Fazy projektu wg PRINCE2: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Dodanie MetaData Description)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 9 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
|list1=
<ul>
<li>[[Procesy kontroli wg PMBOK]]</li>
<li>[[Zarządzanie kosztami wg PMBOK]]</li>
<li>[[Procesy w projekcie]]</li>
<li>[[Inicjowanie Projektu]]</li>
<li>[[Plan zarządzania projektem]]</li>
<li>[[Plany wg PRINCE2]]</li>
<li>[[Postęp wg PRINCE2]]</li>
<li>[[Organizacja wg PRINCE2]]</li>
<li>[[Zakres projektu]]</li>
</ul>
}}
[[Metodyka]] [[PRINCE2]] zakłada, że [[zarządzanie]] projektem odbywa się za pomocą siedmiu procesów, które osadzone są w każdej z faz projektu. Dzięki tym procesom [[projekt]] jest przeprowadzany od kontrolowanego startu do kontrolowanego zamknięcia poprzez następujące fazy:
[[Metodyka]] [[PRINCE2]] zakłada, że [[zarządzanie]] projektem odbywa się za pomocą siedmiu procesów, które osadzone są w każdej z faz projektu. Dzięki tym procesom [[projekt]] jest przeprowadzany od kontrolowanego startu do kontrolowanego zamknięcia poprzez następujące fazy:
# '''Przygotowanie projektu''' jest to przedprojektowa faza, w której zawarte jest zlecenie podstawowych założeń projektowych oraz ich przygotowanie. Działania w tej fazie w metodyce PRINCE2 opisane są procesami przygotowania projektu (PP). Nadrzędnym celem fazy przygotowania projektu jest analiza uzasadnienia biznesowego projektu i pozyskanie niezbędnych informacji do podjęcia decyzji, czy realizacja projektu jest opłacalna.  
# '''Przygotowanie projektu''' - jest to przedprojektowa faza, w której zawarte jest zlecenie podstawowych założeń projektowych oraz ich przygotowanie. Działania w tej fazie w metodyce PRINCE2 opisane są procesami przygotowania projektu (PP). Nadrzędnym celem fazy przygotowania projektu jest analiza uzasadnienia biznesowego projektu i pozyskanie niezbędnych informacji do podjęcia decyzji, czy realizacja projektu jest opłacalna.
# '''Inicjowanie projektu''' początkowa faza projektowa, w obszarze której nie są realizowane żadne prace techniczne. W tej fazie celem jest ogólne zaplanowanie projektu, co wiąże się z powstaniem Dokumentu Inicjującego Projekt, który zawierać ma między innymi: ramowy [[plan]] projektu z wyszczególnionymi etapami zarządczymi, [[plan zarządzania ryzykiem]], [[plan jakości]] oraz plan komunikacji. Działania w tej fazie projektu opisywane są przez procesy Inicjowania projektu (IP).  
# '''Inicjowanie projektu''' - początkowa faza projektowa, w obszarze której nie są realizowane żadne prace techniczne. W tej fazie celem jest ogólne zaplanowanie projektu, co wiąże się z powstaniem Dokumentu Inicjującego Projekt, który zawierać ma między innymi: ramowy [[plan]] projektu z wyszczególnionymi etapami zarządczymi, [[plan zarządzania ryzykiem]], [[plan jakości]] oraz plan komunikacji. Działania w tej fazie projektu opisywane są przez procesy Inicjowania projektu (IP).
# '''Realizacja projektu''' to faza, w której tworzone są specjalistyczne produkty projektu. Działania w tej fazie opisane są procesami Sterowania Etapem (SE), Zarządzania Dostarczaniem Produktów (ZDP), Zarządzania Końcem Etapu (ZKE)oraz Zarządzania Strategicznego Projektem (ZSP).  
# '''Realizacja projektu''' - to faza, w której tworzone są specjalistyczne produkty projektu. Działania w tej fazie opisane są procesami Sterowania Etapem (SE), Zarządzania Dostarczaniem Produktów (ZDP), Zarządzania Końcem Etapu (ZKE)oraz Zarządzania Strategicznego Projektem (ZSP).
# '''[[Zamykanie projektu]]''' jest to ostatnia faza projektu, w której działania opisane są procesem Zamykania Projektu (ZP). Następuje [[ocena]] realizacji projektu, [[planowanie]] działań poprojektowych, oraz administracyjne zamknięcie projektu.
# '''[[Zamykanie projektu]]''' - jest to ostatnia faza projektu, w której działania opisane są procesem Zamykania Projektu (ZP). Następuje [[ocena]] realizacji projektu, [[planowanie]] działań poprojektowych, oraz administracyjne zamknięcie projektu.
 
<google>t</google>


==TL;DR==
==TL;DR==
Metodyka PRINCE2 zakłada siedem procesów zarządzania projektem: Przygotowanie projektu, Inicjowanie projektu, Realizacja projektu, Zamykanie projektu oraz trzy procesy kontroli i zarządzania w trakcie projektu. Każda faza projektu ma swoje procesy i cele, które obejmują analizę biznesową, planowanie, kontrolę postępów, dostarczanie produktów i zamykanie projektu.
Metodyka PRINCE2 zakłada siedem procesów zarządzania projektem: Przygotowanie projektu, Inicjowanie projektu, Realizacja projektu, Zamykanie projektu oraz trzy procesy kontroli i zarządzania w trakcie projektu. Każda faza projektu ma swoje procesy i cele, które obejmują analizę biznesową, planowanie, kontrolę postępów, dostarczanie produktów i zamykanie projektu.


== Procesy PRINCE2 ==
==Procesy PRINCE2==
W metodologii PRINCE2 (2009) wyróżnia się siedem procesów opisujących działania potrzebne do pomyślnego zarządzania strategicznego i operacyjnego oraz dostarczenia produktów projektu. W wersji z 2005 roku obecny był także ósmy [[proces]] - Planowanie, który obecnie jest procesem podrzędnym do pozostałych 7 procesów.  
W metodologii PRINCE2 (2009) wyróżnia się siedem procesów opisujących działania potrzebne do pomyślnego zarządzania strategicznego i operacyjnego oraz dostarczenia produktów projektu. W wersji z 2005 roku obecny był także ósmy [[proces]] - Planowanie, który obecnie jest procesem podrzędnym do pozostałych 7 procesów.


[[Plik:Procesy_PRINCE2.png|400px|left|thumb|Rys. 1 Procesy PRINCE2]]
[[Plik:Procesy_PRINCE2.png|400px|left|thumb|Rys. 1 Procesy PRINCE2]]
<google>n</google>


Legenda:
Legenda:
Linia 40: Linia 23:
* ZDP - Zarządzanie Dostarczaniem Projektu
* ZDP - Zarządzanie Dostarczaniem Projektu
(*) Faza Zamykania Projektu może pokrywać się z ostatnim etapem realizacyjnym Fazy Realizacji Projektu, dlatego też mogą w niej występować procesy ZDP oraz SE.
(*) Faza Zamykania Projektu może pokrywać się z ostatnim etapem realizacyjnym Fazy Realizacji Projektu, dlatego też mogą w niej występować procesy ZDP oraz SE.
#'''Przygotowanie Projektu (PP)''' - proces ten odbywa się jeszcze przed faktycznym rozpoczęciem projektu. Poprzedza on Proces Inicjowania Projektu, a jego główne [[cele]] to: zapewnienie o zasadności realizacji projektu, zdefiniowanie zakresu projektu, wyznaczenie osób odpowiedzialnych za inicjację projektu oraz zaplanowanie zadań dotyczących inicjacji projektu.  
# '''Przygotowanie Projektu (PP)''' - proces ten odbywa się jeszcze przed faktycznym rozpoczęciem projektu. Poprzedza on Proces Inicjowania Projektu, a jego główne [[cele]] to: zapewnienie o zasadności realizacji projektu, zdefiniowanie zakresu projektu, wyznaczenie osób odpowiedzialnych za inicjację projektu oraz zaplanowanie zadań dotyczących inicjacji projektu.
#'''Zarządzanie Strategiczne Projektem (ZSP)''' - proces ten realizowany jest przez właściciela projektu, czyli Komitet Sterujący. Dzięki temu procesowi, projekt zarządzany jest na poziomie strategicznym przez wszystkie fazy cyklu życia projektu  
# '''Zarządzanie Strategiczne Projektem (ZSP)''' - proces ten realizowany jest przez właściciela projektu, czyli Komitet Sterujący. Dzięki temu procesowi, projekt zarządzany jest na poziomie strategicznym przez wszystkie fazy cyklu życia projektu
#'''Inicjowanie Projektu (IP)''' - proces ten rozpoczyna się, gdy tylko [[komitet sterujący]] wyda decyzję ze zgodą na inicjację projektu. Celem procesu jest między innymi: określenie powodów realizacji projektu, szacowanych korzyści oraz ryzyka, jak przebiegać będzie [[zarządzanie jakością]], ryzykiem oraz przepływem informacji, jak mierzone będą postępy.
# '''Inicjowanie Projektu (IP)''' - proces ten rozpoczyna się, gdy tylko [[komitet sterujący]] wyda decyzję ze zgodą na inicjację projektu. Celem procesu jest między innymi: określenie powodów realizacji projektu, szacowanych korzyści oraz ryzyka, jak przebiegać będzie [[zarządzanie jakością]], ryzykiem oraz przepływem informacji, jak mierzone będą postępy.
#'''Sterowanie Etapem (SE)''' - proces ten określa [[zadania kierownika projektu]] w zakresie organizowania bieżącego etapu zarządczego, a są to: [[autoryzacja]] rozpoczęcia prac, [[monitoring]] projektu, zbieranie raportów, ocena realizacji prac, raportowanie stanu projektu komitetowi sterującemu. Cele tego procesu to między innymi: [[kontrola]] ryzyka, zapewnienie aktualności uzasadnienia biznesowego, skupienie uwagi na produktach danego etapu oraz efektywna [[praca]] zespołu projektowego.  
# '''Sterowanie Etapem (SE)''' - proces ten określa [[zadania kierownika projektu]] w zakresie organizowania bieżącego etapu zarządczego, a są to: [[autoryzacja]] rozpoczęcia prac, [[monitoring]] projektu, zbieranie raportów, ocena realizacji prac, raportowanie stanu projektu komitetowi sterującemu. Cele tego procesu to między innymi: [[kontrola]] ryzyka, zapewnienie aktualności uzasadnienia biznesowego, skupienie uwagi na produktach danego etapu oraz efektywna [[praca]] zespołu projektowego.
#'''Zarządzanie Dostarczaniem Produktów (ZDP)''' - to proces kontroli nad opracowywaniem i dostarczaniem zaplanowanych produktów projektu. Dzięki opracowaniu formalnych wytycznych akceptowania, wykonywania i dostarczania wyników zrealizowanych zadań projektowych, umożliwiona jest [[współpraca]] pomiędzy kierownikiem projektu oraz liderami zespołów projektowych. Cele procesu to między innymi: zapewnienie, że [[kierownik]] projektu jest na bieżąco informowany o stanie realizacji zadań projektowych, zapewnienie, że produkty zgodne są z wytycznymi i mieszczą się w przyjętych granicach odchyleń oraz zapewnienie, że [[zakres]] prac do wykonania został uprzednio uzgodniony.
# '''Zarządzanie Dostarczaniem Produktów (ZDP)''' - to proces kontroli nad opracowywaniem i dostarczaniem zaplanowanych produktów projektu. Dzięki opracowaniu formalnych wytycznych akceptowania, wykonywania i dostarczania wyników zrealizowanych zadań projektowych, umożliwiona jest [[współpraca]] pomiędzy kierownikiem projektu oraz liderami zespołów projektowych. Cele procesu to między innymi: zapewnienie, że [[kierownik]] projektu jest na bieżąco informowany o stanie realizacji zadań projektowych, zapewnienie, że produkty zgodne są z wytycznymi i mieszczą się w przyjętych granicach odchyleń oraz zapewnienie, że [[zakres]] prac do wykonania został uprzednio uzgodniony.
#'''Zarządzanie Końcem Etapu (ZKE)''' - głównym celem tego procesu jest przeprowadzenie kontrolowanego rozpoczęcia oraz zakończenia wszystkich zarządczych etapów projektu. Inne cele to między innymi: przygotowanie planu kolejnego etapu zarządczego oraz dostarczenie komitetowi sterującemu informacji potrzebnych do oceny dalszej wykonalności projektu.  
# '''Zarządzanie Końcem Etapu (ZKE)''' - głównym celem tego procesu jest przeprowadzenie kontrolowanego rozpoczęcia oraz zakończenia wszystkich zarządczych etapów projektu. Inne cele to między innymi: przygotowanie planu kolejnego etapu zarządczego oraz dostarczenie komitetowi sterującemu informacji potrzebnych do oceny dalszej wykonalności projektu.
#'''Zamykanie Projektu (ZP)''' - może nastąpić na wskutek zakończenia wszystkich prac projektowych lub w wyniku podjęcia przez komitet sterujący decyzji o zakończeniu projektu. Najważniejsze jest to aby projekt został zamknięty w sposób kontrolowany, a nie porzucony przez [[zespół]] projektowy i wykonawców. Najważniejsze cele tego procesu to: uzyskanie akceptacji odbiorcy produktów projektu, zapewnienie, że [[odbiorca]] produktów projektu posiada wiedzę dotyczącą ich użytkowania, utrzymania i wspierania po zakończeniu projektu, a także przeprowadzenie oceny oraz rewizji wyników projektu względem założeń początkowych.
# '''Zamykanie Projektu (ZP)''' - może nastąpić na wskutek zakończenia wszystkich prac projektowych lub w wyniku podjęcia przez komitet sterujący decyzji o zakończeniu projektu. Najważniejsze jest to aby projekt został zamknięty w sposób kontrolowany, a nie porzucony przez [[zespół]] projektowy i wykonawców. Najważniejsze cele tego procesu to: uzyskanie akceptacji odbiorcy produktów projektu, zapewnienie, że [[odbiorca]] produktów projektu posiada wiedzę dotyczącą ich użytkowania, utrzymania i wspierania po zakończeniu projektu, a także przeprowadzenie oceny oraz rewizji wyników projektu względem założeń początkowych.
 
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Procesy kontroli wg PMBOK]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Zarządzanie kosztami wg PMBOK]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Procesy w projekcie]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Inicjowanie Projektu]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Plan zarządzania projektem]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Plany wg PRINCE2]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Postęp wg PRINCE2]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Organizacja wg PRINCE2]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Zakres projektu]]}} }}


== Bibliografia ==
==Bibliografia==
*Łabuda W. (2016). [http://zeszyty-naukowe.wwsi.edu.pl/zeszyty/zeszyt4/Wybrane_Aspekty_Planowania_W_Metodyce_PRINCE2_TM.pdf ''Wybrane aspekty planowania w metodyce PRINCE2™''], "Zeszyty Naukowe Warszawskiej Szkoły Informatyki", nr 15(16)
<noautolinks>
* Sobestiańczyk T.(2012). [http://www.zim.pcz.pl/znwz/files/ZN_ZARZADZANIE_nr_5.pdf ''Metodyka zarządzania projektami PRINCE2''], "Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej", nr 5(12)
* Łabuda W. (2010), ''[https://zeszyty-naukowe.wwsi.edu.pl/zeszyty/zeszyt4/Wybrane_Aspekty_Planowania_W_Metodyce_PRINCE2_TM.pdf Wybrane aspekty planowania w metodyce PRINCE2]'', Zeszyty Naukowe Warszawskiej Wyższej Szkoły Informatyki, nr 4
* Wodecka-Hyjek A. (2010). [http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.hdl_11089_295/c/361-375.pdf ''Metodyka Prince 2 w zarządzaniu realizacją projektów''], "Acta Universitatis Lodziensis Folia Oeconomica", nr 234
* Sobestiańczyk T. (2012), ''Metodyka zarządzania projektami PRINCE2'', Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej, nr 5(12)
* Wyrozębski P. (2011). ''Metodyka Zarządzania Projektami'', Bizzare, Warszawa  
* Wodecka-Hyjek A. (2010), ''[https://dspace.uni.lodz.pl/xmlui/bitstream/handle/11089/295/361-375.pdf Metodyka PRINCE2 w zarządzaniu realizacją projektów]'', Acta Universitatis Lodziensis Folia Oeconomica, nr 234
*Żbikowska-Semik I. (red.) (2009), ''PRINCE2 - Skuteczne Zarządzanie Projektami'', TSO
* Wyrozębski P. (2011), ''Metodyki zarządzania projektami'', Bizarre, Warszawa
* Żbikowska-Semik I. (red.) (2009), ''PRINCE2 - Skuteczne Zarządzanie Projektami'', TSO, Londyn
</noautolinks>


{{a|Krystian Kudlik}}
{{a|Krystian Kudlik}}
[[Kategoria:Zarządzanie projektami]]
[[Kategoria:Metodyki zarządzania projektami]]


{{#metamaster:description|Metodyka PRINCE2 - 7 faz projektu: przygotowanie, inicjowanie, realizacja i zamknięcie. Skuteczne zarządzanie projektem.}}
{{#metamaster:description|Metodyka PRINCE2-7 faz projektu: przygotowanie, inicjowanie, realizacja i zamknięcie. Skuteczne zarządzanie projektem.}}

Aktualna wersja na dzień 00:49, 26 lis 2023

Metodyka PRINCE2 zakłada, że zarządzanie projektem odbywa się za pomocą siedmiu procesów, które osadzone są w każdej z faz projektu. Dzięki tym procesom projekt jest przeprowadzany od kontrolowanego startu do kontrolowanego zamknięcia poprzez następujące fazy:

  1. Przygotowanie projektu - jest to przedprojektowa faza, w której zawarte jest zlecenie podstawowych założeń projektowych oraz ich przygotowanie. Działania w tej fazie w metodyce PRINCE2 opisane są procesami przygotowania projektu (PP). Nadrzędnym celem fazy przygotowania projektu jest analiza uzasadnienia biznesowego projektu i pozyskanie niezbędnych informacji do podjęcia decyzji, czy realizacja projektu jest opłacalna.
  2. Inicjowanie projektu - początkowa faza projektowa, w obszarze której nie są realizowane żadne prace techniczne. W tej fazie celem jest ogólne zaplanowanie projektu, co wiąże się z powstaniem Dokumentu Inicjującego Projekt, który zawierać ma między innymi: ramowy plan projektu z wyszczególnionymi etapami zarządczymi, plan zarządzania ryzykiem, plan jakości oraz plan komunikacji. Działania w tej fazie projektu opisywane są przez procesy Inicjowania projektu (IP).
  3. Realizacja projektu - to faza, w której tworzone są specjalistyczne produkty projektu. Działania w tej fazie opisane są procesami Sterowania Etapem (SE), Zarządzania Dostarczaniem Produktów (ZDP), Zarządzania Końcem Etapu (ZKE)oraz Zarządzania Strategicznego Projektem (ZSP).
  4. Zamykanie projektu - jest to ostatnia faza projektu, w której działania opisane są procesem Zamykania Projektu (ZP). Następuje ocena realizacji projektu, planowanie działań poprojektowych, oraz administracyjne zamknięcie projektu.

TL;DR

Metodyka PRINCE2 zakłada siedem procesów zarządzania projektem: Przygotowanie projektu, Inicjowanie projektu, Realizacja projektu, Zamykanie projektu oraz trzy procesy kontroli i zarządzania w trakcie projektu. Każda faza projektu ma swoje procesy i cele, które obejmują analizę biznesową, planowanie, kontrolę postępów, dostarczanie produktów i zamykanie projektu.

Procesy PRINCE2

W metodologii PRINCE2 (2009) wyróżnia się siedem procesów opisujących działania potrzebne do pomyślnego zarządzania strategicznego i operacyjnego oraz dostarczenia produktów projektu. W wersji z 2005 roku obecny był także ósmy proces - Planowanie, który obecnie jest procesem podrzędnym do pozostałych 7 procesów.

Rys. 1 Procesy PRINCE2

Legenda:

(*) Faza Zamykania Projektu może pokrywać się z ostatnim etapem realizacyjnym Fazy Realizacji Projektu, dlatego też mogą w niej występować procesy ZDP oraz SE.

  1. Przygotowanie Projektu (PP) - proces ten odbywa się jeszcze przed faktycznym rozpoczęciem projektu. Poprzedza on Proces Inicjowania Projektu, a jego główne cele to: zapewnienie o zasadności realizacji projektu, zdefiniowanie zakresu projektu, wyznaczenie osób odpowiedzialnych za inicjację projektu oraz zaplanowanie zadań dotyczących inicjacji projektu.
  2. Zarządzanie Strategiczne Projektem (ZSP) - proces ten realizowany jest przez właściciela projektu, czyli Komitet Sterujący. Dzięki temu procesowi, projekt zarządzany jest na poziomie strategicznym przez wszystkie fazy cyklu życia projektu
  3. Inicjowanie Projektu (IP) - proces ten rozpoczyna się, gdy tylko komitet sterujący wyda decyzję ze zgodą na inicjację projektu. Celem procesu jest między innymi: określenie powodów realizacji projektu, szacowanych korzyści oraz ryzyka, jak przebiegać będzie zarządzanie jakością, ryzykiem oraz przepływem informacji, jak mierzone będą postępy.
  4. Sterowanie Etapem (SE) - proces ten określa zadania kierownika projektu w zakresie organizowania bieżącego etapu zarządczego, a są to: autoryzacja rozpoczęcia prac, monitoring projektu, zbieranie raportów, ocena realizacji prac, raportowanie stanu projektu komitetowi sterującemu. Cele tego procesu to między innymi: kontrola ryzyka, zapewnienie aktualności uzasadnienia biznesowego, skupienie uwagi na produktach danego etapu oraz efektywna praca zespołu projektowego.
  5. Zarządzanie Dostarczaniem Produktów (ZDP) - to proces kontroli nad opracowywaniem i dostarczaniem zaplanowanych produktów projektu. Dzięki opracowaniu formalnych wytycznych akceptowania, wykonywania i dostarczania wyników zrealizowanych zadań projektowych, umożliwiona jest współpraca pomiędzy kierownikiem projektu oraz liderami zespołów projektowych. Cele procesu to między innymi: zapewnienie, że kierownik projektu jest na bieżąco informowany o stanie realizacji zadań projektowych, zapewnienie, że produkty zgodne są z wytycznymi i mieszczą się w przyjętych granicach odchyleń oraz zapewnienie, że zakres prac do wykonania został uprzednio uzgodniony.
  6. Zarządzanie Końcem Etapu (ZKE) - głównym celem tego procesu jest przeprowadzenie kontrolowanego rozpoczęcia oraz zakończenia wszystkich zarządczych etapów projektu. Inne cele to między innymi: przygotowanie planu kolejnego etapu zarządczego oraz dostarczenie komitetowi sterującemu informacji potrzebnych do oceny dalszej wykonalności projektu.
  7. Zamykanie Projektu (ZP) - może nastąpić na wskutek zakończenia wszystkich prac projektowych lub w wyniku podjęcia przez komitet sterujący decyzji o zakończeniu projektu. Najważniejsze jest to aby projekt został zamknięty w sposób kontrolowany, a nie porzucony przez zespół projektowy i wykonawców. Najważniejsze cele tego procesu to: uzyskanie akceptacji odbiorcy produktów projektu, zapewnienie, że odbiorca produktów projektu posiada wiedzę dotyczącą ich użytkowania, utrzymania i wspierania po zakończeniu projektu, a także przeprowadzenie oceny oraz rewizji wyników projektu względem założeń początkowych.


Fazy projektu wg PRINCE2artykuły polecane
Procesy kontroli wg PMBOKZarządzanie kosztami wg PMBOKProcesy w projekcieInicjowanie ProjektuPlan zarządzania projektemPlany wg PRINCE2Postęp wg PRINCE2Organizacja wg PRINCE2Zakres projektu

Bibliografia

  • Łabuda W. (2010), Wybrane aspekty planowania w metodyce PRINCE2, Zeszyty Naukowe Warszawskiej Wyższej Szkoły Informatyki, nr 4
  • Sobestiańczyk T. (2012), Metodyka zarządzania projektami PRINCE2, Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej, nr 5(12)
  • Wodecka-Hyjek A. (2010), Metodyka PRINCE2 w zarządzaniu realizacją projektów, Acta Universitatis Lodziensis Folia Oeconomica, nr 234
  • Wyrozębski P. (2011), Metodyki zarządzania projektami, Bizarre, Warszawa
  • Żbikowska-Semik I. (red.) (2009), PRINCE2 - Skuteczne Zarządzanie Projektami, TSO, Londyn


Autor: Krystian Kudlik