Zarządzanie międzynarodowe: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
(LinkTitles.)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 17 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
|list1=
<ul>
<li>[[Przywództwo sytuacyjne]]</li>
<li>[[Struktura sieciowa]]</li>
<li>[[Kapitał ludzki]]</li>
<li>[[Polityka personalna]]</li>
<li>[[System produkcyjny Toyoty]]</li>
<li>[[Osoba przedsiębiorcza]]</li>
<li>[[Organizacja sieciowa]]</li>
<li>[[Profesjonalizm]]</li>
<li>[[Przedsiębiorczość]]</li>
</ul>
}}
'''[[Zarządzanie]] międzynarodowe''' (ang. ''international management'')<ref>Wąsowska A. (2016), s.355</ref> - to zarządzanie [[działalność gospodarcza|działalnością gospodarczą]] na skalę międzynarodową, nieograniczającą się jedynie do otoczenia krajowego. Jest to przede wszystkim [[podejmowanie decyzji]] odnośnie planowania, organizowania, motywowania i kontroli w zakresie wielokulturowym<ref>Rozkwitalska M. (2008), s.79</ref><ref>Rozkwitalska M. (2011), s.23</ref>.
'''[[Zarządzanie]] międzynarodowe''' (ang. ''international management'')<ref>Wąsowska A. (2016), s.355</ref> - to zarządzanie [[działalność gospodarcza|działalnością gospodarczą]] na skalę międzynarodową, nieograniczającą się jedynie do otoczenia krajowego. Jest to przede wszystkim [[podejmowanie decyzji]] odnośnie planowania, organizowania, motywowania i kontroli w zakresie wielokulturowym<ref>Rozkwitalska M. (2008), s.79</ref><ref>Rozkwitalska M. (2011), s.23</ref>.


Zarządzanie międzynarodowe, które dominuje w [[przedsiębiorstwo międzynarodowe|przedsiębiorstwach międzynarodowych]] cechuje się<ref>Glinkowska B., Kaczmarek B. (2016), s.107-108</ref>:
Zarządzanie międzynarodowe, które dominuje w [[przedsiębiorstwo międzynarodowe|przedsiębiorstwach międzynarodowych]] cechuje się<ref>Glinkowska B., Kaczmarek B. (2016), s.107-108</ref>:
* zwiększoną liczbą problemów na tle ekonomicznym, prawnym, społecznym i organizacyjnym w porównaniu do przedsiębiorstw krajowych
* zwiększoną liczbą problemów na tle ekonomicznym, prawnym, społecznym i organizacyjnym w porównaniu do przedsiębiorstw krajowych
* dynamiką oraz szybkimi zmianami na rynkach międzynarodowych  
* dynamiką oraz szybkimi zmianami na rynkach międzynarodowych
* narażeniem na wysokie [[ryzyko]] tj. [[ryzyko kursowe]], ryzyko nieotrzymania [[należności]] za [[towary]] lub [[usługi]] wyeksportowane do innych krajów
* narażeniem na wysokie [[ryzyko]] tj. [[ryzyko kursowe]], ryzyko nieotrzymania [[należności]] za [[towary]] lub [[usługi]] wyeksportowane do innych krajów
* trudnością w kierowaniu tak dużym przedsiębiorstwem  
* trudnością w kierowaniu tak dużym przedsiębiorstwem
* problemami wynikającymi z różnic kulturowych
* problemami wynikającymi z różnic kulturowych
* możliwością wystąpienia niebezpieczeństwa biurokratyzacji  
* możliwością wystąpienia niebezpieczeństwa biurokratyzacji
* małą elastycznością.
* małą elastycznością.
<google>t</google>
'''Zalety''', jakie można wyszczególnić w przypadku przedsiębiorstw międzynarodowych to<ref>Glinkowska B., Kaczmarek B. (2016), s.109</ref>:
'''Zalety''', jakie można wyszczególnić w przypadku przedsiębiorstw międzynarodowych to<ref>Glinkowska B., Kaczmarek B. (2016), s.109</ref>:
* lepszy dostęp do surowców w różnych państwach
* lepszy dostęp do surowców w różnych państwach
Linia 32: Linia 17:
* duże [[zasoby]] finansowe, pozwalające na działalność badawczo-rozwojową
* duże [[zasoby]] finansowe, pozwalające na działalność badawczo-rozwojową
* [[unifikacja]] wyrobów dzięki możliwości realizacji polityki globalizacji produkcji i rynku.
* [[unifikacja]] wyrobów dzięki możliwości realizacji polityki globalizacji produkcji i rynku.
<google>n</google>
==TL;DR==
Zarządzanie międzynarodowe to zarządzanie działalnością gospodarczą na skalę międzynarodową. Przedsiębiorstwa międzynarodowe mają wiele problemów, takich jak ryzyko kursowe czy różnice kulturowe. Istnieją trzy główne modele zarządzania międzynarodowego: amerykański, europejski i japoński. Kultura ma duże znaczenie w zarządzaniu międzynarodowym. Zarządzanie międzynarodowe jest dynamicznie rozwijającą się dziedziną nauki i daje wiele korzyści, takich jak lepszy dostęp do surowców czy możliwość wejścia na nowe rynki.


==Modele zarządzania międzynarodowego==
==Modele zarządzania międzynarodowego==
W literaturze wyróżnia się 3 główne [[modele]] zarządzania międzynarodowego amerykański, europejski i japoński. Każdy z nich opiera swój [[system]] na własnych zasadach i warunkach działania. [[Różnorodność]] wynika przede wszystkim z innej kultury, mentalności ludzi i charakteru narodowego. Natomiast najbardziej widoczne różnice można zauważyć w modelu amerykańskim i japońskim.  
W literaturze wyróżnia się 3 główne [[modele]] zarządzania międzynarodowego - amerykański, europejski i japoński. Każdy z nich opiera swój [[system]] na własnych zasadach i warunkach działania. [[Różnorodność]] wynika przede wszystkim z innej kultury, mentalności ludzi i charakteru narodowego. Natomiast najbardziej widoczne różnice można zauważyć w modelu amerykańskim i japońskim.
{| class="wikitable"
{| class="wikitable"
! scope="col"| Japoński
! scope="col"| Japoński
! scope="col"| Amerykański  
! scope="col"| Amerykański
|-
|-
| style="text-align:center;" | [[długi okres]] zatrudnienia często dożywotni
| style="text-align:center;" | [[długi okres]] zatrudnienia - często dożywotni
| style="text-align:center;" | [[krótki okres]] zatrudnienia
| style="text-align:center;" | [[krótki okres]] zatrudnienia
|-
|-
Linia 51: Linia 41:
| style="text-align:center;" | personalna odpowiedzialność
| style="text-align:center;" | personalna odpowiedzialność
|-
|-
| style="text-align:center;" | dbanie o całość organizacji  
| style="text-align:center;" | dbanie o całość organizacji
| style="text-align:center;" | dbałość o systemy  
| style="text-align:center;" | dbałość o systemy
|-
|-
| style="text-align:center;" | tajne mechanizmy kontroli pracowników  
| style="text-align:center;" | tajne mechanizmy kontroli pracowników
|style="text-align:center;" | jawne mechanizmy kontroli pracowników
|style="text-align:center;" | jawne mechanizmy kontroli pracowników
|-
|-
| style="text-align:center;" | głównym celem firmy nie jest [[zysk]]  
| style="text-align:center;" | głównym celem firmy nie jest [[zysk]]
| style="text-align:center;" | dążność do osiągania zysków krótkotrwałych  
| style="text-align:center;" | dążność do osiągania zysków krótkotrwałych
|-
|-
| style="text-align:center;" | [[planowanie]] w bardzo długim okresie czasu
| style="text-align:center;" | [[planowanie]] w bardzo długim okresie czasu
| style="text-align:center;" | planowanie kwartalne  
| style="text-align:center;" | planowanie kwartalne
|-
|-
| style="text-align:center;" | nastawienie na pracownika i [[relacje międzyludzkie]]  
| style="text-align:center;" | nastawienie na pracownika i [[relacje międzyludzkie]]
| style="text-align:center;" | człowiek jako jednostka firmy; dominuje [[konkurencyjność]]
| style="text-align:center;" | człowiek jako jednostka firmy; dominuje [[konkurencyjność]]
|}
|}


'''Europejski''' [[model]] zarządzania akceptuje wszelkie różnice międzynarodowe. Menadżerowie tych przedsiębiorstw są otwarci na świat, z łatwością dostosowują się do odmiennych rynków. Zysk nie jest dla nich najważniejszym celem, stawiają na zaspokajanie potrzeb różnych grup interesariuszy.  
'''Europejski''' [[model]] zarządzania akceptuje wszelkie różnice międzynarodowe. Menadżerowie tych przedsiębiorstw są otwarci na świat, z łatwością dostosowują się do odmiennych rynków. Zysk nie jest dla nich najważniejszym celem, stawiają na zaspokajanie potrzeb różnych grup interesariuszy.


W firmach europejskich dominują silnie rozbudowane więzi komunikacyjne. Przekładanie celów firmy na [[cele]] indywidualne pracowników skutkuje ich większym zaangażowaniem się w działalność przedsiębiorstwa. Wspólnie przeprowadzane przez pracowników dyskusje umożliwiają wypracowanie sensownego rozwiązania, które wymaga zaakceptowania przez większość. Ich poparcie jest dla kierowników kluczowe, co pozwala pracownikom czuć się współwłaścicielami firmy.  
W firmach europejskich dominują silnie rozbudowane więzi komunikacyjne. Przekładanie celów firmy na [[cele]] indywidualne pracowników skutkuje ich większym zaangażowaniem się w działalność przedsiębiorstwa. Wspólnie przeprowadzane przez pracowników dyskusje umożliwiają wypracowanie sensownego rozwiązania, które wymaga zaakceptowania przez większość. Ich poparcie jest dla kierowników kluczowe, co pozwala pracownikom czuć się współwłaścicielami firmy.


W kwestii relacji międzyludzkich europejscy menadżerowie bliżsi są raczej Japończykom niż Amerykanom. [[Firma]] powinna tolerować wszelkie różnice między jednostkami, spowodowane odmiennością kultur. Pracownicy w przeciwieństwie do modelu amerykańskiego są mniej mobilni, a także zmierzają do zachowania równowagi między życiem osobistym a zawodowym. Europejczykom sprawia trudność [[praca]] w zespołach. Do działania motywuje ich [[pieniądz]], ale do pewnego stopnia. Wśród zatrudnionych można zauważyć wzrastającą liczbę kobiet.
W kwestii relacji międzyludzkich europejscy menadżerowie bliżsi są raczej Japończykom niż Amerykanom. [[Firma]] powinna tolerować wszelkie różnice między jednostkami, spowodowane odmiennością kultur. Pracownicy w przeciwieństwie do modelu amerykańskiego są mniej mobilni, a także zmierzają do zachowania równowagi między życiem osobistym a zawodowym. Europejczykom sprawia trudność [[praca]] w zespołach. Do działania motywuje ich [[pieniądz]], ale do pewnego stopnia. Wśród zatrudnionych można zauważyć wzrastającą liczbę kobiet.


[[Styl zarządzania]] europejskich kierowników również odbiega od modelu amerykańskiego. Menadżerowie bardziej wiążą się z firmą, a także z pracownikami. Ich [[działanie]] opiera się głównie na przebytych doświadczeniach, intuicji oraz uczeniu się. Powinni charakteryzować się przede wszystkim umiejętnością kierowania ludźmi, zdolnością podejmowania decyzji oraz doborem personelu.  
[[Styl zarządzania]] europejskich kierowników również odbiega od modelu amerykańskiego. Menadżerowie bardziej wiążą się z firmą, a także z pracownikami. Ich [[działanie]] opiera się głównie na przebytych doświadczeniach, intuicji oraz uczeniu się. Powinni charakteryzować się przede wszystkim umiejętnością kierowania ludźmi, zdolnością podejmowania decyzji oraz doborem personelu.


Dla europejskich przedsiębiorstw priorytetem na rynku międzynarodowym jest podążanie za klientem, oferowanie produktów o jak najwyższej jakości, a także integrowanie strategii w skali świata. Podejście do rynków światowych tych firm jest bardzo zróżnicowane. Często przybierają postawę defensywną. Dostrzegają potrzebę zmiany orientacji produktowej na [[orientacja marketingowa|orientacje marketingową]]. Już od początku swoich działań ukierunkowują się raczej na rynki zagraniczne, aniżeli rynki lokalne<ref>Rozkwitalska M. (2008), s.85-89</ref><ref>Glinkowska B., Kaczmarek B. (2016), s.91</ref>.
Dla europejskich przedsiębiorstw priorytetem na rynku międzynarodowym jest podążanie za klientem, oferowanie produktów o jak najwyższej jakości, a także integrowanie strategii w skali świata. Podejście do rynków światowych tych firm jest bardzo zróżnicowane. Często przybierają postawę defensywną. Dostrzegają potrzebę zmiany orientacji produktowej na [[orientacja marketingowa|orientacje marketingową]]. Już od początku swoich działań ukierunkowują się raczej na rynki zagraniczne, aniżeli rynki lokalne<ref>Rozkwitalska M. (2008), s.85-89</ref><ref>Glinkowska B., Kaczmarek B. (2016), s.91</ref>.
Linia 81: Linia 71:


Podstawowy model kulturowy, spotykany najczęściej (także w kulturze organizacyjnej przedsiębiorstwa) składa się z trzech warstw<ref>Terefenko I. (2018), s.161-168,170</ref>:
Podstawowy model kulturowy, spotykany najczęściej (także w kulturze organizacyjnej przedsiębiorstwa) składa się z trzech warstw<ref>Terefenko I. (2018), s.161-168,170</ref>:
# '''Wytwory i zachowania człowieka''' warstwa ta wymaga szczególnej interpretacji osób z zewnątrz, co okazuje się być niełatwym zadaniem. Zawiera w sobie język, mity, legendy (artefakty językowe) oraz ceremonie, rytuały, wszelkie wytwory nauki, sztuki czy technologii (artefakty behawioralne).  
# '''Wytwory i zachowania człowieka''' - warstwa ta wymaga szczególnej interpretacji osób z zewnątrz, co okazuje się być niełatwym zadaniem. Zawiera w sobie język, mity, legendy (artefakty językowe) oraz ceremonie, rytuały, wszelkie wytwory nauki, sztuki czy technologii (artefakty behawioralne).
# '''[[Normy]] i wartości''' - charakteryzują się częściową widocznością i świadomością; są bardziej trwałe od artefaktów, ale sprawiają trudność przy bezpośredniej obserwacji. Zauważyć je można w cechach danej kultury, relacjach jej członków z środowiskiem oraz stereotypach kulturowych.  
# '''[[Normy]] i wartości''' - charakteryzują się częściową widocznością i świadomością; są bardziej trwałe od artefaktów, ale sprawiają trudność przy bezpośredniej obserwacji. Zauważyć je można w cechach danej kultury, relacjach jej członków z środowiskiem oraz stereotypach kulturowych.
# '''Rdzeń kulturowy''' - najbardziej niewidoczny poziom; stanowiący podstawowy fundament danej kultury, najtrudniejszy w rozszyfrowaniu. Są to przede wszystkim zachowania ludzkie, objawiające się automatyzmem, ale również przekonania, które przez członków organizacji powinny być bezkrytycznie przyjmowane.
# '''Rdzeń kulturowy''' - najbardziej niewidoczny poziom; stanowiący podstawowy fundament danej kultury, najtrudniejszy w rozszyfrowaniu. Są to przede wszystkim zachowania ludzkie, objawiające się automatyzmem, ale również przekonania, które przez członków organizacji powinny być bezkrytycznie przyjmowane.


==Zarządzanie międzynarodowe jako nauka==
==Zarządzanie międzynarodowe jako nauka==
Zarządzanie międzynarodowe zostało wyodrębnione z głównego nurtu nauk o [[zarządzanie|zarządzaniu]] i jest najbardziej dynamicznie rozwijającą się dziedziną teorii i praktyki ekonomii. Wyróżnienie wynika z tego, iż w dzisiejszych czasach menadżerowie firm coraz częściej mają do czynienia z rynkami międzynarodowymi, co wymaga od nich odpowiedniego podejścia do zasad funkcjonowania przedsiębiorstwa w gospodarce. Dlatego niezbędne jest przygotowanie się młodych kadr na wyzwania, stawiane przez współczesny [[system gospodarczy]]. Przedsiębiorstwa w szybkim tempie ulegają umiędzynarodowieniu, co powoduje dynamiczne i ciągłe zmiany w dziedzinie tej nauki. Wobec tego trwały [[rozwój]] nurtu jest rzeczą konieczną.  
Zarządzanie międzynarodowe zostało wyodrębnione z głównego nurtu nauk o [[zarządzanie|zarządzaniu]] i jest najbardziej dynamicznie rozwijającą się dziedziną teorii i praktyki ekonomii. Wyróżnienie wynika z tego, iż w dzisiejszych czasach menadżerowie firm coraz częściej mają do czynienia z rynkami międzynarodowymi, co wymaga od nich odpowiedniego podejścia do zasad funkcjonowania przedsiębiorstwa w gospodarce. Dlatego niezbędne jest przygotowanie się młodych kadr na wyzwania, stawiane przez współczesny [[system gospodarczy]]. Przedsiębiorstwa w szybkim tempie ulegają umiędzynarodowieniu, co powoduje dynamiczne i ciągłe zmiany w dziedzinie tej nauki. Wobec tego trwały [[rozwój]] nurtu jest rzeczą konieczną.


Nabyta [[wiedza]] w zakresie zarządzania międzynarodowego<ref>Malkowska A., Malkowski A. (2011), s.148-151</ref>:
Nabyta [[wiedza]] w zakresie zarządzania międzynarodowego<ref>Malkowska A., Malkowski A. (2011), s.148-151</ref>:
* pomaga przygotować się do działania na rynku konkurencyjnym, podczas stale narastającej globalizacji gospodarki  
* pomaga przygotować się do działania na rynku konkurencyjnym, podczas stale narastającej globalizacji gospodarki
* ułatwia funkcjonowanie w wielu sferach życia gospodarczego
* ułatwia funkcjonowanie w wielu sferach życia gospodarczego
* umożliwia szybszą adaptację do zmieniających się warunków
* umożliwia szybszą adaptację do zmieniających się warunków
Linia 95: Linia 85:
* daje możliwości nabycia kompetencji w zakresie sprawnego zarządzania firmą na rynkach międzynarodowych
* daje możliwości nabycia kompetencji w zakresie sprawnego zarządzania firmą na rynkach międzynarodowych
* pozwala na szybsze znalezienie pracy w przedsiębiorstwach międzynarodowych, poszukujących pracowników elastycznych oraz posiadających unikatowe umiejętności.
* pozwala na szybsze znalezienie pracy w przedsiębiorstwach międzynarodowych, poszukujących pracowników elastycznych oraz posiadających unikatowe umiejętności.
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Przywództwo sytuacyjne]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Struktura sieciowa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Kapitał ludzki]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Polityka personalna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[System produkcyjny Toyoty]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Osoba przedsiębiorcza]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Organizacja sieciowa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Profesjonalizm]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Przedsiębiorczość]]}} }}


==Przypisy==
==Przypisy==
Linia 100: Linia 92:


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Glinka B., Kostera M. (2012), ''Nowe kierunki w organizacji i zarządzaniu - organizacje, konteksty, procesy zarządzania'', Wolters Kluwer Polska, Warszawa
<noautolinks>
* Glinkowska B., Kaczmarek B. (2016), ''Zarządzanie międzynarodowe i [[internacjonalizacja]] przedsiębiorstw - teoria i praktyka'', Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź
* Glinka B., Kostera M. (2016), ''Nowe kierunki w organizacji i zarządzaniu. Organizacje, konteksty, procesy zarządzania'', Wolters Kluwer, Warszawa
* Limański A., Drabik I. (2016), [http://www.woiz.polsl.pl/znwoiz/z93/Lima%f1ski%20Drabik.pdf ''Typologia strategii internacjonalizacji przedsiębiorstw''], "Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. [[Organizacja]] i Zarządzanie", z. 93
* Glinkowska B., Kaczmarek B. (2016), ''Zarządzanie międzynarodowe i internacjonalizacja przedsiębiorstw - teoria i praktyka'', Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź
* Malkowska A., Malkowski A. (2011), [http://foliaoe.zut.edu.pl/pdf/files/magazines/2/30/313.pdf ''Przedmiot: zarządzanie międzynarodowe w nauczaniu menedżerów w strefie przygranicznej''], "Folia Pomeranae Universitatis Technologiae Stetinensis. Oeconomica", nr 287 (63)
* Limański A., Drabik I. (2016), ''[https://www.infona.pl/resource/bwmeta1.element.baztech-18c1de15-de86-4323-bc0d-3f8b72ef1284/content/partDownload/ec46cc5f-ac05-3de7-843d-fcd21826e55f Typologia strategii internacjonalizacji przedsiębiorstw]'', Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacja i Zarządzanie, z. 93
* Rozkwitalska M. (2008), [https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/1150/problemy_zarzadzania-2008-%5BRozkwitalska%20M.%5D.pdf?sequence=1 ''Kultury organizacyjne przedsiębiorstw w biznesie międzynarodowym''], "Problemy zarządzania we współczesnych organizacjach : teoria i praktyka"
* Malkowska A., Malkowski A. (2011), ''[https://foliaoe.zut.edu.pl/pdf/files/magazines/2/30/313.pdf Przedmiot: zarządzanie międzynarodowe w nauczaniu menedżerów w strefie przygranicznej]'', Folia Pomeranae Universitatis Technologiae Stetinensis. Oeconomica, nr 287 (63)
* Rozkwitalska M. (2008), [https://ssl-kolegia.sgh.waw.pl/pl/KZiF/czasopisma/oik/numery/Documents/2008_NR_2(132).pdf ''Zarządzanie międzynarodowe a modele zarządzania : amerykański, azjatycki, europejski, globalny''], "Organizacja i [[Kierowanie]]", nr 2 (132)
* Rozkwitalska M. (2008), ''[https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/1150/problemy_zarzadzania-2008-%5BRozkwitalska%20M.%5D.pdf?sequence=1 Kultury organizacyjne przedsiębiorstw w biznesie międzynarodowym]'', Problemy zarządzania we współczesnych organizacjach: teoria i praktyka
* Rozkwitalska M. (2011), ''Bariery w zarządzaniu międzykulturowym: Perspektywa filii zagranicznych korporacji transnarodowych'', Wolters Kluwer Polska, Warszawa
* Rozkwitalska M. (2008), ''Zarządzanie międzynarodowe a modele zarządzania : amerykański, azjatycki, europejski, globalny'', Organizacja i Kierowanie, nr 2 (132)
* Terefenko I. (2018), [http://www.przeglad.wsb.net.pl/uploads/1/0/3/7/10371016/ca%C5%81o%C5%9A%C4%86_pnm_na_stron%C4%98.pdf#page=161 ''Kultura narodowa w zarządzaniu międzynarodowym''], "[[Przegląd]] Naukowo-Metodyczny „Edukacja dla Bezpieczeństwa”, nr 4
* Rozkwitalska M. (2011), ''Bariery w zarządzaniu międzykulturowym: Perspektywa filii zagranicznych korporacji transnarodowych'', Wolters Kluwer, Warszawa
* Wąsowska A. (2016), [http://timo.wz.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2016/09/24-Aleksandra-W%C4%85sowska-Zarz%C4%85dzanie-mi%C4%99dzynarodowe-Klincewicz-Krzysztof-red-Zarzadzanie-organizacje-i-organizowanie.pdf ''Zarządzanie międzynarodowe''], "Zarządzanie, organizacje i [[organizowanie]] – przegląd perspektyw teoretycznych"
* Terefenko I. (2018), ''[http://www.przeglad.wsb.net.pl/uploads/1/0/3/7/10371016/ca%C5%81o%C5%9A%C4%86_pnm_na_stron%C4%98.pdf#page=161 Kultura narodowa w zarządzaniu międzynarodowym]'', Przegląd Naukowo-Metodyczny Edukacja dla Bezpieczeństwa, nr 4
* Wąsowska A. (2016), ''[https://timo.wz.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2016/09/24-Aleksandra-W%C4%85sowska-Zarz%C4%85dzanie-mi%C4%99dzynarodowe-Klincewicz-Krzysztof-red-Zarzadzanie-organizacje-i-organizowanie.pdf Zarządzanie międzynarodowe]'', UW, Warszawa
</noautolinks>


[[Kategoria:Zarządzanie zasobami ludzkimi]]
{{a|Monika Ryrych}}
[[Kategoria:Komunikacja]]
[[Kategoria:Handel zagraniczny]]
[[Kategoria:Kultura organizacyjna]]
[[Kategoria:Marketing]]
[[Kategoria:Ekonomia]]


{{a|Monika Ryrych}}
{{#metamaster:description|Zarządzanie międzynarodowe - definicja i cechy. Decyzje w dynamicznym otoczeniu rynkowym, uwzględniające różnice kulturowe, ekonomiczne i organizacyjne. Nowe rynki, zasoby i korzyści, ale także biurokracja i brak elastyczności.}}

Aktualna wersja na dzień 00:51, 22 gru 2023

Zarządzanie międzynarodowe (ang. international management)[1] - to zarządzanie działalnością gospodarczą na skalę międzynarodową, nieograniczającą się jedynie do otoczenia krajowego. Jest to przede wszystkim podejmowanie decyzji odnośnie planowania, organizowania, motywowania i kontroli w zakresie wielokulturowym[2][3].

Zarządzanie międzynarodowe, które dominuje w przedsiębiorstwach międzynarodowych cechuje się[4]:

  • zwiększoną liczbą problemów na tle ekonomicznym, prawnym, społecznym i organizacyjnym w porównaniu do przedsiębiorstw krajowych
  • dynamiką oraz szybkimi zmianami na rynkach międzynarodowych
  • narażeniem na wysokie ryzyko tj. ryzyko kursowe, ryzyko nieotrzymania należności za towary lub usługi wyeksportowane do innych krajów
  • trudnością w kierowaniu tak dużym przedsiębiorstwem
  • problemami wynikającymi z różnic kulturowych
  • możliwością wystąpienia niebezpieczeństwa biurokratyzacji
  • małą elastycznością.

Zalety, jakie można wyszczególnić w przypadku przedsiębiorstw międzynarodowych to[5]:

  • lepszy dostęp do surowców w różnych państwach
  • możliwość dostania się na nowe rynki zbytu
  • nabywanie taniej siły roboczej z krajów o niższym poziomie rozwoju
  • pozyskiwanie korzyści z dużej skali działalności
  • docieranie do zróżnicowanej grupy odbiorców a przy tym dywersyfikacja produktów
  • duże zasoby finansowe, pozwalające na działalność badawczo-rozwojową
  • unifikacja wyrobów dzięki możliwości realizacji polityki globalizacji produkcji i rynku.

TL;DR

Zarządzanie międzynarodowe to zarządzanie działalnością gospodarczą na skalę międzynarodową. Przedsiębiorstwa międzynarodowe mają wiele problemów, takich jak ryzyko kursowe czy różnice kulturowe. Istnieją trzy główne modele zarządzania międzynarodowego: amerykański, europejski i japoński. Kultura ma duże znaczenie w zarządzaniu międzynarodowym. Zarządzanie międzynarodowe jest dynamicznie rozwijającą się dziedziną nauki i daje wiele korzyści, takich jak lepszy dostęp do surowców czy możliwość wejścia na nowe rynki.

Modele zarządzania międzynarodowego

W literaturze wyróżnia się 3 główne modele zarządzania międzynarodowego - amerykański, europejski i japoński. Każdy z nich opiera swój system na własnych zasadach i warunkach działania. Różnorodność wynika przede wszystkim z innej kultury, mentalności ludzi i charakteru narodowego. Natomiast najbardziej widoczne różnice można zauważyć w modelu amerykańskim i japońskim.

Japoński Amerykański
długi okres zatrudnienia - często dożywotni krótki okres zatrudnienia
rzadkie oceny i awanse, uwarunkowane stażem pracy szybkie oceny oraz awanse
wspólne podejmowanie decyzji indywidualne podejmowanie decyzji
masowa odpowiedzialność personalna odpowiedzialność
dbanie o całość organizacji dbałość o systemy
tajne mechanizmy kontroli pracowników jawne mechanizmy kontroli pracowników
głównym celem firmy nie jest zysk dążność do osiągania zysków krótkotrwałych
planowanie w bardzo długim okresie czasu planowanie kwartalne
nastawienie na pracownika i relacje międzyludzkie człowiek jako jednostka firmy; dominuje konkurencyjność

Europejski model zarządzania akceptuje wszelkie różnice międzynarodowe. Menadżerowie tych przedsiębiorstw są otwarci na świat, z łatwością dostosowują się do odmiennych rynków. Zysk nie jest dla nich najważniejszym celem, stawiają na zaspokajanie potrzeb różnych grup interesariuszy.

W firmach europejskich dominują silnie rozbudowane więzi komunikacyjne. Przekładanie celów firmy na cele indywidualne pracowników skutkuje ich większym zaangażowaniem się w działalność przedsiębiorstwa. Wspólnie przeprowadzane przez pracowników dyskusje umożliwiają wypracowanie sensownego rozwiązania, które wymaga zaakceptowania przez większość. Ich poparcie jest dla kierowników kluczowe, co pozwala pracownikom czuć się współwłaścicielami firmy.

W kwestii relacji międzyludzkich europejscy menadżerowie bliżsi są raczej Japończykom niż Amerykanom. Firma powinna tolerować wszelkie różnice między jednostkami, spowodowane odmiennością kultur. Pracownicy w przeciwieństwie do modelu amerykańskiego są mniej mobilni, a także zmierzają do zachowania równowagi między życiem osobistym a zawodowym. Europejczykom sprawia trudność praca w zespołach. Do działania motywuje ich pieniądz, ale do pewnego stopnia. Wśród zatrudnionych można zauważyć wzrastającą liczbę kobiet.

Styl zarządzania europejskich kierowników również odbiega od modelu amerykańskiego. Menadżerowie bardziej wiążą się z firmą, a także z pracownikami. Ich działanie opiera się głównie na przebytych doświadczeniach, intuicji oraz uczeniu się. Powinni charakteryzować się przede wszystkim umiejętnością kierowania ludźmi, zdolnością podejmowania decyzji oraz doborem personelu.

Dla europejskich przedsiębiorstw priorytetem na rynku międzynarodowym jest podążanie za klientem, oferowanie produktów o jak najwyższej jakości, a także integrowanie strategii w skali świata. Podejście do rynków światowych tych firm jest bardzo zróżnicowane. Często przybierają postawę defensywną. Dostrzegają potrzebę zmiany orientacji produktowej na orientacje marketingową. Już od początku swoich działań ukierunkowują się raczej na rynki zagraniczne, aniżeli rynki lokalne[6][7].

Kultura w zarządzaniu międzynarodowym

Otoczenie kulturowe ma ogromnie ważne znaczenie w przypadku zarządzania międzynarodowego. Poznawanie elementów kultury krajów zagranicznych, z którymi firma współpracuje jest niezwykle istotne przy organizowaniu negocjacji biznesowych czy zarządzaniu ludźmi, ich motywowaniu i nagradzaniu. Przy prowadzeniu operacji handlowych jest także aspektem znaczącym. Zapoznanie, zrozumienie oraz stosowanie się do zasad danej kultury daje większą szansę na osiągnięcie sukcesu i owocną współpracę. Pozwala również poszerzyć swoją wiedzę w zakresie barier kulturowych panujących w danej grupie społeczności. Jednak proces ten jest niezwykle trudny i złożony. Dlatego też badając dane otoczenie kulturowe warto zasięgnąć do cennego źródła wiedzy, jakim są rozmaite publikacje oraz zasoby różnych instytucji, a oprócz tego modele wymiarów kultur narodowych. Do najpopularniejszych modelów tego typu zalicza się m.in.: Model Hofstede, Model Gestelanda oraz Model Trompenaarsa i Hampden-Turnera.

Podstawowy model kulturowy, spotykany najczęściej (także w kulturze organizacyjnej przedsiębiorstwa) składa się z trzech warstw[8]:

  1. Wytwory i zachowania człowieka - warstwa ta wymaga szczególnej interpretacji osób z zewnątrz, co okazuje się być niełatwym zadaniem. Zawiera w sobie język, mity, legendy (artefakty językowe) oraz ceremonie, rytuały, wszelkie wytwory nauki, sztuki czy technologii (artefakty behawioralne).
  2. Normy i wartości - charakteryzują się częściową widocznością i świadomością; są bardziej trwałe od artefaktów, ale sprawiają trudność przy bezpośredniej obserwacji. Zauważyć je można w cechach danej kultury, relacjach jej członków z środowiskiem oraz stereotypach kulturowych.
  3. Rdzeń kulturowy - najbardziej niewidoczny poziom; stanowiący podstawowy fundament danej kultury, najtrudniejszy w rozszyfrowaniu. Są to przede wszystkim zachowania ludzkie, objawiające się automatyzmem, ale również przekonania, które przez członków organizacji powinny być bezkrytycznie przyjmowane.

Zarządzanie międzynarodowe jako nauka

Zarządzanie międzynarodowe zostało wyodrębnione z głównego nurtu nauk o zarządzaniu i jest najbardziej dynamicznie rozwijającą się dziedziną teorii i praktyki ekonomii. Wyróżnienie wynika z tego, iż w dzisiejszych czasach menadżerowie firm coraz częściej mają do czynienia z rynkami międzynarodowymi, co wymaga od nich odpowiedniego podejścia do zasad funkcjonowania przedsiębiorstwa w gospodarce. Dlatego niezbędne jest przygotowanie się młodych kadr na wyzwania, stawiane przez współczesny system gospodarczy. Przedsiębiorstwa w szybkim tempie ulegają umiędzynarodowieniu, co powoduje dynamiczne i ciągłe zmiany w dziedzinie tej nauki. Wobec tego trwały rozwój nurtu jest rzeczą konieczną.

Nabyta wiedza w zakresie zarządzania międzynarodowego[9]:

  • pomaga przygotować się do działania na rynku konkurencyjnym, podczas stale narastającej globalizacji gospodarki
  • ułatwia funkcjonowanie w wielu sferach życia gospodarczego
  • umożliwia szybszą adaptację do zmieniających się warunków
  • rozwija umiejętności, pozwalające na zarządzanie różnymi typami organizacji
  • daje możliwości nabycia kompetencji w zakresie sprawnego zarządzania firmą na rynkach międzynarodowych
  • pozwala na szybsze znalezienie pracy w przedsiębiorstwach międzynarodowych, poszukujących pracowników elastycznych oraz posiadających unikatowe umiejętności.


Zarządzanie międzynarodoweartykuły polecane
Przywództwo sytuacyjneStruktura sieciowaKapitał ludzkiPolityka personalnaSystem produkcyjny ToyotyOsoba przedsiębiorczaOrganizacja sieciowaProfesjonalizmPrzedsiębiorczość

Przypisy

  1. Wąsowska A. (2016), s.355
  2. Rozkwitalska M. (2008), s.79
  3. Rozkwitalska M. (2011), s.23
  4. Glinkowska B., Kaczmarek B. (2016), s.107-108
  5. Glinkowska B., Kaczmarek B. (2016), s.109
  6. Rozkwitalska M. (2008), s.85-89
  7. Glinkowska B., Kaczmarek B. (2016), s.91
  8. Terefenko I. (2018), s.161-168,170
  9. Malkowska A., Malkowski A. (2011), s.148-151

Bibliografia


Autor: Monika Ryrych