Portal społecznościowy
Portal społecznościowy inaczej zwany serwisem społecznościowym, to witryna będąca internetowym miejscem spotkań ludzi poszukujących nowych znajomości, w których uczestnicy wymieniają się wszelkimi informacjami na podstawie swoich indywidualnych profili, wykorzystując do tego celu specjalny interfejs. Serwisy społecznościowe umożliwiają zaprezentowanie szerokiemu gronu internautów siebie oraz sieci swoich kontaktów z innymi ludźmi. Wspólną cechą wszystkich portali społecznościowych jest możliwość tworzenia konta użytkownika i jego profilu, który zawiera dane osobowe. Każda zarejestrowana osoba może wyszukiwać znajomych i przyjaciół, tworząc ich listę, wysyłać wiadomości i korzystać z forum[1].
TL;DR
Portale społecznościowe to witryny internetowe, które umożliwiają ludziom nawiązywanie nowych znajomości i wymianę informacji. Istnieje wiele modeli zarabiania przez serwisy społecznościowe, takich jak reklamy, sprzedaż produktów wirtualnych czy abonamenty członkostwa. Istnieje wiele rodzajów i funkcji portali społecznościowych, w tym biznesowe, komunikacyjne, informacyjne, poznawcze, rozrywkowe i reklamowe. Istnieją również portale społecznościowe związane z rynkiem pracy, takie jak GoldenLine.pl i Profeo.pl.
Historia
Przełom XX i XXI wieku, to czas pokazywania światu jaką potęgą jest Internet. Portale społecznościowe za pośrednictwem których użytkownicy mogą odkryć nowe znajomości, odszukać miłość życia, podzielić się własnymi umiejętnościami i zainteresowaniami powstały w Stanach Zjednoczonych na początku XXI wieku. W kraju, z którego pochodzą, nowatorskie serwisy zrobiły wielką furorę. W Polsce więc, co nie jest wielkim zaskoczeniem, duża część portali społecznościowych to klony portali amerykańskich, odpowiednio przystosowane do rynku polskiego[2].
Główne modele pozyskiwania dochodów przez serwisy społecznościowe
Wśród modeli pozyskiwania dochodów wyróżniamy:
- Model oparcia źródeł dochodu o zysk z emisji reklam lub ogłoszeń
- Model oparcia źródeł dochodu o zysk ze sprzedaży produktów wirtualnych
- Model oparcia źródeł dochodu o zysk ze sprzedaży abonamentów członkostwa
- Model oparcia źródeł dochodu o zysk ze sprzedaży usług Premium
- Model oparcia źródeł dochodu o zysk z uczestnictwa serwisu w innym serwisie
- Model aplikacyjny - Aplikacje dla serwisów społecznościowych
Rodzaje portali społecznościowych
Można wyróżnić następujące główne rodzaje portali społecznościowych:
- ogólne (np. Facebook, Grono.net),
- skierowane do konkretnych grup społecznych (np. byłych uczniów - polskim przykładem takiego portalu jest nk.pl),
- skierowane na dzielenie się konkretnymi treściami (YouTube, Flickr, Fotka. pl),
- łączące grupy zamknięte, do których można dostać się przez zaproszenie od innego użytkownika (np. kiedyś Grono.net),
- dające internautom możliwość prowadzenia własnych profili - stron (np. Friends.pl, Myspace.com),
- przeznaczone do prezentowania opinii i recenzowania (np. Filmweb.pl, Biblionetka.pl, Nuta.pl, Opiniuj.pl, Dood.pl, Yelp.com),
- branżowe,
- tematyczne[3]
Funkcje portali społecznościowych
Według M. Szczepankiewicza "wyróżnia się podstawowe funkcje portali społecznościowych :
- biznesowa - odnosi się głównie do biznesowych społeczności internetowych, które funkcjonują jako spotkania on-line, tworząc coś w rodzaju niszowych społeczności internetowych. Dzięki takim społecznościom możliwe jest nawiązywanie kontaktów w grupie interesującej się szczególnie biznesem. Funkcja biznesowa jest spełniona kiedy do grupy należą osoby mające wspólne zainteresowania i podobne cele. Mogą oni tworzyć własne filmy, blogi, fora dyskusyjne, dzięki którym użytkownik także staje się wydawcą. Członkowie mają możliwość rozwoju zawodowego, a także rozbudowania kontaktów zawodowych, dzięki tworzeniu interaktywnych miejsc spotkań informacyjnych"
- komunikacyjna - na portalach społecznościowych powstają różnego rodzaju komunikatory, dzięki którym bez problemu można porozumiewać się nie tylko z jedną konkretną osobą, ale także z grupą osób (jednocześnie). Ideą portali społecznościowych jest wymiana informacji, a także wiedzy na różne tematy. Nie można bowiem zapominać, że serwisy te tworzone są nie tylko z myślą o młodzieży i dzieciach. Portale społecznościowe cieszą się dużym zainteresowaniem ze strony firm. Jest to komunikacja na zasadzie klient-firma. Możliwa jest tutaj wymiana wszelakich opinii na dowolne tematy związane z przynależnością do grupy społecznościowej (w tym wypadku związane z biznesem);
- informacyjna - wiele portali społecznościowych może być dobrym rozwiązaniem dla zapominalskich ludzi. Na części serwisów znajdują się "kalendarze" informujące o dacie urodzin, imienin czy różnego rodzaju rocznic, naszych przyjaciół, znajomych czy też członków rodziny. Zapisywane są również ważne i ciekawe wydarzenia, zaproszenia na imprezy, koncerty, o których nie warto zapomnieć. W profilach firm, znajdują się informacje o działalności, produktach czy promocjach;
- poznawcza - serwisy społecznościowe oferują możliwości nawiązywania nowych internetowych znajomości. Zakładając profil na danym portalu społecznościowym umieszczamy krótki opis siebie, swojego hobby, aktualnie wykonywanego zajęcia. W ten sposób pokazujemy innym użytkownikom, że jesteśmy nastawieni na pozyskiwanie nowych znajomości. Na takich portalach można uzyskać bardzo cenne porady i ciekawe opinie na interesujący tematy;
- rozrywkowa - portal społecznościowy jest jednym ze sposobów na spędzenie wolnego czasu. Na wielu portalach znajdują się darmowe gry, dostępne po zalogowaniu na własne konto. Niektóre z nich rozwijają umiejętności np. strategiczne, inne natomiast służą stricte celom rozrywkowym. Dzięki wielu opcjom użytkownicy mogą także rozwijać swoje zainteresowania, tworzyć aplikacje mobilne lub korzystać z tych już istniejących, dodawać i tworzyć własne filmy, a także uczestniczyć w forach dyskusyjnych i wymieniać się opiniami na interesujące tematy;
- reklamowa - firmy marketingowo wykorzystują portale społecznościowe, chcą w ten sposób zainteresować i wpłynąć na potencjalnego klienta. Użytkownicy serwisów społecznościowych informowani są na bieżąco o wszelkich nowościach, natomiast na forach dyskusyjnych firmy mogą obserwować dyskusje na temat produktów, czy usług. Przynależność do takiego portalu, to reklama niskim kosztem, a także idealny marketing dla firmy. Zamieszczenie jednego filmiku na youtube.com to koszt około 40 dolarów i 1 godzina pracy - dziesiątki milionów potencjalnych widzów stanowią wartość bezcenną;[4]
Portale społecznościowe związane z rynkiem pracy
Tendencje do tworzenia portali społecznościowych widać także na rynku pracy, na którym zwracają uwagę GoldenLine.pl czy Profeo.pl.
- Portal GoldenLine.pl to serwis społecznościowy skupiony na rozwoju kariery i życia zawodowego, pomaga nawiązywać znajomości biznesowe, zaistnieć w branży i monitorować rynek pracy. Jest serwisem, który łączy profesjonalistów o bardzo różnych zainteresowaniach, stanowiskach oraz celach zawodowych.
- Profeo to wyjątkowy portal społecznościowy dla ludzi, którzy lubią się rozwijać i dbać o swoją karierę, to serwis stworzony z myślą o profesjonalistach różnych branż, serwis dla ludzi ambitnych, którzy chcą znaleźć lepszą pracę lub nawiązywać nowe ciekawe kontakty. Na tym portalu użytkownik może znaleźć największą w polskim Internecie bazę ofert pracy i bazę ofert szkoleniowych. Dlatego warto w taki sposób przygotować swój profil, aby mógł być zauważony przez przeszukujących portal pracodawców[5].
Portal społecznościowy — artykuły polecane |
Serwis społecznościowy — Portal internetowy — Generacja Z — Blog — Marketing mobilny — Internet — Agencje public relations — Biuro coworkingowe — Media społecznościowe |
Przypisy
Bibliografia
- Grześkowiak U. (2011), Portale społecznościowe - wybrane aspekty, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, nr 28
- Niewiadomska E. (2011), Wpływ portali społecznościowych na rozwijanie umiejętności informatycznych, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, nr 28
- Szczepankiewicz M. (2011), Zastosowania portali społecznościowych jako narzędzia wspomagania informacyjnej funkcji rachunkowości, Rachunkowość u progu nowej dekady
Autor: Daniel Baster