Muri: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
(LinkTitles.)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 13 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
|list1=
<ul>
<li>[[Teoria ograniczeń]]</li>
<li>[[Humanizacja pracy]]</li>
<li>[[Jidoka]]</li>
<li>[[Metoda teratologiczna]]</li>
<li>[[Utrzymanie ruchu]]</li>
<li>[[Muda]]</li>
<li>[[Genjitsu]]</li>
<li>[[Technologia]]</li>
<li>[[Cechy stanowiska pracy]]</li>
</ul>
}}
'''Muri''' znaczy ''przeciążenie'' i wpisuje się w koncepcję [[Kaizen]] i wraz z [[Muda]](marnotrawstwo) oraz [[Mura]](zmienność) jest częścią tak zwanego ''trzy MU''(M. Imai 2006, s. 125), w literaturze przedmiotu spotykanego również jako ''3M'' (J. Nesterak 2015, s. 65).
'''Muri''' znaczy ''przeciążenie'' i wpisuje się w koncepcję [[Kaizen]] i wraz z [[Muda]](marnotrawstwo) oraz [[Mura]](zmienność) jest częścią tak zwanego ''trzy MU''(M. Imai 2006, s. 125), w literaturze przedmiotu spotykanego również jako ''3M'' (J. Nesterak 2015, s. 65).


Masaaki Imai opisuje ''Muri'' jako "''(...) nadmierne [[obciążenie]] zarówno pracowników, maszyn, jak i procesów pracy (produkcyjnych).“‘  
Masaaki Imai opisuje ''Muri'' jako "''(...) nadmierne [[obciążenie]] zarówno pracowników, maszyn, jak i procesów pracy (produkcyjnych).“‘
Co więcej, [[Mura]] i ''Muri'' składają się na [[Muda]], które musi zostać wyeliminowane (M. Imai 2006, s. 125-126)
Co więcej, [[Mura]] i ''Muri'' składają się na [[Muda]], które musi zostać wyeliminowane (M. Imai 2006, s. 125-126)
==TL;DR==
Muri to przeciążenie zarówno pracowników, maszyn, jak i procesów pracy. Jest częścią koncepcji Lean i musi być wyeliminowane razem z Muda i Mura. Przykłady Muri to przeciążenie pracowników, intensywna praca maszyn, nieergonomiczne stanowiska pracy itp. Skutki Muri to rotacja pracowników, przestoje w pracy, nie właściwe decyzje. Walka z Muri polega na likwidacji przeciążeń, a eliminacja Muda powinna być pierwszym krokiem.


==Muri w kontekście Lean==
==Muri w kontekście Lean==
 
Jeśli chcemy określić Muri w w kontekście Lean, należy przyjąć szerszą perspektywę, niż ta proponowana przez Masaaki Imai. Autorzy ''"Lean dla bystrzaków"'' wymieniają analogiczne elementy definiując Muri. Jednak ich [[definicja]] obejmuje oprócz przeciążania ludzi, maszyn i procesów również systemy. Co więcej, z tej perspektywy Muri dotyczy również tego ‘’jak’’ planuje się zadania i pracę. Oznacza to, iż kluczowy jest sam [[proces]] planowania pracy.
Jeśli chcemy określić Muri w w kontekście Lean, należy przyjąć szerszą perspektywę, niż ta proponowana przez Masaaki Imai. Autorzy ''"Lean dla bystrzaków”'' wymieniają analogiczne elementy definiując Muri. Jednak ich [[definicja]] obejmuje oprócz przeciążania ludzi, maszyn i procesów również systemy. Co więcej, z tej perspektywy Muri dotyczy również tego ‘’jak’’ planuje się zadania i pracę. Oznacza to, iż kluczowy jest sam [[proces]] planowania pracy.


==Przykłady Muri w różnych obszarach działalności przedsiębiorstwa==
==Przykłady Muri w różnych obszarach działalności przedsiębiorstwa==
* przeciążenie pracowników obowiązkami
* przeciążenie pracowników obowiązkami
* bardziej intensywna [[praca]] maszyn i urządzeń niż w warunkach przeciętnej eksploatacji
* bardziej intensywna [[praca]] maszyn i urządzeń niż w warunkach przeciętnej eksploatacji
<google>text</google>
* dłuższy [[czas pracy]]
* dłuższy [[czas pracy]]
* szybsze tempo pracy (M. Dudek 2016, s. 102)
* szybsze tempo pracy (M. Dudek 2016, s. 102)
* zbędne ruchy pracownika [[linia produkcyjna|linii produkcyjnej]]
* zbędne ruchy pracownika [[linia produkcyjna|linii produkcyjnej]]
* przeciążenia spowodowane przez nieergonomiczne [[stanowisko pracy]] wymuszające nieprawidłową postawę ciała (pojawiają się one zarówno na linii produkcyjnej, w magazynach, jak i w biurze- na przykład krzesło powodujące garbienie się lub stanowisko na którym [[pracownik]] musi się zanadto schylać, aby sięgnąć linii produkcyjnej, wykonywać bardzo obszerne obroty, aby dosięgnąć części montażowych)
* przeciążenia spowodowane przez nieergonomiczne [[stanowisko pracy]] wymuszające nieprawidłową postawę ciała (pojawiają się one zarówno na linii produkcyjnej, w magazynach, jak i w biurze - na przykład krzesło powodujące garbienie się lub stanowisko na którym [[pracownik]] musi się zanadto schylać, aby sięgnąć linii produkcyjnej, wykonywać bardzo obszerne obroty, aby dosięgnąć części montażowych)
* obarczenie nowo przyjętego pracownika lub pracownika zmieniającego stanowisko obowiązkami wykonywanymi uprzednio przez osobę posiadającą bogatsze [[doświadczenie zawodowe]] bez zapewnienia nowicjuszowi odpowiedniego przeszkolenia (najprawdopodobniej [[zadanie]] okaże się [[zbyt]] skomplikowane dla nowego pracownika, który zapewne będzie znacznie wolniejszy od poprzedniego, lub popełni liczne błędy- to z kolei prowadzi bezpośrednio do [[muda]])(M. Imai 2006, s. 126)
* obarczenie nowo przyjętego pracownika lub pracownika zmieniającego stanowisko obowiązkami wykonywanymi uprzednio przez osobę posiadającą bogatsze [[doświadczenie zawodowe]] bez zapewnienia nowicjuszowi odpowiedniego przeszkolenia (najprawdopodobniej [[zadanie]] okaże się [[zbyt]] skomplikowane dla nowego pracownika, który zapewne będzie znacznie wolniejszy od poprzedniego, lub popełni liczne błędy - to z kolei prowadzi bezpośrednio do [[muda]])(M. Imai 2006, s. 126)
* nadmierna [[biurokracja]] obciążająca pracowników, przejawiająca się na przykład zbyt dużą liczbą raportów lub skomplikowane, rozbudowane systemy raportowania
* nadmierna [[biurokracja]] obciążająca pracowników, przejawiająca się na przykład zbyt dużą liczbą raportów lub skomplikowane, rozbudowane systemy raportowania
* za duża ilość zebrań, czy konferencji
* za duża ilość zebrań, czy konferencji
* prewencyjne e-maile, mające na celu uniknięcie konsekwencji służbowych lub prawnych
* prewencyjne e-maile, mające na celu uniknięcie konsekwencji służbowych lub prawnych
<google>n</google>


==Przejawy i efekty wystąpienia Muri==
==Przejawy i efekty wystąpienia Muri==
Linia 45: Linia 30:
* nie właściwe decyzje ([[podejmowanie decyzji|podjęcie trafnej decyzji]] jest niezwykle trudne w warunkach przeciążenia organizmu pracownika)
* nie właściwe decyzje ([[podejmowanie decyzji|podjęcie trafnej decyzji]] jest niezwykle trudne w warunkach przeciążenia organizmu pracownika)


==Sposoby walki z Muri prezentowane w koncepcji zarządzania [[Lean management|Lean]]==
==Sposoby walki z Muri prezentowane w koncepcji zarządzania Lean==
 
W dzisiejszym turbulentnym środowisku biznesowym, dążącym do maksymalizacji efektów przy jednoczesnej minimalizacji nakładów zachodzi bardzo duże [[prawdopodobieństwo]] przeciążania pracowników. Przeciążenie natomiast powoduje [[stres]]. Pomimo faktu, iż stres z biologicznego punktu widzenia jest czynnikiem mobilizującym organizm, to w dłuższym czasie powtarzający się czynnik stresowy doprowadzi do przemęczenia. Oczywistym jest to, że przemęczeni ludzie są bardziej narażeni na popełnianie błędów. Z perspektywy [[lean management]] nie można doprowadzić do takiego stanu rzeczy. Zadaniem dobrego [[kierownik|managera]] jest więc [[likwidacja]] ‘’Muri’’. Natalie J. Sayer oraz Buruce Williams proponują w tym celu staranną weryfikację założeń i metod wykonywania zadań, aby uzyskać pewność, iż w procesach i systemach nie nagromadziła się zbyt duża ilość ‘’Muri’’.
W dzisiejszym turbulentnym środowisku biznesowym, dążącym do maksymalizacji efektów przy jednoczesnej minimalizacji nakładów zachodzi bardzo duże [[prawdopodobieństwo]] przeciążania pracowników. Przeciążenie natomiast powoduje [[stres]]. Pomimo faktu, iż stres z biologicznego punktu widzenia jest czynnikiem mobilizującym organizm, to w dłuższym czasie powtarzający się czynnik stresowy doprowadzi do przemęczenia. Oczywistym jest to, że przemęczeni ludzie są bardziej narażeni na popełnianie błędów. Z perspektywy [[lean management]] nie można doprowadzić do takiego stanu rzeczy. Zadaniem dobrego [[kierownik|managera]] jest więc [[likwidacja]] ‘’Muri’’. Natalie J. Sayer oraz Buruce Williams proponują w tym celu staranną weryfikację założeń i metod wykonywania zadań, aby uzyskać pewność, iż w procesach i systemach nie nagromadziła się zbyt duża ilość ‘’Muri’’.


==Eliminacja Muri w praktyce==
==Eliminacja Muri w praktyce==
Najprostszym sposobem walki z ‘’Muri’’ jest baczna [[obserwacja]]. Jedno z najczęściej występujących przeciążeń dotyczy [[kapitał ludzki|czynnika ludzkiego]]. Jeśli zanotowane zostanie, iż operator maszyny, czy [[linia produkcyjna|linii produkcyjnej]] wykazuje [[objawy przemęczenia]] (na przykład poci się obficie) powinno to być znakiem ostrzegawczym, aby skierować go na inne stanowisko.
Najprostszym sposobem walki z ‘’Muri’’ jest baczna [[obserwacja]]. Jedno z najczęściej występujących przeciążeń dotyczy [[kapitał ludzki|czynnika ludzkiego]]. Jeśli zanotowane zostanie, iż operator maszyny, czy [[linia produkcyjna|linii produkcyjnej]] wykazuje [[objawy przemęczenia]] (na przykład poci się obficie) powinno to być znakiem ostrzegawczym, aby skierować go na inne stanowisko.


W przypadku maszyn zalecana jest analogiczna obserwacja. Podstawową czynnością kontrolną, jaką można przeprowadzić jest weryfikacja słuchowa pracy maszyn. Nietypowe, nieregularne odgłosy pracy maszyn oznaczają, iż są one zbytnio obciążone pracą.
W przypadku maszyn zalecana jest analogiczna obserwacja. Podstawową czynnością kontrolną, jaką można przeprowadzić jest weryfikacja słuchowa pracy maszyn. Nietypowe, nieregularne odgłosy pracy maszyn oznaczają, iż są one zbytnio obciążone pracą.


Aby usprawnić [[procesy produkcyjne]] w [[gemba]], czyli w miejscu pracy, warto zastosować się do standardów produkcyjnych Toyoty. Obecnie wiele procesów produkcyjnych opiera się właśnie na Toyota Production [[System]] ([[System produkcyjny Toyoty|TPS]]) i z bardzo dużą efektywnością eliminuje się w owych systemach przejawy 3M.  
Aby usprawnić [[procesy produkcyjne]] w [[gemba]], czyli w miejscu pracy, warto zastosować się do standardów produkcyjnych Toyoty. Obecnie wiele procesów produkcyjnych opiera się właśnie na Toyota Production [[System]] ([[System produkcyjny Toyoty|TPS]]) i z bardzo dużą efektywnością eliminuje się w owych systemach przejawy 3M.


W rozbudowanych [[system produkcyjny|systemach produkcyjnych]] aby wykryć Muri konieczne mogą się okazać dogłębne analizy procesów i pracy. Zalicza się do nich między innymi:
W rozbudowanych [[system produkcyjny|systemach produkcyjnych]] aby wykryć Muri konieczne mogą się okazać dogłębne analizy procesów i pracy. Zalicza się do nich między innymi:
* analiza wykorzystywanych metod [[praca|pracy]],
* analiza wykorzystywanych metod [[praca|pracy]],
*[[standaryzacja|analiza ustandaryzowanego procesu]] pracy,
* [[standaryzacja|analiza ustandaryzowanego procesu]] pracy,
*[[Frank Bunker Gilbreth|analiza czasowa i analiza ruchów]],
* [[Frank Bunker Gilbreth|analiza czasowa i analiza ruchów]],
* analiza elementów pracy,
* analiza elementów pracy,
*[[proces|analiza procesu]](między innymi analiza ułożenia procesu- ‘’Process Layout’’),
* [[proces|analiza procesu]](między innymi analiza ułożenia procesu- ‘’Process Layout’’),
* analiza [[produktywność|zdolności produkcyjnych]],
* analiza [[produktywność|zdolności produkcyjnych]],
*[[ergonomia|analiza ergonomiczności]]
* [[ergonomia|analiza ergonomiczności]]
(H. Rabakavi 2013, s. 1459-1456)
(H. Rabakavi 2013, s. 1459-1456)


==Muri w odniesieniu do Muda==
==Muri w odniesieniu do Muda==
Jeśli chodzi o kolejność w jakiej należy się zająć eliminacją 3M, to zaleca się na samym początku rozpocząć walkę z ‘’[[Muda]]’’, jako że jego [[identyfikacja]] nie stanowi problemu - najczęściej wystarczy zaprzestać wykonywania pewnych dotychczasowych czynności, które stanowiły marnotrawstwo. Po likwidacji ‘’Muda’’ należy przystąpić do poszukiwania ‘’Muri’’.(M. Imai 2006, s. 126)


Jeśli chodzi o kolejność w jakiej należy się zająć eliminacją 3M, to zaleca się na samym początku rozpocząć walkę z ‘’[[Muda]]’’, jako że jego [[identyfikacja]] nie stanowi problemu- najczęściej wystarczy zaprzestać wykonywania pewnych dotychczasowych czynności, które stanowiły marnotrawstwo. Po likwidacji ‘’Muda’’ należy przystąpić do poszukiwania ‘’Muri’’.(M. Imai 2006, s. 126)
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Teoria ograniczeń]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Humanizacja pracy]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Jidoka]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Metoda teratologiczna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Utrzymanie ruchu]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Muda]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Genjitsu]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Technologia]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Cechy stanowiska pracy]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Dudek M. (2016). ''Szczupłe systemy wytwarzania'', Difin SA, Warszawa.
<noautolinks>
* H. Rabakavi, H. Ramakrishna, S. Baligar (2013) [http://www.ijird.com/index.php/ijird/article/view/36749/29641|"''Thorough Elimination Of Muri, Mura And Muda To Achieve Customer Satisfaction''”], International Journal of Innovative Reaserch & Development, 2(5).
* Dudek M. (2016), ''Szczupłe systemy wytwarzania'', Difin, Warszawa
* Imai M. (2006). ''Gemba Kaizen Zdroworozsądkowe, niskokosztowe podejście do zarządzania'', Kaizen Institute Polska, Mt [[Biznes]] Sp. z. o. o., Warszawa.
* Imai M. (2006), ''Gemba Kaizen Zdroworozsądkowe, niskokosztowe podejście do zarządzania'', Kaizen Institute Polska, Mt Biznes Sp. z. o. o., Warszawa
* Nesterak J. (2015). ''[[Controlling]] zarządczy [[projektowanie]] i wdrażanie'', Wolters Kluwer SA, Warszawa.
* Nesterak J. (2015), ''Controlling zarządczy. Projektowanie i wdrażanie'', Wolters Kluwer, Warszawa
* Sayer N.J., Williams B. (2015). ''Lean dla bystrzaków'', Helion S.A., Gliwice.
* Rabakavi H., Ramakrishna H., Baligar S. (2013), ''Thorough Elimination Of Muri, Mura And Muda To Achieve Customer Satisfaction'', International Journal of Innovative Reaserch & Development, 2(5)
* Sayer N., Williams B. (2015), ''Lean dla bystrzaków'', Helion, Gliwice
</noautolinks>


[[Kategoria:Zarządzanie jakością]]
[[Kategoria:Wadliwość]]
{{a|Katarzyna Nowak}}
{{a|Katarzyna Nowak}}
{{#metamaster:description|Muri to przeciążenie związane z Kaizen. Obciążenie pracowników, maszyn i procesów. Element do wyeliminowania dla większej efektywności.}}

Aktualna wersja na dzień 19:57, 26 gru 2023

Muri znaczy przeciążenie i wpisuje się w koncepcję Kaizen i wraz z Muda(marnotrawstwo) oraz Mura(zmienność) jest częścią tak zwanego trzy MU(M. Imai 2006, s. 125), w literaturze przedmiotu spotykanego również jako 3M (J. Nesterak 2015, s. 65).

Masaaki Imai opisuje Muri jako "(...) nadmierne obciążenie zarówno pracowników, maszyn, jak i procesów pracy (produkcyjnych).“‘ Co więcej, Mura i Muri składają się na Muda, które musi zostać wyeliminowane (M. Imai 2006, s. 125-126)

TL;DR

Muri to przeciążenie zarówno pracowników, maszyn, jak i procesów pracy. Jest częścią koncepcji Lean i musi być wyeliminowane razem z Muda i Mura. Przykłady Muri to przeciążenie pracowników, intensywna praca maszyn, nieergonomiczne stanowiska pracy itp. Skutki Muri to rotacja pracowników, przestoje w pracy, nie właściwe decyzje. Walka z Muri polega na likwidacji przeciążeń, a eliminacja Muda powinna być pierwszym krokiem.

Muri w kontekście Lean

Jeśli chcemy określić Muri w w kontekście Lean, należy przyjąć szerszą perspektywę, niż ta proponowana przez Masaaki Imai. Autorzy "Lean dla bystrzaków" wymieniają analogiczne elementy definiując Muri. Jednak ich definicja obejmuje oprócz przeciążania ludzi, maszyn i procesów również systemy. Co więcej, z tej perspektywy Muri dotyczy również tego ‘’jak’’ planuje się zadania i pracę. Oznacza to, iż kluczowy jest sam proces planowania pracy.

Przykłady Muri w różnych obszarach działalności przedsiębiorstwa

  • przeciążenie pracowników obowiązkami
  • bardziej intensywna praca maszyn i urządzeń niż w warunkach przeciętnej eksploatacji
  • dłuższy czas pracy
  • szybsze tempo pracy (M. Dudek 2016, s. 102)
  • zbędne ruchy pracownika linii produkcyjnej
  • przeciążenia spowodowane przez nieergonomiczne stanowisko pracy wymuszające nieprawidłową postawę ciała (pojawiają się one zarówno na linii produkcyjnej, w magazynach, jak i w biurze - na przykład krzesło powodujące garbienie się lub stanowisko na którym pracownik musi się zanadto schylać, aby sięgnąć linii produkcyjnej, wykonywać bardzo obszerne obroty, aby dosięgnąć części montażowych)
  • obarczenie nowo przyjętego pracownika lub pracownika zmieniającego stanowisko obowiązkami wykonywanymi uprzednio przez osobę posiadającą bogatsze doświadczenie zawodowe bez zapewnienia nowicjuszowi odpowiedniego przeszkolenia (najprawdopodobniej zadanie okaże się zbyt skomplikowane dla nowego pracownika, który zapewne będzie znacznie wolniejszy od poprzedniego, lub popełni liczne błędy - to z kolei prowadzi bezpośrednio do muda)(M. Imai 2006, s. 126)
  • nadmierna biurokracja obciążająca pracowników, przejawiająca się na przykład zbyt dużą liczbą raportów lub skomplikowane, rozbudowane systemy raportowania
  • za duża ilość zebrań, czy konferencji
  • prewencyjne e-maile, mające na celu uniknięcie konsekwencji służbowych lub prawnych

Przejawy i efekty wystąpienia Muri

  • duża rotacja pracowników,
  • przeciążenia pracowników skutkujące zwolnieniami chorobowymi,
  • przestoje w procesie wykonywania pracy (włączając w to nawet nie planowane zatrzymanie linii produkcyjnej),
  • nie właściwe decyzje (podjęcie trafnej decyzji jest niezwykle trudne w warunkach przeciążenia organizmu pracownika)

Sposoby walki z Muri prezentowane w koncepcji zarządzania Lean

W dzisiejszym turbulentnym środowisku biznesowym, dążącym do maksymalizacji efektów przy jednoczesnej minimalizacji nakładów zachodzi bardzo duże prawdopodobieństwo przeciążania pracowników. Przeciążenie natomiast powoduje stres. Pomimo faktu, iż stres z biologicznego punktu widzenia jest czynnikiem mobilizującym organizm, to w dłuższym czasie powtarzający się czynnik stresowy doprowadzi do przemęczenia. Oczywistym jest to, że przemęczeni ludzie są bardziej narażeni na popełnianie błędów. Z perspektywy lean management nie można doprowadzić do takiego stanu rzeczy. Zadaniem dobrego managera jest więc likwidacja ‘’Muri’’. Natalie J. Sayer oraz Buruce Williams proponują w tym celu staranną weryfikację założeń i metod wykonywania zadań, aby uzyskać pewność, iż w procesach i systemach nie nagromadziła się zbyt duża ilość ‘’Muri’’.

Eliminacja Muri w praktyce

Najprostszym sposobem walki z ‘’Muri’’ jest baczna obserwacja. Jedno z najczęściej występujących przeciążeń dotyczy czynnika ludzkiego. Jeśli zanotowane zostanie, iż operator maszyny, czy linii produkcyjnej wykazuje objawy przemęczenia (na przykład poci się obficie) powinno to być znakiem ostrzegawczym, aby skierować go na inne stanowisko.

W przypadku maszyn zalecana jest analogiczna obserwacja. Podstawową czynnością kontrolną, jaką można przeprowadzić jest weryfikacja słuchowa pracy maszyn. Nietypowe, nieregularne odgłosy pracy maszyn oznaczają, iż są one zbytnio obciążone pracą.

Aby usprawnić procesy produkcyjne w gemba, czyli w miejscu pracy, warto zastosować się do standardów produkcyjnych Toyoty. Obecnie wiele procesów produkcyjnych opiera się właśnie na Toyota Production System (TPS) i z bardzo dużą efektywnością eliminuje się w owych systemach przejawy 3M.

W rozbudowanych systemach produkcyjnych aby wykryć Muri konieczne mogą się okazać dogłębne analizy procesów i pracy. Zalicza się do nich między innymi:

(H. Rabakavi 2013, s. 1459-1456)

Muri w odniesieniu do Muda

Jeśli chodzi o kolejność w jakiej należy się zająć eliminacją 3M, to zaleca się na samym początku rozpocząć walkę z ‘’Muda’’, jako że jego identyfikacja nie stanowi problemu - najczęściej wystarczy zaprzestać wykonywania pewnych dotychczasowych czynności, które stanowiły marnotrawstwo. Po likwidacji ‘’Muda’’ należy przystąpić do poszukiwania ‘’Muri’’.(M. Imai 2006, s. 126)


Muriartykuły polecane
Teoria ograniczeńHumanizacja pracyJidokaMetoda teratologicznaUtrzymanie ruchuMudaGenjitsuTechnologiaCechy stanowiska pracy

Bibliografia

  • Dudek M. (2016), Szczupłe systemy wytwarzania, Difin, Warszawa
  • Imai M. (2006), Gemba Kaizen Zdroworozsądkowe, niskokosztowe podejście do zarządzania, Kaizen Institute Polska, Mt Biznes Sp. z. o. o., Warszawa
  • Nesterak J. (2015), Controlling zarządczy. Projektowanie i wdrażanie, Wolters Kluwer, Warszawa
  • Rabakavi H., Ramakrishna H., Baligar S. (2013), Thorough Elimination Of Muri, Mura And Muda To Achieve Customer Satisfaction, International Journal of Innovative Reaserch & Development, 2(5)
  • Sayer N., Williams B. (2015), Lean dla bystrzaków, Helion, Gliwice

Autor: Katarzyna Nowak