Gospodarowanie zasobami: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
(LinkTitles.)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 11 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
'''Gospodarowanie zasobami''' - [[proces]] polegający na alokacji dyspozycyjnych [[Zasób|zasobów]] między różnorakie zastosowania [''Wprowadzenie do ekonomii'', 2001, s. 50]. Inaczej [[działalność gospodarcza]] ludzi, odbywająca się ciągle, ze względu na odnawialność i [[rozwój]] ludzkich potrzeb. Ze względu na fakt, iż gospodarowanie zasobami jest działaniem ciągłym mówimy o procesach gospodarczych. Procesy te zachodzą w sferze produkcji, podziału, wymiany i [[Konsumpcja|konsumpcji]] dóbr [''Podstawy ekonomii'', 2005, s. 7].
|list1=
<ul>
<li>[[Zarządzanie zasobami ludzkimi]]</li>
<li>[[Czynniki produkcji w gospodarce turystycznej]]</li>
<li>[[Strategia personalna - rodzaje]]</li>
<li>[[Przedsiębiorczość]]</li>
<li>[[Kapitał ludzki]]</li>
<li>[[Profesjonalizm]]</li>
<li>[[Kooperacja]]</li>
<li>[[Jakość pracy]]</li>
<li>[[Czynniki wpływające na zarządzanie kadrami]]</li>
</ul>
}}


 
==TL;DR==
 
Gospodarowanie zasobami to proces alokacji dostępnych zasobów między różne zastosowania. W tym procesie wykorzystuje się zasoby ludzkie, naturalne i wynikające z wcześniejszej działalności człowieka. Podstawą gospodarowania kapitałem ludzkim jest zarządzanie zasobami ludzkimi. Kapitał ludzki odnosi się do wiedzy, umiejętności i zdolności człowieka, które są nieodłączne od niego i służą osiągnięciu celów organizacji. W przedsiębiorstwach podejmuje się działania mające na celu rozwój kapitału ludzkiego na poziomie organizacji, zespołów pracowniczych i poszczególnych pracowników. Służą temu m.in. szkolenia, strukturyzacja pracy, realokacja pracowników, ochrona zdrowia i promocja karier zawodowych.
'''Gospodarowanie zasobami''' - [[proces]] polegający na alokacji dyspozycyjnych [[Zasób|zasobów]] między różnorakie zastosowania [''Wprowadzenie do ekonomii'', 2001, s. 50]. Inaczej [[działalność gospodarcza]] ludzi, odbywająca się ciągle, ze względu na odnawialność i [[rozwój]] ludzkich potrzeb. Ze względu na fakt, iż gospodarowanie zasobami jest działaniem ciągłym mówimy o procesach gospodarczych. Procesy te zachodzą w sferze produkcji, podziału, wymiany i [[Konsumpcja|konsumpcji]] dóbr [''Podstawy ekonomii'', 2005, s. 7].  


==Opis==
==Opis==
Linia 25: Linia 11:
* [[zasoby naturalne]] - np. ziemia ze znajdującymi się w niej bogactwami, woda, powietrze
* [[zasoby naturalne]] - np. ziemia ze znajdującymi się w niej bogactwami, woda, powietrze
* zasoby będące wynikiem wcześniejszej działalności człowieka - np. narzędzia, maszyny, budynki, środki finansowe [''Podstawy ekonomii'', 2005, s. 3].
* zasoby będące wynikiem wcześniejszej działalności człowieka - np. narzędzia, maszyny, budynki, środki finansowe [''Podstawy ekonomii'', 2005, s. 3].
Podmiotem gospodarowania zasobami, nazywanym [[Podmiot gospodarczy|podmiotem gospodarczym]], niezależnie od skali działalności (indywidualnej, krajowej, globalnej) jest zawsze człowiek, który w swych działaniach gospodarczych dokonuje [[Alokacja zasobów|alokacji]], kierując się zawsze określonymi przesłankami. Z reguły przesłanki te mają charakter ekonomiczny jednak w obliczu współczesnych wyzwań rozwojowych coraz mocniej akcentuje się pozaekonomiczne kryteria wyboru (społeczne, etyczne, itp.). Fakt ten komplikuje problem zdefiniowania racjonalności gospodarczej [''Wprowadzenie do ekonomii'', 2001, s. 50].


<google>ban728t</google>
<google>n</google>
Podmiotem gospodarowania zasobami, nazywanym [[Podmiot gospodarczy|podmiotem gospodarczym]], niezależnie od skali działalności (indywidualnej, krajowej, globalnej) jest zawsze człowiek, który w swych działaniach gospodarczych dokonuje [[Alokacja zasobów|alokacji]], kierując się zawsze określonymi przesłankami. Z reguły przesłanki te mają charakter ekonomiczny jednak w obliczu współczesnych wyzwań rozwojowych coraz mocniej akcentuje się pozaekonomiczne kryteria wyboru (społeczne, etyczne, itp.). Fakt ten komplikuje problem zdefiniowania racjonalności gospodarczej [''Wprowadzenie do ekonomii'', 2001, s. 50].


==Gospodarowanie kapitałem ludzkim==
==Gospodarowanie kapitałem ludzkim==
B. Buchelt, I. Kubica, G. Łukasiewicz, J. Purgał-Popiela zwracają uwagę, iż podstawę gospodarowania kapitałem ludzkim powinno szukać się bezpośrednio w [[zarządzanie zasobami ludzkimi|zarządzaniu zasobami ludzkimi]]. Według M. Armstronga "Traktowanie ludzi jako kapitału, w który można inwestować (…) aby zwiększyć ich zainteresowanie organizacją (…), rozwijanie kwalifikacji pracowników w zależności od potrzeb organizacji." (Buchelt B. i in. 2014, s. 9)  
B. Buchelt, I. Kubica, G. Łukasiewicz, J. Purgał-Popiela zwracają uwagę, iż podstawę gospodarowania kapitałem ludzkim powinno szukać się bezpośrednio w [[zarządzanie zasobami ludzkimi|zarządzaniu zasobami ludzkimi]]. Według M. Armstronga "Traktowanie ludzi jako kapitału, w który można inwestować (…) aby zwiększyć ich zainteresowanie organizacją (…), rozwijanie kwalifikacji pracowników w zależności od potrzeb organizacji". (Buchelt B. i in. 2014, s. 9)


Zgodnie z ekonomicznym ujęciem kapitału ludzkiego "takie atrybuty człowieka jak [[wiedza]], [[umiejętności]] i [[zdolności]] są wyjątkowym rodzajem dobra kapitałowego właśnie z uwagi na ich nieodłączność od "nosiciela" i konieczność połączenia z innym czynnikiem produkcji, jakim jest praca”. Jednak [[kapitał]] ludzki dotyczy wyłącznie pracy o charakterze ekstrawersyjnym, czyli takiej która służy osiągnięciu innemu celowi. Zatem "kapitał ludzki odnosi się do potencjału właściwości człowieka, który zostaje urzeczywistniony w akcie jego działania." (Buchelt B. i in. 2014, s. 11)
Zgodnie z ekonomicznym ujęciem kapitału ludzkiego "takie atrybuty człowieka jak [[wiedza]], [[umiejętności]] i [[zdolności]] są wyjątkowym rodzajem dobra kapitałowego właśnie z uwagi na ich nieodłączność od "nosiciela" i konieczność połączenia z innym czynnikiem produkcji, jakim jest praca". Jednak [[kapitał]] ludzki dotyczy wyłącznie pracy o charakterze ekstrawersyjnym, czyli takiej która służy osiągnięciu innemu celowi. Zatem "kapitał ludzki odnosi się do potencjału właściwości człowieka, który zostaje urzeczywistniony w akcie jego działania". (Buchelt B. i in. 2014, s. 11)


Uwzględniając [[wartość]] i unikatowość kapitału ludzkiego organizacji wyróżnia się następujące podejścia w zakresie jego tworzenia:
Uwzględniając [[wartość]] i unikatowość kapitału ludzkiego organizacji wyróżnia się następujące podejścia w zakresie jego tworzenia:
Linia 38: Linia 24:
* model pozyskiwania kapitału ludzkiego z zewnętrznego rynku pracy poprzez werbunek osób 0o pożądanych kompetencjach (zdobytych przez nie u innych pracodawców, przez [[kształcenie]] itp.),
* model pozyskiwania kapitału ludzkiego z zewnętrznego rynku pracy poprzez werbunek osób 0o pożądanych kompetencjach (zdobytych przez nie u innych pracodawców, przez [[kształcenie]] itp.),
* model kontraktowania kapitału ludzkiego, który zakłada wykorzystywanie kompetencji i wiedzy własnych pracowników i kontrahentów, których [[kompetencje]] służą osiąganiu celów organizacyjnych na warunkach określonych w kontrakcie,
* model kontraktowania kapitału ludzkiego, który zakłada wykorzystywanie kompetencji i wiedzy własnych pracowników i kontrahentów, których [[kompetencje]] służą osiąganiu celów organizacyjnych na warunkach określonych w kontrakcie,
* model kreowania aliansów w obszarze kapitału ludzkiego oparty na wykorzystaniu synergicznego efektu z wspólnego (czasowego) kapitału ludzkiego. (Buchelt B. i in. 2014, s. 15-16)
* model kreowania aliansów w obszarze kapitału ludzkiego oparty na wykorzystaniu synergicznego efektu z wspólnego (czasowego) kapitału ludzkiego (Buchelt B. i in. 2014, s. 15-16)


Obecnie w przedsiębiorstwach można zaobserwować ciągłe działania związane z rozwojem kapitału ludzkiego. Mają one '''charakter strategiczny''', ponieważ podwyższają przyszłą [[jakość]] pracowników. "Określa się nim [[zespół]] działań w zakresie wzbogacenia wiedzy, rozwijania zdolności i umiejętności, kształtowania motywacji oraz kondycji fizycznej i psychicznej pracowników, które powinny prowadzić do '''wzrostu''' ich indywidualnego kapitału ludzkiego oraz wartości kapitału ludzkiego organizacji."
Obecnie w przedsiębiorstwach można zaobserwować ciągłe działania związane z rozwojem kapitału ludzkiego. Mają one '''charakter strategiczny''', ponieważ podwyższają przyszłą [[jakość]] pracowników. "Określa się nim [[zespół]] działań w zakresie wzbogacenia wiedzy, rozwijania zdolności i umiejętności, kształtowania motywacji oraz kondycji fizycznej i psychicznej pracowników, które powinny prowadzić do '''wzrostu''' ich indywidualnego kapitału ludzkiego oraz wartości kapitału ludzkiego organizacji".


Biorąc pod uwagę rozwój kapitału ludzkiego rozpatruje się go na trzech poziomach:
Biorąc pod uwagę rozwój kapitału ludzkiego rozpatruje się go na trzech poziomach:
* [[organizacja]]  
* [[organizacja]]
* zespoły pracownicze  
* zespoły pracownicze
* poszczególni pracownicy  
* poszczególni pracownicy


Natomiast do realizacji powyższych poziomów służą następujące instrumenty:
Natomiast do realizacji powyższych poziomów służą następujące instrumenty:
* szkolenia pracownicze  
* szkolenia pracownicze
* strukturyzacja pracy
* strukturyzacja pracy
* realokacja pracowników  
* realokacja pracowników
* ochrona i [[promocja]] zdrowia
* ochrona i [[promocja]] zdrowia
* kształtowanie karier zawodowych (Buchelt B. i in. 2014, s. 19)
* kształtowanie karier zawodowych (Buchelt B. i in. 2014, s. 19)
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Zarządzanie zasobami ludzkimi]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Czynniki produkcji w gospodarce turystycznej]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Strategia personalna - rodzaje]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Przedsiębiorczość]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Kapitał ludzki]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Profesjonalizm]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Kooperacja]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Jakość pracy]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Czynniki wpływające na zarządzanie kadrami]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Borys T. (2013). ''[http://agro.icm.edu.pl/agro/element/bwmeta1.element.agro-43fa529b-d22d-4860-816e-17ba6c3a032a/c/01_borys_tadeusz.pdf Nowe kierunki ekonomi środowiska i zasobów naturalnych w aspekcie nowej perspektywy finansowej unii europejskiej]'', "[[Ekonomia]] i środowisko", nr 1(44)
<noautolinks>
* Borys T. (2013), ''[https://agro.icm.edu.pl/agro/element/bwmeta1.element.agro-43fa529b-d22d-4860-816e-17ba6c3a032a/c/01_borys_tadeusz.pdf Nowe kierunki ekonomi środowiska i zasobów naturalnych w aspekcie nowej perspektywy finansowej unii europejskiej]'', Ekonomia i środowisko, nr 1(44)
* Buchelt B., Kubica I., Łukasiewicz G., Prugał-Popiela J. (2014), ''Gospodarowanie kapitałem ludzkim'', Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków
* Buchelt B., Kubica I., Łukasiewicz G., Prugał-Popiela J. (2014), ''Gospodarowanie kapitałem ludzkim'', Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków
* Czerniachowicz B. (2013).''[http://www.wneiz.pl/nauka_wneiz/sip/sip34-2013/SiP-34-t1-53.pdf Nowoczesne koncepcje zarządzania kapitałem ludzkim]'', "Studia i prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania", nr 34
* Czerniachowicz B. (2013), ''[http://www.wneiz.pl/nauka_wneiz/sip/sip34-2013/SiP-34-t1-53.pdf Nowoczesne koncepcje zarządzania kapitałem ludzkim]'', Studia i prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania, nr 34
* Dach Z. (red.)(2001). ''Wprowadzenie do ekonomii'', Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków
* Dach Z. (red.) (2001), ''Wprowadzenie do ekonomii'', Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków
* Milewski R. (red.)(2005). ''Podstawy ekonomii'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* Milewski R., Kwiatkowski E. (red.) (2016), ''Podstawy ekonomii'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* Szopik-Depczyńska K., Korzeniewicz W. (2011). ''[http://go4busines.wneiz.pl/nauka_wneiz/sip/sip24-2011/SiP-24-12.pdf Kapitał ludzki w modelu wartości przedsiębiorstwa]'', "Studia i prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania", nr 24
* Szopik-Depczyńska K., Korzeniewicz W. (2011), ''[http://www.wneiz.univ.szczecin.pl/nauka_wneiz/sip/sip24-2011/SiP-24-12.pdf Kapitał ludzki w modelu wartości przedsiębiorstwa]'', Studia i prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania, nr 24
</noautolinks>
{{a|Łukasz Ogonowski, Katarzyna Rzepka}}
{{a|Łukasz Ogonowski, Katarzyna Rzepka}}
[[Kategoria:Mikroekonomia]]
[[Kategoria:Zarządzanie zasobami ludzkimi]]
 
{{#metamaster:description|Gospodarowanie zasobami to proces alokacji zasobów między różne zastosowania. Działalność gospodarcza dostosowująca się do potrzeb.}}

Aktualna wersja na dzień 00:47, 12 sty 2024

Gospodarowanie zasobami - proces polegający na alokacji dyspozycyjnych zasobów między różnorakie zastosowania [Wprowadzenie do ekonomii, 2001, s. 50]. Inaczej działalność gospodarcza ludzi, odbywająca się ciągle, ze względu na odnawialność i rozwój ludzkich potrzeb. Ze względu na fakt, iż gospodarowanie zasobami jest działaniem ciągłym mówimy o procesach gospodarczych. Procesy te zachodzą w sferze produkcji, podziału, wymiany i konsumpcji dóbr [Podstawy ekonomii, 2005, s. 7].

TL;DR

Gospodarowanie zasobami to proces alokacji dostępnych zasobów między różne zastosowania. W tym procesie wykorzystuje się zasoby ludzkie, naturalne i wynikające z wcześniejszej działalności człowieka. Podstawą gospodarowania kapitałem ludzkim jest zarządzanie zasobami ludzkimi. Kapitał ludzki odnosi się do wiedzy, umiejętności i zdolności człowieka, które są nieodłączne od niego i służą osiągnięciu celów organizacji. W przedsiębiorstwach podejmuje się działania mające na celu rozwój kapitału ludzkiego na poziomie organizacji, zespołów pracowniczych i poszczególnych pracowników. Służą temu m.in. szkolenia, strukturyzacja pracy, realokacja pracowników, ochrona zdrowia i promocja karier zawodowych.

Opis

Gospodarowanie zasobami jest działalnością człowieka polegającą na zaspokajaniu nieograniczonych potrzeb przy użyciu ograniczonych zasobów. Racjonalne gospodarowanie zasobami jest podstawowym założeniem ekonomii w skali mikro. Rzadkość zasobów jest bezpośrednią przyczyną, dla której podmioty gospodarcze muszą zachowywać się racjonalnie, aby w możliwie najwyższym stopniu realizować swoje cele.

W procesach gospodarowania wykorzystywane są różnego rodzaju zasoby. Obejmują one:

  • zasoby ludzkie - ludzie z ich wiedzą i praktycznymi umiejętnościami
  • zasoby naturalne - np. ziemia ze znajdującymi się w niej bogactwami, woda, powietrze
  • zasoby będące wynikiem wcześniejszej działalności człowieka - np. narzędzia, maszyny, budynki, środki finansowe [Podstawy ekonomii, 2005, s. 3].

Podmiotem gospodarowania zasobami, nazywanym podmiotem gospodarczym, niezależnie od skali działalności (indywidualnej, krajowej, globalnej) jest zawsze człowiek, który w swych działaniach gospodarczych dokonuje alokacji, kierując się zawsze określonymi przesłankami. Z reguły przesłanki te mają charakter ekonomiczny jednak w obliczu współczesnych wyzwań rozwojowych coraz mocniej akcentuje się pozaekonomiczne kryteria wyboru (społeczne, etyczne, itp.). Fakt ten komplikuje problem zdefiniowania racjonalności gospodarczej [Wprowadzenie do ekonomii, 2001, s. 50].

Gospodarowanie kapitałem ludzkim

B. Buchelt, I. Kubica, G. Łukasiewicz, J. Purgał-Popiela zwracają uwagę, iż podstawę gospodarowania kapitałem ludzkim powinno szukać się bezpośrednio w zarządzaniu zasobami ludzkimi. Według M. Armstronga "Traktowanie ludzi jako kapitału, w który można inwestować (…) aby zwiększyć ich zainteresowanie organizacją (…), rozwijanie kwalifikacji pracowników w zależności od potrzeb organizacji". (Buchelt B. i in. 2014, s. 9)

Zgodnie z ekonomicznym ujęciem kapitału ludzkiego "takie atrybuty człowieka jak wiedza, umiejętności i zdolności są wyjątkowym rodzajem dobra kapitałowego właśnie z uwagi na ich nieodłączność od "nosiciela" i konieczność połączenia z innym czynnikiem produkcji, jakim jest praca". Jednak kapitał ludzki dotyczy wyłącznie pracy o charakterze ekstrawersyjnym, czyli takiej która służy osiągnięciu innemu celowi. Zatem "kapitał ludzki odnosi się do potencjału właściwości człowieka, który zostaje urzeczywistniony w akcie jego działania". (Buchelt B. i in. 2014, s. 11)

Uwzględniając wartość i unikatowość kapitału ludzkiego organizacji wyróżnia się następujące podejścia w zakresie jego tworzenia:

  • Model rozwoju kapitału ludzkiego, który cechuje inwestowanie w rozwijanie unikalnych kompetencji pracowników, budowanie ich zaangażowania oraz retencję,
  • model pozyskiwania kapitału ludzkiego z zewnętrznego rynku pracy poprzez werbunek osób 0o pożądanych kompetencjach (zdobytych przez nie u innych pracodawców, przez kształcenie itp.),
  • model kontraktowania kapitału ludzkiego, który zakłada wykorzystywanie kompetencji i wiedzy własnych pracowników i kontrahentów, których kompetencje służą osiąganiu celów organizacyjnych na warunkach określonych w kontrakcie,
  • model kreowania aliansów w obszarze kapitału ludzkiego oparty na wykorzystaniu synergicznego efektu z wspólnego (czasowego) kapitału ludzkiego (Buchelt B. i in. 2014, s. 15-16)

Obecnie w przedsiębiorstwach można zaobserwować ciągłe działania związane z rozwojem kapitału ludzkiego. Mają one charakter strategiczny, ponieważ podwyższają przyszłą jakość pracowników. "Określa się nim zespół działań w zakresie wzbogacenia wiedzy, rozwijania zdolności i umiejętności, kształtowania motywacji oraz kondycji fizycznej i psychicznej pracowników, które powinny prowadzić do wzrostu ich indywidualnego kapitału ludzkiego oraz wartości kapitału ludzkiego organizacji".

Biorąc pod uwagę rozwój kapitału ludzkiego rozpatruje się go na trzech poziomach:

  • organizacja
  • zespoły pracownicze
  • poszczególni pracownicy

Natomiast do realizacji powyższych poziomów służą następujące instrumenty:

  • szkolenia pracownicze
  • strukturyzacja pracy
  • realokacja pracowników
  • ochrona i promocja zdrowia
  • kształtowanie karier zawodowych (Buchelt B. i in. 2014, s. 19)


Gospodarowanie zasobamiartykuły polecane
Zarządzanie zasobami ludzkimiCzynniki produkcji w gospodarce turystycznejStrategia personalna - rodzajePrzedsiębiorczośćKapitał ludzkiProfesjonalizmKooperacjaJakość pracyCzynniki wpływające na zarządzanie kadrami

Bibliografia

Autor: Łukasz Ogonowski, Katarzyna Rzepka