Model 7s: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 16: Linia 16:




'''Model 7S (Model McKinsey)'''– model zarządzania opracowany przez firmę consultingową McKinsey. Autorami modelu są Waterman i Peters.
'''[[Model]] 7S (Model McKinsey)'''– model zarządzania opracowany przez firmę consultingową McKinsey. Autorami modelu są Waterman i Peters.


Model wyróżniający siedem elementów, które budują schemat organizacji: system, strategia, struktura, styl zarządzania, kadry, umiejętności i wspólne wartości. Trzy elementy: system, strategia, struktura stanowią elementy twarde omawianego modelu. Elementy twarde obejmują techniczne części organizacji. Natomiast elementy takie jak: styl zarządzania, kadry, umiejętności tworzą miękki fragment modelu. Elementy miękkie prezentują społeczność organizacyjną. Wspólne wartości zajmują miejsce pomiędzy elementami twardymi i miękkimi. Model jednak uległ rozbudowie, poprzez zmiany zaproponowane przez R. Pascale oraz A. Athos, jako zastąpienie elementu wspólnych wartości na cele nadrzędne. Model 7S nie jest receptą na zbudowanie idealnej strategii, a lecz jest bodźcem do przemyślenia wewnętrznej działalności przedsiębiorstwa, które wpływa na przyszły jego rozwój..
Model wyróżniający siedem elementów, które budują schemat organizacji: [[system]], [[strategia]], struktura, [[styl zarządzania]], [[kadry]], [[umiejętności]] i wspólne wartości. Trzy elementy: system, strategia, struktura stanowią elementy twarde omawianego modelu. Elementy twarde obejmują techniczne części organizacji. Natomiast elementy takie jak: styl zarządzania, kadry, umiejętności tworzą miękki fragment modelu. Elementy miękkie prezentują społeczność organizacyjną. Wspólne wartości zajmują miejsce pomiędzy elementami twardymi i miękkimi. Model jednak uległ rozbudowie, poprzez zmiany zaproponowane przez R. Pascale oraz A. Athos, jako zastąpienie elementu wspólnych wartości na [[cele]] nadrzędne. Model 7S nie jest receptą na zbudowanie idealnej strategii, a lecz jest bodźcem do przemyślenia wewnętrznej działalności przedsiębiorstwa, które wpływa na przyszły jego [[rozwój]]..


==Struktura modelu==
==Struktura modelu==
Elementy tworzące schemat organizacji:
Elementy tworzące schemat organizacji:
*'''System''' (systems) jest elementem obejmującym wszystkie formalne oraz nie formalne procedury, pozwalające prawidłowemu funkcjonowanie przedsiębiorstwa np. procedury księgowe,
*'''System''' (systems) jest elementem obejmującym wszystkie formalne oraz nie formalne procedury, pozwalające prawidłowemu funkcjonowanie przedsiębiorstwa np. procedury księgowe,
*'''Strategia''' (strategy) jaką kieruje się organizacja. Obejmuje plany oraz działania organizacji lub prognozowanie zmian zachodzących w środowisku zewnętrznym. Jest sposobem, według którego firma dąży do ulepszenia pozycji na rynku wobec konkurencji np. osiąganie planowanych progów sprzedaży, zachowanie wysokiej jakości produktów z punktu widzenia klienta, niskie koszty dostaw oraz produkcji,
*'''Strategia''' (strategy) jaką kieruje się [[organizacja]]. Obejmuje plany oraz działania organizacji lub [[prognozowanie]] zmian zachodzących w środowisku zewnętrznym. Jest sposobem, według którego [[firma]] dąży do ulepszenia pozycji na rynku wobec konkurencji np. osiąganie planowanych progów sprzedaży, zachowanie wysokiej jakości produktów z punktu widzenia klienta, niskie [[koszty]] dostaw oraz produkcji,


<google>text</google>
<google>text</google>
Linia 30: Linia 30:
*'''Struktura''' (structure) formalna zależność pomiędzy częściami z których składa się organizacja. Polega na modernizacji przedsiębiorstwa, dotyczy sposobów przekształcenia poziomów biznesu, oddziałów i wydziałów w stosunku do siebie. Odpowiada za koordynację oraz rozkład zadań występujących w organizacji,
*'''Struktura''' (structure) formalna zależność pomiędzy częściami z których składa się organizacja. Polega na modernizacji przedsiębiorstwa, dotyczy sposobów przekształcenia poziomów biznesu, oddziałów i wydziałów w stosunku do siebie. Odpowiada za koordynację oraz rozkład zadań występujących w organizacji,
*'''Styl zarządzania''' (style) odnosi się do stylów zarządzania oraz przyjętych działań podejmowanych przez naczelnych kierowników, jest to sposób postępowania członków organizacji we wzajemnych kontaktach,
*'''Styl zarządzania''' (style) odnosi się do stylów zarządzania oraz przyjętych działań podejmowanych przez naczelnych kierowników, jest to sposób postępowania członków organizacji we wzajemnych kontaktach,
*'''Kadry''' (staff) zasób organizacji, obejmuje procesy rozwoju oraz socjalizacji, modelujące pracowników jako efektywnych wykonawców w organizacji. Obejmują stawiane wymagania oraz specjalności zatrudnionych pracowników, np. system oceny pracowników, szkolenia, sposób zachowania, motywacja,
*'''Kadry''' (staff) [[zasób]] organizacji, obejmuje procesy rozwoju oraz socjalizacji, modelujące pracowników jako efektywnych wykonawców w organizacji. Obejmują stawiane wymagania oraz specjalności zatrudnionych pracowników, np. system oceny pracowników, szkolenia, sposób zachowania, [[motywacja]],
*'''Umiejętności''' (skills) stanowią istotne cechy, które wspierają pozostałe elementy organizacji. Można do nich zaliczyć kompetencje pracowników oraz organizacji, mocne strony przedsiębiorstwa. Dotyczą również możliwości samej organizacji, a także poziom umiejętności prezentowany przez członków organizacji,  
*'''Umiejętności''' (skills) stanowią istotne cechy, które wspierają pozostałe elementy organizacji. Można do nich zaliczyć [[kompetencje]] pracowników oraz organizacji, [[mocne strony]] przedsiębiorstwa. Dotyczą również możliwości samej organizacji, a także poziom umiejętności prezentowany przez członków organizacji,  
*'''Wspólne wartości''' (shared values) zasady postępowania oraz filozofia powszechnie znana w organizacji, którą kierują się wszyscy pracownicy.
*'''Wspólne wartości''' (shared values) zasady postępowania oraz filozofia powszechnie znana w organizacji, którą kierują się wszyscy pracownicy.


Linia 40: Linia 40:
* Moisseiva M.K., Zabelin P.V.(1997) ''Podstawy zarządzania strategicznego''
* Moisseiva M.K., Zabelin P.V.(1997) ''Podstawy zarządzania strategicznego''
* Rasiel E.M. (2004) ''Umysł McKinsey'', Wydawnictwo K.E.Lieber, Warszawa
* Rasiel E.M. (2004) ''Umysł McKinsey'', Wydawnictwo K.E.Lieber, Warszawa
*Ścigała M., Tworek K., Martan J. (2014) ''Technologie informacyjne determinantą innowacyjności-aktualny model organizacji'' "Organizacja i zarządzanie” z.68, nr kol.1905
*Ścigała M., Tworek K., Martan J. (2014) ''Technologie informacyjne determinantą innowacyjności-aktualny [[model organizacji]]'' "Organizacja i zarządzanie” z.68, nr kol.1905


[[Kategoria:Zarządzanie strategiczne]]
[[Kategoria:Zarządzanie strategiczne]]

Wersja z 21:30, 20 maj 2020

Model 7s
Polecane artykuły


Model 7S (Model McKinsey)– model zarządzania opracowany przez firmę consultingową McKinsey. Autorami modelu są Waterman i Peters.

Model wyróżniający siedem elementów, które budują schemat organizacji: system, strategia, struktura, styl zarządzania, kadry, umiejętności i wspólne wartości. Trzy elementy: system, strategia, struktura stanowią elementy twarde omawianego modelu. Elementy twarde obejmują techniczne części organizacji. Natomiast elementy takie jak: styl zarządzania, kadry, umiejętności tworzą miękki fragment modelu. Elementy miękkie prezentują społeczność organizacyjną. Wspólne wartości zajmują miejsce pomiędzy elementami twardymi i miękkimi. Model jednak uległ rozbudowie, poprzez zmiany zaproponowane przez R. Pascale oraz A. Athos, jako zastąpienie elementu wspólnych wartości na cele nadrzędne. Model 7S nie jest receptą na zbudowanie idealnej strategii, a lecz jest bodźcem do przemyślenia wewnętrznej działalności przedsiębiorstwa, które wpływa na przyszły jego rozwój..

Struktura modelu

Elementy tworzące schemat organizacji:

  • System (systems) jest elementem obejmującym wszystkie formalne oraz nie formalne procedury, pozwalające prawidłowemu funkcjonowanie przedsiębiorstwa np. procedury księgowe,
  • Strategia (strategy) jaką kieruje się organizacja. Obejmuje plany oraz działania organizacji lub prognozowanie zmian zachodzących w środowisku zewnętrznym. Jest sposobem, według którego firma dąży do ulepszenia pozycji na rynku wobec konkurencji np. osiąganie planowanych progów sprzedaży, zachowanie wysokiej jakości produktów z punktu widzenia klienta, niskie koszty dostaw oraz produkcji,
Model 7s
  • Struktura (structure) formalna zależność pomiędzy częściami z których składa się organizacja. Polega na modernizacji przedsiębiorstwa, dotyczy sposobów przekształcenia poziomów biznesu, oddziałów i wydziałów w stosunku do siebie. Odpowiada za koordynację oraz rozkład zadań występujących w organizacji,
  • Styl zarządzania (style) odnosi się do stylów zarządzania oraz przyjętych działań podejmowanych przez naczelnych kierowników, jest to sposób postępowania członków organizacji we wzajemnych kontaktach,
  • Kadry (staff) zasób organizacji, obejmuje procesy rozwoju oraz socjalizacji, modelujące pracowników jako efektywnych wykonawców w organizacji. Obejmują stawiane wymagania oraz specjalności zatrudnionych pracowników, np. system oceny pracowników, szkolenia, sposób zachowania, motywacja,
  • Umiejętności (skills) stanowią istotne cechy, które wspierają pozostałe elementy organizacji. Można do nich zaliczyć kompetencje pracowników oraz organizacji, mocne strony przedsiębiorstwa. Dotyczą również możliwości samej organizacji, a także poziom umiejętności prezentowany przez członków organizacji,
  • Wspólne wartości (shared values) zasady postępowania oraz filozofia powszechnie znana w organizacji, którą kierują się wszyscy pracownicy.

Bibliografia

Autor: Anatol Jacuk, Julia Kolasa