe. Nazwa "dotcom" pochodzi od domeny ".com", która oznacza "commercial" czyli komercyjny. Pierwsze przedsiębiorstwa tego typu powstawały w latach 90. Dynamiczny rozwój dotcomów został zahamowany przez pęknięcie bańki internetowej (Dotcom bubble) w latach 2000-2002.

Przykłady firm

  • Amazon.com- przedsiębiorstwo prowadzące handel internetowy i udostępniające usługi internetowe.
  • Autotrader.com- platforma do sprzedaży samochodów.
  • eBay- internetowy serwis aukcyjny.
  • Facebook- portal społecznościowy.
  • Google- międzynarodowe przedsiębiorstwo specjalizujące się w usługach internetowych np.: wyszukiwarka.
  • Lastminute.com- internetowy sklep turystyczny i biuro podróży.
  • Monster.com- platforma służąca do umieszczania ogłoszeń o pracę.
  • Zalando- internetowy sklep z ubraniami.

Dotcom bubble

Bańka Dot Com zaczęła się w 1995 roku, wraz z początkiem rynku internetowego i wprowadzeniem nowych technologii. Przecenianie nowości spowodowało gwałtowny rozkwit na tym rynku. Wiele przedsiębiorstw, które nigdy nie zarobiły pieniędzy było wysoko wycenianych zwłaszcza kiedy „.com” był dodawany do nazwy firmy.[1]

W dniu 9 sierpnia 1995 r. korporacja Netscape zaczęła emitować akcje wycenione na 28 dolarów. W pierwszym dniu cena akcji osiągnęła najwyższy poziom 75 dolarów, zanim ostatecznie ustabilizowała się na poziomie nieco ponad 58 dolarów. Sprawiło to, że roczna spółka została wyceniona na 2,9 miliarda dolarów. Niebywałe IPO (pierwsza oferta publiczna) Netscape wywołało intensywne spekulacje i zainteresowanie internetem - utorowało to drogę do pierwszego boomu internetowego, który został ochrzczony "bańką dot-com". Niedługo po debiucie Netscape powstało wiele dot-comów. Ich pozycja szybko umacniała się przez zainteresowanie spekulacyjne, działalność menedżerów zarządzających funduszami, analityków giełdowych, dziennikarzy i ekspertów. Podstawowym modelem biznesowym nowo powstałych przedsiębiorstw była idea wykorzystania szybko rosnącego zainteresowania konsumentów internetem, aby uzyskać dominujący udział w rynku. W szczytowym momencie szaleństwa firmy z małą ilością klientów, niewielkimi, a czasami nawet bez przychodów i niewielką liczbą pracowników, cieszyły się większymi wycenami giełdowymi niż firmy o ugruntowanej pozycji ze znaczącymi przychodami i tysiącami pracowników. Boom podążał za tradycyjnym wzorcem spekulatywnej mani, aż w końcu w marcu 2000 roku bańka pękła. W ciągu nieco ponad miesiąca łączna kapitalizacja rynkowa spółek na giełdzie NASDAQ spadła z 6,71 biliona dolarów do 5,78 biliona. Innymi słowy, prawie bilion dolarów wartości został sztucznie wykreowany a mniej niż połowa dot-comów założonych podczas tego zjawiska przetrwała.[2]

Przykłady przedsiębiorstw dotkniętych bańką internetową

  • Akamai Technologies - firma zajmująca się przechowywaniem danych. Kurs ich akcji wzrósł o ponad 400% w październiku 1999.
  • Netscape - przeglądarka internetowa. Po historycznym IPO, został przejęty przez AOL, za 4,2 miliarda dolarów.
  • Yahoo! - portal internetowy. Przejął kilka firm wartych miliardy dolarów, tylko po to by zamknąć je parę lat później.
  • Boo.com - internetowy sklep z ubraniami. Firma wydała 188 milionów dolarów w ciągu 6 miesięcy. Zbankrutował w 2000 roku.[3]
  • Gadzoox - firma oferująca bazy danych. Akcje Gadzoox potroiły swoją wartość pierwszego dnia na giełdzie wyceniając firmę na 1,97 milarda dolarów. 4 lata później firmę sprzedano za 5,3 miliona dolarów.
  • iVillage - firma mass media. Ceny akcji tej firmy wzrosły o 255%, do 84 dolarów. Firma została przejęta przez NBC za 8,5 dolara w 2006 roku, a nastepnie zamknięta.
  • Pixelon - firma wideo-streamingowa, która w październiku 1999 roku zrobiła imprezę wartą 12 milionów dolarów z gwiazdami takimi jak The Who. Rok później firma została zamknięta ponieważ okazało się, że ich technologie były nieuczciwe oraz fałszywe. Jej założycielem był skazany przestępca, który zmienił nazwisko.[4]
  • Inktomi - firma programistyczna. Inktomi osiągnęło wartość 25 miliardów dolarów w marcu 2000 roku, następnie została przejęta przez Yahoo! w 2003 roku za 241 milionów dolarów.

Bibliografia

Przypisy

  1. Joosten N.T. (2012).The effects of the Dot Com bubble and the Credit Crisis on leverage ratios of US non-financial firms, Tilburg School of Economic and Management, s.10
  2. Naughton J.(2016).The evolution of the Internet: from military experiment to General Purpose Technology, "Journal of Cyber Policy", nr 1
  3. Sorkin A.R. (2000).INTERNATIONAL BUSINESS; Fashionmall.com Swoops In for the Boo.com Fire Sale,"The New York Times".
  4. Usborne D. (2000).Dot Com founder unveiled, "The Independent"

Autor: Klaudia Wiech